Skrivet av VinterSolen:
Låter som du helt har köpt microsofts PR-avdelnings argument, rakt av.
Win10 blir inte en virus-Petriskål sekun der efter 25 oktober-25.
Mycket skit får du in om du inte har en brandvägg mellan datorn och internet, bara med en enkel brandvägg så försvinner det mesta bara där.
Du tolkar det jag skrev alldeles för ordagrant. Nej, det blir inte ett jättehot efter den 25:e oktober 2025. Men efter det bör man inte plugga in en osupporterat OS mot Internet. Det kommer att bli ett virus-petrisskål, vare sig man vill det eller ej.
Visst, att en brandvägg stoppar saker från att komma in, men i regel så släpper en brandvägg UT allt; om man inte ställt in att den bara ska släppa ut det man själv vill. Men det är väldigt få som gör, utan man låter brandväggen släppa ut all trafik som standard. Och det är att den släpper ut allt, som gör att bara för du kör med gammal häck så är du automatiskt skyddad för du har en brandvägg, som gör just dig väldigt farlig!
Du kan bara surfa in på en sida, tro dig klicka på en säker länk, och i och med att du normalt är admin på din dator, plus en brandvägg som bara stänger inkommande, så har du nu blivit medlem i ett bootnät, som hjälper till drägg att DDOSa företag.
Sitter du på supporterad programvara, så är risken mindre. Och i dagens samhälle, är IT-säkerhet viktigare än någonsin och därför är det viktigt att inte släppa ut osupporterade prylar på internet!
Skrivet av Rollese:
Det håller jag inte med om. Linux är mycket säkrare än Windows och kräver inga TPM moduler på moderkortet eller modern hårdvara för att köra. Detta är artificiella krav från Microsoft och hårdvaru tillverkarna för att sälja fler nya datorer som båda sidor tjänar bra pengar på, så kallad https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
En stor anledning till att Linux är säkrare, är för att träffytan är betydligt mindre än på Windows. Dom som sitter på Linux är inte "alla", utan det är väldigt få människor, jämfört med Windows. Effekten av att hacka är betydligt mindre. Och vi har dessutom många, som sitter på opatchade och gamla OS och vet inte skillnaden mellan hotmail och hotmaiI ... Till och med här på SweClockers, är det många som stolt basunerar ut att dom minsann sitter på Windows 7 och/eller kommer fortsätta med WIndows 10 även när den gått EOL samt såklart har stängt av Windows Update för den bara stör osv ... Galet, minst sagt, på ett forum för nördar dessutom
Skrivet av Pepsin:
Det kommer nog ta väldigt, väldigt länge innan Linux är jämlikt med Windows:
https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide/...
Windows tappar framförallt användare till Mac. Folk vill ha färdigpaketerade lösningar som "bara fungerar", vilket Linux inte riktigt erbjuder ännu. Jag tror även att de flesta användare faktiskt inte bryr sig om operativsystemet kostar pengar. De flesta köper en färdig dator med Windows inkluderat, och många mer teknikkunniga köper billiga nycklar på den grå marknaden för i princip inga pengar.
För att Linux ska öka tror jag Linux behöver bli bättre, snarare än att Windows behöver bli sämre. Ett exempel på när Linux blivit bättre och även ökat sin marknadsandel tror jag är just att spel fungerar mycket bättre nu än för 10 år sedan. Det kan nog förklara den lilla ökningen det ändå haft.
Jag som även arbetar med musik och ljudproduktion på datorn har dock inte möjlighet att byta till Linux då alltför många plugins och applikationer inte fungerar eller kräver väldigt knöliga plugin-bryggor och liknande.
Hålle med dig till 100%! Jag hoppas Linux vinner mark och blir en jämlike med Windows. Det hoppas jag även MacOS också gör, för vi alla tjänar på att det finns likvärdiga konkurrenter när det kommer till marknadsandelarna! Då finns det anledning för bolagen att satsa på mer än bara Windows.
Tyvärr är ju det svårt att få folk byta OS, men jag hoppas att alla Windows 11-hatare här på SweClockers faktiskt realiserar sina "hot" om att gå över till Linux. Dels för att öka andelen som sitter på Linux men också för att slippa deras konstanta negativa svar på WIndows 11-artiklar och att vi får bort ännu fler av dessa opatchade och snart gamla operativsystemen från Internet.