Fick rätt mot Google hos ARN :)... Men vi är fortfarande myror... :P

Permalänk
Medlem

Fick rätt mot Google hos ARN :)... Men vi är fortfarande myror... :P

Jag är nog absolut inte ensam om att ha haft tex GSuite med "obegränsat lagringsutrymme" under åren. Många som hade det fick med tiden flytta till Google Workspace där jag efter en massa tjat från Google till sist gav med mig och bytte till Workspace med "så mycket lagringsutrymme du behöver".

Mitt primära användnings område har varit att spara backuper varje natt från min server, min dockersetup, router med config, VM's, datorer i huset osv. Hade även backuper på alla foton, familjevideos osv. Alla gamla CD och DVD-skivor jag gick igenom för några år sedan med mappnamn som "backup", "backup of old rive", "check this" osv... som man kanske aldrig kom runt att faktiskt gå igenom hamnade också där så alla skivor kunde åka på tippen.

Sedan kommer en dag när Google är Google och bestämmer sig för att det där "obegränsat" eller "så mycket du behöver" nu betyder "max 5TB/användare". Vid tillfället hade jag ca 90TB och tänkte att det verkar underligt att Google ensidigt kan ändra ett avtal vi ingått och som jag löpande betalat för (och Google gång på gång höjt priset på).

Initialt försöker jag kontakta Google Support upprepade gånger, som bara repeterar det som de nu uppdaterat sin sida till att innehålla. Jag försöker förklara att lagen inte funkar så Sverige och ber flera gånger få tala med någon svensk support som kan svensk lag, men får aldrig gehör. Och när man säger man skall eskalera saker och återkomma så gör man aldrig det.

Så för en gångs skull tänker jag att David skall försöka ge sig på Goliat och jag vänder mig till ARN.

Som tur var litade jag inte på Google när de tvingade alla att byta till Workspace så jag hade tagit en massa screenshots av hur processen att byta såg ut för mig. Vad det stod på varje sida osv. Så all denna information kunde jag dela med ARN.
Där framgår tydligt att regeln om 5TB/användare inte fanns på sidan då, men att det blivit tillagt senare. Man ser också hur text i min adminkonsol som tidigare innehållit "så mycket lagringsutrymme du behöver", tagits bort.

Google börjar med att försöka avfärda det helt med att bolaget som erbjuder tjänsten inte ligger i Sverige utan i Ireland. Vilket dock inte gör att man inte måste följa lagstiftning i länder man erbjuder tjänster till. Sedan att det är en prenumeration och värdet då är under vad ARN får pröva. De hävdar också att jag ingått avtalet som företag inte konsument. Detta då jag i ett av mina samtal med support för att försöka få dem att ta det på allvar använder ordet "business". För Google skiter i konsumenter för vi är så små.

Jag påtalar dock att ARN prövar saker som tex bredbandsavtal och annat hela tiden.
Vidare förklarar jag att även om jag i en kontakt med support använt ordet "business" för att få Google att lyssna och skrämma dem med ord som ett kapitalistiskt stort bolag kanske lyssnar på så betyder inte det att jag ingått ett avtal som företag. Jag kan försöka få deras uppmärksamhet genom att säga att jag känner kungen, det betyder inte att jag faktiskt gör det. Något de lätt borde kunna se i sina egna system. Jag har aldrig registrerat någon företagsinformation, angett något organisationsnummer, momsnummer eller annat och jag har under alla år betalat varje månad från ett privatkonto på Swedbank. Jag bifogar bevis på detta och ARN finner att detta är en tvist som faller inom deras område att pröva och att Google inte kunnat presentera bevis på att jag ingått av tal i egenskap av företag.

Under nästan ett år som prövningen pågått har jag inkommit med massor med bevis i form av text, skärmdumpar, kontoutdrag osv. Google skickar efter att de ansett ARN inte får pröva ärendet ETT enda meddelande. Alla saker de påstår i det bemöter jag med bildbevis som visar motsatsen. De kunde presenterat egna bevis, de kunde bett mig om mer... de kunde gjort något.
Men inte ett ljud... ungefär som när man försökt ha att göra med supporten tidigare.

