Indiana Jones-spel kräver ray tracing-grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Indiana Jones-spel kräver ray tracing-grafikkort

Nvidias toppkort är kravet om du vill spela med full ray tracing.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, Steamdeck kan ju i teorin köra RT men detta bådar inte väl för mina förhoppningar om att lira detta på steamdeck :/
Har inte tid till annat än eventuellt lite spel i sängen på kvällen så kanske får vänta med detta spelet, synd.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Så man behöver alltså lägga 25k på ett grafikkort för att spela spelet på max...

Permalänk
Medlem

Känns som ett till spel som kör sämre än vad grafiken erbjuder. Gissar på att jag inte ens kan spela på High i 60FPS på 1440p.

Blir nog DLSS då som allt annat idag...

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Nvidia sätter krav på dig! Spring o köp!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Kul med spel som vågar pressa på gränserna! Det här spelet är helt i min smak så är lite sugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Så man behöver alltså lägga 25k på ett grafikkort för att spela spelet på max...

Det brukar ske med jämna mellanrum när något "stort" nysläpp är på G. Inget nytt under solen. Bara vänta en eller två generationer så går spelet att spela på något mediumrange kort.

Permalänk
Medlem

UE5 gissar jag på? lumen verkar kräva endel kraft

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Oneone:

Det är Id Tech.

Permalänk
Medlem

Ruggigt stela ansikten och rörelserna ser ju bedrövliga ut.
Men ändå så krävande?

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Lumen kan köra helt i mjukvara dock, så det tror jag inte det beror på. Istället tror jag att de med "full raytracing" menar "path tracing", vilket dock kräver en kraftfull GPU.

Permalänk
Medlem

Började precis nedladdningen. Hoppas det är lite som Uncharted och SOTR. Dom kanske vill väga upp mot DOOM som gick att driva med en pacemaker.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då skiter vi i detta spelet 🤷‍♂️
Vilket korkat beslut.

Det här med att pressa gränser är väl helt ok. Om det är gränser vi kan välja. Som allt på max i superdupermega i settings men spelet ser bra ut och rullar på ok på ok hårdvara i high.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Hmm, Steamdeck kan ju i teorin köra RT men detta bådar inte väl för mina förhoppningar om att lira detta på steamdeck :/
Har inte tid till annat än eventuellt lite spel i sängen på kvällen så kanske får vänta med detta spelet, synd.

"No tux, no bux."

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Full raytracing i detta fall betyder ju pathtracing så att det kräver 4090 för bästa prestanda/grafik är inte så förvånande, men att köra raytracing fullt ut från minimum kraven är ett.. beslut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Full raytracing i detta fall betyder ju pathtracing så att det kräver 4090 för bästa prestanda/grafik är inte så förvånande, men att köra raytracing fullt ut från minimum kraven är ett.. beslut

Dom kanske tänker på framtida grafikkort? Hur mycket raytracing har dom lägsta 50x0 korten jämfört med 4090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Man har alltid behövt bästa grafikkort för att köra grafiska tunga spel på max. Förr i tiden fanns det till och med spel med inställningar man inte kunde köra på bästa grafikkortet som fanns på den tiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Qwertan:

Ruggigt stela ansikten och rörelserna ser ju bedrövliga ut.
Men ändå så krävande?

Haha, sättet han springer och trillar på vid 1:26, lymfödem i vaderna ftw.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till att det här spelet kommer kunna sälja tillräckligt. Det är rätt höga systemkrav som exkluderar många PC spelare samt att Xbox konsolägarna är relativt få, en markant mindre potentiell kundgrupp som spelet kan nå.

Sen även om jag gillar Indiana Jones så känns det som ett varumärke som inte direkt existerar i det kollektiva medvetandet hos den yngre generationen. Som filmserie så stagnerade den redan för många år sedan och lever mer på nostalgivärdet hos äldre personer. Indiana Jones är inget som exalterar folk i dagsläget.

Jag får det inte att gå ihop, den potentiella målgruppen som kan och vill spela ett Indiana Jones spel år 2024/2025 känns alldeles för liten för att man ska kunna tjäna pengar på det.

Permalänk
Medlem

Känns oerhört platt om trailern visar spelet på max.

