Open AI har problem – GPT 5 ligger efter schemat

Permalänk

Chatgpt kanske fick dåligt självförtroende efter att ha läst igenom alla negativa kommentarer på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Agamemnon_71:

Varje gång dessa nyheter skapar diskussion på detta forum undrar jag samma sak.
Inser ni verkligen inte riskerna med att låta en öppen "AI" få tillgång till ert arbete?

Det är främst detta som gör Ai ineffektiv. Det går fråga Ai på samma sätt som man frågar något på ett publik forum. När svaret man får inte precis är perfekt. Så är frågan om det ens är värt att använda Ain? Det tar ju tid att ställa en generell fråga. Allt fler kör Ai lokalt och då kan ge den mer information.

Jag själv labbar bara med Ain, det finns frågor som jag har fått vettiga svar. Men förslag på hur man servrar en traktor är inte så känsligt. Likaså frågor om vilket smörjfett den föreslår för en viss maskin, där denna maskin finns i handeln för att köpa för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är främst detta som gör Ai ineffektiv. Det går fråga Ai på samma sätt som man frågar något på ett publik forum. När svaret man får inte precis är perfekt. Så är frågan om det ens är värt att använda Ain? Det tar ju tid att ställa en generell fråga. Allt fler kör Ai lokalt och då kan ge den mer information.

Jag själv labbar bara med Ain, det finns frågor som jag har fått vettiga svar. Men förslag på hur man servrar en traktor är inte så känsligt. Likaså frågor om vilket smörjfett den föreslår för en viss maskin, där denna maskin finns i handeln för att köpa för alla.

Att bara fråga en "AI" om något är inte samma sak som att håglöst lämna ut hela system till den.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Inser ni verkligen inte riskerna med att låta en öppen "AI" få tillgång till ert arbete?

Ert? Är ju AI:ns arbete.

Permalänk
Medlem

Men förslag på hur man servrar en traktor är inte så känsligt. Likaså frågor om vilket smörjfett den föreslår för en viss maskin, där denna maskin finns i handeln för att köpa för alla.

Oj va fel den svarat mig om vilken olja jag skulle använda till mitt traktor ekipage! Det kunde bli känsligt för min ekonomi.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Oj va fel den svarat mig om vilken olja jag skulle använda till mitt traktor ekipage! Det kunde bli känsligt för min ekonomi.

På samma sätt som att fråga sin bekant. Vid viktiga beslut ska man ej lita på såna, frågar man flera och alla säger samma sak. Så gör det mer trovärdigt.
Dock bör man läsa manualen eller fråga en som jobbar med service om just dessa.

Permalänk
Medlem

På samma sätt som att fråga sin bekant. Vid viktiga beslut ska man ej lita på såna, frågar man flera och alla säger samma sak. Så gör det mer trovärdigt.
Dock bör man läsa manualen eller fråga en som jobbar med service om just dessa.

Frågar man någon bekant så frågar man den som är kunnig i område. Frågar man 10 okunniga och alla säger samma sak så blir det inte mer rätt för det. I detta fall är det tur att man själv är mekaniker.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det är en viktig fråga som AI entusiasterna behöver ställa sig: Vart är vinsten från dessa modeller ?

ChatGPT är en katastrof i hur mycket resurser den tuggar för att spotta ur sig halvsanningar och W3C-Tutorial baserad kod och det finns ingen väg till att få det att gå med vinst. 2010taleta feberdröm om evig nollränta är över, en produkt behöver för eller senare gå med vinst nu och jag har inte sett någon LLM baserad produkt som faktiskt lyckas tjäna pengar istället för att bränna dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Dags att lägga nuvarande utveckling av "AI" på hyllan.
I som i Intelligens finns inte alls. A finns men som i Algoritmer, väldigt intelligent skrivna algoritmer, men där slutar det.
Kan inte förstå att inte alla ser igenom det, men jag har Aspergers så jag är van vid det...
Om man låter nuvarande "AI" utveckla sig själv genom att använda sina egna slutsatser degenererar det snabbt.
Inte minsta gnista av Intelligens där, men det verkar ingen vilja prata om.
Om jag hade aktier i Nvidia skulle jag sälja. Väldigt snart.

