Sveriges Konsumenter: Gör det lätt att säga upp tjänster

Permalänk

Företagen gör rätt - utifrån sin marknadsmodell - då det inte resulterar i några påföljder som känns. Så det är faktiskt inte företagens fel. Myndigheterna dock kanske är rädda för att skrämmas eller att ta i, för att attrahera arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Har länge tänkt att det bör finnas en tjänst där man kan se samtliga sina prenumerationer i en lista, med en knapp för att säga upp tjänsten. Önskedrömmandet fortsätter ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Telia Play tecknas via webben men jag var tvungen att säga upp den via telefon i höstas, den typen av metodik måste förbjudas illa kvickt.

Det är redan förbjudet vad jag vet. Man måste kunna säga upp lika enkelt som man ansluter sig.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har du en tjänst som kan sägas upp i 2 eller 3 steg anses du rätt så självsäker med andra ord och vet att det du förmedlar är mer eller mindre en livsviktig funktion som användare snarare är rädda för att förlora mer än något annat… 😜👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Bör vara lika enkelt att säga upp tjänsten som att skaffa den. Vill företagen köra vilseledande gränssnitt vid uppsägning så som "är du säker på att du vill säga upp x?" så vore det trevligt om dom tvingas ha samma koncept vid köp.

Ser fram emot alla varianter av "Är du verkligen säker på att du vill köpa x?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast det är irrelevant. Det ska vara lika enkelt att avbryta som att starta.

Du låter som en som ligger på sjukhuset efter att ha blivit påkörd på ett övergångsställe trots att du såg bilen komma i hög fart. "Jag hade iaf rätt".

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det borde max kräva två steg...Det första klicket och sedan någon form av konfirmation. Borde vara sanna sak gällande avsluta konton/nyhetsbrev.

Permalänk
Medlem

Jag vill passa på att ge Netflix en eloge för sin kundhantering. Skaffade Netflix enbart för Tyson-matchen. Det gick ju sådär att se den 😆. Fick se den i efterhand. Några dagar textar jag till Netflix för att klaga och få mina pengar tillbaka, jag har inga stora förhoppningar om det, men tänker att jag kanske i alla fall kan få en månad gratis som plåster på såret.
Kommer fram direkt till kundtjänst chatt utan väntetid, när jag förklarat mitt problem säger killen bara: Vi löser det och betalar tillbaka pengarna. På eftermiddagen hade jag pengarna på kontot.
Bra service får man säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TeamRocket:

Företagen gör rätt - utifrån sin marknadsmodell - då det inte resulterar i några påföljder som känns. Så det är faktiskt inte företagens fel. Myndigheterna dock kanske är rädda för att skrämmas eller att ta i, för att attrahera arbetsgivare.

Att förrövaren inte skulle ha någon son helst skuld i sammanhanget tycker jag låter tokigt faktiskt.

Beteenden kan vara beträgliga och klandervära - även om man kommer undan utan påföljd.

Jag skulle snarare säga såhär:
Företagen gör rätt - utifrån sin marknadsmodell - då det inte resulterar i några påföljder som känns. Samtidigt är det faktiskt företagens fel.
Ingen annan än de själva är ansvariga för sina handlingar.

Men de kommer inte bättra sig utan att bli granskade eller kanske regleringar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det borde max kräva två steg...Det första klicket och sedan någon form av konfirmation. Borde vara sanna sak gällande avsluta konton/nyhetsbrev.

Det skulle kräva att det fanns en avsluta knapp på varje sida på en tjänst. Känns lite orimligt kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Hmm, har bara erfarenhet av Prime och tycker det vart smidigt där. Dock inte reflekterat över hur många klick det är. Men å andra sidan startar jag en prenumeration och säger upp den samtidigt så är liksom typ på rätt sida redan och sparar nog några klick pga det.

Väljer alternativet att det ska sägas upp istället för att förnyas om en månad. Går få pengarna tillbaka också. Kikar på det jag planerat och kanske lite annat som verkar intressant sen får det vara ett tag tills det finns saker jag vill se igen.

Än så länge inte fixat ngn annan tjänst förutom Youtube som är den enda jag har rullandes pga den nyttjar jag så pass mycket. Så hur det är att säga upp övriga tjänster vet jag inte, men utgår från att det är relativt enkelt att starta och säga upp i samma veva likt prime.

Så medan jag förstår problematiken så bara skriker ju detta lathet och i-landsproblem så det sjunger om det.... Ha lite disciplin istället kan jag tycka. Det är inte raketforskning...

