Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Rykte: Apple planerar budget-Macbook med Iphone-processor

Permalänk
Skrivet av klein:

Här skulle Microsoft ha en gyllene chans att komma tillbaka till mobilerna… Ett Windows som kan byta skepnad beroende på hur man använder det.

De måste bara övertyga bokstavligen hela jordens befolkning att välja Windows över Android eller iOS… 😆

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

De måste bara övertyga bokstavligen hela jordens befolkning att välja Windows över Android eller iOS… 😆

Eller inte.. Om MS lyckas en lyckat lösning , där mobilen kan bli datorer och tvärtom, det på snyggt och buggfritt byta skepnad. Med dagens CPU kraft i telefonen skulle du kunna kör Windows.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Skrivet av klein:

Eller inte.. Om MS lyckas en lyckat lösning , där mobilen kan bli datorer och tvärtom, det på snyggt och buggfritt byta skepnad. Med dagens CPU kraft i telefonen skulle du kunna kör Windows.

Du har oturen att just nu försöka sälja in din idé till en person som inte gillar Windows något särskilt i första taget, så jag har tyvärr lite förutfattade meningar mot den idén till att börja med. 🙂

Sen tillkommer verkligheten: Microsoft har försökt bygga interface som funkar med både touch och pekare (eller kan växla mellan dem) sedan Windows 8, runt ett och ett halvt decennium sedan, och fortfarande inte fått till något som är varken snyggt, enhetligt eller buggfritt.

Slutligen har du ett element till, och det är att majoriteten människor helt uppenbart tycker om att ha relativt nerlåsta enheter som är svåra att förstöra mjukvarumässigt och som är relativt svårknäckta. Det största argumentet för Windows är bakåtkompatibilitet. Men vad är du i så fall bakåtkompatibel med? Dåligt genomtänkt och illa skriven mjukvara som kräver att ditt system är vidöppet för triviala attacker.
Genom att Google och Apple kunde börja från nära noll med sina mobiloperativsystem är förutsättningarna på deras plattformar oerhört mycket bättre för de flesta användare: det är inte att utvecklare i stort nödvändigtvis skriver bättre program, men programmen är mycket bättre isolerade från varandra vilket gör det lättare att upprätthålla säkerheten och svårare att förstöra systemet i sig eller andra program på samma enhet.

Så en dockbar telefon? Gärna.
En telefon som kör Windows? Varför?

Permalänk
Medlem

En telefon som kör Windows? Varför?

Windows Phone var en grej ett tag, jag gillade det, hade en fin HTC (med utskjutbart tangentbord) med Windows Phone OS. Men de blev rejält manglade av Apple när iPhone tog över världen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Windows Phone var en grej ett tag, jag gillade det, hade en fin HTC (med utskjutbart tangentbord) med Windows Phone OS. Men de blev rejält manglade av Apple när iPhone tog över världen.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSDLHXS4ja0KlGDuE7u9Ub0C3Bzcz1YvFFHg&s

Jo, men Windows Phone var uppenbarligen inte populärt i stort: enligt denna artikel hos The Verge nådde systemet under sin livstid inte ens upp till samma sorts marknadsandel som Linux på skrivbordet enligt senaste Steam Survey.

Det rimmar rätt väl med min hypotes att folk som inte behöver köra Windows oftast helst låter bli. 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tyckte mycket om 12-tums MacBook Air när det begav sig – hade en som jobbmaskin 2012 (Mac-tekniker på språng). Den var väldigt nätt och smidig att jobba med enklare administrativa grejer. Om denna datorn blir lika nätt och priset inte allt för högt kan den säker bli bra. Kanske som utmanare till Chromebook? Så klart inte lika lågt pris som dem, men säkert en bättre upplevelse.

Undrar vilken RAM-mängd den får. 8 GB känns på gränsen. Hoppas 12 GB i alla fall, men gärna 16 GB.

Kom just på att en MacBook Air jag hade var 11-tum och inte 12! Mycket liten och nätt, alltså.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Kom just på att en MacBook Air jag hade var 11-tum och inte 12! Mycket liten och nätt, alltså.

Dom gamla 11 tummarnar är dock nästan lika stora som dagens 13 tum air, dom hade ju jättebred ram runt skärmen förr (dagens air är 2cm djupare i och med 16:10 istället för 16:9 skärm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Dom gamla 11 tummarnar är dock nästan lika stora som dagens 13 tum air, dom hade ju jättebred ram runt skärmen förr (dagens air är 2cm djupare i och med 16:10 istället för 16:9 skärm)

Jo, men vill minnas att jag upplevde den som mer kompakt och lättare att hantera. Sen var ju skärmen inte alls lika bra. Lågt pixelantal och TN-panel (vill jag minnas).

Typo (som vanligt)
Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Jo, men vill minnas att jag upplevde den som mer kompakt och lättare att hantera. Sen var ju skärmen inte alls lika bra. Lågt pixelantak uppläsning och TN-panel (vill jag minnas).

Tycker den datorn är prima exempel på att enhetens ”prestation” är viktig. Den gav ett bra mkt sämre intryck än MacBook Pro.

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Tycker den datorn är prima exempel på att enhetens ”prestation” är viktig. Den gav ett bra mkt sämre intryck än MacBook Pro.

För att vara rättvis byggdes den å andra sidan för att kunna säljas så billigt som möjligt. Min MacBook Pro från 2010 lever fortfarande och har fortfarande en helt OK skärm jämfört med även många nutida laptops, medan Air-modellerna var mer jämförbara med vanliga businesslaptops från samma period. Jag vet att många chefer och högre säljare ville ha Air hos oss för att imponera på kunder. Alternativet på PC-sidan var väl i praktiken Sony Vaio, som definitivt inte höll motsvarande kvalitet.

Permalänk
Medlem

För att vara rättvis byggdes den å andra sidan för att kunna säljas så billigt som möjligt. Min MacBook Pro från 2010 lever fortfarande och har fortfarande en helt OK skärm jämfört med även många nutida laptops, medan Air-modellerna var mer jämförbara med vanliga businesslaptops från samma period. Jag vet att många chefer och högre säljare ville ha Air hos oss för att imponera på kunder. Alternativet på PC-sidan var väl i praktiken Sony Vaio, som definitivt inte höll motsvarande kvalitet.

Yeah 11” air var budget - fick sån tilldelad på gymnasiet, nog sånna tillämpningar den var tänkt för. Macbook 12” kom ju senare som premium varianten.