Föräldrar! Hur ser ni på och hanterar era barns spelande?

Permalänk
Medlem

Föräldrar! Hur ser ni på och hanterar era barns spelande?

Det finns säkert många här inne, precis som jag, som har barn som har börjat spelat dator och tv-spel.

Man minns ju väl hur sina egna föräldrar inte gillade långa stunder spelande, vilket det var ganska ofta för min del. Jag upplevde det så som tjat och gnäll eftersom jag inte hade problem i skola, med kompisar, idrottade mm.

Jag upplever idag som förälder samma oro som mina föräldrar säkert hade, att spelen ska "sätta tänderna" i mina barn. Trodde jag skulle ha mer avslappnad inställning än jag har. Mina barn är relativt små, 9 och 6, så det är ganska tydliga riktlinjer hos oss med villa spel som får spelas och hur länge vilka dagar mm.

Vad är er inställning? Hur hanterar ni spelandet? Några regelverk etc?

Permalänk
Medlem

3 barn, åldrar 9, 12 och 15.

9 åringen har ingen egen mobil ännu, spelar Toca World etc på Ipad och Minecraft på PS4. Måste alltid fråga innan spela, speltid varierar men mellan 30min - 1,5tim/dag.

12 och 15 åringarna har skärmtid på sina mobiler, ca 1-1,5 tim/dag. De spelar dator/PS5. Varierande speltid men vardagar alltid läxor etc först och runt 1-2tim speltid/dag, längre på helger.

Permalänk
Medlem

2 barn, båda under 10 år.

- Vår inställning är att det är socialt utvecklande men också avslappning, beroende på spel. Vi engagerar oss i dom spelen barnen spelar. Vi är med och bygger i minecraft och roblox, snackar om olika saker relaterade till spelen osv. Sambon har alltid varit antispel men sitter ofta i soffan o kör olika spel i roblox efter barnen somnat

- Dom har inga egna enheter, speltid ca 1h på vardagar. Ibland mer ibland mindre, viktigt för oss att det inte är det ENDA intresset.

- Finns inga fasta regler men mer än förståelse för att det behöver finnas en balans. Dvs vi föräldrar förstår det och barnen accepterar (ibland motvilligt).

Lycka till!

Visa signatur

GPU: NVIDIA GeForce RTX 3080
CPU: Intel Core i7-6950X Extreme Edition
Mobo: ASUS ROG STRIX X99 GAMING
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) DDR4
Screen: Samsung g9 odyssey 49"

Permalänk
Medlem

När jag hade barn så upplevde jag att det blev svårare ju närmare tonåren att kunna motivera en begränsning av skärmtid.
Samtidigt så är jag nog mer mot att var förälder får bestämma vilken skärmtid ett bar bör ha, då det är lite individuellt.

Däremot så kan jag ge ett tips, vilket är att redan i yngre ålder finna saker som intresserar barnen såsom idrott, någon hobby (icke dator/spel) och liknande. Är det något som intresserar, då blir det inte riktigt samma tjatmur gällande spelande när dom kommer upp i tonåren.
Däremot så får man vara beredd på att köra runt barnen till olika aktiviteter, vilket egentligen är bra då även det ökar den sociala förmågan IRL.

Som förälder så är man nästan alltid ett eller två steg efter...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Som äldre så känns det ju som att ungarna är lite väl fastklistrade i telefonen. Det var en artikel jag läste som sa att dagens ungdomar inte lär sig att ha tråkigt. Det ligger lite i det. Att bli överstimulerad av skärmar 24/7 kan definitivt påverka hjärnan.

Men samtidigt vet man ju hur det var själv när man var liten, man tog första bästa chans att sitta vid datorn, föräldrarna var relativt maktlösa.

Permalänk
Medlem

2 barn här, pojkar.
6 + 3 år.
6åringen har 20 minuter om dagen som han har rätt till, om vi inte ska iväg eller så. Han kan få låna min telefon till/från skolan men vi har bara 3-4 minuter mellan hemmet och skola så blir inte så mycket.
3åringen har inte visat något direkt intresse än, han spelar Mario Kart ibland med sin storebror.

Vi körde 20 min direkt för att han ska förstå vad som gäller. Han har fått indragen skärmtid vissa dagar när det har varit något bråk eller så.

