Vilket PCIe-kort bör jag köpa för Gigabit Ethernet?

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket PCIe-kort bör jag köpa för Gigabit Ethernet?

Jag har ett moderkort med Intel I225-V. Misstänker att en del känner igen det namnet, men i korthet så är det ökänt för att ha en massa problem med nedkopplingar. Har kollat runt och hittat massvis med saker som ett fåtal säger fungerar, men på det stora hela tycks det inte finnas något som faktiskt gör det stabilt. Ingen av allt det jag testat har hjälpt, åtminstone.

Vad ska man köpa för något istället? Och varifrån?
Kraven är ganska enkla: 1 Gbps, PCI Express, stabilt, drivrutiner för Windows och Linux (gärna många år framåt). Och helst billigt.
Har inte möjlighet att använda 2.5/10 Gbps i övrigt, så det är inte så relevant om det inte blir typ samma pris (och lika stabilt).

Intel är ju kända för att vara stabila och ha bra drivrutiner, så jag kan väl tänka mig ett Intel-kort, trots att mitt nuvarande Intel-kort är ren katastrof.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag kör på i225-v med 500 mbit har inte haft några som helst problem, dem har juh patchat allt som folk hade problem med såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Mitt buggiga Intel I225-V har fungerat klockrent sedan jag bytte switch till en zyxel xgs1010-12.
Det kan vara att switchen är bättre, eller att kortet numera kör 2.5gbit.
Men resultatet har varit noll problem i flera år

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jagers:

Jag kör på i225-v med 500 mbit har inte haft några som helst problem, dem har juh patchat allt som folk hade problem med såvitt jag vet.

Skrivet av Svensktiger:

Mitt buggiga Intel I225-V har fungerat klockrent sedan jag bytte switch till en zyxel xgs1010-12.
Det kan vara att switchen är bättre, eller att kortet numera kör 2.5gbit.
Men resultatet har varit noll problem i flera år

Hm, skumt. Jag har revision 3 som det ser ut, kortet heter "Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V" i enhetshanteraren.
Kör som sagt i 1000/1000, till en switch i källaren. Tror det är Netgears klassiker som är känd för sin stabilitet. Hur som helst så är det bara denna datorn som strular, allt annat är superstabilt.

Jag testade att avinstallera drivrutinen och uppgradera till senaste drivrutinerna från Asus hemsida (2.1.4.3) häromdagen, gjorde ingen skillnad.
Repeterade med de senaste från Intel (i ett stort drivrutinspaket med version 29.4.1), men det visade sig också vara 2.1.4.3, och hjälpte som väntat inte.
Har även ändrat lite inställningar i enhetshanteraren, som "Idle power down restriction" (till Enabled, men har alltså kört båda) då vissa påstod att det hjälpte att stänga av power saving-grejer, men det har inte heller hjälpt. Testade även att låsa till 1 Gbps full duplex istället för auto-negotiation.

Såhär ser det ut i Event Viewer:

Tackar
Någon särskild anledning till just den över alla andra snarlika (från Intel och samma prisklass)?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, skumt. Jag har revision 3 som det ser ut, kortet heter "Intel(R) Ethernet Controller (3) I225-V" i enhetshanteraren.
Kör som sagt i 1000/1000, till en switch i källaren. Tror det är Netgears klassiker som är känd för sin stabilitet. Hur som helst så är det bara denna datorn som strular, allt annat är superstabilt.

Jag testade att avinstallera drivrutinen och uppgradera till senaste drivrutinerna från Asus hemsida (2.1.4.3) häromdagen, gjorde ingen skillnad.
Repeterade med de senaste från Intel (i ett stort drivrutinspaket med version 29.4.1), men det visade sig också vara 2.1.4.3, och hjälpte som väntat inte.
Har även ändrat lite inställningar i enhetshanteraren, som "Idle power down restriction" (till Enabled, men har alltså kört båda) då vissa påstod att det hjälpte att stänga av power saving-grejer, men det har inte heller hjälpt. Testade även att låsa till 1 Gbps full duplex istället för auto-negotiation.

<Uppladdad bildlänk>

Tackar
Någon särskild anledning till just den över alla andra snarlika (från Intel och samma prisklass)?

Officiellt stöd för windows 11. Deras 1000 GT kort har inte det men snarlika i samma prisklass som till ex I225-T1 har också det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

<Uppladdad bildlänk>

Tackar

Har du provat med en annan nätverkskabel direkt in i switchen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Har du provat med en annan nätverkskabel direkt in i switchen?

Nej, har tyvärr inte möjlighet till det, fast jag inser förstås att det vore bra. Sladden går från datorn och är fast monterad längs vägg/tak till ett jack i hallen, som sedan är draget ner till ett rum i källaren. (Inte av mig, då.)
Bor i lägenhet, så det finns ingen rimlig väg att dra en annan sladd dit.
Den biten från vägg till källaren skulle jag dock tro är OK, det har funkat bra tidigare, men det är däremot fullt möjligt att det strulat till/från sedan jag bytte moderkort senast.

Det jag kan göra är att testa en annan sladd i lägenheten; tar och hämtar upp en annan strax och drar över golvet bara.
Är dock skeptisk att sladden är skadad; den ligger väldigt skyddad, och jag drog den själv för strax under 2 år sedan, så den är inte direkt gammal och sliten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brandvägg mot stora stygga internet och mot grannarna? Hypotetiskt skulle det ju kunna vara elaka paket som sänker drivrutiner eller OS. Men jag tror nog på din ursprungsteori, kass hårdvara.

