Seagates heta hårddiskar med HAMR-teknik snart här

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

LCDs blev aldrig bättre än CRT om man utgår från en spelares synvinkel.

Vilken 27" 4k CRT tänker du på här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag lyckas inte hitta förklaringen till att det fortfarande är en business kring mekaniska diskar. Att Seagate försöker göra laserbestyckade diskar känns lika vettigt som om Sony skulle vidareutveckla Trinitron-apparater.

Mekaniska diskar på 32tb måste ju vara mycket dyrare att tillverka än ssd'er som kan lagra lika mycket.

Vi har färdiga SSD's på 100tb på marknaden. De kostar förvisso en halv miljon per styck, men det är helt artificiellt. De hade kunnat säljas med vinst för en tiondel av det priset (slutkundspriset inklusive moms på 50 stycken samsung 2tb-diskar är en tiondel av det priset, så det är helt säkert).

När LCDs blev bättre än CRTs försvann en hel industri som gjorde bildrör rätt snabbt.
Glasverk, fosforkemi, fabriker som kunde hantera de tunga åbäken. Puts väck på några få år, och konsumenterna fick LCD.

När digitalkamerorna blev bra nog försvann nästan hela filmindustrin på ett par år. Samma där fabriker och yrkesgrupper dunstade, ingen nåd för pengarna man tjänade på det, konsumenterna fick bättre teknik snabbt.

Jag hade förväntat mig samma öde för hårddiskar, men av någon anledning händer det inte. Den verksamheten lever vidare trots att en ny överlägsen och billigare teknik har blivit mainstream. Vad kan det bero på?

Skrivet av 0cool:

De är billigare att tillverka men dyrare att köpa. Tänk på att priserna de kostar att köpa inklusive moms, elektronikskatt och 3 mellanled är väldigt avlägsnat från vad de kostar att tillverka.

Vi vet ju inte ens vad sista ledet (inet, netonnet) har för vinst på en SSD, men det kan ju väcka lite eftertanke att nu under black friday var massor med SSD'er sänkta med 40% eller mer. Återförsäljarna tjänade ändå pengar på dem. Jag såg inga motsvarande rabatter på HDDs.

Man kan också fundera lite på vad som ingår i en hårddisk (läshuvuden, läsarmar, motorer, felfria skivor och magnetskikt förutom en massa kretsar) och vad som ingår i en SSD, och inse att det givetvis måste vara mycket billigare att tillverka en SSD. Den grundläggande komplexiteten och priset på råvarorna är mycket lägre.

Men om man ändå inte är övertygad kan man kolla ex. DramExchange där spotpriset för 512gb TLC har legat kring 3 dollar rätt länge.

Det innebär att mängden nand-kretsar som behövs för att lagra 100TB kan köpas för ca $600. Rätt bra vinst på dessa då man säljer dem för $40 000! Det kostar av någon anledning $39400 att paketera nandkretsarna i en 2.5"-låda!

Att bolag vill ha max betalt och kunder som behöver 100tb ssds kan betala 40 000 fattar jag iofs men det extra kruxet här är att det finns en hel industri - traditionella hårddiskar - som överlever parallellt med den överprisade SSD-industrin. Och det går inte ihop för mig.

Seagate & co måste ju veta att i samma sekund som "SSD-kartellet" bestämmer sig för att sälja 100tb-ssd'er för den bråkdelen de lätt skulle kunna sälja dem för så är hårddiskmarknaden död. Ändå satsar de vidare på den.

Utvecklingen för ssd'er och hårddiskar motsvarar att digitalkameror aldrig blev billiga nog för konsumenter och filmindustrin fortsatte utvecklas. Det går inte ihop.

Men det jag skriver är ju sant. Så Occams i detta fallet är att jag har missat något och inte beskrivit en faktor som är relevant i sammanhanget. Vad kan det vara?

Produktionskapacitet kanske? Kanske finns det inte tillräckligt med fabriker att tillverka så många SSD's som behövs men det finns för hårddiskar?
Droftkostnader möjligen? Om SSD's drar väsentlig mycket mer ström när man kommer upp i storlek exempelvis?