Men vad vet jag. Kanske lätt att säga när man är själv, bara kikar på det jag vill se och om jag kan så lägger jag hellre tiden på gaming än framför TVn. Därför jag inte riktigt ser dragningen till att ha femtioelva olika streamingtjänster kanske. Utan håller det på en minimum nivå hela tiden.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

vad är det som är svårt med att avsluta prime? du loggar in på amazon.com och den första sidan stor knapp i högra hörnet säger "Ändra/avsluta etc etc din prenumeration"

Permalänk

Köpte en månad disneyplus i november som jag sa upp typ samma dag igen för att inte glömma bort det.

Tror jag fick 3 olika frågor om jag verkligen ville avsluta och ett erbjudande att stanna kvar för 89:- eller va de var för en månad sen ordinarie pris.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Moderator

Trådens ämne är alltså digitala prenumerationer, en hel drös inlägg som ville prata politik (§ 1.7) eller annat offtopic eller halkade in i § 5 har raderats.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Och likväl så borde det vara tydligt för en kund när en gratis testperiod är över. Har hänt så många gånger att jag inte visste att min testperiod är över därför dom varnade inte eller att fick varningen att se ut som ett nyhetbrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

vad är det som är svårt med att avsluta prime? du loggar in på amazon.com och den första sidan stor knapp i högra hörnet säger "Ändra/avsluta etc etc din prenumeration"

Det är inte så enkelt. När du senare går vidare så flyttar de också på knappen till andra sidan och gör det luddigt formulerat där de frågar "är du säker" med en massa målande text om hur fantastiskt Prime är och får alternativ liknande "ja, jag vill behålla min prenumeration" och "nej, jag vill säga upp min prenumeration" vilket också gör det otydligt vad man ska trycka på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Det är inte så enkelt. När du senare går vidare så flyttar de också på knappen till andra sidan och gör det luddigt formulerat där de frågar "är du säker" med en massa målande text om hur fantastiskt Prime är och får alternativ liknande "ja, jag vill behålla min prenumeration" och "nej, jag vill säga upp min prenumeration" vilket också gör det otydligt vad man ska trycka på.

ahh, ser vad du menar nu..

Permalänk
Medlem

Har använt Revolut där man kan skapa virtuella kort, för tjänster jag misstänkt är krångliga att lämna. Man kan välja att "tanka" kortet med precis den summan som tjänsten kostar, eller lämna det tomt för att "automatiskt" avsluta en tjänst när trial-perioden är slut.

Är väldigt anti att prova gratisperioder av tjänster som kräver betalningsuppgifter för gratisperioden, där det sen krävs att jag säger upp det innan det börjas dra pengar på kontot, det är inte sjyst mot oss med kasst minne helt enkelt. Ska något kallas för gratis bör det inte få krävas betalningsuppgifter, men syftet är såklart att man ska ta beslutet när det är gratis, för att sen glömma bort det innan det börjar kosta.
De har gratisperioden på sig att övertala mig att deras produkt är värd att betala för, sen kan de fråga om jag tyckte det var värt det och vill betala för mer. Med ett (virtuellt) tomt debit kort får man det precis så

Visa signatur

AsRock Z790 PG Riptide | i7 13700k | Noctua NH-D15 | 32 GB DDR5 @ 6000 Mhz | Gigabyte AORUS RTX 2070 Super 8GB | OS@1TB Samsung 970 EVO Plus | 1+4 TB SSD/HDD | Corsair RM750X V2 750W | Fractal Design Define C | 1x Alienware AW3423DW 34" 21:9 | 1x LG 27UL850 27" 16:9 | Razer DeathAdder Elite | Gigabyte Osmium Aivia MX Red & Ducky Shine6 MX Brown | Steelseries Arctis Nova 7

Permalänk
Medlem

Låter mycket bra.

Framför allt HATAR jag de tjänster som kräver ett telefonsamtal, med urkassa telefontider, en lång jävla kö och i slutändan måste man prata med ett jobbigt säljarkräk som försöker sig på alla fulknep i fulboken.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Låter mycket bra.

Framför allt HATAR jag de tjänster som kräver ett telefonsamtal, med urkassa telefontider, en lång jävla kö och i slutändan måste man prata med ett jobbigt säljarkräk som försöker sig på alla fulknep i fulboken.

Skicka ett mail, avsluta med ort och datum , de räcker och är fullt godkänt

Permalänk
Medlem

Efter sisådär 15 år som prenumerant så sa jag under hösten upp Viaplay. Det var en miserabel upplevelse. Det gick till ungefär såhär.