Under tiden tiden fick jag varningar om att jag har för mycket data och att de kommer låsa kontot. Jag påpekade då att jag hade ett pågående ärende med Google hos ARN och bad dem avvakta. Jag har även löpande betalat under hela tiden.
Till sist låser de ändå kontot och innan tvisten avgörs så har det varit låst (så jag kan ladda ner men inte upp data) i nästan två år trotts att jag betalat som vanligt. När beslut meddelas att det snart skall komma så får jag även meddelande att man raderat kontot. Detta trotts att jag bett dem vänta, man sagt sig eskalera det uppåt och återkomma utan att göra det.

När beslutet väl kommer lyder det:

Google har invänt att nämnden inte är behörig att pröva tvisten, dels eftersom det är fråga om en
tvist mellan två näringsidkare, dels eftersom tvisten understiger värdegränsen. Nämnden, som
tagit del av handlingarna i ärendet, bedömer att Google inte har visat att NN ingått
avtalet med Google i egenskap av näringsidkare. Nämnden bedömer även att värdet på tvisten
överstiger 500 kr, vilket medför att nämnden är behörig att pröva tvisten (se 8 § förordningen
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).
NN har gett in handlingar som visar att det avtal han ingått med Google innefattat
att han skulle få tillgång till så mycket lagringsutrymme som han behöver vilket inte kan förstås
på något annat sätt än att Google enligt avtalet ska tillhandahålla honom obegränsat med
lagringsutrymme. Nämnden rekommenderar därför Google att fullgöra avtalet och ge NN obegränsat lagringsutrymme

Inom två veckor vill ARN veta om företaget följt deras beslut eller ej. Google väntar till sista dagen och svarar sedan att det "värdesätter ARN:s rekommendation" men att man inte kommer följa den.
Man hävdar återigen att de tycker jag ingått den som företag (trotts bevis på motsatsen) och att "kunderna rätt till 5 TB lagringsutrymme per slutanvändare och om kunden har fem eller fler slutanvändare kan de begära ytterligare lagringsutrymme (med förbehåll för Googles bedömning)". Detta trotts BILDBEVIS på att det inte stod så tidigare utan har lagts till efteråt.
Man nämner även att "Vi har informerats av Google for Workspace-teamet att ditt konto har stängts av. De har även upptäckt aktivitet på ditt konto som bryter mot deras användarvillkor.". Vilket jag antar är att kontot haft mer data än de 5TB man bestämde som gräns i efterhand. För något annat har aldrig nämnts vare sig innan, under eller efter ärendet.
Och varför förde man inte denna dialog under prövningen utan ignorerade det istället?

Så pga två skäl som de tydligt har fel kring då bevis på motsatsen är en del av ärendet samt vad jag tolkar är att att kontot haft mer data än 5TB trotts varningar (vilket var hela anledningen till prövningen till att börja med) så "kommer inga ytterligare åtgärder att vidtas."

Men kom iaf ihåg att storebror Google "värdesätter ARN:s rekommendation"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Google har sen väldigt många år nu varit raka motsatsen till det de en gång hade som motto: "Don't be evil". Ett verkligt skitföretag, som naturligtvis förstår att de kan köra över vem som helst som inte är på storlek "EU" eller "USA". Och knappt ens såna motparter verkar bita på detta ondskefulla företag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

ARN är tandlösa.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Bra kämpat! Bra att du vann, även om du förlorade, så att säga.

Sedan är det ju idiotiskt av Google att sälja obegränsad lagring (om de inte samtidigt har andra begränsningar), men det är en annan femma.

Oavsett, molnbackup är inte vatten värd om molnföretaget jävlas, tydligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sedan är det ju idiotiskt av Google att sälja obegränsad lagring (om de inte samtidigt har andra begränsningar), men det är en annan femma.

