Apple slutar sälja Iphones med lightning från årsskiftet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Då kan du inte haft 3GS sen den kom ut, den hade ju en "tjock" laddare:
https://www.ipaqrepair.co.uk/index.php?route=product/product&...

Den plattta kom väl med 4:an eller 5:an

Kan ha förträngt den helt enkelt. Har en 5W-tjockladdare här också, men förstod aldrig hur den kunde fått plats i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Var inte medveten om den specifika definitionen så i detta fallet så är svaret nej. Kommer inte ihåg riktigt men iPhone kom väl med 5 watt adaptern ända in i slutet? Den var inte speciellt stor.

iPhone kom med en minimal reseadapter på futtiga 5W väldigt länge. Den täcker absolut inte någon annan port, inte ens om det är ett sånt där uttag med bara plats för Europlug. I något läge slutade Apple skicka med laddaren helt och bytte då sin vanliga laddare till en som var 20W (eller om det var 18W?). Den var något större och stack utanför Europluggen, men absolut inte ett vanligt uttag,

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Den försvann ju från Ipad också och där fanns det plats för 3,5:an så det finns inga tekniska skäl

IPaddarna börjar bli väldigt tunna, dock. Någonstans går väl den gränsen också.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alla i familjen har iPhone, ingen har en senare modell utan vi ligger några år back där. Jag har nog den senaste med en 14 pro.

Det innebär också att vi är rätt så investerade i lightning-träsket, speciellt då vi kört iPhones tidigare med.

Jag ser ogärna att byta till en USB-C modell men när det väl är dags är det väl bara att göra slag i saken.
Men fram tills dess så fortsätter jag hålla lightning högt 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem använder porten till annat än laddning idag? Det hade kunnat följa med en ’magsafe’ adapter med usb-c möjligen

Tror inte så många hade brytt sig helt ärligt

Många som håller på med kreativt skapande. Det var oerhört viktigt att Apple kastade ut den usla Lightning-porten och bytte till USB-C som möjliggör så mycket mer, exempelvis ren HDMI med låt latens, USB-data i hög hastighet med stöd för UVC/UVA-protokoll, extern lagring, USB-hubbar osv. samtidigt som telefonen får kontinuerlig ström.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Den försvann ju från Ipad också och där fanns det plats för 3,5:an så det finns inga tekniska skäl

Nä, det handlade väl mest om att sälja Airpods.

Ursäkta, jag menar, det är ju så mycket bättre med trådlösa lurar så man inte kan råka kvävas till döds av kablarna. Det är för användarnas skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Det där är inte Originalladdaren till 3GS

... Suck.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem använder porten till annat än laddning idag?

0.0000157% .

Permalänk
Medlem

Till och med tråden som bilden kommer ifrån påstår annat...

Laddaren syns bland annat här
https://youtu.be/XHufs0NBY2w?feature=shared&t=237

Edit:
Möjligtvis att EU eller något annat land hade annorlunda enligt tex. https://youtu.be/UnIdm2dwBr4?feature=shared&t=182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Edit:
Möjligtvis att EU eller något annat land hade annorlunda enligt tex. https://youtu.be/UnIdm2dwBr4?feature=shared&t=182

"Looks like a knockoff actually".

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixton:

Edit:

EU och USA har rätt olika....

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Internet archive har manualen för de första iPhone (fram till 3GS) med en bild på laddaren på sidan 20:

https://web.archive.org/web/20100620174414/https://manuals.in...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Många som håller på med kreativt skapande. Det var oerhört viktigt att Apple kastade ut den usla Lightning-porten och bytte till USB-C som möjliggör så mycket mer, exempelvis ren HDMI med låt latens, USB-data i hög hastighet med stöd för UVC/UVA-protokoll, extern lagring, USB-hubbar osv. samtidigt som telefonen får kontinuerlig ström.

Där finns absolut en poäng, men tror wifi/5G oftast är snabbt nog även där. Dock kanske värme blir ett problem med kontinuerlig belastning och laddning trådlöst

Tror dock det är ett fåtal som använder iphone just på det sättet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Internet archive har manualen för de första iPhone (fram till 3GS) med en bild på laddaren på sidan 20:

Det som visas där är den amerikanska 5 wattsladdaren, och den såg likadan ut fram tills man lanserade USB-C laddaren på 20W (denna: https://www.apple.com/shop/product/MWVV3AM/A/20w-usb-c-power-...

Det är dock rätt att man efter någon av de första iphonemodellerna bytte ut laddaren som först va mer kubformad mot den smala 5 wattsladdaren som man sedan använde fram tills snabbladdarna på 18W (numera 20 och 30 W) kom med iPhone 11 eller 12. Den kubiska laddaren följde med iPads ganska länge men då i en 12W variant som såg helt identisk ut som den gamla på 5W.