1. Öppna appen och leta sig fram till kontoinställningar -> Ändra abonnemang. *Uppsägningar kan endast göras via webben*
2. In på Viaplay.se och leta sig fram till kontoinställningar -> Ändra abonnemang.
3. Klicka på säg upp abonnemang. "Hejdå vi kommer sakna dig som kund moshimosh och annat trams"
"Oj det gick ju oväntat lätt."
4. Ett par veckor senare ser jag i min bank-app att viaplay dragit pengar.
5. Skriver ett mail om att jag faktiskt har sagt upp abonnemanget för ett par veckor sedan och att jag vill att de åtgärdar detta och skickar tillbaka pengarna.
6. *Svar efter 10 dagar* "Vi kan inte kan inte se någon uppsägning i vårt system och eftersom du under tiden fortsatt använda tjänsten så kan vi tyvärr inte återföra några pengar. Men du kan "snabbt och enkelt" avsluta ditt abonnemang genom att följa länken här i mailet."
7. Jag följer länken och inser att det är samma sida som jag använde första gången men nu satt jag vid datorn och upptäckte då mitt misstag eftersom jag såg att scrollbaren var ca 40 mil lång.
8. Klicka på säg upp abonnemang. "Hejdå vi kommer sakna dig som kund moshimosh och annat trams." "Allt detta kommer du gå miste om om du säger upp abonnemanget."
9. Scrolla längst ner (många sidor med banners och annat blinkande skit) och klicka på "Hoppa över"
10. "Alla dessa filmer kommer du gå miste om om du säger upp abonnemanget."
11. Scrolla längst ner (många sidor med banners och annat blinkande skit) och klicka på "Hoppa över"
12. "Alla dessa serier kommer du gå miste om om du säger upp abonnemanget."
13. Scrolla längst ner (många sidor med banners och annat blinkande skit) och klicka på "Hoppa över"
14. "Alla denna sport kommer du gå miste om om du säger upp abonnemanget."
15. Scrolla längst ner (många sidor med banners och annat blinkande skit) och klicka på "Hoppa över"
16. "Alla dessa kanaler kommer du gå miste om om du säger upp abonnemanget." (Blodtrycket anges nu i jämna dussin bar istället för mm hg.)
17. "Om du stannar kvar som kund får du halva priset i ett halvår." (Bra tips till alla som fortfarande har viaplay och inte vill säga upp det.)
18. Denna sida behövde det inte scrollas något på utan det gick att klicka på "Hoppa över" direkt nedanför erbjudandet.
19. "Ditt abonnemang är uppsagt"
20. Jag svarar på mailet i en inte alls speciellt civiliserad ton att det var den metoden jag använde förra gången och att det inte gick speciellt bra men att jag än en gång försökt och att jag ville att de skulle bekräfta att mitt abonnemang var uppsagt.
(Insikten att uppsägningen inte hade fungerat pga eget misslyckande första gången gjorde mig inte mindre irriterad eller mer trevlig i mailet. Mest pga den något fruktansvärt dåliga uppsägningstjänsten.)
21. *Svar efter 6 dagar* "Vad jag kan se är ditt abonnemang fortfarande aktivt. Men jag kan avsluta ditt abonnemang om du vill det. Bekräfta i så fall genom att svara på detta mail."
22. (Här bestämmer jag mig för att jäklas tillbaka) "Ansträng er inte i onödan. Jag tror det är lättare att jag helt enkelt tömmer bankkontot innan nästa dragning. Det verkar vara en robustare metod. Hur ni löser det internt lämnar jag åt er."
23. *Svar samma dag* "Godkänner du att jag avslutar prenumerationen?"
24. (Avvaktar medvetet att svara 8–9 dagar) "Kontot är redan tömt så vad mig anbelangar så är vår gemensamma intressen avslutade."
25. *Svar dagen efter* "Jag vill informera om att ditt konto nu är uppsagt och du kan använda tjänsten fram till ditt nästa faktureringsdatum."
26. *Nytt mail två dagar senare* "Hej igen. Du var nyligen i kontakt med oss och vi vill gärna veta mer om din upplevelse. Vi strävar alltid efter att bli bättre." (Jag kan meddela att betyget tyvärr inte blev så högt.)

Visa signatur

ASUS Rampage IV Extreme | Core i7 3930K | 4x4 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz | 2xGTX680 SLI | NZXT HALE90 1000W | Vattenkylning till CPU och GPU | Intel X25-m 80 GB | Corsair F240 | Antec P183

Permalänk
Medlem

Hade precis problem med att hitta avsluta abonnemang-knappen för Disney+ men hittade den till slut. Tror det bara tog 6 klick att avsluta, men det en stund att hitta vägen