Var ett av min argument... "Är detta en ekonomiskt dålig affär för Google? Absolut. Men det är inte mitt problem som konsument"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti

Permalänk
Medlem

Komiska är även att för att de inte skulle kunna hävda att jag "inte hade betalat" som anledning till att stänga ner så såg jag till att hela tiden göra det. Till och med när de helt random slutade dra automatiskt helt plötsligt. Då satte jag in manuellt varje månad. Sista månaden hade jag till och med kredit på typ 400kr... som sedan bara gick upp i rök

Ohhhh... Don't be evil they said.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart ska du inte börja prata om "dina kunder" o.s.v., som är beroende av tjänsten. Du har skaffat tjänsten som privatperson. Börjar du nämna saker som kan få Google att tro att du använder tjänsten kommersiellt, som ett företag, så kan dom göra tolkningen att du använder tjänsten kommersiellt. Förmodligen har Google skrivit i villkoren att tjänsten som säljs till privatpersoner är enbart för bruk som privatperson, inte som företag, och att man behöver betala för en dyrare tjänst riktad till företag om man vill använda den som sådan. Det är nästan alltid så.

Det är också helt orimligt att man som företag som erbjuder en tjänst till konsument, inte har någon möjlighet att efter flera år ändra i tjänstens innehåll. Utan är bunden till att erbjuda exakt det kunden beställde från början till jordens undergång, så länge kunden betalar. Ändringar i tjänster som kunder betalar för görs hela tiden. Och det står sannolikt i villkoren man godkänner att Google för göra ändringar, annat vore världens tabbe. Jag tror inte en domstol hade dömt till din fördel här. (Även om ARN tycker du har rätt.) Rätt självklart att Google har rätt att sluta sälja tjänsten "obegränsat" utrymme om dom så vill, och ändra till att erbjuda ett specifikt antal TB i sin produkt.

Det här har inget med att vara "ond" att göra.

Tror nästan alla som har löpande tjänster som betalas varje månad, så som strömningstjänster som Netflix, HBO/MAX, etc, mobiloperatörer, bredbandsoperatörer, försäkringar, o.s.v. upplevt att företagen ibland ändrar vad som ingår i tjänsten, regler, o.s.v. Det är helt normalt att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glis:

Självklart ska du inte börja prata om "dina kunder" o.s.v., som är beroende av tjänsten. Du har skaffat tjänsten som privatperson. Börjar du nämna saker som kan få Google att tro att du använder tjänsten kommersiellt, som ett företag, så kan dom göra tolkningen att du använder tjänsten kommersiellt. Förmodligen har Google skrivit i villkoren att tjänsten som säljs till privatpersoner är enbart för bruk som privatperson, inte som företag, och att man behöver betala för en dyrare tjänst riktad till företag om man vill använda den som sådan. Det är nästan alltid så.

Det är också helt orimligt att man som företag som erbjuder en tjänst till konsument, inte har någon möjlighet att efter flera år ändra i tjänstens innehåll. Utan är bunden till att erbjuda exakt det kunden beställde från början till jordens undergång, så länge kunden betalar. Ändringar i tjänster som kunder betalar för görs hela tiden. Och det står sannolikt i villkoren man godkänner att Google för göra ändringar, annat vore världens tabbe. Jag tror inte en domstol hade dömt till din fördel här. (Även om ARN tycker du har rätt.) Rätt självklart att Google har rätt att sluta sälja tjänsten "obegränsat" utrymme om dom så vill, och ändra till att erbjuda ett specifikt antal TB.

Det här har inget med att vara "ond" att göra.

Tror nästan alla som har löpande tjänster som betalas varje månad, så som strömningstjänster som Netflix, HBO/MAX, etc, mobiloperatörer, bredbandsoperatörer, försäkringar, o.s.v. upplevt att företagen ibland ändrar vad som ingår i tjänsten, regler, o.s.v. Det är helt normalt att göra.