Här är en bild på alla laddarna som funnits för iPod och iPhone i europa:

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det var många som gnällde, många krönikor och artiklar, absolut! Men, försäljningen minskade inte nämnvärt, fortfarande nu största mobilerna på marknaden trots ibland typ dubbla priset mot jämförbara androider

Om folk faktiskt brydde sig så hade det synts tydligt i statistiken

Jag hade två måste-krav när jag köpte min senaste mobil:
- möjlighet att spela in samtal direkt i telefonen utan krångel
- 3.5 mm ljudkontakt

Det blev en ASUS Zenfone 9.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nä, det handlade väl mest om att sälja Airpods.

Ursäkta, jag menar, det är ju så mycket bättre med trådlösa lurar så man inte kan råka kvävas till döds av kablarna. Det är för användarnas skull!

Innan AirPods kom använde jag aldrig hörlurar. Varje gång man tänkte man skulle använda dem så var ju sladdarna ihoptrasslade. Sånt orkar man ju bara inte med.
Men sen jag fick AirPods via jobbet 2017 har jag börjat använda lurar en del, mest för att lyssna på ljudbok och ibland när jag ringer från nått bullrigt ställe. Smidigt.
Nu med Pro 2 så dämpar de ju buller dessutom.

Permalänk
Medlem

Jag är väl måttligt positiv till det hela eftersom USB-C i princip bara är en inverterad och mycket mekaniskt försämrad Lightning-kontakt, men samtidigt valde Apple att göra Lightning oduglig genom att inte utveckla den till några högre hastigheter samt inte göra den tillgänglig till övriga marknaden enligt motsvarande licensieringsmodell som USB.

Är redo att uppgradera till iPhone SE "4" (ryktas mars 2025) och lämna Lightning till historien. Jag har två laddkablar totalt med Lightning-kontakt, och i princip inga USB-C, så det blir ju mer elektronikavfall nu när jag ska slänga två fullt fungerande och dessutom påkostade laddkablar som EU valt att göra odugliga.

Bryssel-steget > Bryssel-allt-annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

men samtidigt valde Apple att göra Lightning oduglig genom att inte utveckla den till några högre hastigheter samt inte göra den tillgänglig till övriga marknaden enligt motsvarande licensieringsmodell som USB.

Det blev väl inte mer än 5 Gbit/s för Lightning.

Permalänk
Medlem

Hög tid att byta tillbaka till 14 då.
C-porten på min 15 går att jämföra med 3.5mm auxkabeln man fått strajpa dubbelvikt för att den skall få kontinuitet. Sämsta jag upplevt.
Ingen annan laddkabel någonsin trillar ur porten medans man håller i luren 🙄

Skrivet av ckghagen:

Vet inte hur många gånger jag inte kunnat ladda jobb Ipad-en för att man inte hittar lightning kabeln. Samma problem händer aldrig med USB-C då man har 6-7 st kablar lite var stan d.v.s. på alla ställen man kan behöva lada sin mobil, lurar, etc. De dyra lightning kablarna är inget man köper på sig ett lager av. Eller bygger upp ett lager av via köp av prylar.

Så när Ipad-en byts ut (til en med USB-C) av jobbet om några år är detta problem bara ett jobbigt minne.

Helt tvärtom för egen del. Helt omöjligt att hitta en USB-c, Lightning däremot finns överallt.

Skrivet av Erooo:

Då kan du inte haft 3GS sen den kom ut, den hade ju en "tjock" laddare:
https://www.ipaqrepair.co.uk/index.php?route=product/product&...

Den plattta kom väl med 4:an eller 5:an

Verkligen inte. 3GS hade den lille tunna kantiga a1300, precis som 4 och 4s
Ersattes sen av a1400 som såg precis likadan ut.

Fel.

https://support.apple.com/sv-se/usbadapter-european

Haft varenda iPhone sedan 3gs med undantag för X
Under hela tiden de skickade med powerbrick så såg den likadan ut.

Permalänk
Medlem

Kör med 13 Pro Max som har lightning kontakt. Nöjd med den så inga planer på att byta än, den får hänga med tills program slutat fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det blev väl inte mer än 5 Gbit/s för Lightning.

I praktiken stannade de på 480 Mbit/s (USB 2.0), då Lightning-enheter inte fick stöd för några högre hastigheter till dator, så det var ju helt föråldrat hastighetsmässigt redan när det släpptes egentligen.

Interfacet stödde upp til 5 Gbit/s som du nämner, men där någonstans hamnade Apple också i någon slags tvångstanke om att allt trådlöst är jättebra och kablar skulle bort, så det blev bara en laddkabel av det i slutänden.

Jag gillade hur oförstörbart kontaktstycket har varit, medan ett USB-C viker sig 90 grader eller mer även vid små fall, men antar att det är tanken att man ska byta den ”billiga kabeln” istället för att behöva laga enheten. Har också räddat telefonen ett par gånger genom att kabeln sitter kvar i telefonen trots att den fallit hela kabelns längd, vilket inte är fallet på USB-C tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Dessa personer är nog minst sagt en försumbar mängd kunder.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

C-porten på min 15 går att jämföra med 3.5mm auxkabeln man fått strajpa dubbelvikt för att den skall få kontinuitet. Sämsta jag upplevt.

