Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Postnord har många faktorer som påverkar om dina paket kommer fram. Ett av dem verkar vara förarkunskaper, skulle inte förvåna mig om det är någon ung person i detta fall som bara haft körkort max 2år. Är väl inte ens vinter o halt på vägarna där detta hände...

Garanterat någon som kollat telefonen när de körde. Många bud scrollar jobbtelefonen för att se var man ska osv när de kör, leder till en hel del olyckor.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickur:

Och där tappade dom bort nästa försändelse. "Levererat till brevlåda", men brevlådan är tom...

Så, vart hade PN lyckats leverera, grannen eller?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Har beställt med instabox på senaste tiden, valde Postmord för att instabox skåpet jag föredrar var fullbokat.

Det var ett misstag, kartongen uppsliten av en tjuv på postmord uppenbarligen. Som inte ville ha min julklapp :/, men postmord tjuven lämnade paketet så sönderslitet att innehållet med stor sannolikhet tog skada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Garanterat någon som kollat telefonen när de körde. Många bud scrollar jobbtelefonen för att se var man ska osv när de kör, leder till en hel del olyckor.

Killen fick hjärtstopp och kraschade på grund av det. Han överlevde.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Har beställt med instabox på senaste tiden, valde Postmord för att instabox skåpet jag föredrar var fullbokat.

Det var ett misstag, kartongen uppsliten av en tjuv på postmord uppenbarligen. Som inte ville ha min julklapp :/, men postmord tjuven lämnade paketet så sönderslitet att innehållet med stor sannolikhet tog skada.

<Uppladdad bildlänk>

Fan va surt. Men skulle det inte kunna vara att de ställer paketen så dåligt så något större/tyngre paket farit runt under frakten och landat i typ hörnet av ditt paket och slitit upp det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fan va surt. Men skulle det inte kunna vara att de ställer paketen så dåligt så något större/tyngre paket farit runt under frakten och landat i typ hörnet av ditt paket och slitit upp det?

Det är inte första gången det skett mysterisksa försvinnanden och raktav stölder på Katrineholms terminal. Sist jag hörde var svågerregeln i fullt sving fortfarande.

Det är svårt att komma någonstans när högsta lokala chefen anställer sin egen släkt och vänner/familj till vännerna.

Permalänk
Medlem

Det är inte första gången det skett mysterisksa försvinnanden och raktav stölder på Katrineholms terminal. Sist jag hörde var svågerregeln i fullt sving fortfarande.

Det är svårt att komma någonstans när högsta lokala chefen anställer sin egen släkt och vänner/familj till vännerna.

Uj låter inget vidare...

Permalänk
Medlem

@str8forthakill

Ta detta med Postnord direkt eller media, de blir nog inte glada.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@str8forthakill

Ta detta med Postnord direkt eller media, de blir nog inte glada.

Sist det togs upp med postnord HQ att chefen anställt sin egna son som lantbrevsman, och att sonen stal paket, kastade dem i diken, gömde dem etc för att slippa dela ut, samtidigt som han signerade falska signaturer i sin padda?

Chefen fick såklart utreda sig själv och sin son, och inga fel hade begåtts. Självklart vart han utskälld och fick 'göra rätt' för sig med extra utkörningar. Aldrig tal om att få sparken eller så dock.

Media hyllade precis ett annat lokalt företag just för deras 'familj', full sving svågerregel korruption, och det på ett skyddsobjekt.

Det är lite som att pissa mot vinden, allt man kan göra nu är att saltigt vädra åsikter online.

Permalänk
Medlem

Sist det togs upp med postnord HQ att chefen anställt sin egna son som lantbrevsman, och att sonen stal paket, kastade dem i diken, gömde dem etc för att slippa dela ut, samtidigt som han signerade falska signaturer i sin padda?

Chefen fick såklart utreda sig själv och sin son, och inga fel hade begåtts. Självklart vart han utskälld och fick 'göra rätt' för sig med extra utkörningar. Aldrig tal om att få sparken eller så dock.

Media hyllade precis ett annat lokalt företag just för deras 'familj', full sving svågerregel korruption, och det på ett skyddsobjekt.

Det är lite som att pissa mot vinden, allt man kan göra nu är att saltigt vädra åsikter online.

@str8forthakill

Verkar ju helt galet om det går till på detta sättet, hoppas någon här kan få upp ögonen och göra något.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@str8forthakill

Verkar ju helt galet om det går till på detta sättet, hoppas någon här kan få upp ögonen och göra något.

Det är nog för att det inte gör det heller, som han själv säger så gäller det och sitta och vädra saltiga åsikter/konspirationer på nätet...

Skulle du stjäla paket eller kasta dem i diket så är det inte en chans att du får behålla jobbet. Hela historian med chef och son är dikterat såklart.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus det tog veckor av paket med förfalskade signaturer innan postnord HQ tog klagomålen på allvar och lyfte på luren. Men när personen som svarar är korrupt och den anklagade är deras son?

Klart familj inte får sparken.

Tur att företaget som sålde varan får ta reklamationen mot postnord.

