🌟 Advent of Code (AoC) 2024 🌟

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av kode:

Dag 11, C#

Kul att lanternfishes Àr tillbaks igen...

using System.Diagnostics; Stopwatch sw = Stopwatch.StartNew(); var line = File.ReadAllText("input.txt").Split(' '); Dictionary<string, long> dict = []; foreach (var item in line) dict[item] = 1; dict = blink_times(dict, 25); Console.WriteLine("Part 1: " + dict.Sum(x => x.Value)); Console.WriteLine(sw.Elapsed); dict = blink_times(dict, 50); Console.WriteLine("Part 2: " + dict.Sum(x => x.Value)); Console.WriteLine(sw.Elapsed); static Dictionary<string, long> blink(Dictionary<string, long> dict) { Dictionary<string, long> ret = []; foreach (var item in dict) { if (item.Key == "0") { add(ret, "1", item.Value); } else if (item.Key.Length % 2 == 0) { add(ret, long.Parse(item.Key[(item.Key.Length / 2)..]).ToString(), item.Value); add(ret, long.Parse(item.Key[..(item.Key.Length / 2)]).ToString(), item.Value); } else { add(ret, (long.Parse(item.Key) * 2024).ToString(), item.Value); } } return ret; static void add(Dictionary<string, long> d, string k, long v) { if (d.TryGetValue(k, out long value)) d[k] = value + v; else d[k] = v; } } static Dictionary<string, long> blink_times(Dictionary<string, long> dict, int times) { for (int i = 0; i < times; i++) { var output = blink(dict); dict = output; } return dict; }

Dold text

Bara 50 gÄnger i del 2?

Min jobbdator verkar för övrigt inte riktigt palla med detta.. strömsnÄl 4-kÀrnig historia som tar orimligt lÄng tid sÄ fort det gÄr över 50 iterationer (Minuter) oavsett om det Àr parallellt eller ej

Dold text
Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag tror AoC Àr buggat för mig...
Kan nÄgon som kört dag 11 verifiera resultatet frÄn min input i spoilern nedan? Svaret de menar att jag fÄtt i del 1 Àr nÀmligen inget jag skickat in

4329 385 0 1444386 600463 19 1 56615

Jag fÄr svaret frÄn 25 iterationer;
217983
Men AoC menar att det Àr (som jag har fÄtt en stjÀrna för):
218079

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Pamudas:

Jag tror AoC Àr buggat för mig...
Kan nÄgon som kört dag 11 verifiera resultatet frÄn min input i spoilern nedan? Svaret de menar att jag fÄtt i del 1 Àr nÀmligen inget jag skickat in

4329 385 0 1444386 600463 19 1 56615

Jag fÄr svaret frÄn 25 iterationer;
217983
Men AoC menar att det Àr (som jag har fÄtt en stjÀrna för):
218079

Dold text

Jag fick 218079 med 25 iterationer och din input.

Dold text
Visa signatur

Starka Äsikter om onödiga saker.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Pamudas:

Bara 50 gÄnger i del 2?

Min jobbdator verkar för övrigt inte riktigt palla med detta.. strömsnÄl 4-kÀrnig historia som tar orimligt lÄng tid sÄ fort det gÄr över 50 iterationer (Minuter) oavsett om det Àr parallellt eller ej

Dold text

Ja, jag har ju redan kört den 25 gÄnger för del 1.

Dold text

Edit:

Om det tar flera minuter att köra Àr du inne pÄ fel spÄr.

LedtrÄd:

Det stÄr i problembeskrivningen att ordningen Àr densamma oavsett. Detta behöver du inte ta i beaktning i din lösning, eftersom det Àr irrelevant för att fÄ fram rÀtt svar.

Dold text

LedtrÄd 2

Samlar man stenar med samma vÀrde pÄ nÄgot sÀtt kan man göra samma operation en gÄng pÄ dem enbart, istÀllet för en gÄng per sten

Dold text
Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av bjoen:

Jag fick 218079 med 25 iterationer och din input.

Dold text

Fattar noll 😅 testet med exemplet fungerar perfekt.
Kopierade in en kod hÀrifrÄn och den ger rÀtt... Intressant

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Pamudas:

Fattar noll 😅 testet med exemplet fungerar perfekt.
Kopierade in en kod hÀrifrÄn och den ger rÀtt... Intressant

Dold text

Jag gjorde en naiv version för del 1 och sedan nÀr jag gjorde en mer genomtÀnkt lösning sÄ började jag fÄ alldeles felaktiga nummer för del 1, bÄde lÀgre och högre, nÀr det var 25 iterationer pÄ inputdatan eller exemplet (men rÀtt pÄ 6 iterationer). Du kanske tolkar nÄgra 00 som just 00 istÀllet för 0 eller liknande?

Visa signatur

"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av kode:

Ja, jag har ju redan kört den 25 gÄnger för del 1.

Dold text

Edit:

Om det tar flera minuter att köra Àr du inne pÄ fel spÄr.

LedtrÄd:

Det stÄr i problembeskrivningen att ordningen Àr densamma oavsett. Detta behöver du inte ta i beaktning i din lösning, eftersom det Àr irrelevant för att fÄ fram rÀtt svar.

Dold text

LedtrÄd 2

Samlar man stenar med samma vÀrde pÄ nÄgot sÀtt kan man göra samma operation en gÄng pÄ dem enbart, istÀllet för en gÄng per sten

Dold text

Avrundning nÀr jag rÀknade ut "hÀlften hÀlften" spökade med utrÀkningen. Funkade perfekt i exemplet vilket gjorde att jag antog att det fungerade.

Ang. Lösningen sÄ körde jag rekursivt vilket sÄklart Àr bruteforce. Fungerade perfekt i början men tog för lÄng tid vid fler iterationer.