Något är det ju, men det är alltså inte tillverkningspriset.

Och jag får inte din matematik att gå ihop. Undrar om du blandat ihop bits och bytes?

Om 512 gigabit (notera bit, dvs 64 gigabyte) NAND kostar ca $3... då kommer dina 100 TB av detta TLC flash vara ohyggligt många enheter och vara problematiskt på det sättet, samt kosta typ $4700, inte $600

Sedan vet jag inte hur det ligger till med alla påståendena på vägen, men jag tror du besvarat din ursprungliga fråga själv iaf:

Anledningen att det finns en marknad för hårddiskar är att det är mycket billigare att köpa in hårddiskbaserad- än SSD-baserad lagring om man behöver lagra stora volymer (och inte har enorma prestandakrav).

Är det producenterna av NAND-flash som har groteska marginaler och/eller avsiktligt ser till att det är "lätt brist".
För det är ju inte så att själva flashchippen lösa är nästan gratis de heller...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Undra om de är som gamla vanliga hårddiskar som går sönder om man inte låter det jobba färdigt när man kopierar filer mellan 2 stycken och man avbrutit överföringen... diskhanteraren hittar dom efter men de är kaputt i övrigt.

Vore också nice om de var mer än 20mb speed när det är 100-150 utlovat...

Visa signatur

adm radio 3110

Permalänk
Medlem

pratats i 20 år om denna teknik. nu börjar det närma sig.

men första generation brukar alltid ha barnsjukdomar , 30tb är för lite mot 20tb, ser fram emot 40TB

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Man kan också fundera lite på vad som ingår i en hårddisk (läshuvuden, läsarmar, motorer, felfria skivor och magnetskikt förutom en massa kretsar) och vad som ingår i en SSD, och inse att det givetvis måste vara mycket billigare att tillverka en SSD. Den grundläggande komplexiteten och priset på råvarorna är mycket lägre.

Det är billigare att tillverka en SSD med låg lagringskapacitet än en HDD med låg lagringskapacitet.

Ska du ha en HDD på 2TB eller en HDD på 12TB så måste båda fortfarande ha motor, skivor, läsarmar, etc.
Så grund priset för att tillverka en HDD oavsett kapacitet är högre.
Men sen blir kostnaden inte nödvändigtvis så mycket högre att tillverka en HDD med mer lagring.

Medan grundpriset för att tillverka en enkel SSD med lite lagring är lägre.
(Se bara billiga USB minnen och minneskort. De marknadsförs inte som SSD, men är fortfarande Solid State lagring, vanligtvis nand minnen i både USB minnen och SSD)
Men kostnaden är mer "linjär" (jämfört med HDD) när man ska ha högre kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det producenterna av NAND-flash som har groteska marginaler och/eller avsiktligt ser till att det är "lätt brist".
För det är ju inte så att själva flashchippen lösa är nästan gratis de heller...

Det spelar ju ingen roll om kislet kostar kaffepengar, för de har ju fortfarande utvecklingskostnader, maskiner, lokaler, logistik, personal och allt annat som kostar för att det hela ska fungera alls.

Sen drar man ju ner produktionen på minnen när priserna dippar för lågt, så att marknaden pressar upp priserna igen, och det skulle inte ske så synkroniserat som det gör om marginalerna var enorma.

Som vanligt är inte priset till konsument någon bra måttstock på tillverkarens marginaler heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det spelar ju ingen roll om kislet kostar kaffepengar, för de har ju fortfarande utvecklingskostnader, maskiner, lokaler, logistik, personal och allt annat som kostar för att det hela ska fungera alls.

Sen drar man ju ner produktionen på minnen när priserna dippar för lågt, så att marknaden pressar upp priserna igen, och det skulle inte ske så synkroniserat som det gör om marginalerna var enorma.

Som vanligt är inte priset till konsument någon bra måttstock på tillverkarens marginaler heller.