När jag tittar i all dokumentation var skrivelsen för att belysa problematiken inte så hård som jag initialt trodde (har uppdaterad originalposten med det). När deras svar på varför de ändrat i avtalet i princip var att de "slutat erbjuda obegränsat utrymme" och godtyckligt plockat bort det och jag påpekat hur lagarna ser ut och att man inte ensidigt kan ändra ingångna avtal så lovade support eskalera och be att jag skulle få tillbaka det mitt avtal sa (vilket aldrig hände) och så sades för att belysa hur stor inverkan ensidiga och godtyckliga ändringar kan ha:

Workspace Support: ... And we really apologize for the confusion and misinformation
Jag: I can understand some random person saving crap could be an issue but a business using it for their business becomes a problem when it stops working.
Google Workspace Support: I know how important this is for your business and all the things you manage Google Workspace Support, Xander Clifford: I appreciate bringing this to our attention

Vilket är en fullt valid mening även om jag aldrig hävdade att jag jag är ett företag. Detta är den enda meningen i alla konversation, under flera månader, med dem som nämner detta ord. Säg att de hade gjort likadant till ett bolag som hade kunddata eller annat nödvändigt för bolaget lagrat. Hade ju kunnat skapa enorm förstörelse. Det Google säger är ju egentligen att de anser att det är ok för dem att bryta mot avtal med svenska företag. Vilket är ett konstigt försvar.

De påpekar också att jag använder order "workflow" i ett meddelande, när jag säger att detta gjort att jag helt fått ändra mitt workflow. Jag påpekar dock att hur jag satt upp saker här hemma, hur backuper sköttes osv är ett workflow för mig. Vidare kan jag "arbeta" i min trädgård utan att det betyder att jag gör det i egenskap av ett företag.

Sedan håller med dig inom rim och rason. Problemet är om en av de sakerna du erbjuder, nyttjas och gör användarna beroende av dig och sedan ändrar du och säger "nu behöver du betala massor med mer pengar för detta som vi sa ingick". En försäkring är du sällan "beroende av" på samma sätt. Du kan byta bolag om ditt nuvarande bolag oskäligt höjer priset.

Men till viss del är det även så att exemplet med försäkringsbolag även kan belysa exakt samma issue
Om du tecknar en försäkring på ditt barn som sedan visar sig ha en sjukdom så kan ju inte bolaget senare säga "nu ingår inte täckning för den sjukdomen längre" för dig som är existerande kund. Men de KAN säga det till nya kunder.
På samma sätt som ett nytt bolag kan vägra täcka en sjukdom du har när du vill teckna försäkringen, även om deras försäkring vanligen täcker det.

Så jag skulle säga att vad ingångsvärden och initialt avtal säger är ofta väldigt relevant.

Sedan, vill bolag göra allt de kan för att tjäna så mycket som möjligt och betala ut så lite som möjligt? Absolut... Exakt därför vi har lagar som skyddar konsumenter mot stora företag som har offantligt mycket mer resurser än en enskild konsument.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eftersom du har skaffat dig en ny hobby så är det väl synd att sluta här?

Nästa steg är konsumentombudsmannen?

Vore ju kul om google blir dömd att betala skadestånd motsvarande vad det kostar att lagra 90 TB resten av din förväntade livslängd. Ännu roligare om de måste tillhandahålla tjänsten och betala skadestånd för tiden du inte kunnat nyttja den.

Det lär ju inte skada att påtala för google att när den processen väl startats så kan den bli knepig att avbryta.

Permalänk
Medlem

"Jag känner kungen" - Den ska jag börja köra med i mina Biltema-reklamationer

Lite komiskt att google tidigare hade som värdeord "Don't be evil" men det har väl ändrats nu till "Deny, defend, depose"

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot nästa nummer av "Råd och Rön" - Google på svarta listan

Permalänk
Medlem

Google är ett skitföretag som blivigt "farligt" för stora.
gör er aldrig "beroende" av företag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Eftersom du har skaffat dig en ny hobby så är det väl synd att sluta här?

Nästa steg är konsumentombudsmannen?

Vore ju kul om google blir dömd att betala skadestånd motsvarande vad det kostar att lagra 90 TB resten av din förväntade livslängd. Ännu roligare om de måste tillhandahålla tjänsten och betala skadestånd för tiden du inte kunnat nyttja den.