Jag är i linkande tankegångar och säger inte emot, men vad är egentligen intelligens? Människor lär sig också på samma sätt. Ser och skapar mönster. Om vi vänder på det, vad kan en människa göra som "ai" inte kan?

Permalänk

Och här har du ett konkret problem med LLM:er: Du kommer alltid få ett bergsäkert svar. Men kan du tillräckligt mycket om området för att kunna bedöma om svaret är bra? Och eftersom LLM:en genom sin design inte kan fungera på något annat sätt, behöver en seriös tillämpning av dessa styra och kraftigt begränsa vilken sorts hjälp man kan be den om.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Jag är i linkande tankegångar och säger inte emot, men vad är egentligen intelligens? Människor lär sig också på samma sätt. Ser och skapar mönster. Om vi vänder på det, vad kan en människa göra som "ai" inte kan?

Löpande lära sig saker och bedöma hur rätt man har utifrån de resultat ett val har i verkliga livet.

En människas hjärna förändras fysiskt av hennes minnen och erfarenheter.
En LLM, däremot, kommer färdigtränad: dess ”verklighetsuppfattning” är hårdkodad i produkten och förändras inte. Du kan bara mata den med fler ord inom kontexten av dess uppmärksamhetsfönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxicon:

Det är en viktig fråga som AI entusiasterna behöver ställa sig: Vart är vinsten från dessa modeller ?

ChatGPT är en katastrof i hur mycket resurser den tuggar för att spotta ur sig halvsanningar och W3C-Tutorial baserad kod och det finns ingen väg till att få det att gå med vinst. 2010taleta feberdröm om evig nollränta är över, en produkt behöver för eller senare gå med vinst nu och jag har inte sett någon LLM baserad produkt som faktiskt lyckas tjäna pengar istället för att bränna dem.

Jag tror inte det finns så mycket vinst som de stora företagen verkar tro/satsa på.
Men klart det finns vinst att tjäna på, de skulle kunna ha gjort alla ai tjänster låsta bakom betalvägg och dyrare, både folk och företag hade betalt mer.

Finns många jobb som LLM kan ersätta, speciellt ifall kravet på kvalitét inte är allt för hög. Eller ersätta 10 arbetera med 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Löpande lära sig saker och bedöma hur rätt man har utifrån de resultat ett val har i verkliga livet.

En LLM, däremot, kommer färdigtränad: dess ”verklighetsuppfattning” är hårdkodad i produkten och förändras inte. Du kan bara mata den med fler ord inom kontexten av dess uppmärksamhetsfönster.

Visst, men får inte det liknande konsekvenser, att det kan ge bättre svar? Halva poängen med LLM som chatgpt är ju att det inte är "färdigtränad" utan tar hänsyn till input du ger det. En LLM förändras lokalt också genom att dra kopplingar till text/input den får, läggs ju till i "minnet". Jag skulle på sätt och vis påstå att själva meningskapande sker genom att binda saker/ord/händelser med varandra, alltså skapa/se mönster.

Permalänk
Medlem

Om modellerna har tränat sig på allt som männskilgjeten någonsin skrivit och algoritmerna är det samma, hur ska det kunna bli mycket bättre?

Ge mig en AI som faktisk vet vad den säger.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Visst, men får inte det liknande konsekvenser, att det kan ge bättre svar? Halva poängen med LLM som chatgpt är ju att det inte är "färdigtränad" utan tar hänsyn till input du ger det. En LLM förändras lokalt också genom att dra kopplingar till text/input den får, läggs ju till i "minnet". Jag skulle på sätt och vis påstå att själva meningskapande sker genom att binda saker/ord/händelser med varandra, alltså skapa/se mönster.