FÄr klura pÄ nÄgon cachning istÀllet

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Datavetare ★
●

Dag: 11
SprÄk: Rust

part 1: 36”s (M3), 146”s (Orange Pi 5)
part 2: 1.8ms (M3), 7.0ms (Orange Pi 5)

use ahash::AHashMap; use std::fs::read_to_string; pub const INPUT_FILE: &str = "input.txt"; type Number = u64; type Stones = AHashMap<Number, usize>; pub fn read_stones(path: &str) -> Stones { read_to_string(path) .expect("File does not exist") .split_whitespace() .map(|num| num.parse::<Number>().unwrap()) .fold(AHashMap::new(), |mut acc, num| { *acc.entry(num).or_insert(0) += 1; acc }) } pub fn part1(stones: &Stones) -> usize { blink_n_times(stones, 25) } pub fn part2(stones: &Stones) -> usize { blink_n_times(stones, 75) } fn blink_n_times(stones: &Stones, n: usize) -> usize { let mut stones_odd_blink = AHashMap::new(); let mut stones_even_blink = stones.clone(); for blink_cnt in 0..n { if blink_cnt % 2 == 0 { blink(&stones_even_blink, &mut stones_odd_blink); } else { blink(&stones_odd_blink, &mut stones_even_blink); } } if n % 2 == 0 { stones_even_blink } else { stones_odd_blink } .values() .sum() } fn blink(current: &Stones, next: &mut Stones) { next.clear(); for (&number, &count) in current.iter() { if number == 0 { *next.entry(1).or_default() += count; } else { let num_digits = log10(number) + 1; if num_digits % 2 == 0 { let factor = (10 as Number).pow(num_digits / 2); let a = number / factor; let b = number % factor; *next.entry(a).or_default() += count; *next.entry(b).or_default() += count; } else { let a = number * 2024; *next.entry(a).or_default() += count; } } } } fn log10(n: Number) -> u32 { let mut l = 0; let mut factor = 10; while factor <= n { factor *= 10; l += 1; } l }

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag: 11
SprÄk: C#
Dag 11

Nu sÄ blev det Àntligen löst. Min stackars hjÀrna fick gÄ pÄ högvarv idag
Började med att jag tÀnkte "Det hÀr Àr ju lÀtt! Bara skapa en lista med alla nummer.. sen summerar jag dom i slutet!"
.. Ja, det funkade ju med 25 iterationer (typ typ 200ms?) men minnet kÀkades upp ganska snabbt.

Gjorde om till rekursiva funktioner istÀllet och fick ner minnesanvÀndningen till nÄgra enstaka MB - stenarnas vÀrden sparades aldrig, ökade endast en counter nÀr jag var pÄ sista indexet i min iteration. Funkade Ànnu bÀttre vid 25 iterationer (20ms ish).

Del 2.. jahopp, för att Del 2 ska bli klar (75 iterationer) hade jag tydligen behövt vÀnta ett Är eller tvÄ Bruteforce (trots effektiv minnesanvÀndning) hade alltsÄ inte funkat.
Fick skriva om lösningen till att anvÀnda ett cache istÀllet.
Om jag rÀknat ut ett vÀrde redan sÄ ÄteranvÀnder jag resultatet istÀllet för att berÀkna det pÄ nytt.

Samma gÀller antalet stenar med ett visst vÀrde - öka antalet med nÀsta vÀrde med nuvarande vÀrdes antal. SÄ har jag 4 stenar med vÀrdet 2024 sÄ lÀgger jag nu in att vÀrdena 20 och 24 ökat med 4st. Tack @kode för ledtrÄden

Del 1 tar ca 0.8ms
Del 2 tar ca 25ms

public static class Solver { private static long GetNumberOfDigits(long n) => n > 0 ? (long)Math.Log10(n) + 1 : 1; private static RuleResult ExecuteRules(long number) { if (number == 0) return new RuleResult(1, -1); var numberOfDigits = GetNumberOfDigits(number); if (numberOfDigits % 2 != 0) return new RuleResult(number * 2024, -1); var divisor = (long)Math.Pow(10, numberOfDigits * 0.5); return new RuleResult(number / divisor, number % divisor); } private static Dictionary<long, long> GetNewValues(Dictionary<long, long> prevValues, Dictionary<long, RuleResult> cachedRuleValues) { var newValues = new Dictionary<long, long>(); foreach (var kvp in prevValues) { if (!cachedRuleValues.TryGetValue(kvp.Key, out var val)) { val = ExecuteRules(kvp.Key); cachedRuleValues[kvp.Key] = val; } if (newValues.TryGetValue(val.A, out _)) newValues[val.A] += kvp.Value; else newValues[val.A] = kvp.Value; if (val.B == -1) continue; if (newValues.TryGetValue(val.B, out _)) newValues[val.B] += kvp.Value; else newValues[val.B] = kvp.Value; } return newValues; } private static long GenerateStones(List<int> numbers, int iterations) { var dict = numbers.GroupBy(n => (long)n) .ToDictionary(group => group.Key, group => (long)group.Count()); var cache = new Dictionary<long, RuleResult>(); for (var i = 0; i < iterations; i++) { var output = GetNewValues(dict, cache); dict = output; } return dict.Values.Sum(); } public static long Run_PartOne(string input) { var numbers = input.Split(" ").Select(int.Parse).ToList(); return GenerateStones(numbers, 25); } public static long Run_PartTwo(string input) { var numbers = input.Split(" ").Select(int.Parse).ToList(); return GenerateStones(numbers, 75); } private readonly struct RuleResult(long a, long b) { public long A { get; } = a; public long B { get; } = b; } }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag: 12
Dag 12

Mycket kod och i princip ingen optimering - vilket sÄklart syns pÄ tiden det tar att köra.

Just del 2 hade kunnat göras vackrare vid utrÀkningen av antal sidor..