Det lär ju inte skada att påtala för google att när den processen väl startats så kan den bli knepig att avbryta.

Frågan är hur mycket man orkar... men iofs också vad Google förmodligen räknar med. Att man ger upp... så ja.... kanske. Jag har ju redan all data samanställd så går ju fort att skicka in. Men KO tar ju väldigt få grejer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var det inte så att typ LTT eller någon annan YouTuber körde samma skit och kastade upp typ 100 TB innan Google fick fnatt och raderade deras konto?

Kul är du vann och har orkat ligga men…ja, resultatet var ju väntat tyvärr !

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av inquam:

Jag är nog absolut inte ensam om att ha haft tex GSuite med "obegränsat lagringsutrymme" under åren. Många som hade det fick med tiden flytta till Google Workspace där jag efter en massa tjat från Google till sist gav med mig och bytte till Workspace med "så mycket lagringsutrymme du behöver".

Mitt primära användnings område har varit att spara backuper varje natt från min server, min dockersetup, router med config, VM's, datorer i huset osv. Hade även backuper på alla foton, familjevideos osv. Alla gamla CD och DVD-skivor jag gick igenom för några år sedan med mappnamn som "backup", "backup of old rive", "check this" osv... som man kanske aldrig kom runt att faktiskt gå igenom hamnade också där så alla skivor kunde åka på tippen.

Sedan kommer en dag när Google är Google och bestämmer sig för att det där "obegränsat" eller "så mycket du behöver" nu betyder "max 5TB/användare". Vid tillfället hade jag ca 90TB och tänkte att det verkar underligt att Google ensidigt kan ändra ett avtal vi ingått och som jag löpande betalat för (och Google gång på gång höjt priset på).

Initialt försöker jag kontakta Google Support upprepade gånger, som bara repeterar det som de nu uppdaterat sin sida till att innehålla. Jag försöker förklara att lagen inte funkar så Sverige och ber flera gånger få tala med någon svensk support som kan svensk lag, men får aldrig gehör. Och när man säger man skall eskalera saker och återkomma så gör man aldrig det.

Så för en gångs skull tänker jag att David skall försöka ge sig på Goliat och jag vänder mig till ARN.

Som tur var litade jag inte på Google när de tvingade alla att byta till Workspace så jag hade tagit en massa screenshots av hur processen att byta såg ut för mig. Vad det stod på varje sida osv. Så all denna information kunde jag dela med ARN.
Där framgår tydligt att regeln om 5TB/användare inte fanns på sidan då, men att det blivit tillagt senare. Man ser också hur text i min adminkonsol som tidigare innehållit "så mycket lagringsutrymme du behöver", tagits bort.

Google börjar med att försöka avfärda det helt med att bolaget som erbjuder tjänsten inte ligger i Sverige utan i Ireland. Vilket dock inte gör att man inte måste följa lagstiftning i länder man erbjuder tjänster till. Sedan att det är en prenumeration och värdet då är under vad ARN får pröva. De hävdar också att jag ingått avtalet som företag inte konsument. Detta då jag i ett av mina samtal med support för att försöka få dem att ta det på allvar använder ordet "business". För Google skiter i konsumenter för vi är så små.

Jag påtalar dock att ARN prövar saker som tex bredbandsavtal och annat hela tiden.
Vidare förklarar jag att även om jag i en kontakt med support använt ordet "business" för att få Google att lyssna och skrämma dem med ord som ett kapitalistiskt stort bolag kanske lyssnar på så betyder inte det att jag ingått ett avtal som företag. Jag kan försöka få deras uppmärksamhet genom att säga att jag känner kungen, det betyder inte att jag faktiskt gör det. Något de lätt borde kunna se i sina egna system. Jag har aldrig registrerat någon företagsinformation, angett något organisationsnummer, momsnummer eller annat och jag har under alla år betalat varje månad från ett privatkonto på Swedbank. Jag bifogar bevis på detta och ARN finner att detta är en tvist som faller inom deras område att pröva och att Google inte kunnat presentera bevis på att jag ingått av tal i egenskap av företag.