Jag försökte skriva något liknande.
Men sen såg jag att ditt inlägg var mycket bättre.
@Sveklockarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Absolut, bra poäng. Det jag ville poängtera var dock först och främst att ingenstans i kedjan så är det snorbilligt, vilket jag uppfattade som grunden till förvirringen(?) jag svarade på.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Men det jag skriver är ju sant. Så Occams i detta fallet är att jag har missat något och inte beskrivit en faktor som är relevant i sammanhanget. Vad kan det vara?

Produktionskapacitet kanske? Kanske finns det inte tillräckligt med fabriker att tillverka så många SSD's som behövs men det finns för hårddiskar?
Droftkostnader möjligen? Om SSD's drar väsentlig mycket mer ström när man kommer upp i storlek exempelvis?

Något är det ju, men det är alltså inte tillverkningspriset.

Haha, ja, det finns ju ganska många rimliga enklaste förklaringar att välja på.

- Faktiska fördelar för kunderna med mekaniska diskar?
- Upplevda fördelar bland kunderna med mekaniska diskar?
- Utnyttja befintliga produktionsanläggningar/expertis/kapacitet?
- Något utöver flashlagringskorgen att lägga några ägg i?
- Förhoppningar och möjligheter till framtida genombrott?

Och så vidare. Den där rakkniven är... knivig

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Och jag får inte din matematik att gå ihop. Undrar om du blandat ihop bits och bytes?

Om 512 gigabit (notera bit, dvs 64 gigabyte) NAND kostar ca $3... då kommer dina 100 TB av detta TLC flash vara ohyggligt många enheter och vara problematiskt på det sättet, samt kosta typ $4700, inte $600

Hoppla, du har rätt, Gb inte GB, my bad - det förändrar tyvärr inte poängen särskilt mycket, överpriset för 100TB blir $35300 istället för $39400 så mysteriet kvarstår. Antal enheter är inget problem bevisligen då det redan existerar 100TB SSD'er.

Känns som jag inte lyckats väcka funderingen riktigt så jag får ta flera exempel:

Inet säljer 2tb M2'or för 879 plus moms. Fyra såna ger 8TB för 3500 kr, men den billigaste 8tb'aren kostar 8700 plus moms.

Man kan alltså som konsument köpa komponenterna som ingår i en 8TB-disk och snickra ihop dem till en 8TB-disk själv billigare än marknaden vill sälja 8tb-diskar för.

Blir man inte fundersam?

Märkligt i sig också att 8TB har varit det största som säljs till konsument rätt länge. Var är 12tb, 16tb etc? Det fick vi ju med traditionella diskar rätt snabbt. Behövet är konstaterat.

Billigaste 8TB SSD på Dustin kostar 8000 kr. Billigaste 12TB kostar däremot 24000 kr. Billigaste 15TB kostar 33 000 kr.

Vad hände där? Jämför med priset på 8, 12 och 16TB HDD's, där är det i princip linjärt, om något är gb-priset bättre ju större disk du väljer.

Att priserna på stora diskar är höga är i sig är inte ett mysterium, priser sätts efter kundernas köpkraft.

Behöver du stora SSD'er så får du betala för det. Så är det med allt. Det är inte det som gör det till ett mysterium.

Det udda här är att det finns en alternativ produkt som är sämre på alla sätt och garanterat dyrare att tillverka men ändå lever kvar.

Det är anmärkningvärt. Övergången till ny teknik brukar snabbt döda det gamla sämre alternativet oavsett hur många arbetsplatser och industrier som stryker med, men här har hårddiskar hittat en liten oas där de trivs i bästa välmående.

En hypotes är att ingen bygger fabriker för att göra ssd'er. De tar bara över gamla processorfabriker för att använda dem för att tillverka NAND-kretsar istället. Därför är mängden nand-kretsar begränsad och man behöver hårddiskar som nödlösning.

Men det hålller inte tycker jag. Om produktionskapacitet vore förklaringen skulle det vara lika dyrt att köpa 4 stycken 2TB-diskar som 1 styck 8TB-disk exempelvis. Samsung borde gladeligen sälja 20tb-diskar på pallar till Google och Amazon framför att ha hyllmeter med osålda 2tb-diskar hängande i var och varannan elektronikaffär, vilket de ju har i dag.