Del 1 tar ca 4500ms pÄ i7-1185G7
Del 2 tar ca 5000ms pÄ i7-1185G7

public static class Solver { private enum Direction { Up, Down, Left, Right } private static Direction GetOppositeDirection(Direction dir) => dir switch { Direction.Up => Direction.Down, Direction.Down => Direction.Up, Direction.Left => Direction.Right, Direction.Right => Direction.Left, _ => throw new ArgumentOutOfRangeException(nameof(dir), dir, null) }; private readonly struct Coordinate(int x, int y) { public int X { get; } = x; public int Y { get; } = y; } private static Coordinate GetCoordAtDirection(Coordinate coord, Direction dir) => dir switch { Direction.Up => new Coordinate(coord.X, coord.Y - 1), Direction.Down => new Coordinate(coord.X, coord.Y + 1), Direction.Left => new Coordinate(coord.X - 1, coord.Y), Direction.Right => new Coordinate(coord.X + 1, coord.Y), _ => throw new ArgumentOutOfRangeException(nameof(dir), dir, null) }; private static bool IsDirValid(Coordinate coord, Direction dir, int width, int height) => dir switch { Direction.Up => coord.Y - 1 >= 0, Direction.Down => coord.Y + 1 < height, Direction.Left => coord.X - 1 >= 0, Direction.Right => coord.X + 1 < width, _ => false }; private static Region? GetRegionAtDirection(List<Region> regions, Coordinate coordinate, Direction direction) { return regions.FirstOrDefault(region => region.ContainsPosition(GetCoordAtDirection(coordinate, direction))); } private static List<Region> GenerateRegions(string[] lines) { var height = lines.Length; var width = lines[0].Length; var dirs = Enum.GetValues<Direction>(); int currentRegionId = 0; var regions = new List<Region>(); // First pass to generate a rough list of regions for (var y = 0; y < height; y++) { for (var x = 0; x < width; x++) { var coordinate = new Coordinate(x, y); var type = lines[y][x]; var foundRegion = false; foreach (var dir in dirs) { if (!IsDirValid(coordinate, dir, width, height)) continue; var neighborRegion = GetRegionAtDirection(regions, coordinate, dir); if (neighborRegion == null) continue; if (neighborRegion.PlotType != type) continue; neighborRegion.AddPlot(coordinate); foundRegion = true; break; } if (foundRegion) continue; var region = new Region(type, currentRegionId); currentRegionId++; region.AddPlot(coordinate); regions.Add(region); } } // Second pass to merge regions of same type for (int y = 0; y < height; y++) { for (int x = 0; x < width; x++) { var coordinate = new Coordinate(x, y); var type = lines[y][x]; var region = regions.FirstOrDefault(region => region.ContainsPosition(coordinate)); if (region == null) { Console.WriteLine($"Region {coordinate} not found"); continue; } var isMerged = false; foreach (var dir in dirs) { if (!IsDirValid(coordinate, dir, width, height)) continue; var neighborRegion = GetRegionAtDirection(regions, coordinate, dir); if (neighborRegion == null) continue; if (neighborRegion.PlotType != type) continue; if (neighborRegion.Id == region.Id) continue; // Merge regions foreach (var plot in region.Plots ?? []) { neighborRegion.AddPlot(plot.Coordinate); } isMerged = true; } if(!isMerged) continue; regions = regions.Where(r => r.Id != region.Id).ToList(); } } return regions; } public static int Run_PartOne(string input) { var lines = input.Split("\r\n", StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries); var regions = GenerateRegions(lines); var fenceCost = regions.Sum(r => r.FenceCost); return fenceCost; } public static int Run_PartTwo(string input) { var lines = input.Split("\r\n", StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries); var regions = GenerateRegions(lines); var fenceCost = regions.Sum(r => r.FenceCostDiscounted); return fenceCost; } private class Plot { public Coordinate Coordinate { get; init; } public int NumEdges { get; set; } public List<Direction> Edges { get; init; } = []; } private class Region(char type, int id) { public int Id { get; set; } = id; public char PlotType { get; init; } = type; public int NumberOfPlots => Plots?.Count ?? 0; public int FenceCost => Plots?.Count * GetPerimeter ?? 0; // Area * Edges = Fence Cost public int FenceCostDiscounted => Plots?.Count * GetNumberOfSides() ?? 0; public int GetPerimeter => Plots?.Select(p => p.NumEdges).Sum() ?? 0; public List<Plot>? Plots { get; private set; } public bool ContainsPosition(Coordinate coordinate) => Plots?.Any(p => p.Coordinate.X == coordinate.X && p.Coordinate.Y == coordinate.Y) ?? false; public void AddPlot(Coordinate coord) { var numEdges = 0; var dirs = new List<Direction>(); foreach (var dir in Enum.GetValues<Direction>()) { var otherPlot = GetPlotAt(coord, dir); if (otherPlot == null) { numEdges++; dirs.Add(dir); } else { otherPlot.NumEdges--; otherPlot.Edges.Remove(GetOppositeDirection(dir)); } } Plots ??= []; Plots.Add(new Plot() { Coordinate = coord, NumEdges = numEdges, Edges = dirs }); } private Plot? GetPlotAt(Coordinate coordinate, Direction direction) { var coord = GetCoordAtDirection(coordinate, direction); var plot = Plots?.FirstOrDefault(p => p.Coordinate.X == coord.X && p.Coordinate.Y == coord.Y); return plot; } private int GetNumberOfSides() { var sides = 0; foreach (var plot in Plots.Where(p => p.NumEdges > 0)) { var plotSides = 0; var leftPlot = GetPlotAt(plot.Coordinate, Direction.Left); var topPlot = GetPlotAt(plot.Coordinate, Direction.Up); if (plot.Edges.Contains(Direction.Left)) { if (topPlot != null) { if (!topPlot.Edges.Contains(Direction.Left)) plotSides++; } else { plotSides++; } } if (plot.Edges.Contains(Direction.Up)) { if (leftPlot != null) { if (!leftPlot.Edges.Contains(Direction.Up)) plotSides++; } else { plotSides++; } } if (plot.Edges.Contains(Direction.Right)) { if (topPlot != null) { if (!topPlot.Edges.Contains(Direction.Right)) plotSides++; } else { plotSides++; } } if (plot.Edges.Contains(Direction.Down)) { if (leftPlot != null) { if (!leftPlot.Edges.Contains(Direction.Down)) plotSides++; } else { plotSides++; } } sides += plotSides; } return sides; } } }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

SprÄk: Java
GitHub
Exekvering runt 50 ms för vardera.

RÀknade antal hörn istÀllet för sidor pÄ del tvÄ, lite vÀl mycket if-statements och repeterande kod men det fungerar i alla fall!

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Datavetare ★
●

Del 1 och 2 löses samtidigt, blev lÄngt enklare Àn att göra dem var för sig.
part1/2: 1.5ms (M3), 4.1ms (Orange Pi 5)