Under nästan ett år som prövningen pågått har jag inkommit med massor med bevis i form av text, skärmdumpar, kontoutdrag osv. Google skickar efter att de ansett ARN inte får pröva ärendet ETT enda meddelande. Alla saker de påstår i det bemöter jag med bildbevis som visar motsatsen. De kunde presenterat egna bevis, de kunde bett mig om mer... de kunde gjort något.
Men inte ett ljud... ungefär som när man försökt ha att göra med supporten tidigare.

Under tiden tiden fick jag varningar om att jag har för mycket data och att de kommer låsa kontot. Jag påpekade då att jag hade ett pågående ärende med Google hos ARN och bad dem avvakta. Jag har även löpande betalat under hela tiden.
Till sist låser de ändå kontot och innan tvisten avgörs så har det varit låst (så jag kan ladda ner men inte upp data) i nästan två år trotts att jag betalat som vanligt. När beslut meddelas att det snart skall komma så får jag även meddelande att man raderat kontot. Detta trotts att jag bett dem vänta, man sagt sig eskalera det uppåt och återkomma utan att göra det.

När beslutet väl kommer lyder det:

Google har invänt att nämnden inte är behörig att pröva tvisten, dels eftersom det är fråga om en
tvist mellan två näringsidkare, dels eftersom tvisten understiger värdegränsen. Nämnden, som
tagit del av handlingarna i ärendet, bedömer att Google inte har visat att NN ingått
avtalet med Google i egenskap av näringsidkare. Nämnden bedömer även att värdet på tvisten
överstiger 500 kr, vilket medför att nämnden är behörig att pröva tvisten (se 8 § förordningen
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).
NN har gett in handlingar som visar att det avtal han ingått med Google innefattat
att han skulle få tillgång till så mycket lagringsutrymme som han behöver vilket inte kan förstås
på något annat sätt än att Google enligt avtalet ska tillhandahålla honom obegränsat med
lagringsutrymme. Nämnden rekommenderar därför Google att fullgöra avtalet och ge NN obegränsat lagringsutrymme

Inom två veckor vill ARN veta om företaget följt deras beslut eller ej. Google väntar till sista dagen och svarar sedan att det "värdesätter ARN:s rekommendation" men att man inte kommer följa den.
Man hävdar återigen att de tycker jag ingått den som företag (trotts bevis på motsatsen) och att "kunderna rätt till 5 TB lagringsutrymme per slutanvändare och om kunden har fem eller fler slutanvändare kan de begära ytterligare lagringsutrymme (med förbehåll för Googles bedömning)". Detta trotts BILDBEVIS på att det inte stod så tidigare utan har lagts till efteråt.
Man nämner även att "Vi har informerats av Google for Workspace-teamet att ditt konto har stängts av. De har även upptäckt aktivitet på ditt konto som bryter mot deras användarvillkor.". Vilket jag antar är att kontot haft mer data än de 5TB man bestämde som gräns i efterhand. För något annat har aldrig nämnts vare sig innan, under eller efter ärendet.
Och varför förde man inte denna dialog under prövningen utan ignorerade det istället?

Så pga två skäl som de tydligt har fel kring då bevis på motsatsen är en del av ärendet samt vad jag tolkar är att att kontot haft mer data än 5TB trotts varningar (vilket var hela anledningen till prövningen till att börja med) så "kommer inga ytterligare åtgärder att vidtas."

Men kom iaf ihåg att storebror Google "värdesätter ARN:s rekommendation"

Bra jobbat!
Det är tydligt att stora gigantföretag pissar på svensk lagstiftning och tycker man kan göra lite som man själv vill. T ex själv bestämma lite godtyckligt vad som gäller allt eftersom i avtal.

Tyvärr så är ARN endast vägledande, vill komma längre så är det konsumentombudsmannen och kanske framförallt rätten. Däremot känns det som att du har mycket på benen om du vill ta det till rätten.

Skrivet av frong:

ARN är tandlösa.