Låter mer som om det är damm i porten. Mina USB-C enheter sitter kabeln fast bra utan några problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Dessa personer är nog minst sagt en försumbar mängd kunder.

Få kanske, men desto viktigare för Pro-modellernas anseende och Apples image.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter mer som om det är damm i porten. Mina USB-C enheter sitter kabeln fast bra utan några problem

Isåfall är den mindre dammbeständig än Lightning med. Inte många veckor innan jag upplevde den som risig. Dessutom ingenting man gärna vill rengöra själv med en tandpetare pga det förbannade stiftet mitt i porten. Men får la prova med lite luft o en flosser 🙃

Permalänk
Medlem

Blir väl lite enklare med USB-C men allt tjafs om Lightning känns lite obefogat, kontakten är mindre än USB-C, sitter fast bättre, solid och lätt att göra ren. Behovet av extra kabel med andra prylar spelar egentligen rätt liten roll och man behöver ju inte olika laddare. Med USB-C anslutning så kommer användningsområdet fortsatt vara rätt begränsat, flesta kommer nog inte märka någon större skillnad.

Egentligen borde båda kablarna ersättas med en som har en ytlig magnet kontakt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Isåfall är den mindre dammbeständig än Lightning med. Inte många veckor innan jag upplevde den som risig. Dessutom ingenting man gärna vill rengöra själv med en tandpetare pga det förbannade stiftet mitt i porten. Men får la prova med lite luft o en flosser 🙃

Ok, jag har iallafall inte haft något problem. Inte heller fars telefon som är 5 år gammal har något problem med USB-C porten. Kanske något du gör?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Helt tvärtom för egen del. Helt omöjligt att hitta en USB-c, Lightning däremot finns överallt.

Verkligen inte. 3GS hade den lille tunna kantiga a1300, precis som 4 och 4s
Ersattes sen av a1400 som såg precis likadan ut.

Fel.

https://support.apple.com/sv-se/usbadapter-european

Haft varenda iPhone sedan 3gs med undantag för X
Under hela tiden de skickade med powerbrick så såg den likadan ut.

Du har ludd/skit i porten. USB-C ska sitta så pass hårt att du kan bära enheten i sladden.

Men det absolut vanligaste är skit, så kontakten inte åker hela vägen in. USB-C är lite jobbigare än lightning att rengöra, då man har kontakterna i mitten. Lightning var ju helt öppen.

Luddet som är där syns knappt, men det är i regel packat som sten i botten. Bästa är en tandpetare av trä, så kan du skrapa i botten. Du kommer bli förvånad hur mycket det får plats där.

Skräp är en majoritet av ärenden där "laddporten är trasig".. Ren skit, som packas varje gång man stoppar i kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Blir väl lite enklare med USB-C men allt tjafs om Lightning känns lite obefogat, kontakten är mindre än USB-C, sitter fast bättre, solid och lätt att göra ren. Behovet av extra kabel med andra prylar spelar egentligen rätt liten roll och man behöver ju inte olika laddare. Med USB-C anslutning så kommer användningsområdet fortsatt vara rätt begränsat, flesta kommer nog inte märka någon större skillnad.

Egentligen borde båda kablarna ersättas med en som har en ytlig magnet kontakt.

Magnetiska kontakter på en enhet man bär omkring osv är inte bra. Det blir lätt skit på kontakterna (salter från svett, fetter osv) och då blir kontakten snabbt skadad av ärgning när det laddas sen.

Problemet har funnits på magsafe men inte lika märkbart/stort problem då man inte stoppar laptopen i fickan eller bär den över kontakten.

En skyddad kontakt är bäst, men även dom har ju nackdelar.

Men du kan ju alltid plugga kontakten o köra trådlös laddning

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

en_US

Inte vad som skickades med här.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Du har ludd/skit i porten. USB-C ska sitta så pass hårt att du kan bära enheten i sladden.

Men det absolut vanligaste är skit, så kontakten inte åker hela vägen in. USB-C är lite jobbigare än lightning att rengöra, då man har kontakterna i mitten. Lightning var ju helt öppen.

Luddet som är där syns knappt, men det är i regel packat som sten i botten. Bästa är en tandpetare av trä, så kan du skrapa i botten. Du kommer bli förvånad hur mycket det får plats där.

Skräp är en majoritet av ärenden där "laddporten är trasig".. Ren skit, som packas varje gång man stoppar i kabeln.

Kan av erfarenhet säg att det är sällan kablarna sitter så pass hårt fast efter ett par månaders användning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | AMD Ryzen 7 2700 | 32GB Corsair Vengance 3200mhz | EVGA Geforce GTX 1070 | Cooler Master Silent Pro M 850W | Samsung EVO 970 Plus 500GB | Apple Certified Mac & iOS Technician