use ahash::AHashSet; use std::fs::read_to_string; pub const INPUT_FILE: &str = "input.txt"; type GardenPlots = Vec<Vec<char>>; pub fn read_garden_plots(path: &str) -> GardenPlots { read_to_string(path) .expect("File does not exist") .lines() .map(|line| line.chars().collect()) .collect() } pub fn part1(costs: &(u32, u32)) -> u32 { costs.0 } pub fn part2(costs: &(u32, u32)) -> u32 { costs.1 } pub fn calculate_total_fence_cost(garden_plots: &GardenPlots) -> (u32, u32) { let mut visited = AHashSet::new(); let mut total_cost = 0; let mut total_discounted_cost = 0; for (y, row) in garden_plots.iter().enumerate() { for x in 0..row.len() { let pos = (x as i32, y as i32); if visited.contains(&pos) { continue; } visited.insert(pos); let costs = calculate_fence_cost(garden_plots, &pos, &mut visited); total_cost += costs.0; total_discounted_cost += costs.1; } } (total_cost, total_discounted_cost) } fn calculate_fence_cost( garden_plots: &GardenPlots, region_position: &(i32, i32), visited: &mut AHashSet<(i32, i32)>, ) -> (u32, u32) { let region = garden_plots[region_position.1 as usize][region_position.0 as usize]; let height = garden_plots.len() as i32; let width = garden_plots[0].len() as i32; let adjacent_plots = |pos: &(i32, i32)| { [ ((pos.0 - 1, pos.1), false), ((pos.0 + 1, pos.1), false), ((pos.0, pos.1 - 1), false), ((pos.0, pos.1 + 1), false), ((pos.0 - 1, pos.1 - 1), true), ((pos.0 + 1, pos.1 - 1), true), ((pos.0 - 1, pos.1 + 1), true), ((pos.0 + 1, pos.1 + 1), true), ] }; let is_same_region = |pos: (i32, i32)| { pos.0 >= 0 && pos.0 < width && pos.1 >= 0 && pos.1 < height && garden_plots[pos.1 as usize][pos.0 as usize] == region }; let mut region_area = 0; let mut region_perimeter = 0; let mut region_corners = 0; let mut stack = vec![*region_position]; while !stack.is_empty() { let pos = stack.pop().unwrap(); region_area += 1; let mut plot_perimeter = 4; let mut plot_adj_mask = 0; for (adj_pos, is_diagonal) in adjacent_plots(&pos) { if !is_same_region(adj_pos) { continue; } plot_adj_mask |= 1 << ((1 + adj_pos.0 - pos.0) + 3 * (1 + adj_pos.1 - pos.1)); if !is_diagonal { plot_perimeter -= 1; if visited.insert(adj_pos) { stack.push(adj_pos); } } } region_perimeter += plot_perimeter; region_corners += count_plot_corners(plot_adj_mask); } (region_area * region_perimeter, region_area * region_corners) } fn count_plot_corners(plot_adj_mask: i32) -> u32 { let mut plot_corners = 0; let all_clr = |bits| (plot_adj_mask & bits) == 0; let all_set = |bits| (plot_adj_mask & bits) == bits; // Convex corners for bits in [2 + 8, 2 + 32, 32 + 128, 8 + 128] { if all_clr(bits) { plot_corners += 1; } } // Concave corners for (s, c) in [(2 + 8, 1), (2 + 32, 4), (8 + 128, 64), (32 + 128, 256)] { if all_set(s) && all_clr(c) { plot_corners += 1; } } plot_corners } fn main() { let garden_plots = read_garden_plots(&INPUT_FILE); let costs = calculate_total_fence_cost(&garden_plots); println!("part 1: {}", part1(&costs)); println!("part 2: {}", part2(&costs)); }

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

PermalÀnk
Medlem
●

Lösning: GitHub

PermalÀnk
Datavetare ★
●

Dag: 2
SprÄk: Metal Compute (med vÀldigt naivt implementerat "reduce" steg)

Är lĂ„ngsammare Ă€n Rust-versionen som uppgiften Ă€r skriven. Skalar man upp storleken pĂ„ indata till 100M rader Ă€r GPGPU-koden ca 90 gĂ„nger snabbare (ca 3,8 miljarder rader per sekund pĂ„ en M3 Max 40 core GPU)

Swift host code - mesta Àr boiler-plate för att sÀtta GPU-state, sjÀlva berÀkningen ligger helt i GPU-kernel

import MetalKit let amplification_factor = 100_000; let formatter = NumberFormatter() formatter.numberStyle = .decimal let device = MTLCreateSystemDefaultDevice()! let commandQueue = device.makeCommandQueue()! let library = device.makeDefaultLibrary()! let commandBuffer = commandQueue.makeCommandBuffer()! let encoder = commandBuffer.makeComputeCommandEncoder()! encoder.setComputePipelineState(try device.makeComputePipelineState(function: library.makeFunction(name: "add")!)) let fileContents = try String(contentsOfFile: "/Users/kjn/input.txt", encoding: .utf8) let lines = fileContents.split(separator: "\n") let reports: [[Int32]] = lines.map { line in line.split(separator: " ").compactMap { Int32($0) } } let reportStride = reports.map { $0.count }.max() ?? 0 let paddedReports: [[Int32]] = reports.map { report in report + Array(repeating: Int32(0), count: reportStride - report.count) } let inputTemplate: [Int32] = paddedReports.flatMap { $0 } let input = Array(repeating: inputTemplate, count: amplification_factor).flatMap { $0 } let numReports = input.count / reportStride // kernel first arg let reportStrideBuffer = device.makeBuffer(bytes: [reportStride], length: MemoryLayout<Int32>.stride, options: []) encoder.setBuffer(reportStrideBuffer, offset: 0, index: 0) // kernel second arg let inputBuffer = device.makeBuffer(bytes: input as [Int32], length: MemoryLayout<Int32>.stride * input.count, options: []) encoder.setBuffer(inputBuffer, offset: 0, index: 1) // kernel third arg let reductionResultBuffer = device.makeBuffer(length: MemoryLayout<Int32>.stride * 2, options: .storageModeShared)! let reductionPointer = reductionResultBuffer.contents().bindMemory(to: Int32.self, capacity: 1) reductionPointer.pointee = 0 encoder.setBuffer(reductionResultBuffer, offset: 0, index: 2) // kernel thread configuration let numThreads = 500 let threadsPerThreadgroup = MTLSize(width: numThreads, height: 1, depth: 1) // Number of threads in a threadgroup let numThreadgroups = MTLSize(width: (numReports + numThreads - 1) / numThreads, height: 1, depth: 1) encoder.dispatchThreadgroups(numThreadgroups, threadsPerThreadgroup: threadsPerThreadgroup) encoder.endEncoding() // Start kernel print(String(format:"Go with %dM reports!", numReports / 1_000_000)) let startTime = DispatchTime.now() commandBuffer.commit() commandBuffer.waitUntilCompleted() let doneTime = DispatchTime.now() // gpuStartTime and gpuEndTime are a float representing host time in seconds when the kernel started and ended let gpuExecutionTime = (commandBuffer.gpuEndTime - commandBuffer.gpuStartTime) * 1_000 print(String(format: "GPU time: %.2f ms", gpuExecutionTime)) print(String(format: "GPU capacity: %.0fM reports/sec", 1000.0 / Double(gpuExecutionTime) * Double(numReports) / 1_000_000.0)) let count = reductionResultBuffer.length / MemoryLayout<Int32>.stride // Calculate the number of elements let pointer = reductionResultBuffer.contents().bindMemory(to: Int32.self, capacity: count) let bufferPointer = UnsafeBufferPointer(start: pointer, count: count) for (index, value) in bufferPointer.enumerated() { print(String(format: "%d: %d", index, value)) }