Det kan gnällas om att få spela eller låna telefon men vi pratar med honom att man måste kunna ha tråkigt ibland också, men kan inte aktiveras dygnet runt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Vi har också begränsad speltid för våra. Det blir desto mer barnprogram men youtube har vi förbjudit helt om vi inte tittar på någon "vettig" produktion tillsammans.

Våra barn och deras kompisar är väldigt engagerade i sina idrotter och tjatar "aldrig" att få spela utanför tidsramarna. Det är så klart väldigt sunt och skönt att de gör annat men efter ha spelat så mycket själv och det ändå gick bra trodde jag att jag skulle vara lite mer avslappnad. Jag tror stor del ligger i hur spel är idag med typ bara online och inbyggda chattar, butiker osv. Ett helt annat klimat som har en annan påverkan på barnen.

Permalänk
Medlem

Bra tråd! jag sitter i samma sits, jag har två killar 10 och 11 år som spelar Fortnite och Roblox och brawl stars mest på min PC eller på sina paddor. De ska få sina egna datorer nu i julklapp så det blir kul att kunna spela alla tre (fast jag tycker Fortnite är extremt tråkigt) får vänta lite till innan de får spela COD och lite mer mogna spel.

Det svåra tycker jag är när deras kompisar spelar och ringer och frågar om de ska spela fast deras skärmtid har gått ut, då tycker jag det är svårt att säga Nej vissa gånger. Men vi brukar lösa det så att ok ni får spela mer idag men då blir det en spelfridag imorgon t.ex. Att sköta skolan och hålla på med idrott är ett motkrav från mig för att de ska få spela alls.

Jag har några frågor som kanske ni andra föräldrar har svar på.

- Kan man ha "skärmtid" i vissa spel eller i windows?
- kan man ha föräldrarkontroll i windows så man kan följa upp hur mycket de spelar och vad? eller i vissa appar, typ epic eller steam?
- Hur kan man skydda barnen från olämpliga saker på internet?

Permalänk
Skrivet av Znille:

Bra tråd! jag sitter i samma sits, jag har två killar 10 och 11 år som spelar Fortnite och Roblox och brawl stars mest på min PC eller på sina paddor. De ska få sina egna datorer nu i julklapp så det blir kul att kunna spela alla tre (fast jag tycker Fortnite är extremt tråkigt) får vänta lite till innan de får spela COD och lite mer mogna spel.

Det svåra tycker jag är när deras kompisar spelar och ringer och frågar om de ska spela fast deras skärmtid har gått ut, då tycker jag det är svårt att säga Nej vissa gånger. Men vi brukar lösa det så att ok ni får spela mer idag men då blir det en spelfridag imorgon t.ex. Att sköta skolan och hålla på med idrott är ett motkrav från mig för att de ska få spela alls.

Jag har några frågor som kanske ni andra föräldrar har svar på.

- Kan man ha "skärmtid" i vissa spel eller i windows?
- kan man ha föräldrarkontroll i windows så man kan följa upp hur mycket de spelar och vad? eller i vissa appar, typ epic eller steam?
- Hur kan man skydda barnen från olämpliga saker på internet?

Windows har någon form av skärmtid du kan köra.

Jag har en bonusson som fick en dator. Det jag ställde in är att jag varje vecka får en rapport om tid och lite annat.

Vårt problem är att det är flera produkter inblandat. En PS5, mobil och dator. Och de går att ställa in var för sig. Inte tillsammans.

Nu kör vi skärmfri tid för hela familjen 16-19. Det är relativt enkelt, om inte någon ”gömmer” sig. Barnen (11, 12) kommer från skolan och får då lite skärmtid. Sedan är det annat som gäller, läxor, träning, städning eller annat. Och efter 19 så kan de återigen använda mobil (eller annan skärm). De lägger sig 20:30 resp 22. Kl 22 stängs mobilen av via Family Link.

En fråga är om någon vet hur man kan spärra mobilen 16-19 samt 22-06. Vad jag förstår är Family Link (Android) bara möjligt att spärra en tid.
Dator och Ps5 går att ”spärra” via routern. Då kommer inget internet så det fungerar nästan, men jag har inte gjort det ännu. Mobilen är stora problemet.

Permalänk

Barnen närmare sig 10 och 12. De har flera idrotter i veckan så där blir tiden begränsande för spel. De måste göra läxor sen får de spela.