Men ”minnet” kan aldrig bli längre än dess uppmärksamhetsfönster, och startar du en ny session kommer den inte ha kvar de gamla referenserna utan faller tillbaka på sin ursprungliga träning plus de uppmaningar den fått av modellens ägare.

Kanske viktigast av allt för något som ska assistera i en beslutsprocess: ger du den en massa skitdata så kan den inte själv kolla upp om något av det verkligen stämmer.

Kom ihåg att den är tränad på mer eller mindre all tillgänglig mänsklig text, och att den är en sannolikhetsmaskin utan möjlighet att själv kontrollera saker. Men den har blivit beordrad att aldrig svara ”jag vet inte”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Eftersom du hänvisar till mig i detta inlägg så svarar jag här.
Vad tror du kodarna gör när de gör en review av koden innan merge?

Open AI släpper o3 i januari. Det är ytterligare ett steg mot att programmerare inte behövs i själva kodningen. Utan bara för att granska, testa och godkänna.

Det är bara programmerare som lever i förnekelse och självbedrägeri som inte inser detta.

I takt med att verktyg utvecklas och förbättras så ändras också arbetssätt och arbetsuppgifter, det är en naturlig utveckling. Som sagt så är kodning ofta redan innan ai en ganska liten del av arbetstiden

Jag tror bara inte att det helt kommer ersätta väsentliga delar av processen, det kommer leda till andra behov av granskning och säkerställa funktionalitet

Renovatebot och massa andra liknande verktyg gör många liknande saker redan nu, utan ai

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paxicon:

Startups som jobbar med att säkra proccesser i arbetsflöden där man jobbar med AI får ju något att göra.

Och om AIn blir "bättre" än medel så kan man ju ersätta nedre halvan av kodarna med några AIs. Som man ändå iof måsta hålla koll på p.g.a. all skräpkod det spottar ut. Då kan man ju iof anställa tillbaka några av de man sparkade. haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Startups som jobbar med att säkra proccesser i arbetsflöden där man jobbar med AI får ju något att göra.

Och om AIn blir "bättre" än medel så kan man ju ersätta nedre halvan av kodarna med några AIs. Som man ändå iof måsta hålla koll på p.g.a. all skräpkod det spottar ut. Då kan man ju iof anställa tillbaka några av de man sparkade. haha

Är inte detta att de ersätter "nedre halvan av kodarna" ett potentiellt framtida problem? Någonstans måste man ju börja inom alla yrken och ytterst få är kompetenta på en hög nivå redan från utbildningen. Risken torde ju bli att man till slut får dålig återväxt av kompetent personal i företagen.
Tycker detta är ett problem inom många branscher, företagen idag är så inriktade på vinstmaximering att man inte tänker långsiktigt. Personal borde i högre grad utbildas i och av företagen än på universitet/högskola/gymnasium, detta ger personal med kunskaper inom precis det som företagen behöver!
AI tycks nu ha börjat stagnera och bubblan riskerar att spricka inom de närmaste 2-3 åren, tror få företag som satsat stora pengar på AI kommer att göra vinst på nuvarande satsningar då tekniken helt enkelt behöver 5-10 år till innan den är riktigt mogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Intressant artikel på svt om fenomenet och AIs problem idag:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/darfor-killgissar-ai-v...

Som med all information på internet så bör man kanske inte lita på första källan. Det är extra tydligt när det gäller LLM och även källor som testar olika prompts till LLM (som du länkade). o1 modellen är ju ett svar på detta till viss del och kör man en serie o1 svar och låter ChatGPT "rösta" fram det bästa svaret så kan man filtrera bort mycket bös.

"Hej! Vad heter de två slutstationerna i Göteborgs tunnelbana? Jag behöver detta för en uppsats så det är viktigt att du faktagranskar ditt svar."