GPGPU Metal Compute kernel

#include <metal_stdlib> using namespace metal; kernel void add(constant int &report_stride [[ buffer(0) ]], const device int *levels [[ buffer(1) ]], device atomic_int *result [[ buffer(2) ]], uint id [[ thread_position_in_grid ]]) { const int level_offset = id * report_stride; const int d0 = levels[level_offset + 1] - levels[level_offset + 0]; const int lo = d0 < 0 ? -3 : 1; const int hi = d0 < 0 ? -1 : 3; int is_safe = 1; for (int i = 0; i < report_stride - 1; i++) { const int l1 = levels[level_offset + i + 1]; if (l1 == 0) { break; } const int l0 = levels[level_offset + i]; const int d = l1 - l0; if (d < lo || d > hi) { is_safe = 0; break; } } if (is_safe) { atomic_fetch_add_explicit(result, 1, memory_order_relaxed); } int is_safe_with_damper = is_safe; for (int ignore = 0; !is_safe_with_damper && ignore < report_stride; ignore++) { int ilo; int ihi; if (ignore == 0) { const int d0 = levels[level_offset + 2] - levels[level_offset + 1]; ilo = d0 < 0 ? -3 : 1; ihi = d0 < 0 ? -1 : 3; } else if (ignore == 1) { const int d0 = levels[level_offset + 2] - levels[level_offset + 0]; ilo = d0 < 0 ? -3 : 1; ihi = d0 < 0 ? -1 : 3; } else { ilo = lo; ihi = hi; } is_safe_with_damper = 1; for (int i = 0, j = 1; ; i++, j++) { if (i == ignore) { continue; } if (j == ignore) { j++; } if (j >= report_stride) { is_safe_with_damper = 0; break; } const int l1 = levels[level_offset + j]; if (l1 == 0) { break; } const int l0 = levels[level_offset + i]; const int d = l1 - l0; if (d < lo || d > hi) { is_safe_with_damper = 0; break; } } } if (is_safe_with_damper) { atomic_fetch_add_explicit(result + 1, 1, memory_order_relaxed); } }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag 12, C#

Idag var dryg, börjar vÀl nÀrma sig att jag inte kommer ha tid lÀngre.

using Position = (int x, int y); (int sumpart1, int sumpart2) = (0, 0); var lines = File.ReadAllLines("input.txt"); Dictionary<Position, char> grid = []; HashSet<Position> visited = []; List<HashSet<Position>> regions = []; int max = lines.Length; for (int x = 0; x < max; x++) for (int y = 0; max > y; y++) grid[(x, y)] = lines[x][y]; foreach (var plot in grid) { if (visited.Contains(plot.Key)) continue; HashSet<Position> current = []; Dictionary<Position, int> neighbourtouches = []; var (area, perimeter) = explorePlot(plot.Key, plot.Value, current, grid, max); sumpart1 += area * perimeter; var sides = countCorners(current); sumpart2 += area * sides; visited.UnionWith(current); } Console.WriteLine("Part 1: " + sumpart1); Console.WriteLine("Part 2: " + (sumpart2)); static (int area, int perimeter) explorePlot(Position pos, char value, HashSet<Position> visited, Dictionary<Position, char> grid, int max) { if (!inRange(pos, max)) return (0, 1); var curr = grid[pos]; if (curr != value) return (0, 1); if (visited.Contains(pos)) return (0, 0); visited.Add(pos); (int area, int perim) = (1, 0); foreach (var n in getImmediateNeighbours(pos)) { var r = explorePlot(n, value, visited, grid, max); (area, perim) = (area + r.area, perim + r.perimeter); } return (area, perim); } static int countCorners(HashSet<Position> region) { int corners = 0; foreach (var pos in region) { var n = getAllNeighbours(pos); (bool up, bool dn, bool lt, bool rt, bool ul, bool ur, bool dl, bool dr) = (c(n.up), c(n.dn), c(n.lt), c(n.rt), c(n.ul), c(n.ur), c(n.dl), c(n.dr)); if (up && lt && !ul) // inside upleft corner corners++; if (!up && !lt) // outside upleft corner corners++; if (up && rt && !ur) // inside upright corner corners++; if (!up && !rt) // outside upright corner corners++; if (dn && lt && !dl) //inside downleft corner corners++; if (!dn && !lt) //outside downleft corner corners++; if (dn && rt && !dr) //inside downright corner corners++; if (!dn && !rt) //outside downright corner corners++; } return corners; bool c(Position p) => region.Contains(p); } static (Position up, Position dn, Position lt, Position rt, Position ul, Position ur, Position dl, Position dr) getAllNeighbours(Position p) { return ( (p.x - 1, p.y), // up (p.x + 1, p.y), // down (p.x, p.y - 1), // left (p.x, p.y + 1), //right (p.x - 1, p.y - 1), // up-left (p.x - 1, p.y + 1), // up-right (p.x + 1, p.y - 1), // down-left (p.x + 1, p.y + 1)); // down-right } static IEnumerable<Position> getImmediateNeighbours(Position pos) { Position[] rels = [(1, 0), (0, 1), (-1, 0), (0, -1)]; foreach (var (x, y) in rels) { var npos = (pos.x + x, pos.y + y); yield return npos; } yield break; } static bool inRange(Position pos, int max) => (pos.x < max && pos.x >= 0 && pos.y < max && pos.y >= 0);

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag 13, C#

Skönt ÀndÄ att youtube finns sÄ man kan fÄ en snabb och pedagogisk refresher i linjÀr algebra.

using System.Diagnostics; Stopwatch sw = Stopwatch.StartNew(); var slots = File.ReadAllText("input.txt").Split("\r\n\r\n"); (long sumpart1, long sumpart2) = (0, 0); foreach (var slot in slots) { var split = slot.Split('\n'); var axy = split[0][12..].Split(", Y+").Select(int.Parse).ToArray(); (int x, int y) a = (axy[0], axy[1]); var bxy = split[1][12..].Split(", Y+").Select(int.Parse).ToArray(); (int x, int y) b = (bxy[0], bxy[1]); var gxy = split[2][9..].Split(", Y=").Select(int.Parse).ToArray(); (int x, int y) g = (gxy[0], gxy[1]); sumpart1 += solve(a, b, g); sumpart2 += solve(a, b, g, true); } Console.WriteLine("Part 1: " + sumpart1); Console.WriteLine("Part 2: " + sumpart2); Console.WriteLine("Time: " + sw.Elapsed); static long solve((int x, int y) aval, (int x, int y) bval, (long x, long y) gval, bool part2 = false) { long cost = 0; var (ax, ay) = aval; var (bx, by) = bval; var (gx, gy) = gval; if (part2) { gx += 10000000000000; gy += 10000000000000; } // (gx * by) - (gy * bx) // a = --------------------- // (ax * by) - (ay * bx) // if ax * by == ay * bx, there is no solution (divide by zero) and we can return 0 immediately if (ax * by == ay * bx) return cost; var a = ((gx * by) - (gy * bx)) / ((ax * by) - (ay * bx)); // gx - ax*a // b = --------- // bx var b = (gx - (ax * a)) / bx; // sanity check, press A a times and B b times and see if they equal the goal values if (a * ax + b * bx == gx && a * ay + b * by == gy) cost = 3 * a + b; return cost; }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