Skulle jag köpa nytt nätverkskort så skulle jag nog vilja ha den funktionalitet som du behöver just nu: Att kunna söka efter längden till kabelbrott/kortslutning med mjukvara. Tyvärr verkar det Linux-stöd som finns ännu bara finnas för en krets som säljs mot bilindustrin, inte något som finns på PCIe-kort riktat till konsumenter

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KAD:

Brandvägg mot stora stygga internet och mot grannarna? Hypotetiskt skulle det ju kunna vara elaka paket som sänker drivrutiner eller OS. Men jag tror nog på din ursprungsteori, kass hårdvara.

Internet ja (via router, fast det är väl mera NAT än faktisk brandvägg skulle jag tro), grannar nej. Men jag kan utesluta de grannar som sitter i samma switch som några attackerare här.
Tror dock inte heller riktigt på denna. Har en annan dator som funkar helt felfritt åtminstone.

Skrivet av Dax:

Vad har du för router?

Felet händer även när den inte är inblandad, så den lär inte kunna påverka. Vet inte säkert, men det jag vet är att min dator hemma i slutändan sitter en switch, och samma strul uppstår mellan min dator och de andra i switchen.

Edit: Har bytt sladd i lägenheten nu, förresten. Den var typ en meter för kort, så datorn står med baksidan fram till vänster, istället för rättvänd till höger, för att komma närmare uttaget i hallen. Inte optimalt, men problemen har uppstått ofta nog sista dagarna, så om det är kvar märks det nog ganska snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS? Fick in ett gäng reklamationer på jobbet av moderkort med just den kretsen, men det slutade när moderkortstillverkarna släppte nytt BIOS med patch för typ 3-4 år sedan.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tänker att du inte kan gå fel med vilket Intel eller Broadcom avsett för server/enterprise som helst egentligen.
De har stöd för plattformarna du pratar om och har år och år utav driftsäkerhet bakom sig.

TLDR; Jag har något sådant kort liggande från servers vi tagit ur drift. Du får det gratis mot portokostnad
Det är ju ändå jul

... dessutom har din kunskap om skärmar och bildteknik räddat mig mer än en gång, så det är en no-brainer.

Allt gott!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

jag har et rev 2 av i225-V chipet på mitt moderkort och i min server rev 3 tror jag (kanske 2 inte helt säker) och aldrig haft några problem med det på någon av dem.

antar att du satt hastigheten manuellt till 1Gb länk som många rekomenderar som en fix och inte kör den i auto?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Haft problem med mitt I226-V som jag gissar har liknande problem. Jag stoppade in ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435551 för 150 spänn. Inga problem sen dess

Visa signatur

FD Define 7 Comp. ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ MSI RX 6800 ~ ASUS PG32UCDP
FD Meshify 2 Comp. ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ ASUS GTX 1080 ~ BenQ XL2740

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av friskybob:

Har du uppdaterat BIOS? Fick in ett gäng reklamationer på jobbet av moderkort med just den kretsen, men det slutade när moderkortstillverkarna släppte nytt BIOS med patch för typ 3-4 år sedan.

Jodå, uppdaterar då och då. Senaste är från November så jag har gissningsvis inte den dock, men näst senaste har jag som minimum.

Skrivet av andreas_dock:

Jag tänker att du inte kan gå fel med vilket Intel eller Broadcom avsett för server/enterprise som helst egentligen.
De har stöd för plattformarna du pratar om och har år och år utav driftsäkerhet bakom sig.

TLDR; Jag har något sådant kort liggande från servers vi tagit ur drift. Du får det gratis mot portokostnad
Det är ju ändå jul

... dessutom har din kunskap om skärmar och bildteknik räddat mig mer än en gång, så det är en no-brainer.

Allt gott!

Hm, du blandar nog ihop mig med herr Laxpudding som skriver för Swec nu tror jag? Lite kan jag väl om skärmar och bildteknik, men jag är skeptisk till att jag räddat dig flera gånger med det jag skrivit.

Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har et rev 2 av i225-V chipet på mitt moderkort och i min server rev 3 tror jag (kanske 2 inte helt säker) och aldrig haft några problem med det på någon av dem.

antar att du satt hastigheten manuellt till 1Gb länk som många rekomenderar som en fix och inte kör den i auto?

https://i.imgur.com/pBNnI5T.png

Jepp, har satt den till 1 Gbps ett tag och testat. Fast nu när jag installerat om drivrutinen så hade det ändrats tillbaka, så nu står den på fast hastighet igen.
Får se hur det går under dagen.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Thomas:

Hm, du blandar nog ihop mig med herr Laxpudding som skriver för Swec nu tror jag? Lite kan jag väl om skärmar och bildteknik, men jag är skeptisk till att jag räddat dig flera gånger med det jag skrivit.

Haha du kan du inte heta Thomas, ha nästan samma avatar som honom och även du vara hedersmedlem (vill minnas att han vart de innan, eller ett tag i varje fall?!) Det är lite för mycket planeter som står i rad här nu 😆🤘🏼

Nåväl, din ärlighet är även din styrka 💪🏼
Behöver du ett nic så hjälper jag dig, från en veteran till en annan, dra ett pm bara så lägger jag de på posten i dagarna 😎

Edit; avatar har jag nog drömt om. Men det är inte första gången jag blandar ihop er ! Haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har ett I225V (rev 3) på mobo. Slutade med att jag bytte ut min gamla 1Gbps-netgear switch från 2010 till en HP-1400-8G från 2012, och då blev det stabilt. Det är något med hur I225V förhandlar upp länken som inte är kompatibelt med vissa (äldre?) switchar.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Hade problem med ett intel ethernet chip i Asus mb en gång tiden.
Löste sig genom att hämta drivrutiner från Intel då de som Asus hade inte löste problemet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W