Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Dock är det många gånger som inte det fungerar med blip med Amex eller Apple Pay med amex. Det händer typ 5-10 ggr i månaden.

Oj, det var oroväckande. Vi kör 100% på Apple Pay och bär faktiskt aldrig ens med oss dom fysiska korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Oj, det var oroväckande. Vi kör 100% på Apple Pay och bär faktiskt aldrig ens med oss dom fysiska korten.

Som sagt mestadels i mindre såna gatulivs/spelbutiker eller vissa små restauranger (förutom de som kör med izettle) och sånt där det inte funkar.

Men det händer mer och mer sällan att det inte funkar.
Apple pay-blip funkar nog bättre än kort-blip när jag tänker efter.

Men man har ju alltid ett backup kort så då gör det inte så mycket

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Hur mycket problem känner du att du har med att det inte fungerar överallt? Är det en gång i månaden eller 5 ggr i veckan det inte tas emot?

Tycker inte det är ett stort problem eftersom jag har ett mastercard också.
Det fungerar där jag spenderar mest pengar, mat, bränsle osv.
Att det inte fungerar på lokala pizzerian och lite småbutiker spelar ingen större roll, den cashbacken är försumbar.

Sen kan man vara lite vaken vid köp på nätet, beställde från en butik imorse som inte tar Amex, men de tar paypal så kunde ändå betala med kortet via paypal.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så jäkla tråkigt när Everyday funkat bra så länge.

@SunQ Det låter som att Amex funkar rätt bra så länge man handlar hos 'större' aktörer i Sverige då i alla fall? Hur är det utomlands?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

@SunQ Det låter som att Amex funkar rätt bra så länge man handlar hos 'större' aktörer i Sverige då i alla fall? Hur är det utomlands?

Ja, större butiker tar Amex som ICA, Coop, IKEA, Bauhaus, Clasohlson, Elgiganten etc. Även alla butiker som tar iZettle stödjer det. Utomlands kan det vara lite blandat men Italien funkar de fint i och majoritet i Asien bla Korea och Japan tar det nästan överallt

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Vart finns information att läsa om att everydaycard lägger ner? Hade förväntat mig ett mejl eller meddelande eller något men inte fått någonting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Vart finns information att läsa om att everydaycard lägger ner? Hade förväntat mig ett mejl eller meddelande eller något men inte fått någonting?

jag fick brev i kivra igår kväll från Nordea Finans

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag fick brev i kivra igår kväll från Nordea Finans

Hmm, ser ingenting där, kanske skickas ut i omgångar? Hur som hittade jag lite mer information på remembers hemsida. Får nog ta och säga upp och skaffa Norwegian istället då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Hmm, ser ingenting där, kanske skickas ut i omgångar? Hur som hittade jag lite mer information på remembers hemsida. Får nog ta och säga upp och skaffa Norwegian istället då.

Fick med brev nu om everydaycard, är det norwegian som är mest likt eller finns andra alternativ?

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snoozex:

Fick med brev nu om everydaycard, är det norwegian som är mest likt eller finns andra alternativ?

Vad vill du få ut av kortet, är det cashback, hotellnätter eller resor? Finns Norwegian Mastercard med cashback 0,5%, Amex Blue med 1,25%, Strawberry Mastercard med hotellnätter eller SAS Amex Premium med flygpoäng tex

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem

Fick också besked om att Everyday card lägger ned nu.
Står mellan Norwegians kort med 0.5% bonus eller American Express Blue med 1.25% vad jag kan se, nackdel med Amex är förstås att alla inte tar det.
Shell mastercard finns ju med men de har bara 0.25% bonus

Är framförallt intresserad av bonusen.

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Håller med Joeldeluxe att det fungerar bra även utomlands.
Lite komiskt är att ett av de ställen jag haft mest problem är i just USA..

Men annars har det funkat bra.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Vad vill du få ut av kortet, är det cashback, hotellnätter eller resor? Finns Norwegian Mastercard med cashback 0,5%, Amex Blue med 1,25%, Strawberry Mastercard med hotellnätter eller SAS Amex Premium med flygpoäng tex

Det är cashback jag vill ha
American express låter lovande.
Frågan är ju om alla tar det kortet dock? Man skulle ju kunna säkra upp genom att ha ett kort utan avgift som reserv antar jag

Visa signatur

Asus Z97-A
i5 4690K
MSI GTX 780
Samsung 840Evo

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SunQ:

Håller med Joeldeluxe att det fungerar bra även utomlands.
Lite komiskt är att ett av de ställen jag haft mest problem är i just USA..