Dag 13
GitHub

Fick grÀva fram gamla kursboken i linjÀr algebra

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

Dag: 13
SprÄk: Matte Java
Lösning: GitHub

PermalÀnk
Medlem
●

SprÄk: Dyalog APL

⎕PP←15 d←{(3⊃⍔)(⍉↑2↑⍔)}š(⍎¹∊∘⎕D⊆⊱)šš(⊱⊆⍹0≠≱¹)⊃⎕nget'13.txt'1 f←(3 1∘××(⊱≡⌊))âŒč +/∊f/šd +/∊f/šd+⊂1e13 0

Dold text
PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag 13

Elimineringsmetoden for the win?

public static class Solver { private static long CalculateMinimumTokenCost(List<Machine> machines, bool isLimited) { var cost = 0L; foreach (var machine in machines) { var ax = machine.A.X * machine.B.Y; var ay = machine.B.X * machine.A.Y; var a = ax - ay; var aPrice = (machine.Price.X * machine.B.Y) - (machine.Price.Y * machine.B.X); var numA = (aPrice / a); var bPrice = (machine.Price.X - (machine.A.X * numA)); var numB = bPrice / machine.B.X; if (isLimited && (numA > 100 || numB > 100)) continue; if (((machine.A.X * numA) + (machine.B.X * numB)) != machine.Price.X || ((machine.A.Y * numA) + (machine.B.Y * numB)) != machine.Price.Y) continue; cost += ((numA * machine.TokensA) + (numB * machine.TokensB)); } return cost; } private static Point ParseMachineButtonLine(string line) { var x = line.Substring(line.IndexOf(':') + 2, line.IndexOf(',') - line.IndexOf(':') - 2).Replace("X+", ""); var y = line[(line.IndexOf(',') + 2)..].Replace("Y+", ""); return new Point { X = int.Parse(x), Y = int.Parse(y) }; } private static Point ParseMachinePrizeLine(string line) { var x = line.Substring(line.IndexOf(':') + 2, line.IndexOf(',') - line.IndexOf(':') - 2).Replace("X=", ""); var y = line[(line.IndexOf(',') + 2)..].Replace("Y=", ""); return new Point() { X = int.Parse(x), Y = int.Parse(y) }; } private static List<Machine> ParseMachinesInput(string input) { var machines = new List<Machine>(); var lines = input.Split("\r\n", StringSplitOptions.RemoveEmptyEntries).ToList(); for (var i = 0; i < lines.Count; i++) { var machineIndex = i / 3; var machine = machines.ElementAtOrDefault(machineIndex); if (machine == null) { machines.Add(new Machine(){ TokensA = 3, TokensB = 1}); machine = machines.ElementAt(machineIndex); } if (lines[i].Contains('A')) machine.A = ParseMachineButtonLine(lines[i]); else if (lines[i].Contains('B')) machine.B = ParseMachineButtonLine(lines[i]); else machine.Price = ParseMachinePrizeLine(lines[i]); } return machines; } public static long Run_PartOne(string input) { var machines = ParseMachinesInput(input); var cost = CalculateMinimumTokenCost(machines, true); return cost; } public static long Run_PartTwo(string input) { var machines = ParseMachinesInput(input); foreach (var machine in machines) { machine.Price = new Point() { X = machine.Price.X + 10000000000000, Y = machine.Price.Y + 10000000000000 }; } var cost = CalculateMinimumTokenCost(machines, false); return cost; } private struct Point { public long X { get; init; } public long Y { get; init; } } private class Machine { public int TokensA { get; init; } public int TokensB { get; init; } public Point A { get; set; } public Point B { get; set; } public Point Price { get; set; } } }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Yoshman:

Är lĂ„ngsammare Ă€n Rust-versionen som uppgiften Ă€r skriven. Skalar man upp storleken pĂ„ indata till 100M rader Ă€r GPGPU-koden ca 90 gĂ„nger snabbare (ca 3,8 miljarder rader per sekund pĂ„ en M3 Max 40 core GPU)

Dold text

Det kĂ€nns spontant lite för lĂ„ngsamt med tanke pĂ„ hĂ„rdvaran? Även om man inte kan förvĂ€nta sig allt för mycket med tanke pĂ„ lĂ„ga instruktioner/kommunikation. Testade lite snabbt att pĂ„ enklaste sĂ€tt dela upp en scala/simd version över 8 kĂ€rnor pĂ„ en 7840HS och dĂ„ kommer man upp i ~2.8 miljarder rader per sekund i motsvarande problem (ingen parsning/skalning x100_000 i minnet/gratis minneslayout). Byta till int8 som data?

Det skulle vara intressant att se tid för hela problemet inklusive parsning om det gÄr att fÄ till snabbt pÄ en gpu. Input Àr ju trots allt bytes frÄn en textfil, inte en fÀrdig array med levels.

Dold text
PermalÀnk
Datavetare ★
●

Var verkligen bara ett ekvationssystem med tvÄ obekanta (antal tryckningar pÄ A-, resp B-knappen).
Löst hÀr sÄ man bara anvÀnder heltals-berÀkningar.
Körtiden irrelevant, det Àr lÄga hundratals nanosekunder och parsning tar vÀsentligt lÀngre tid.

use regex::Regex; use std::fs; pub const INPUT_FILE: &str = "input.txt"; pub struct Machine { a: (Number, Number), b: (Number, Number), prize: (Number, Number), } type Number = i64; pub fn read_machines(path: &str) -> Vec<Machine> { let content = fs::read_to_string(path).expect("File does not exist"); let re = Regex::new( r"Button A: X\+(\d+), Y\+(\d+)\nButton B: X\+(\d+), Y\+(\d+)\nPrize: X=(\d+), Y=(\d+)", ) .unwrap(); re.captures_iter(&content) .map(|caps| Machine { a: (caps[1].parse().unwrap(), caps[2].parse().unwrap()), b: (caps[3].parse().unwrap(), caps[4].parse().unwrap()), prize: (caps[5].parse().unwrap(), caps[6].parse().unwrap()), }) .collect() } pub fn part1(machines: &[Machine]) -> Number { machines .iter() .filter_map(calculate_button_pushes) .map(calculate_token_cost) .sum() } pub fn part2(machines: &[Machine]) -> Number { machines .iter() .map(|machine| Machine { a: machine.a, b: machine.b, prize: ( machine.prize.0 + 10000000000000, machine.prize.1 + 10000000000000, ), }) .filter_map(|machine| calculate_button_pushes(&machine)) .map(calculate_token_cost) .sum() } fn calculate_button_pushes(m: &Machine) -> Option<(Number, Number)> { // This is the solved equation system, simplified to a single division let a_dominator = m.prize.1 * m.b.0 - m.prize.0 * m.b.1; let a_nominator = m.a.1 * m.b.0 - m.a.0 * m.b.1; if a_dominator % a_nominator != 0 { return None; } let a_pushes = a_dominator / a_nominator; let b_dominator = m.prize.0 - m.a.0 * a_pushes; let b_nominator = m.b.0; if b_dominator % b_dominator != 0 { return None; } let b_pushes = b_dominator / b_nominator; Some((a_pushes, b_pushes)) } fn calculate_token_cost((a, b): (Number, Number)) -> Number { a * 3 + b * 1 }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

