TV-guiden: Hitta rätt TV för det ljusa rummet

Permalänk
Bildexpert 📺

Samsung har en lång, vi talar decennier, tradition att dölja exakt paneltyp i många av sina modeller. Det har varit precis samma diskussioner om IPS eller VA-teknik i nästan alla modeller förutom toppmodellen QN95 och 8K-modellerna. Varje generation har haft sin modellserie i blickfånget för denna diskussion. Backa till sent 00-tal och det var samma diskussion och djupdykning i serienummer om vilka fabriker som hade tillverkat LCD-panelerna eftersom de var lite olika.

Nu är det WOLED eller QD-OLED i S90D-serien som är denna generations snackis. Jag har inte sett någon S90 med WOLED och kan inte säga exakt hur det skiljer sig.

Jag skulle säga att man förväntar sig större skillnader än vad det är. Det är lätt att göra den klassiska teknikfokusglidningen om att "QD-OLED är ljusstarkare och mer mättad i färgerna". Ja, det stämmer när vi talar om modellerna S95 och Sony A95. Dessa är bättre produkter. Slutsatserna från S95 och A95 stämmer inte automatiskt för S90-serien eftersom QD-OLED-panelen är mer gimpad på S90-serien. Inte samma kylning och inte samma kraftförsörjning.

Vad jag sett är det liten skillnad mellan S90 och motsvarande LG C-modell både när jag själv testat och när andra, likt rtings testar. Modellerna är på ungefär samma nivå. Det är på detaljerna och det specifika det skiljer sig. Är man ute efter detaljerna och det specifika ska man förstås överväga det eller det andra.

Nu verkar Samsung i S90D-WOLED köra med LG:s senaste Evo-panel (samma som OLED C4, Philips OLED809 etc) eftersom de specar 144 Hz på S90D. Då finns i alla fall hårdvaran där för att det i praktiken skulle bli ungefär samma resultat, särskilt utifrån perspektivet om hur långt TV:n fungerar i ett ljus rum.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Då fick jag äntligen bekräftat efter flertalet samtal med supporten. Om det beror på okunskap eller annat vet jag inte, men nu har vi svart på vitt ovh uppgifterna från Samsung är likvärdiga de som har visats på nätet.

”Tack för att du kontaktat Samsung Support.

Du ställde en fråga gällande en TV med modellbeteckning TQ77S90DAEXXC, om den hade QD-OLED-panel och jag beklagar om mina kolleger gav dig fel information där, modellen ifråga har WOLED-panel. Nedan ser du en chart över vilka modeller som har QD-OLED-panel:
T = model med QD-OLED panel
E = model med WOLED panel
S95D
77″ TQ77S95DA T XXC = QD-OLED panel .
65" TQ65S95DA T XXC = QD-OLED panel .
55" TQ55S95DA T XXC = QD-OLED panel .
S90D
83″ TQ83S90DA E XXC = WOLED panel .
77″ TQ77S90DA E XXC = WOLED panel .
65" (SDC) TQ65S90DA T XXC = QD-OLED panel .
55″ (LGD) TQ55S90DA E XXC = WOLED panel .
48″ (LGD) QE48S90DA E XXC = WOLED panel .
S85D
83″ TQ83S85DA E XXC = WOLED panel .
77″ TQ77S85DA E XXC = WOLED panel .
65″ TQ65S85DA E XXC = WOLED panel .
55″ TQ55S85DA E XXC = WOLED panel .

Hoppas att du blir lite klokare av detta.

Med vänliga hälsningar,

E****”

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Blir det retur av den beställda 77" då @Aqua_HeaD eller behåller du? Om retur, vad siktar du på för modell i stället, S95D?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Blir det retur av den beställda 77" då @Aqua_HeaD eller behåller du? Om retur, vad siktar du på för modell i stället, S95D?

Jag är kluven. Dock med min kunskap och erfarenhet med tanke på att jag sitter på en tv från 2013 så är det säkert så att jag inte skulle märka någon skillnad mellan QD-OLED och WHOLED och vara sjukt nöjd åndå.

Däremot är jag sjukligt principfast och köper jag någon dyrare pryl så vill jag gärna ha bland det bästa då jag vet att jag kommer behålla den länge. Sedan hade jag egentligen satt en budget på 20K för en tv nu under Black Weekend och nu har jag redan nu passerat den gränsen. Därför tror jag att jag inte vill sträcka mig högre än så här.

Jag ska ta en snack med Samsung igen och se om man kan deala något ytterligare och om inte det går så får vi se. Blev bara sjukt besviken på hur oprofessionella och okunniga personalen på Samsung är och mycket man som kund måste ligga i och strida för att få fram korrekt information.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack @Aqua_HeaD!

Det kan ses som ännu bekräftelse på det mönster med bokstaven T i beteckningen. Återstår att se hur väl en S90C med WOLED-panel är mot en C4.

Ungefär så här:
S95D mer jämförbar med OLED G4
S90D mer jämförbar med OLED C4 i stora drag där 65S90D förmodligen har en bättre kontroll över mättade nyanser tack vare QD-OLED-panelen
S85D mer jämförbar med OLED B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Då verkar ärendet klart från Samsungs sida. De erbjöd mig nu 30% rabatt på aktuellt köp vilket gör att jag accepterar det. Jag kan nog stå ut med en S90D 77”
med tanke på den generösa sänkningen.

Nytt beslut
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Då verkar ärendet klart från Samsungs sida. De erbjöd mig nu 30% rabatt på aktuellt köp vilket gör att jag accepterar det. Jag kan nog stå ut med en S90D 77”
med tanke på den generösa sänkningen.

Hell yes!

Grattis! Helt klart värt det med sådan rabatt!