Håller också med föregående talare att animationerna / motion capture ser rätt amatörmässiga ut för ett AAA-spel. Men men, termen AAA är ju egentligen i grund och botten mått av storlek på företag som kör safe bets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det använder id Tech 7.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Du kan köpa en bil för ett par hundra tusen. Men om du vill ha en maxad bil så går det någon miljon.
Du kan köpa en vinflaska för 100kr men för att ha det bästa får du lägga dyra pengar på auktion.
Du kan spela, men för att spela på max i 4k får du lägga mycket på ett grafikkort.

Det finns inget att klaga över. Det kostar att ha det bästa, det är bara infinna sig i att det är så det är.
Som tur är så är man inte i behov av att spela indiana jones i 4k ultra hd med maxade settings och full raytracing i hög fps. Men bra att alternativet finns. Precis som det är bra att låga grafikinställningar finns för de med budget dator.

Permalänk
Medlem

Jaha då kan man fetglömma detta då med ett 3070..

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Du kan köpa en bil för ett par hundra tusen. Men om du vill ha en maxad bil så går det någon miljon.
Du kan köpa en vinflaska för 100kr men för att ha det bästa får du lägga dyra pengar på auktion.
Du kan spela, men för att spela på max i 4k får du lägga mycket på ett grafikkort.

Det finns inget att klaga över. Det kostar att ha det bästa, det är bara infinna sig i att det är så det är.
Som tur är så är man inte i behov av att spela indiana jones i 4k ultra hd med maxade settings och full raytracing i hög fps. Men bra att alternativet finns. Precis som det är bra att låga grafikinställningar finns för de med budget dator.

En väldigt kort master i hur kapitalism fungerar. Bra jubbat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Lumen kan köra helt i mjukvara dock, så det tror jag inte det beror på. Istället tror jag att de med "full raytracing" menar "path tracing", vilket dock kräver en kraftfull GPU.

I deras blogg så skriver de just det: "Full ray tracing*, also known as path tracing, ...".

Det är väl egentligen tekniskt fel på flera plan, dels så lär det inte betyda att det faktiskt bara är ray tracing som används och dels så säger path tracing inget om hur mycket av grafiken som renderas med ray tracing. Det kommer väl från att Cyberpunk introducerade ett path tracing-läge som gjorde att många tror att path tracing är lika med full ray tracing, men det är egentligen tvärtom att mer ray tracing ofta kräver path tracing eftersom det oftast är mindre krävande än "vanlig" ray tracing.

Så full ray tracing är ett bättre namn om man vill påpeka hur mycket ray tracing som används istället för vilken typ av ray tracing som används, även om "full" är något av en tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

Spelet ser dock inte speciellt mycket bättre ut än t.ex. Tomb Raider 2013? Finns det verkligen inga pengar längre att få i optimering för att öka hur många som kan köra spelet?

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Jag är skeptisk till att det här spelet kommer kunna sälja tillräckligt. Det är rätt höga systemkrav som exkluderar många PC spelare samt att Xbox konsolägarna är relativt få, en markant mindre potentiell kundgrupp som spelet kan nå.

Sen även om jag gillar Indiana Jones så känns det som ett varumärke som inte direkt existerar i det kollektiva medvetandet hos den yngre generationen. Som filmserie så stagnerade den redan för många år sedan och lever mer på nostalgivärdet hos äldre personer. Indiana Jones är inget som exalterar folk i dagsläget.

Jag får det inte att gå ihop, den potentiella målgruppen som kan och vill spela ett Indiana Jones spel år 2024/2025 känns alldeles för liten för att man ska kunna tjäna pengar på det.

40+ är en bra målgrupp skulle jag vilja påstå. Barnen börjar bli stora, goda inkomster och köpstarka. Jämför t.ex. mot studenter. Kanske därför specen är hög också. Det lär inte vara många ungdomar/studenter som sitter med 13900K och RTX 4090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaqob:

Borde inte ens gå då. Varför ska man inte kunna höja grafiken ännu högre på ett grafikkort som släpps om 4år?

Alla spel borde ha löjligt höga max-inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det använder id Tech 7.

Såg just detta också vilket gjorde mig lite förvånad med tanke på vilket bra flyt Doom Utimate har. Men Doom är ju också inte ett mycket av ett ”öppen värld”-spel och kanske relativt lite geometri att beräkna.

Indiana så klart en mycket nyare spel och går säkert att även med den spelmotorn få nuvarande hårdvara att gå på knäna (uppenbarligen).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Id tech 7 tillåter max 1000fps, undrar vem som når det först i Indiana Jones