SprÄk: Python (Numpy)

import numpy as np def find_clusters(matrix): rows, cols = matrix.shape visited = np.zeros(matrix.shape, dtype=bool) def dfs(r, c, char): stack = [(r, c)] coordinates = [] while stack: x, y = stack.pop() if not visited[x, y] and matrix[x, y] == char: visited[x, y] = True coordinates.append((x, y)) for nx, ny in [(x-1, y), (x+1, y), (x, y-1), (x, y+1)]: if not visited[nx, ny] and matrix[nx, ny] == char: stack.append((nx, ny)) return coordinates return [dfs(r, c, matrix[r, c]) for r in range(1, rows-1) for c in range(1, cols-1) if not visited[r, c]] matrix = np.pad(np.array([list(line.strip()) for line in open('input12.txt', 'r')]), pad_width=1, mode='constant', constant_values=' ') O = matrix[1:-1, 1:-1] N = matrix[0:-2, 1:-1] S = matrix[2:, 1:-1] E = matrix[1:-1, 2:] W = matrix[1:-1, 0:-2] NE = matrix[0:-2, 2:] SE = matrix[2:, 2:] SW = matrix[2:, 0:-2] def compute_fences(matrix): fences = np.zeros(matrix.shape, dtype=int) fences[1:-1, 1:-1] = ( (O != W).astype(int) + (O != E).astype(int) + (O != N).astype(int) + (O != S).astype(int)) return fences def join_fences(matrix, fences): fences[1:-1, 1:-1] -= ( ((O == S) & (O != W) & (S != SW)).astype(int) + ((O == S) & (O != E) & (S != SE)).astype(int) + ((O == E) & (O != N) & (E != NE)).astype(int) + ((O == E) & (O != S) & (E != SE)).astype(int)) return fences fences = compute_fences(matrix) cluster_coordinates = find_clusters(matrix) print(sum(len(c) * sum(fences[tuple(zip(*c))]) for c in cluster_coordinates)) join_fences(matrix, fences) print(sum(len(c) * sum(fences[tuple(zip(*c))]) for c in cluster_coordinates))

Dold text
PermalÀnk
Medlem ★
●

SprÄk: Python

Ganska liten och nÀtt lösning i dag, men jag kommer inte i nÀrheten av @jclr. APL spelar i en annan liga.

import re def solve(offset, x1, x2, y1, y2, s1, s2): b = (x2 * (s1 + offset) - x1 * (s2 + offset)) / (y1 * x2 - y2 * x1) a = (s1 + offset - b * y1) / x1 return a, b print(*[sum([int(a * 3 + b) for i in open("input13.txt", "r").read().strip().split('\n\n') for a, b in [solve(offset, *tuple(map(int, re.findall(r'\d+', i))))] if a.is_integer() and b.is_integer()]) for offset in [0, 10000000000000]])

Dold text
PermalÀnk
Datavetare ★
●
Skrivet av jclr:

Det kĂ€nns spontant lite för lĂ„ngsamt med tanke pĂ„ hĂ„rdvaran? Även om man inte kan förvĂ€nta sig allt för mycket med tanke pĂ„ lĂ„ga instruktioner/kommunikation. Testade lite snabbt att pĂ„ enklaste sĂ€tt dela upp en scala/simd version över 8 kĂ€rnor pĂ„ en 7840HS och dĂ„ kommer man upp i ~2.8 miljarder rader per sekund i motsvarande problem (ingen parsning/skalning x100_000 i minnet/gratis minneslayout). Byta till int8 som data?

Det skulle vara intressant att se tid för hela problemet inklusive parsning om det gÄr att fÄ till snabbt pÄ en gpu. Input Àr ju trots allt bytes frÄn en textfil, inte en fÀrdig array med levels.

Dold text

Som jag skrev: lösningen jag gjorde har en extremt naiv "reduce" implementation. Kollande precis effekten pÄ GPUn nÀr den kör programmet, den hÄller runt ca 1 W (din 7840HS lÀr dra vÀsentligt mer) sÄ lÀr totalt kvitta om man kör GPUn frÄn bas-kretsen, Pro eller Max. Det Àr hyfsat snabbt trots uppenbar usel nyttjandegrad.

Har bara skrivit mot CUDA (och lite SyCL) samt skrivit en del vertex/fragment shader i Metal, behöver lÀsa pÄ mer om Metal Compute.

PoÀngen Àr mer: det var verkligen bara att skriva ett "vanligt C++ program" (Metal anvÀnder en delmÀngd av C++14) dÀr man bara behöver bry sig om en "rad" av problemet, för att sedan köra en "GPU-trÄd" per rad.

Blir mer Àn x10 snabbare utan reduce-steget (d.v.s. göra hela berÀkningen minus atomic_add operationen pÄ slutet). Finns lÄngt mer optimala sÀtt att göra det: först reducera pÄ SIMD-nivÄ, sedan pÄ blocknivÄ i shared memory som i praktiken Àr rÀtt likt L1$/L2$ i CPU, fast som scratchpad och sist skriva mot RAM. Inget av detta ska vara speciellt komplicerat, men det Àr vÀldigt specifikt till respektive GPU-ramverk sÄ man mÄste lÀsa detaljerna.

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag: 14
SprÄk: Python

Del 1:

import re import numpy as np sx, sy = 101, 103 floor = np.zeros((sy, sx), dtype=int) for i in open("input14.txt", "r").readlines(): px, py, vx, vy = tuple(map(int, re.findall(r'\-?\d+', i))) floor[(py + 100 * vy) % sy, (px + 100 * vx) % sx] += 1 sx, sy = sx // 2, sy // 2 print(floor[:sy, :sx].sum() * floor[:sy, sx + 1:].sum() * floor[sy + 1:, :sx].sum() * floor[sy + 1:, sx + 1:].sum())

Dold text

Del 2

Del 2 blev okulÀr inspektion av resultaten. Efter ett tag kan man börja se lite mönster som upptrÀder med viss regelbundenhet...