Så återigen - jag får inte ihop en vettig förklaring, det är ett mysterium. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hoppla, du har rätt, Gb inte GB, my bad - det förändrar tyvärr inte poängen särskilt mycket, överpriset för 100TB blir $35300 istället för $39400 så mysteriet kvarstår. Antal enheter är inget problem bevisligen då det redan existerar 100TB SSD'er.

Känns som jag inte lyckats väcka funderingen riktigt så jag får ta flera exempel:

Inet säljer 2tb M2'or för 879 plus moms. Fyra såna ger 8TB för 3500 kr, men den billigaste 8tb'aren kostar 8700 plus moms.

Man kan alltså som konsument köpa komponenterna som ingår i en 8TB-disk och snickra ihop dem till en 8TB-disk själv billigare än marknaden vill sälja 8tb-diskar för.

Blir man inte fundersam?

Märkligt i sig också att 8TB har varit det största som säljs till konsument rätt länge. Var är 12tb, 16tb etc? Det fick vi ju med traditionella diskar rätt snabbt. Behövet är konstaterat.

Billigaste 8TB SSD på Dustin kostar 8000 kr. Billigaste 12TB kostar däremot 24000 kr. Billigaste 15TB kostar 33 000 kr.

Vad hände där? Jämför med priset på 8, 12 och 16TB HDD's, där är det i princip linjärt, om något är gb-priset bättre ju större disk du väljer.

Att priserna på stora diskar är höga är i sig är inte ett mysterium, priser sätts efter kundernas köpkraft.

Behöver du stora SSD'er så får du betala för det. Så är det med allt. Det är inte det som gör det till ett mysterium.

Det udda här är att det finns en alternativ produkt som är sämre på alla sätt och garanterat dyrare att tillverka men ändå lever kvar.

Det är anmärkningvärt. Övergången till ny teknik brukar snabbt döda det gamla sämre alternativet oavsett hur många arbetsplatser och industrier som stryker med, men här har hårddiskar hittat en liten oas där de trivs i bästa välmående.

En hypotes är att ingen bygger fabriker för att göra ssd'er. De tar bara över gamla processorfabriker för att använda dem för att tillverka NAND-kretsar istället. Därför är mängden nand-kretsar begränsad och man behöver hårddiskar som nödlösning.

Men det hålller inte tycker jag. Om produktionskapacitet vore förklaringen skulle det vara lika dyrt att köpa 4 stycken 2TB-diskar som 1 styck 8TB-disk exempelvis. Samsung borde gladeligen sälja 20tb-diskar på pallar till Google och Amazon framför att ha hyllmeter med osålda 2tb-diskar hängande i var och varannan elektronikaffär, vilket de ju har i dag.

Så återigen - jag får inte ihop en vettig förklaring, det är ett mysterium. :-/

En faktor, som jag nämner i texten du citerar men som jag tror du bortsåg ifrån(?), är just att det även uppstår ett densitetsproblem.

Om vi tar en godtycklig 8TB enhet som hittar i flera svenska butiker, SN850X, och tittar på en sammanställning av specen för de olika storlekarna här:
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/wd-black-sn85...

Så ser man att de i 8TB-varianten går upp till ett helt annat flash än de har i 1TB, 2TB, 4TB, och det är här som priset plötsligt inte längre bara dubblas utan ökar betydligt mer.
Det får väl helt enkelt inte plats 8TB av den billigare sorten på en M.2 2280.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jätteoff-topic men finns det någon lista på dom emoji shortcuts:en som funkar här på swec?

On-topic: Så tackar man aldrig nej till större diskar, oavsett vilken teknik dom använder. Flera alternativ leder förhoppningsvis till billigare lagring.
Jag tycker att HAMR låter ballt.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Haha, ja, det finns ju ganska många rimliga enklaste förklaringar att välja på.

- Faktiska fördelar för kunderna med mekaniska diskar?
- Upplevda fördelar bland kunderna med mekaniska diskar?
- Utnyttja befintliga produktionsanläggningar/expertis/kapacitet?
- Något utöver flashlagringskorgen att lägga några ägg i?
- Förhoppningar och möjligheter till framtida genombrott?

