Ska uppgradera GPU:n, hur ska jag tänka?
Hej
Tänkte snart uppgradera min gamla trotjänare Titan X. Som ensamförsörjande 2 barnsfar är budgeten klart begränsad.
Så jag tänkte lägga ut en köpes annons här på Swec och ser vad jag får för erbjudande 3-4000:- plus minus beroende på prisvärdhet.
Förr var det lättare att köpa gpu, ju mer du betalade desto snabbare gick kortet. Punkt!. idag beror det på mängden minne, olika generationer gpu:er överlappar varandra, skärmarna har helt olika upplösningar. Så jag tänkte att ni experter här kunde hjälpa mig att tänka lite.
jag har en 35" 21:9 skärm
AMD 2600
16gb ddr 4
Så att fläska på med för dyrt kort är nog ingen vits, då blir bara cpu:n en flaskhals. Ett RTX 3060 kan man få skapligt "billigt" nu men lägger man till lite får man det nyare 4060, det är bara lite snabbare men har väl om jag förstått det rätt bättre teknik för strålspårning?. Tänker att det kan vara fint när jag plöjer åkrar i solen i Farming simulator.
Har man tur kan man få ett begagnat 6800XT kort för dom pengarna, då får man plötsligt betydligt mer minne som kanske är viktigare när man spelar på såpass hög upplösning? Å andra sidan så är väl motsvarande Nvidia-kort lite snabbare? AMD har ju halkat efter lite om jag förstått det rätt?
Jag tar tacksamt emot alla tankar här för köpråd på begagnat kort. Intelkorten utgår eftersom min cpu inte stödjer rebar.
God fortsättning
Emil