Men annars har det funkat bra.

Går det att ha e-faktura eller autogiro med amex och kan man få dem att avisera hela beloppet?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Går det att ha e-faktura eller autogiro med amex och kan man få dem att avisera hela beloppet?

Det går att ha e-faktura, man måste be de ändra till hela beloppet manuellt men det går bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Yes, åtminstone e-faktura går kanon, men jag har inte lyckats få dom att automatiskt ändra beloppet till hela beloppet.
Så får gå in varje månad och ändra beloppet för att undvika ränta.
Det tar dock typ 2 sekunder så inga konstigheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Yes, åtminstone e-faktura går kanon, men jag har inte lyckats få dom att automatiskt ändra beloppet till hela beloppet.

För mig aviseras hela beloppet fram till brytdatum utan problem med mitt Amex, tror jag ringde in och bad dem sätta upp det så bara.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört med betalkort kontokort, men funderat då och då på att skaffa kreditkort för cashback.

Är tacksam om någon kan PMa en inbjudan till Amex Blue

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av AerisArchon:

Har alltid kört med betalkort, men funderat då och då på att skaffa kreditkort för cashback.

Är tacksam om någon kan PMa en inbjudan till Amex Blue

Betalkort är ett kreditkort som inte längre erbjuds av de flesta leverantörerna inklusive Amex. Du menar kanske kontokort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Betalkort är ett kreditkort som inte längre erbjuds av de flesta leverantörerna inklusive Amex. Du menar kanske kontokort?

Aha, ja du har rätt!

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Skrivet av SunQ:

Skrivet av Aktsu:

För mig aviseras hela beloppet fram till brytdatum utan problem med mitt Amex, tror jag ringde in och bad dem sätta upp det så bara.

"Har du ett kreditkort är e-fakturan automatiskt förinställd på minimumbelopp. Vill du för en månad ändra beloppet gör du detta inne i internetbanken. Vill du ha fakturan förinställd på totalt belopp så kan du kontakta oss via chatten i appen Amex SE."

-- https://www.americanexpress.com/sv-se/kundservice/

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Har du ett kreditkort är e-fakturan automatiskt förinställd på minimumbelopp. Vill du för en månad ändra beloppet gör du detta inne i internetbanken. Vill du ha fakturan förinställd på totalt belopp så kan du kontakta oss via chatten i appen Amex SE."

-- https://www.americanexpress.com/sv-se/kundservice/

Kanon, då var den förra jag chattade med bara dålig.
Gick på 2 min att chatta och ändra det nu.

1,5min var att jag skulle komma på min säkerhetskod..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips om ni får dålig brytpunkt/förfallodatum från Amex så kan ni be dem ändra det. Jag hade typ förfallodatum 26e varje månad vilket känns dåligt då jag har löneutbetalning 27e och ibland gör räkningarna någon dag senare.
Men det var inte problem att ändra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kommer det sig att amex inte påverkas av EU-reglerna om minskade kortavgifter?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av joakim99:

Vilka kort har inte några valutapåslag eller andra avgifter när du handlar utomlands?

Revolut?

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Är det inte begränsat till ett rätt så lågt belopp?

Permalänk
Medlem

Jag har det kortet man får via Swedbank, tror det heter Mastercard, 14,77% ränta men tror det är 50 dagar räntefritt på dina köp.

Håller på att betala av det så gott jag kan just nu, sätter in 5 tusen och sedan köper jag mat för 4000 på kortet, så slipper jag betala så mycket ränta.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av joakim99:

Är det inte begränsat till ett rätt så lågt belopp?

Upp till 10tkr i månaden utan avgifter. 1% efter det. Är man två som åker så räcker det ju rätt så långt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Upp till 10tkr i månaden utan avgifter. 1% efter det. Är man två som åker så räcker det ju rätt så långt.

Det är inte så illa.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av joakim99:

Det är inte så illa.

Har använt det inlagt i Apple Pay senaste gångerna jag varit utomlands och jag är nöjd iaf. Innan körde jag mitt "vanliga" kort från Swedbank och där var det ju minst sagt lite påslagsavgifter.

Visa signatur