Och så vidare. Den där rakkniven är... knivig

Occams handlar ju om att välja den enklaste av flera möjliga förklaringar, vi måste hitta en möjlig förklaring först

Vilka faktiska eller upplevda fördelar kan det vara?
Varför behåller man just expertis på hårddiskar så omsorgsfullt när man annars slänger expertis på soptippen i samma sekund som den blir förlegad?
Produktionsanläggningarna för CRT's, LP-skivor, kassettband mm försvann rätt pronto.

Varför är mekaniska hårddiskar så speciella?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Jätteoff-topic men finns det någon lista på dom emoji shortcuts:en som funkar här på swec?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539788-faq-formatera-...

Men du kan ju även skriva unicode emojier, se t.ex. https://emojipedia.org/
Så t.ex. 🎄går ju också bra även om det inte finns någon "genväg" till denna på Swec.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Occams handlar ju om att välja den enklaste av flera möjliga förklaringar, vi måste hitta en möjlig förklaring först

Billigare per TB rent allmänt
Och inte heller samma "enterprise premium" (och det är ju betydligt större skillnad på enterprise-hårdvaran i SSD-världen än i hårddisk-världen)

Skrivet av 0cool:

Varför behåller man just expertis på hårddiskar så omsorgsfullt när man annars slänger expertis på soptippen i samma sekund som den blir förlegad?

Därför att det fortfarande går att sälja massor av hårddiskar (se ovan)

Skrivet av 0cool:

Produktionsanläggningarna för CRT's, LP-skivor, kassettband mm försvann rätt pronto.

Därför att det inte finns någon realistiskt prissatt konkurrent inom vissa segment, och det är till stor del segment som köper stora volymer.

Dvs, efterfrågan har inte försvunnit. Det är väl den stora skillnaden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hårddiskutvecklingen gick ganska snabbt fram tills vi hade 2TB HDD.
Därefter klingade tackten av.
De har ju blivit större sen dess, men inte i samma takt.

Jag hade för mig att det fanns ett företag som hette Sony som hade någon slags mini skivor där skrivning sker magnetiskt och skrivpunkten på skivan hettas upp av en laser.

MO-drive hette de.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1539788-faq-formatera-...

Men du kan ju även skriva unicode emojier, se t.ex. https://emojipedia.org/
Så t.ex. 🎄går ju också bra även om det inte finns någon "genväg" till denna på Swec.

Aha! Kanon, tack! Alltså, jag använder väl inte emojis så där jätteofta, fast ibland har jag velat lägga till en facepalm, så nu vet jag hur.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jodå, vet mycket väl vad Occams rakkniv går ut på. Problemet vi står inför är att vi inte under en rimlig tidsrymd kommer kunna tillskansa oss tillräckliga kunskaper om lagringsteknik, insyn i vad som händer på Seagates marknadsavdelning, eller för all del tillräcklig insikt i hur människan och hennes psyke fungerar, för att kunna värdera de möjliga förklaringarna och tillämpa principen på ett objektivt vis.

Man kan ju dock vara lat och övertolka den för att slippa fundera vidare på saken. Bara att välja ett av de oerhört enkla alternativen "någon/några med tillräckligt mycket att säga till om på Seagate är korkade" eller "marknaden är korkad", typ. Det duger alltid när människor är inblandade. Vilket i och för sig kanske säger mer om riskerna med att vara för dogmatisk kring den där sortens filosofiska principer än något annat

Det skulle ju hursomhelst helt klart vara intressant att vara en allvetande fluga på väggen på Seagates kontor

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En faktor, som jag nämner i texten du citerar men som jag tror du bortsåg ifrån(?), är just att det även uppstår ett densitetsproblem.

Om vi tar en godtycklig 8TB enhet som hittar i flera svenska butiker, SN850X, och tittar på en sammanställning av specen för de olika storlekarna här:
https://www.tomshardware.com/pc-components/ssds/wd-black-sn85...

<Uppladdad bildlänk>

Så ser man att de i 8TB-varianten går upp till ett helt annat flash än de har i 1TB, 2TB, 4TB, och det är här som priset plötsligt inte längre bara dubblas utan ökar betydligt mer.
Det får väl helt enkelt inte plats 8TB av den billigare sorten på en M.2 2280.