Permalänk
Medlem

@Maarus det tog veckor av paket med förfalskade signaturer innan postnord HQ tog klagomålen på allvar och lyfte på luren. Men när personen som svarar är korrupt och den anklagade är deras son?

En kontorschef tas nästan aldrig in lokalt där de bor. Redan nu är det ganska troligt du bara hittar på med familjebanden.

Sen har de regionchefer ovanpå. De struntade också i detta menar du? Vad får du ut av att sitta och ljuga anonymt på internet?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

@Maarus låter som att du jobbar på postnord, har du lust att granska terminalen istället för att sitta och ljuga om saker du inte ens vill titta in i?

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om det stämmer med tanke på hur illa postnord sköter sina leveranser.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

@Maarus låter som att du jobbar på postnord, har du lust att granska terminalen istället för att sitta och ljuga om saker du inte ens vill titta in i?

Nog bäst du går upp till mamsen som gjort maten klart och slutar ljuga på internet va?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Postnord har många faktorer som påverkar om dina paket kommer fram. Ett av dem verkar vara förarkunskaper, skulle inte förvåna mig om det är någon ung person i detta fall som bara haft körkort max 2år. Är väl inte ens vinter o halt på vägarna där detta hände...

Skrivet av BergEr:

Sanningen är att personen var strax över 40 och drabbades av hjärtinfarkt och hjärtstillestånd. Skitroligt, eller?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/bjorns-hjarta-stann...

Att kritisera PostNord och andra liknande företag är en sak, men att uttala sig säkert på personnivå ska man passa sig j*vligt noga för när man saknar underlag, vilket även göken som stod och påstod att "städerskan" hade stulit saltsjöbanetåget som brakade igenom stoppbocken och in ett bostadshus fick erfara. Sanningen om hur det gick till var en helt annan, vilket i det fallet står att läsa bl a i en rapport från SHK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nu far det runt mycket påståenden i det här fallet med oklar substans, men om vi bortser från det specifika fallet kan ju även en del företag inte heller packa. Jag beställde en hög underkläder, strumpor o dyl i somras och jag var nästan förvånad över att alla varor var med. Jag kunde lätt stoppa in handen och plocka ut något, liksom att något lika gärna kunde ha ramlat ur, utan att ens göra väsentlig åverkan på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sanningen är att personen var strax över 40 och drabbades av hjärtinfarkt och hjärtstillestånd. Skitroligt, eller?

Att kritisera PostNord och andra liknande företag är en sak, men att uttala sig säkert på personnivå ska man passa sig j*vligt noga för när man saknar underlag, vilket även göken som stod och påstod att "städerskan" hade stulit saltsjöbanetåget som brakade igenom stoppbocken och in ett bostadshus fick erfara. Sanningen om hur det gick till var en helt annan, vilket i det fallet står att läsa bl a i en rapport från SHK.

Ser du någon som sagt att din länk är rolig? Utifrån artikeln jag länkade från 11nov som troligtvis va en första nyhets artikel om händelsen där alla detaljer inte fanns så kunde man ju inte annat än gissa/anta vad som hänt. Din länk är 2veckor senare, 26nov tydligen. Inte sitter vi alla o följer upp alla nyheter hela tiden.

Skrivet av ztenlund:

Nu far det runt mycket påståenden i det här fallet med oklar substans, men om vi bortser från det specifika fallet kan ju även en del företag inte heller packa. Jag beställde en hög underkläder, strumpor o dyl i somras och jag var nästan förvånad över att alla varor var med. Jag kunde lätt stoppa in handen och plocka ut något, liksom att något lika gärna kunde ha ramlat ur, utan att ens göra väsentlig åverkan på paketet.

Detta specifika paket är söndertrasat, det är fakta. Orsaken kan vi ju bara spekulera i, jag ville inte tro någon på PN slitit upp paketet själv för att se om det fanns något av värde att stjäla. Ja det kan vara olika kvalite på packning och detta paket såg väl inte ut som det mest stryktåliga då det inte ens va tejpat på sidorna.
Jag tror det är väldigt varierat på PN anställda hur varsamma de är med hantering av paket. Är det med vilje, olycka eller ren slöhet?

Aja man får tacka för länken, va väl intressant o veta orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ser du någon som sagt att din länk är rolig? Utifrån artikeln jag länkade från 11nov som troligtvis va en första nyhets artikel om händelsen där alla detaljer inte fanns så kunde man ju inte annat än gissa/anta vad som hänt. Din länk är 2veckor senare, 26nov tydligen. Inte sitter vi alla o följer upp alla nyheter hela tiden.

Frågan var retorisk mot bakgrund av bl a dina inkompetenspåståenden.

Citat:

Detta specifika paket är söndertrasat, det är fakta. Orsaken kan vi ju bara spekulera i, jag ville inte tro någon på PN slitit upp paketet själv för att se om det fanns något av värde att stjäla. Ja det kan vara olika kvalite på packning och detta paket såg väl inte ut som det mest stryktåliga då det inte ens va tejpat på sidorna.
Jag tror det är väldigt varierat på PN anställda hur varsamma de är med hantering av paket. Är det med vilje, olycka eller ren slöhet?