Dold text
PermalÀnk
Datavetare ★
●

Gjorde en "halvautomatisk" lösning för del 2. Den lÀr fungera förutsatt att trÀdet har samma struktur för alla input

use ahash::AHashSet; use regex::Regex; use std::fs; pub struct Robot { position: (i32, i32), velocity: (i32, i32), } pub const INPUT_FILE: &str = "input.txt"; pub fn read_robots(path: &str) -> Vec<Robot> { let re = Regex::new(r"[-+]?\d+").expect("Invalid regex"); fs::read_to_string(path) .expect("File does not exist") .lines() .map(|line| { let nums: Vec<i32> = re .find_iter(line) .map(|n| n.as_str().parse().expect("Invalid number")) .collect(); Robot { position: (nums[0], nums[1]), velocity: (nums[2], nums[3]), } }) .collect() } pub fn part1(robots: &[Robot], width: i32, height: i32, seconds: i32) -> i32 { let mid_x = width / 2; let mid_y = height / 2; let mut quadrants = [0, 0, 0, 0]; for (x, y) in move_robots(robots, width, height, seconds) { if x != mid_x && y != mid_y { quadrants[(x / (mid_x + 1) + 2 * (y / (mid_y + 1))) as usize] += 1; } } quadrants .iter() .fold(1, |security_factor, cnt| security_factor * cnt) } fn move_robots( robots: &[Robot], width: i32, height: i32, seconds: i32, ) -> impl Iterator<Item = (i32, i32)> + '_ { robots.iter().map(move |robot| { ( ((robot.position.0 + seconds * robot.velocity.0) % width + width) % width, ((robot.position.1 + seconds * robot.velocity.1) % height + height) % height, ) }) } pub fn part2(robots: &[Robot], width: i32, height: i32) -> i32 { let mid_y = height / 2; let mut seconds = 1; 'done: loop { let mut floor = vec![vec![0; width as usize]; height as usize]; for (x, y) in move_robots(robots, width, height, seconds) { floor[y as usize][x as usize] += 1; } for x_start in (width / 3)..(2 * width / 3) { if calculate_area(&floor, (x_start, mid_y)) > 10 { // Something solid in the middle, assume tree break 'done; } } seconds += 1; } seconds } fn calculate_area(floor: &[Vec<i32>], mid: (i32, i32)) -> i32 { if floor[mid.1 as usize][mid.0 as usize] == 0 { return 0; } let mut area = 0; let mut visited = AHashSet::new(); let mut dfs_stack = vec![mid]; visited.insert(mid); while !dfs_stack.is_empty() { let (x, y) = dfs_stack.pop().unwrap(); area += 1; for adj_pos in [(x - 1, y), (x + 1, y), (x, y - 1), (x, y + 1)] { if floor[adj_pos.1 as usize][adj_pos.0 as usize] > 0 && visited.insert(adj_pos) { dfs_stack.push(adj_pos); } } } area } fn main() { let robots = read_robots(&INPUT_FILE); println!("part 1: {}", part1(&robots, 101, 103, 100)); println!("part 2: {}", part2(&robots, 101, 103)); }

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dag 14, C#

Drog bara en chansning att det inte var nÄgra överlappande robotar nÀr det var en julegran, och det visade sig stÀmma. Annars hade jag vÀl fÄtt börja kolla pÄ distributioner mellan kvadranter och dra slutsatser utefter det istÀllet.

using System.Text.RegularExpressions; var lines = File.ReadAllLines("input.txt"); (int x, int y) tsize = (101, 103); Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> grid = []; (int sumpart1, int sumpart2) = (0, 100); var regex = new Regex(@(-?\d+)); foreach (var line in lines) { var m = regex.Matches(line); placeRobot((int.Parse(m[0].Value), int.Parse(m[1].Value)), (int.Parse(m[2].Value), int.Parse(m[3].Value)), grid); } // part 1 for (int i = 0; i < 100; i++) grid = moveRobots(grid); var q1 = grid.Where(r => r.Key.x < tsize.x / 2 && r.Key.y < tsize.y / 2); var q2 = grid.Where(r => r.Key.x > tsize.x / 2 && r.Key.y < tsize.y / 2); var q3 = grid.Where(r => r.Key.x < tsize.x / 2 && r.Key.y > tsize.y / 2); var q4 = grid.Where(r => r.Key.x > tsize.x / 2 && r.Key.y > tsize.y / 2); sumpart1 = q1.Sum(x => x.Value.Count) * q2.Sum(x => x.Value.Count) * q3.Sum(x => x.Value.Count) * q4.Sum(x => x.Value.Count); //Part 2 while (grid.Any(g => g.Value.Count > 1)) { grid = moveRobots(grid); sumpart2++; } visualise(grid); Console.WriteLine("Part 1: " + sumpart1); Console.WriteLine("Part 2: " + sumpart2); Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> moveRobots(Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> grid) { Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> ret = []; foreach (var pos in grid) foreach (var robot in pos.Value) placeRobot(((pos.Key.x + robot.x + tsize.x) % tsize.x, (pos.Key.y + robot.y + tsize.y) % tsize.y), robot, ret); return ret; } void visualise(Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> grid) { for (int y = 0; y < tsize.y; y++) { for (int x = 0; x < tsize.x; x++) if (grid.TryGetValue((x, y), out var robots)) Console.Write(robots.Count); else Console.Write("."); Console.WriteLine(); } } void placeRobot((int x, int y) pos, (int x, int y) val, Dictionary<(int x, int y), List<(int x, int y)>> grid) { if (grid.TryGetValue(pos, out var gridValue)) gridValue.Add(val); else grid[pos] = [val]; }

Dold text

edit:

Jag testade ocksÄ en version dÀr jag letar efter vilken iteration av 101*103 (dvs omrÄdets max-x och max-y) som har lÀgst "danger level" och fick samma svar, sÄ det kan ju ocksÄ vara en möjlig vÀg att hitta det pÄ.

Dold text
Visa signatur

PermalÀnk
Medlem
●

GitHub

PermalÀnk
●

Dag 14
C#

Lösning pÄ github
Del tvÄ var riktigt rolig! Jag valde en kombination av programmering och manuell analys för att lösa den.

Jag började med att skriva ut 300 iterationer och upptÀckte att iterationerna 1, 104 och 207 hade nÄgot speciellt över sig. Det ledde mig till att fokusera pÄ de iterationer som intrÀffar med 103 steg emellan.

För att bekrÀfta detta mönster skrev jag ut de 10 iterationerna runt varje "speciell" punkt och insÄg att det upprepades enligt ett tydligt mönster (1 + 103 * i).

DÀrefter genererade jag de första 100 vÀrdena i denna sekvens och kunde hitta granen manuellt. Cool frÄga.

Hade inte tĂ€nkt pĂ„ att det kunde ha att göra med pĂ„ omrĂ„dets storlek, försáș—Ă„r inte helt varför heller

Dold text