Nja, både och. De ska inte ha tänder är väl själva grundtanken, däremot kanonfina som vägledande organ. Hade dock varit bra om man lätt kunde eskalera ARN-slut till nästa instans.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Var det inte så att typ LTT eller någon annan YouTuber körde samma skit och kastade upp typ 100 TB innan Google fick fnatt och raderade deras konto?

Kul är du vann och har orkat ligga men…ja, resultatet var ju väntat tyvärr !

Det stämmer att LTT gjorde en video där de testade Googles löfte om "obegränsad lagring"
Och att Google därefter snabbt förändrade i deras användarvillkor gällande tjänsten

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk

Detta är ett klassisk problem. Företag vill erbjuda en tjänst för kunder som kan upplevas som obegränsad, kunderna kan göra precis som de vill. Dettas upplägg finns det väldigt gott om, ändå fungerar det inte om någon går till absurdum.
Detta måste företaget på något sätt tänka på, men det är svårt att få till allt.

Jag tycker obegränsat lagringsutrymme, surf etc borde vara superlätt att förtydliga att det inte är obegränsat. Speciellt inte lagringsutrymme där det är superlätt att göra något som automatgenerar data och skickar upp den med den hastighet som servern kan ta emot den. Får man exekvera kod på stället, så kan man lokalt där generera data, det som sätter begränsningen i datamängd är då skrivhastighet till disk samt hur lång tid man har tjänsten.

Att sedan företag kanske kastar ut folk som äter som 20 personer på en lunchbuffe är tråkigt, men det är inget hinder för mig att äta där. Detsamma gäller Googles tjänster.

*edit*
5 TB lagringsutrymme per slutanvändare. Att kalla detta obegränsat är ett hån år 2004, det fanns allt folk som hade mer data än så.

Permalänk
Medlem

Kul att du orkade göra något med det. Själv satt jag på ca 250 TB med data hos dem, så förstår att de ville avbryta det avtalet. Eftersom 99% av det var filmer och TV-serier (krypterat innan det laddades upp) så kände jag att jag bara kunde släppa det 😄

Men visst är det störigt. Erbjuder man obegränsat utrymme ska man inte få surprised pikachu-ansikte när kunderna använder det obegränsat. Och som du säger, det är inte mitt problem eller ansvar som kund om det inte lönar sig för Google.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Fattar det kan vara svårt att följa så här är en ungefärlig timeline i bildform av hur det sett ut för mig.

Skärmdumpar

Jag har betalat för tjänsten och använt den i flera år även innan användare tvingades till Google Workspace.
Under tiden som detta löpt har jag även fått kontot låst i read-only mode men fortsatt betala löpande hela tiden för att de inte skulle använda det som ursäkt att stänga kontot under tiden ARN prövade ärendet.

När det nu stängt kontot så har jag inte bara förlorat min data, utan även alla siter jag valt "Logga in med Google" och använt detta konto kommer jag nu inte längre åt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat!

Permalänk
Medlem

Testa om SVT eller något av de stora tidningshusen är intresserade, jag tror det då "David vs, Goliat" tilltalar nuförtidens publikl

Hoppas du har orken att hålla ut !

Lycka till.

Permalänk
Medlem

Om ARN ger dig rätt är det stor chans att även en domstol dömer till din fördel. För extra krydda kan du även kontakta media samt höra dig för ifall någon jurist vill ta sig an det pro bono.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är ett klassisk problem. Företag vill erbjuda en tjänst för kunder som kan upplevas som obegränsad, kunderna kan göra precis som de vill. Dettas upplägg finns det väldigt gott om, ändå fungerar det inte om någon går till asurbdum.
Detta måste företaget på något sätt tänka på, men det är svårt att få till allt.

Jag tycker obegränsat lagringsutrymme, surf etc borde vaar superlätt att förtydliga att det inte är obegränsat. Speciellt inte lagringsutrymme där det är superlätt att göra något som automatgenerar data och skickar upp den med den hastighet som servern kan ta emot den. Får man exekvera kod på stället, så kan man lokalt där generera data, det som sätter begränsningen i datamängd är då skrivhastighet till disk samt hur lång tid man har tjänsten.

