Hur ser erat system för lösenord + autentisering ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bannad2021:

Jag använder Braves inbyggda lösnordsgrejs.
I mobilen har jag Google.

Såg nu att jag har Brave där också!<Uppladdad bildlänk>

Vågar jag synca mobilen med alla lösenord mot min pc?

Brave ser intressant ut, betyg?

Permalänk
Medlem

Nackdelen att använda webbläsarens lösenordshanterare är 1) det är inte säkert 2) läser väldigt ofta om hur folks profiler + lösenord försvunnit p.g.a. en bugg i webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Använder just nu idag BitWarden, men med deras senaste skit-ändring i UI så är allt så jävla bloatat att man måste scrolla 500 mil för att hitta vault/generate/inställlnings-knapparna i botten.
[/b] istället.

Högerklicka i webbsidan, kontext menyn har generera lösenord längst ner. Klart !

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Högerklicka i webbsidan, kontext menyn har generera lösenord längst ner. Klart !

Femtioåtta klick för att nå dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Skrivet av VinterSolen:

Femtioåtta klick för att nå dit.

Att du inte gillar BitWarden framgår ju tydligt. Men det är 2 klick, så låt oss åtminstånde ge åsikter baserade på fakta

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Google Lösenord och Microsoft Authenticator.

Har 2 stegs verifiering på allt jag kan ha det på. Samt lösenords fria inloggningar där det går att ha det.

Har olika lösen på samtliga inloggningar.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Brave eller Firefox inbyggda lösenordshanterare och jag genererar alltid lösenord som använder sig av stora och små bokstäver, nummer och symboler och med minsta längd på 16.
Ser ingen anledning att betala för en tjänst som redan finns i webbläsaren.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Har en lapp utskrivet med mina lösenord men glömmer dom ofta xD
Men har ju 2FA på allt viktigt.
Då och då försöker ju någon logga in på mina konton. Får konstant mail om sånt där, men det är bara att ignorera.

Permalänk
Medlem

1Password med 2FA

Permalänk
Medlem

Bitwarden, använde Keepass innan men det blev jobbigt att synka med mobilen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

Post-it lappar på datorskärmen, finns det andra alternativ?

Nej, jag säger ej hur jag gör. Men man borde logga felaktiga inloggningsförsök bättre, dock gör många tjänster det åt en. Ta Facebook där man får notis om någon annan har loggat in osv. Jag tycker utvecklingen här går i rusande fart.
Som att man kan lämna engångskoder. Säg att man vill se på en filmtjänst någonstans, så vill man inte lämna lösenord utan kan lämna en engångskod. Det blir även mer med detta där det på TVn kan komma QR koder och man på mobilen kan låsa upp utan att skriva något lösenord alls.

Jag har sett väldigt många smarta lösningar med QR koder och mobilen. Man kan diskutera säkerheten, men det har varit för saker där det är viktigt att det går snabbt och enkelt.

Permalänk
Medlem

ser fram emot att lösenord försvinner helt. passkeys, biometri får vara vadsomhelst bara vi slipper lösenord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

ser fram emot att lösenord försvinner helt. passkeys, biometri får vara vadsomhelst bara vi slipper lösenord

Verkligen inte. Visst, för den som vill slippa, absolut, men jag vill inte ha den andra skiten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Bitwarden, använde Keepass innan men det blev jobbigt att synka med mobilen.

Jag tycker det blev lätt att synca med mobilen när jag insåg att KeePass android har inbyggt stöd för flera molntjänster, och sedan aktivera att den ska synca när man låser upp. Sedan när varje ändring görs, så sparar den tillbaka till molnet (i mitt fall nextcloud)

Här verkar en äldre bild vara om vilka stöd den har, vill minnas att det finns fler stöd inbyggda i keepass2android.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Detta, jag går mer och mer över till "icke bigtech" för det mesta.

Nyligen helt linux.
tittar på keepass med sync mellan datorer osv.

Jag kör KeePass som jag syncar med Syncthing mellan enheter.

Det funkar jättebra, men man måste vara aktsam på är att spara databasen så fort man gör ändringar och ladda om databasen innan man gör ändringar, om man har igång KeePass i bakgrunden på datorn, så man inte sparar över en nyare kopia från ex. mobilen. Vilket jag råkat göra några gånger. Men det finns ju versionshantering i Syncting. Dock är det inte alltid man tänker på att man sparat över för än någon månad senare när man behöver det där lösenordet igen.

Permalänk
Medlem

Kör Nordpass på alla mina enheter (PC, Mac, iPad och iPhone) med MFA och är då nöjd. Gillar deras funktion "clear copied item data, automatically clears copied item details from clipbord" och satt den på 1 min.

Permalänk
Medlem

Protonpass , funkar smidigt på alla enhet jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie79:

Jag kör med Google Lösenord och Microsoft Authenticator.

Har 2 stegs verifiering på allt jag kan ha det på. Samt lösenords fria inloggningar där det går att ha det.

Har olika lösen på samtliga inloggningar.

Verkar smidigast så. Kör presis på detsamma 👍

Permalänk
Medlem

Har betalat för Lastpass till hela familjen länge, men bytte nu till att hosta Vaultwarden själv. Otroligt smidigt att byta. Exporterade enkelt ut alla lösenord, notes osv. Sedan importera dem i Vaultwarden. Browser extension, mobilapp osv funkar typ identiskt som för Lastpass och jag slipper en av alla återkommande prenumerationskostnader.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Bitwarden till hela familjen skyddade med hårdvarunycklar och krypterade backuper två gånger per år.