Aja man får tacka för länken, va väl intressant o veta orsaken.

Ja, det är det, men givet det något skruvade innehållet i den diskussionen ville jag inte lägga mig i den specifikt... Mitt nämnda paket hade rätt lätt kunnat slitas upp om det hade fastnat i något, även om det inte hade sett ut just så där. Fick för mig att jag tog en slarvig bild "just in case" och jag hittade den. Ser ju jättebra packat ut... Det gick att stoppa in armen och rota runt, så att inget ens trillat ut kändes som ett under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är ju dock några veckor senare.

Har jobbat i den branschen, olyckor för att buden kollar telefonen hade vi nästan dagligen. Några helt skrotade bilar varje år pga just det (dvs olyckor du läst om du följer dina lokala nyheter).

100% av buden pillade telefon när de körde bil, jag inkluderat. Jobbet är strukturerat på ett sånt sätt, du får en jobbtelefon som visar vem som ska ha vad och du har en galen tidspress. För att ens komma nära att klara det på flesta områden så behöver man kolla på telefonen medans man kör så man kan förbereda sig inför nästa stopp.

Är nog ingen som tycker det är kul, oavsett läget jag beskrev eller verkligheten i det här läget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/kontakta-uppdrag-gra...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Skulle få min nya dator ifrån Inet idag med hemleverans från PostNord mellan 10-16 men ingen postbil har dykt upp, ingen förare har kontaktat mig och ingen uppdatering i PostNord appen. Kundservice stängd för att det är helg så nu får man vänta tills på måndag innan man kan ta reda på vad som hänt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur stort paket man kan lämna in hos ombud tex Ica?
Och vad skulle ett paket gå på i kostnad med mått kring 105 x 60 x 15cm på kring 13 kg? Som parcel gissar jag.

Har ett paket i retur till netonnet men de listar inte priset när man ber om retursedel/qr kod utan skriver 69 - 499. Och deras kundtjänst kan inte besvara frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Någon som vet hur stort paket man kan lämna in hos ombud tex Ica?
Och vad skulle ett paket gå på i kostnad med mått kring 105 x 60 x 15cm på kring 13 kg? Som parcel gissar jag.

Har ett paket i retur till netonnet men de listar inte priset när man ber om retursedel/qr kod utan skriver 69 - 499. Och deras kundtjänst kan inte besvara frågan.

Privatpersoner kan ej skicka företags paket. Du måste få en retursedel av netonnet och skriva ut och sätta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Privatpersoner kan ej skicka företags paket. Du måste få en retursedel av netonnet och skriva ut och sätta på.

Det är klart att privatpersoner kan skicka företagspaket (Parcel), däremot kan man inte skicka företagspaket till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det är det jag har fått men de vägrar säga vad det kommer kosta, det står på netonnets sida under deras retursida att man ska få se priset när man ber om retur och väljer att köpa frakt av dem, det men man får bara en summa på 69 kr vilket knappast stämmer.

(Priset för att köpa en fraktsedel varierar beroende på vilken produkt du önskar att returnera, innan du slutför din returanmälan får du upp kostnaden för att köpa en fraktsedel via oss.

Kostnaderna varierar mellan 69 kr till 499kr, ej vitvaror.)

Räknar man själv hos postnord verkar det landa på 530 kr?

Vad är storleken som man kan bära in hos ett ombud? Tror inte jag nånsin sett nån med ett paket större än 80cm längd hos ombud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Det är det jag har fått men de vägrar säga vad det kommer kosta, det står på netonnets sida under deras retursida att man ska få se priset när man ber om retur och väljer att köpa frakt av dem, det men man får bara en summa på 69 kr vilket knappast stämmer.

(Priset för att köpa en fraktsedel varierar beroende på vilken produkt du önskar att returnera, innan du slutför din returanmälan får du upp kostnaden för att köpa en fraktsedel via oss.

Kostnaderna varierar mellan 69 kr till 499kr, ej vitvaror.)

Räknar man själv hos postnord verkar det landa på 530 kr?

Vad är storleken som man kan bära in hos ett ombud? Tror inte jag nånsin sett nån med ett paket större än 80cm längd hos ombud.

Parcel till företag som har avtal med Postnord blir det billigare. Du kan ej gå efter Postnord priser på hemsidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Parcel till företag som har avtal med Postnord blir det billigare. Du kan ej gå efter Postnord priser på hemsidan.

Jag gissar att det är deras Return Pickup Parcel som de använder, för avtalskunder. Priserna är från 150 till 400 kr i samma vikt beroende på zon. Men man vet inte vilken zon som är var i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Jag gissar att det är deras Return Pickup Parcel som de använder, för avtalskunder. Priserna är från 150 till 400 kr i samma vikt beroende på zon. Men man vet inte vilken zon som är var i sverige.

Ok då blir det spännande när TS lämnar in försändelsen och hur mycket det kommer kosta.