AMD Radeon 6900xt problem, startar om datorn

Permalänk
Medlem

AMD Radeon 6900xt problem, startar om datorn

Med detta grafikkort så kan jag spela ibland 3 timmar och ibland 10 minuter, sen blir skärmen grå och datorn startar om sig.
Jag har köpt detta kort begagnat så jag har ingen garanti.
Jag har testat att installera om datorn, testat grafikkortet i en annan dator och samma fel där (tillägga är att det bara är 650w nätagg på den datorn).
Tillägga är att hotspot går väldigt högt ca 30 graders skillnad, hotspot ligger runt 105-110c.
Jag har plockat isär kortet och satt ihop det med ny kylpasta men ingen skillnad.

Det händer oftast om jag alt tabbar eller öppnar något program samtidigt som jag har ett spel framme.
Sen om jag vidrör datorn så kan samma problem hända, även om jag stoppar i eller tar ut dp kabel.

Ser jag över prestanda mätning så är det ganska skiftande hur mycket watt kortet får för samma scen, ibland 170w ibland 250w.

Jag har ett 1000w nätagg strix aura, jag har satte om strömkablarna till psu men ingen skillnad.

Jag har tidigare haft ett 4080 i denna dator som funkar utan problem, sen nu även ett 3060ti och det funkar utan problem.

Känns som att grafikkortet är glappt eller att det inte får tillräckligt med ström?
Någon som har något tips på vad som kan vara fel? Är det något jag kan mäta med multimetern när jag har kortet löst?

Har varit lös med kortet säkert 30 gånger och samma problem hela tiden.

Edit "Nu exempelvis satt jag och spela utan problem, sen alt+tabbar jag å nästan direkt får jag grå skärm och datorn startar om sig i en oändlig loop."

Sen testa jag att inte alt tabba något, pressade grafikkortet 98% inga problem, lätta på grafikinställningarna så att kortet går ca 70-80% och grå skärm direkt.

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!

Permalänk
Medlem

Förlåt att jag ens nämner det om det är dumt, men är du helt säker på att det blir rätt med kylpastan? Höga temps som du säger, vad är det specifikt för modell?

Testa smörja/jämna ut kylpastan när du lägger på den och bli säker på att kylaren sätts på ordentligt. Även om man gjort det många gånger kan det bli lite fel. Ifall du sätter eg. -20% kraft och/eller sätter fläktar på max så att den inte blir så varm, crashar det ändå?

Har du också använt DDU när du ominstallerat drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Ursäkta frågan men varför har du gått från ett 4080 till ett 6900xt?
Är inte det en nedgradering?

Hade själv ett Sapphire 6900xt för 3 år sedan men upplevde aldrig några problem med det så kan tyvärr inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Förlåt att jag ens nämner det om det är dumt, men är du helt säker på att det blir rätt med kylpastan? Höga temps som du säger, vad är det specifikt för modell?

Testa smörja/jämna ut kylpastan när du lägger på den och bli säker på att kylaren sätts på ordentligt. Även om man gjort det många gånger kan det bli lite fel. Ifall du sätter eg. -20% kraft och/eller sätter fläktar på max så att den inte blir så varm, crashar det ändå?

Har du också använt DDU när du ominstallerat drivrutiner?

Japps kört ddu, ja ha satt om kylpastan flera gånger.
Spela ingen roll om ja justerar strömen eller fläkthastigheten.
Jag tror dock jag hittat felet:)
Jag hittade på nätet att flera användare med 6900xt samt 7 serien ha detta problem, en kille nämde att de verkar vara de med hög hz skärmar de drabbar å jag har en asus oled 360hz 1440p och jag testade att stänga dsc och vips problemet blev som bortblåst, ja kan alt tabba spela etc och datorn har inte krashat en gång (än iaf efter 2 timmars intensivt testande)
Nackdelen är att jag enbart får 180hz på den skärmen.
Hot tempsen gick också till sig, pendlar mellan 12-22c skillnad.

Skrivet av Bounter:

Ursäkta frågan men varför har du gått från ett 4080 till ett 6900xt?
Är inte det en nedgradering?

Hade själv ett Sapphire 6900xt för 3 år sedan men upplevde aldrig några problem med det så kan tyvärr inte hjälpa.

För jag spelar bara battlefield 5 med FFR av och så får jag mer fps med rx 6900xt kortet.
Jo rent krast nedgradering men jag tänkt köpa nått av de kommande korten så då sålde ja 4080it för samma pris ja köpte de för.

Va kör du på för upplösning på skärmen å vad har du för hz på skärmen? Vet du om du har dsc aktiverat på din skärm?

Visa signatur

Är du någorlunda vettig så kör du Windows Phone!