Det var en intressant observation och jag håller med, givetvis måste det innebära "prishopp" när man byter till en nyare process.

Men man är ju inte begränsad av storleken vid 8tb i en 2.5" eller 3.5" disk. Ögonmåttade precis med en trave 2280or jag har liggande och uppskattar att man får plats med åtminstone 50 stycken såna i samma volym som en 3.5"-disk. 100tb är alltså möjligt med kioxias 112-layers, eller 200TB om man så vill eftersom även 4TB använder samma. Om man skippar att använda kompletta 2280s får man kanske plats med samma mängd minne även i en 2.5"-låda.

Att vara på cutting edge kan bli exponentiellt dyrare det köper jag, men 2TB SSD's och därmed 112-layers TLC har ju funnits hur länge som helst, borde vara väl inarbetat och ha skalfördelar nu.

Kan inte skaka känslan att en defekt i marknadskrafterna berövar oss från att ha 20TB SSDs som standard i våra burkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatannossrep:

Det jag önskar är att de skiftar om och börjar göra nyare diskar med lägre varvtal, och tystare läs- och skrivarm. Tror allt färre använder roterande diskar till annat än masslagring; trots detta höjer de hastigheterna hela tiden. För mig ser det naivt ut, som att någon kommer att inte köpa en SSD om de vill ha ett snabbt system, med följd att de köper en mindre eller ingen roterande hårddisk. Istället slänger jag ut hårddisken för att det är den komponent som låter mest i mitt bygge.

Behåller man rotationshastigheten så ökar datahastigheten ganska automatiskt pga högre densitet. Då kan man ju tänka att man kan sänka rotationshastigheten för att hålla datahastigheten konstant, för att minska på slitage och strömförbrukning. Problemet är att man då öven ökar latensen. Slumpmässig läsning t.ex. har inte blivit snabbare egentligen, för överlägset mest tid går åt att vänta på att skivan snurrar i rätt position, och detta handlar bara om rotationshastighet. Detta är hårddiskar redan otroligt dåliga på jämfört med SSD, och man vill väl inte försämra detta ytterligare. Kräver inte så mycket R&D för att hålla det konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det var en intressant observation och jag håller med, givetvis måste det innebära "prishopp" när man byter till en nyare process.

Men man är ju inte begränsad av storleken vid 8tb i en 2.5" eller 3.5" disk. Ögonmåttade precis med en trave 2280or jag har liggande och uppskattar att man får plats med åtminstone 50 stycken såna i samma volym som en 3.5"-disk. 100tb är alltså möjligt med kioxias 112-layers, eller 200TB om man så vill eftersom även 4TB använder samma. Om man skippar att använda kompletta 2280s får man kanske plats med samma mängd minne även i en 2.5"-låda.

Att vara på cutting edge kan bli exponentiellt dyrare det köper jag, men 2TB SSD's och därmed 112-layers TLC har ju funnits hur länge som helst, borde vara väl inarbetat och ha skalfördelar nu.

Kan inte skaka känslan att en defekt i marknadskrafterna berövar oss från att ha 20TB SSDs som standard i våra burkar!

Ett problem i sammanhanget är ju hur man valt att paketera saker, och att konsumentenheter idag i princip bara säljs i formfaktor M.2 2280.
Och just det handlar ju mycket om hur industrin ur ett större perspektiv segmenterar produktutbudet och bestämmer vad som öht ska finnas att köpa i konsumentsegmentet.

I enterprisevärlden nyttjas ju 2.5"-enheter med U.2/U.3, men då är det ju enterprisepåslag på hela paketet, så går inte att jämföra prismässigt med konsumentenheterna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Billigare per TB rent allmänt

I handeln är de ju det, frågan är ju varför. Digitalkameror var dyrare än filmkameror också men konkurrerade ut dem ändå, illa kvickt.