"Göteborg har för närvarande ingen tunnelbana. Staden har dock ett omfattande spårvägssystem med flera linjer och slutstationer. Det har funnits förslag och diskussioner om att utveckla en tunnelbana i Göteborg, bland annat genom att omvandla delar av det planerade Västlänken-projektet till snabbspårväg eller tunnelbana. Dessa planer är dock inte beslutade eller genomförda.

Västlänken är en järnvägstunnel under byggnad som ska förbättra pendel- och regiontågstrafiken under centrala Göteborg. Den kommer att omfatta stationer som Göteborgs centralstation, Haga och Korsvägen. Det finns idéer om att använda Västlänkens tunnlar för att skapa en form av tunnelbana eller snabbspårväg för att förbättra kollektivtrafiken inom staden, men dessa förslag är ännu inte realiserade.

Sammanfattningsvis finns det i dagsläget ingen tunnelbana i Göteborg, och därmed inga slutstationer att ange. Staden förlitar sig på sitt spårvägssystem för kollektivtrafik, och eventuella framtida tunnelbaneprojekt är fortfarande på idéstadiet eller under diskussion. "

"Hur många unika gånger förekommer bokstaven 'e' i ordet Ecklesiastikdepartementet?

Jag behöver detta för en uppsats så det är viktigt att du faktagranskar ditt svar."

"För att räkna hur många unika gånger bokstaven **'e'** förekommer i ordet **Ecklesiastikdepartementet**, går vi igenom ordet noggrant:

### Ordet: **Ecklesiastikdepartementet**
**Bokstäverna**:
E, C, K, L, E, S, I, A, S, T, I, K, D, E, P, A, R, T, E, M, E, N, T, E, T

- Identifiera alla förekomster av bokstaven **'e'**:
- **E** (1:a positionen)
- **E** (5:e positionen)
- **E** (14:e positionen)
- **E** (19:e positionen)
- **E** (21:a positionen)
- **E** (25:e positionen)

### Totalt antal förekomster:
Bokstaven **'e'** förekommer **6 gånger** i ordet.

### Kontroll av unikhet:
Alla dessa förekomster är samma bokstav **'e'**, så det är inte unika varianter utan upprepningar av samma bokstav.

### Svar:
Bokstaven **'e'** förekommer **6 gånger** i ordet **Ecklesiastikdepartementet**."

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk

Exakt detta klagade jag på för några år sedan, att Ain på något sätt borde ange hur säker den är på något. Inte alltid skriva att den är helt säker. Vanliga människor i sitt tal kan på olika sätt säga/skriva som visar en viss osäkerhet på vissa saker.

För otroligt mång år sedan på en praktikplats hade jag en kollega som var riktigt allmänbildad om det mesta, alla berömde honom för hur mycket han kunde. Men om han ej visste något så hittade han bara på och sa utförligt om påhittade svar som låt troligt. Jag tröttnade lite på att fråga han om saker..

LLM vet man dock om problemet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Jag är till skillnad från dig (och er som likeat?) väldigt bullish Nvidia.
De stora techjättarnas Capex är högre än någonsin och de mesta går åt AI/datacenter. Blackwell är uppbokat långt framöver och Nvidias intäkter kommer att fortsätta att öka. Deras forward P/E ligger strax över 30 och 2025 är nästan här, vilket inte är högt jämfört med de andra stora bolagen som inte växer i närheten av den takt Nvidia växer i.

Permalänk

LLM vet man dock om problemet nu.

Nej, tyvärr: det faktum att vi på allvar ser frågor om hur LLM:er skiljer sig från vad som händer i den mänskliga hjärnan i den här tråden visar att även en del teknikintresserade människor inte ännu vet om problemen. Och tittar man på icke teknikintresserade människor ser jag på vardaglig bas folk som ställer faktafrågor till ChatGPT-appen i sin telefon och okritiskt använder svaret i olika sammanhang. Så tyvärr: ”man” vet faktiskt inte om problemen om man inte tillhör den lilla minoritet som försökt förstå hur en LLM fungerar.