Att sedan företag kanske kastar ut folk som äter som 20 personer på en lunchbuffe är tråkigt, men det är inget hinder för mig att äta där. Detsamma gäller Googles tjänster.

*edit*
5 TB lagringsutrymme per slutanvändare. Att kalla detta obegränsat är ett hån år 2004, det fanns allt folk som hade mer data än så.

Enkelt, gör det olagligt att marknadsföra något som "oändligt" när det inte är så. Visst är jag emot folk som uppenbart överdriver- men likaså marknadsföringen. Såklart en restaurang inte kan låta en person ta all mat- men säg inte det till att börja med då. Så urbota dumt alltihop. Surf, molnlagring, speltimmar, antal ai prompts, buffémat, whatever.

Permalänk
Medlem

Ta det till tingsrätten.

Permalänk
Medlem

ARN är värdelösa, jag försökte med dom en gång och det enda dom kom fram till var att jag inte kunde (2 år efter skedd händelse) inte kunde bevisa att jag INTE fått tjänsten internet levererad.
Hur man på något sätt ska kunna bevisa att något INTE har inträffat är ju per definition vansinne.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om ARN ger dig rätt är det stor chans att även en domstol dömer till din fördel. För extra krydda kan du även kontakta media samt höra dig för ifall någon jurist vill ta sig an det pro bono.

Skulle en jurist ta sig an Google pro bono? Låter ambitiöst

Permalänk
Medlem

Mitt fall är säkert en av hundratals... tusentals. Men det är också symptom av något större.
Jag tänker på Googles skrivning under flera år med "obegränsat lagringsutrymme" för dina bilder och videos på Google Photo. Så länge det inte var i originalupplösning. Hur många laddade inte upp en massa bilder och videos som man tänkte var "säkra" i molnet?

Rimligt är att anta att även Google tjänat på det. Förmodligen har de använt den datan för att träna olika modeller, de har även lockat till sig fler användare så, som de visat annonser för och säkert sålt data om.

Men... sedan ändrar sig Google och säger att man har max 15GB... som täcker allt. Dina foton, videos... men även dina Google Docs... och dina mail. Men... du kan betala 100kr/mån så får du mer lagringsutrymme så är det inte ett problem längre.

JA, jag köper att det är "annorlunda" om företaget erbjuder något "gratis" (även om vår data har ett värde). Men det visar likväl på hur affärsidéen är att göra oss beroende av deras tjänster och sedan ändra spelreglerna. Det har blivit en affärsmodell och jag tycker inte det är helt schysst mot konsumenter.

Tänk om vi alla hade lagt de pengarna på vår egen lagring istället.

Eller varför inte gå ihop och göra det med er kompisar? Kör Nextcloud, Immich osv och skapa era egna "moln" i era kretsar. Eller låt oss gå ihop här och göra det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Önskar vi hade verktygen att slåss mot de amerikanska IT jättarna. Men de har ju funnit det vinnande konceptet, tid.

Oavsett hur rätt du har så drar dom ut det såpass att ingen orkar fortsätta, vare sig privatperson eller myndighet. Och sen står man där besegrad.

Investera i egna servrar om ni har möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Önskar vi hade verktygen att slåss mot de amerikanska IT jättarna. Men de har ju funnit det vinnande konceptet, tid.

Oavsett hur rätt du har så drar dom ut det såpass att ingen orkar fortsätta, vare sig privatperson eller myndighet. Och sen står man där besegrad.

Investera i egna servrar om ni har möjlighet.

Jag har en :)... Det var bland annat den jag backupade till Google Drive
Men visst önskar jag att jag hade lagt mer pengar på att bygga ut lagringen på den än att betala Google i flera år nu.
Någon med en massa stora diskar till bra pris, messa mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oyes:

Skulle en jurist ta sig an Google pro bono? Låter ambitiöst

Inte omöjligt. Finns det ett starkt case (vilket ARN indikerar) och det generar medial uppmärksamhet kan det säkert finnas någon som vill ta sig an det.

Att det råkar vara Google är inte värt någon respekt.