Idioter som ej kan påstå i rätt trådar, som jag själv som skrev om en film här istället för filmtråden
Bilar med start-stopp-funktion drar ur batteriet på ett betydligt tuffare sätt än bilar utan denna funktion och har därför kraftigare batterier. Jag läste någonstans att varje stopp-start-sekvens drar en Ah av batteriets kapacitet så om man ofta kör korta sträckor måste man ”stödladda” dessa batterier ibland.
Jag bytte häromåret min gamla Passat, som hade ett batteri på 62 Ah (har jag för mig), mot en Golf med start-stopp-funktion. Jag är inte hundra på storleken på Golfens batteri, men jag vet att det är över 70 Ah. Den mindre Golfen har ett klart större batteri.
Och här kommer mitt gubbgnäll: jag HATAR start-stopp-funktionen!
Som tur är går den att stänga av, men det måste göras varje gång jag startar bilen …
Start stoppfunktionen, så är jag fundersam på hur bra den är med tanke på slitage. Alltså man sliter på startmotorn, det blir kraftigt ryck i svänghjulet m.m. Sliter på batteriet som nämns. Ökar risk för att bilen stannar vid en korsning och ej kommer iväg.
Frågan är om det för ägaren blir mer ekonomisk att ha denna funktion på eller inte? Jag vet inte. Jag misstänker dock att de som räknar på det endast räknar på avgasutsläppen och sedan helt ignorerar de andra problemen som även påverkar miljön.
Lite som folk köpte mindre bärplastpåsar med skatten, att folk sedan fick köpa fler soppåsar för de inte fick med en plastbärkase med maten som de senare använde som soppåse är helt irrelevant.