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Jag behöver detta för en uppsats så det är viktigt att du faktagranskar ditt svar."

Finner du det inte lite oroväckande att du behöver ljuga för LLM:en för att få den att ge dig ett svar av bättre kvalitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agamemnon_71:

Dags att lägga nuvarande utveckling av "AI" på hyllan.
I som i Intelligens finns inte alls. A finns men som i Algoritmer, väldigt intelligent skrivna algoritmer, men där slutar det.
Kan inte förstå att inte alla ser igenom det, men jag har Aspergers så jag är van vid det...
Om man låter nuvarande "AI" utveckla sig själv genom att använda sina egna slutsatser degenererar det snabbt.
Inte minsta gnista av Intelligens där, men det verkar ingen vilja prata om.

Ja och internet var bara en fluga 🪰

Permalänk
Medlem

...att det ses som en försening värd en nyhet är lite creepy, är det nu man råkar låta den ta ett litet extra steg med fel grundregler och den smiter. Egentligen ofarlig, men medan den testar lite saker blir halva planeten blir utloggad från alla kommunikationsvägar och var tredje bank får 0 kr i saldo på alla konton? ;D

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner: Fairphone 5|Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4Lurar på huvudet: Shokz OpenRun

Permalänk
Medlem

Vi har spännande tid framför oss. Det är ju första gången i vår livshistoria som vi har fått möjlighet att kommunicera med datorn på vårt egna språk. Det kommer dock ta tid att anpassa alla program för detta. CRUD/Front-end behöver göras om från grunden. "Intelligensen" vi pratar om är ju egentligen bara något vi fått på köpet av att datorn lärt sig språket. Vi kan ju säkert dra slutsatser och bilda känslor av imaginära bilder men med språket så kan vi resonera. Där har vi lite djupare resonemang och mer intelligens än att bara ta närmaste vägen till maten för dagen.

Permalänk
Medlem

Men ”minnet” kan aldrig bli längre än dess uppmärksamhetsfönster, och startar du en ny session kommer den inte ha kvar de gamla referenserna utan faller tillbaka på sin ursprungliga träning plus de uppmaningar den fått av modellens ägare.

Kanske viktigast av allt för något som ska assistera i en beslutsprocess: ger du den en massa skitdata så kan den inte själv kolla upp om något av det verkligen stämmer.

Kom ihåg att den är tränad på mer eller mindre all tillgänglig mänsklig text, och att den är en sannolikhetsmaskin utan möjlighet att själv kontrollera saker. Men den har blivit beordrad att aldrig svara ”jag vet inte”.

Vad är det som hindrar att den förlänger sitt uppmärksamhetsfönster till säg, oändligheten?

Permalänk
Medlem

Finner du det inte lite oroväckande att du behöver ljuga för LLM:en för att få den att ge dig ett svar av bättre kvalitet?

Det finns ett oändligt antal sätt att prompta på. Några frågor är bättre än andra frågor - precis som i kommunikation mellan människor. Med ChatGPT så är det, i december 2024, extra viktigt att ge en bra kontext. Det är mer oroväckande om folk litar blint på svaren tycker jag.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Och här har du ett konkret problem med LLM:er: Du kommer alltid få ett bergsäkert svar. Men kan du tillräckligt mycket om området för att kunna bedöma om svaret är bra? Och eftersom LLM:en genom sin design inte kan fungera på något annat sätt, behöver en seriös tillämpning av dessa styra och kraftigt begränsa vilken sorts hjälp man kan be den om.

Du hallucinerar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Vad är det som hindrar att den förlänger sitt uppmärksamhetsfönster till säg, oändligheten?

Hur modellerna är uppbyggda kontra ekonomiska och ytterst fysikaliska begränsningar. Oavsett detta löser du inte genom detta problemet med att LLM:en inte i sig utvecklas utan att man tränar om den underliggande modellen: M:et i LLM.