Enda valet med tanke på att det är enda tjänsten som inte har bakväg in i användarnas valv.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monolithic:

Jag kör KeePass som jag syncar med Syncthing mellan enheter.

Det funkar jättebra, men man måste vara aktsam på är att spara databasen så fort man gör ändringar och ladda om databasen innan man gör ändringar, om man har igång KeePass i bakgrunden på datorn, så man inte sparar över en nyare kopia från ex. mobilen. Vilket jag råkat göra några gånger. Men det finns ju versionshantering i Syncting. Dock är det inte alltid man tänker på att man sparat över för än någon månad senare när man behöver det där lösenordet igen.

Du slipper att manuellt synca med filen på ett moln, så att säga, om du redan använder ett moln.
Keepass2android har ju stöd för att öppna & spara på molnet direkt, och en inställning att spara vid ändring finns, och en inställning att göra en old-backup innan spara.

Permalänk
Medlem

KeePass som jag synkar mellan enheter genom Dropbox

Permalänk
Medlem

Låter browsern komma ihåg lösenord, sen 2FA. Alternativt single sign on via Google.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag tycker det blev lätt att synca med mobilen när jag insåg att KeePass android har inbyggt stöd för flera molntjänster, och sedan aktivera att den ska synca när man låser upp. Sedan när varje ändring görs, så sparar den tillbaka till molnet (i mitt fall nextcloud)

Här verkar en äldre bild vara om vilka stöd den har, vill minnas att det finns fler stöd inbyggda i keepass2android.

<Uppladdad bildlänk>

Vet vad du menar, nu använder jag Google Drive men jag sparade i Drive:n, lät den synka, importerade till Android appen oooooch....fortfarande den gamla databasen, det går ca 3-5 ggr vid någon arbiträr tid den faktiskt importerar nya databasen - liksom eh? Det är bara en jobbig saga att gå igenom för var gång jag ändrar, så jag slog över till Bitwarden i slutändan. Jag vill bara inte spendera tiden troubleshooting, vill bara få saker gjort.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Vet vad du menar, nu använder jag Google Drive men jag sparade i Drive:n, lät den synka, importerade till Android appen oooooch....fortfarande den gamla databasen, det går ca 3-5 ggr vid någon arbiträr tid den faktiskt importerar nya databasen - liksom eh? Det är bara en jobbig saga att gå igenom för var gång jag ändrar, så jag slog över till Bitwarden i slutändan. Jag vill bara inte spendera tiden troubleshooting, vill bara få saker gjort.

i keepass2android, så finns det en bock att bocka i att den ska kolla drive:n vid upplåsning..

Permalänk
Medlem

Pengar/lösenord eh, ni hajar ju

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Jag använder ett oknäckbart lösenord till allt. Det är hemligt så jag kan inte skriva det här. Ok då, det är: asswordp321?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Du slipper att manuellt synca med filen på ett moln, så att säga, om du redan använder ett moln.
Keepass2android har ju stöd för att öppna & spara på molnet direkt, och en inställning att spara vid ändring finns, och en inställning att göra en old-backup innan spara.

Ja det har jag sett. Men är väl för paranoid för någon molntjänst. Litar inte riktigt på deras säkerhet.
Men hade jag gjort det, hade jag nog använt bitwarden eller protonpass eller någon liknande tjänst istället! 😁

Permalänk

För några år sedan hade jag en samling lösenord som jag roterade mellan och jag var allmänt skeptisk till molntjänster. Jag använde också unika mejladresser som användarnamn på alla sajter jag hade konto på (det blev nästan 200 epost-alias) för att undvika att någon skulle kunna mappa användaruppgifter rakt av mellan sajter. Detta var då en manuell process i syfte att "säkra upp". Men efter att jag bytte jobb fick jag till uppgift att kika på lösenordshanterare för de anställda på min arbetsplats. Jag la ner ganska mycket tid och jämförde olika alternativ ur ett tekniskt, juridiskt och användarmässigt perspektiv. Till slut föll valet på 1Password, och varken jag eller mina kollegor ångrar det beslutet. Fantastisk programvara som "bara fungerar" överallt; Windows, Mac, Linux, iOS och Android. Allt synkas i realtid. Det faktum att man enkelt kan dela lösenord även med familjemedlemmar fick även min fru att anamma det. Och nej, personal på 1Password kan inte se innehållet, det skyddas både av din egenvalda lösenordsfras men också en "secret key" som genereras av programvaran. När du loggar in på en ny enhet måste du dels känna till din lösenordsfras, men också överföra din hemliga nyckel (som alltså genererats av programmet vid första installationen) från en befintlig enhet där du redan är inloggad. Har du inte båda dessa tokens kommer du inte åt din data.

Mitt råd till alla skeptiker (jag var själv en): Svälj stoltheten och prova en lösenordshanterare. Du kommer inte ångra dig! Allt är bättre än inget, men jag rekommenderar som sagt varmt 1Password. Du får unika och starka lösenord på alla sajter, servrar, etc. och dessutom meddelar programmet dig om något av dina konton förekommer på dark web, eller ifall någon av sajterna du har konton på blivit utsatt för angrepp, m.m. Detta utan att du behöver göra något själv, förutom att använda programmet. Det går också fint att samla annan känslig information, som exempelvis licensfiler, SSH-nycklar och liknande.

Visa signatur

i7-9700k, 32 GB, RTX 4070, 970 EVO Plus

Permalänk
Medlem

Jag har alla lösenord till allt på ett word dokument som är krypterat i winrar i datorn. Backup finns på en extern hdd som ytterst sällan är inkopplad. Vet inte hur säkert detta är dock. På dom vanligaste tjänsterna kör jag tvåstegs verifiering.