Skrivet av evil penguin:

Därför att det fortfarande går att sälja massor av hårddiskar (se ovan)

Samma argument hade ju kunnat användas på filmkameror och CRT-skärmar också i början. Digitalkameror och LCD-skärmar var mycket dyrare, men de tog ändå över snabbt. Det samma borde ha hänt med SSD'er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

De är billigare att tillverka men dyrare att köpa. Tänk på att priserna de kostar att köpa inklusive moms, elektronikskatt och 3 mellanled är väldigt avlägsnat från vad de kostar att tillverka.

Ja, men de kostnaderna skalar tillräckligt likt för SSDs och HDDs för att ignoreras.

Och när du pratar om läsarm osv. på en HDD så ska du också prata om kontrollerkretsen för SSDn. Flash-minnet i sig är inte allt som krävs för att en SSD ska fungera.

Fabrikerna som krävs för att tillverka högdensitetsflash och kontrollerkretsar av hög kvalitet är få och kostar enorma summor.

På sikt kommer det antagligen skala förbi HDDs men det är en bit kvar tills dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

[...] Problemet är att man då öven ökar latensen. Slumpmässig läsning t.ex. har inte blivit snabbare egentligen, för överlägset mest tid går åt att vänta på att skivan snurrar i rätt position, och detta handlar bara om rotationshastighet. [...]

För mig är denna hastighet irrelevant, så länge de fungerar att titta på film och kort, samt lyssna på musik bra, så får latensen vara betydligt värre än den är idag. Detta gick bra även när diskarna var mycket långsammare, så även om filstorleken kanske har blivit större så är ju inte dessa direkt begränsade av latensen.

Allt jag bryr mig om latens för har jag på SSD redan, och tror ingen som bryr sig om latens kommer använda sig av en HDD oavsätt hur mycket (realistiskt) snabbare de blir. Känns drygt att behöva sätta upp en NAS för alla som vill bli av med diskens ljud!

Permalänk
Medlem

Spännande teknik! Får se hur adapterbar den blir till den stora massan däremot.

Skrivet av SCORPIUS:

Seagate som har så bra och hållbara hårddiskar......

Nu vet jag att de har bland den sämsta statistiken i hållbarhet men har personligen aldrig haft en Seagate-disk som gått sönder.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Spännande teknik! Får se hur adapterbar den blir till den stora massan däremot.

Nu vet jag att de har bland den sämsta statistiken i hållbarhet men har personligen aldrig haft en Seagate-disk som gått sönder.

Kul att höra, själv har jag aldrig haft en seagate-disk som jag inte fått ersätta med en WD eller likn. ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

De är faktiskt riktigt usla senaste åren:

Finns fortfarande gigantiska skillnader mellan olika modeller från samma tillverkare.

Permalänk
Medlem

Det jag önskar är att de skiftar om och börjar göra nyare diskar med lägre varvtal, och tystare läs- och skrivarm. Tror allt färre använder roterande diskar till annat än masslagring; trots detta höjer de hastigheterna hela tiden. För mig ser det naivt ut, som att någon kommer att inte köpa en SSD om de vill ha ett snabbt system, med följd att de köper en mindre eller ingen roterande hårddisk. Istället slänger jag ut hårddisken för att det är den komponent som låter mest i mitt bygge.

Fast ju större disk du har, desto snabbare vill du ha den. Annars får du sitta några dygn o vänta för att klona en disk.
Och för att accesstiden ska vara densamma som innan så måste ju en sökning vara snabbare om du har dubbla utrymmet att söka i?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare att hastigheterna kryper uppåt vid samma varvtal till följd av att man ökar lagringsdensiteten för att kunna bygga större diskar?
Dvs läsarmen flyger över mer data per sekund när densiteten ökar, så för helt linjär läsning så får man högre hastighet, men mer som en (positiv) bieffekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant se benchmarks på sånna sorts diskar sen, men frågan är om det påverkar vibrationer/akustiken positivt eller, negativt, samt om de är varmare osv i praktiken.

Såhär några år efter SMR vs CMR kontroversen hade jag trott att det skulle funnits fler större SSD riktat till konsumenter vid denna tid.

Det borde kunna finnas en marknad för olika varianter av stora SSD's i 3'5 format till rimligt pris på bekostnad av lägre prestanda.