Men nån timme per dag får de spela. Ser hellre att de spelar än sitter vid youtube för vid spel pratar de ofta med skolkompisar.. De har en förmåga att smita undan med mobiler o titta på youtube. På mobilerna har lillebror 1 timme som maxtid men smiter han iväg så kan jag spärra den. Storebror har två timmar.

De spelar Fortnite och Roblox på datorn. Brawlstars på mobil.

Lillebror har svårt o stänga av ibland så får begränsningar pga det ibland. Blivit bättre iaf.

Permalänk
Medlem

Min son har färdiginställd speltid på sina maskiner. Han kan få mer speltid genom att göra läxan utan tjat och hjälpa till i hemmet.

Min son spelar aldrig på mobilen (han använder den endast för att ringa) utan enbart på konsol och PC. Onlinespel på PC är bara okej i mitt sällskap och via privat röstchatt med mig och mina vänner som är med ibland.

Allt för att både veta vad han spelar och vad för spelupplevelser han får.
Surfar han på nätet så har jag bara låst ner honom till Youtube och även där åldersmärkt vilka videor han kan titta på.
Eftersom man själv växte upp under vilda-västern-eran av Internet så vet man hur mycket sjukt man såg så bäst att vara på den säkra sidan och prata om ens onlineupplevelser med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det verkar som jag frångår de flestas inställning, men har en 7-åring och en 10-åring. Båda har mobiler, dator och padda. De har ingen eller har haft någon begränsning i skärmtid under deras uppväxt. Det gör att de inte tycker det är så intressant och något man hela tiden måste sträva efter, det är inte så spännande helt enkelt. Båda tycker därför det är mycket roligare att göra andra saker, leka med kompisar, måla, pyssla, sporta eller bara vara ute och leka rent allmänt. När de har kompisar här hemma hör jag dagligen hela tiden hur de barnen som har skärmtid ringer och tjatar på sina föräldrar om att få mer skärmtid. Det blir nästan något maniskt att de måste nyttja sin skärmtid så fort de får ”ny tid” och stänger av allt runt omkring sig för att verkligen utnyttja tiden ”fullt ut” när de fått tillgång till något ”farligt och spännande”.

Permalänk

En 12 åring. Har inte heller någon begränsning i skärmtid för mobil eller dator, men säger till om jag tycker det sits för mycket med mobilen.
Datorn fritt så länge läxor och liknande uppgifter sköts. Spelas det dessutom med kompisar förstår jag inte varför man ska begränsa det med någon skärmtid, det är ju ett sätt att umgås precis som andra sätt. Det är bara att konstatera att det umgås mer "digitalt" än det gjorde när man själv växte upp.
Sen får man se till att ungarna rör på sig också, men det gäller ju oavsett om de sitter framför en dator hela dagen, eller arrangerar en frimärkssamling.

Permalänk
Medlem

Ingen begränsning här, min dotter är 4. Vi spelar pc ihop 2ggr/vecka blir ca 1h åtgången.
Hon har fritt tillträde till sin padda som hon använder 10-60min/dag.
förbud/begränsningar ökar bara beroende, därför har vi saker hon måste göra först innan hon för tillgång.
När hon blir äldre blir det läxor->idrott/aktivitet - > göra vad hon vill. Om hon är snabb/duktigt varför skall man begränsa hennes valda syssla?
Strular saker i vardagen så förstår jag men annars inte

Majoriteten av tiden ritar eller leker hon i vårt dagliga byggda "filt grotta" vi byggt ihop med kuddar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceAce:

Det verkar som jag frångår de flestas inställning, men har en 7-åring och en 10-åring. Båda har mobiler, dator och padda. De har ingen eller har haft någon begränsning i skärmtid under deras uppväxt. Det gör att de inte tycker det är så intressant och något man hela tiden måste sträva efter, det är inte så spännande helt enkelt.

Det är nog dock väldigt individuellt. Jag har också haft det rätt fritt och för båda av barnen är det det mest intressanta som finns, de skulle lätt kunna sitta dygnet runt om det gick.

Lösningen är ju att se till att ha andra aktiviteter och att de sköts så på vardagarna blir det ju ändå inte några jättelånga sessioner. För äldsta annars är det beroende på vad han gör vid datorn, är det vettiga spel eller spel med kompisar kan han gott få sitta där. Sätter han sig och doomscrollar Youtube shorts får han göra något annat ganska snart. Yngsta har man fått börja avsluta lite hårdare för eftersom han blir för spattig om han sitter länge.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"