Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Skrivet av Sunix:

Tacka vet jag freeBSD

Vad är det? 🙃

Permalänk
Medlem

Nu jäklar går jag upp på våning 2 och installerar in Linux, efter att ha läst denna tråden... (Vilket jag sa att jag skulle göra på nyår MEN jag tog...nyår istället...

Jsg hör av mig när det är installerat...eller...när jag har provat systemet ett tag. Tjoflöjt...🎺🖥️🔌🖱️

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är det? 🙃

Ett system för servrar.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Ett system för servrar.

Tbh de diskuterar desktop variant av linux som stöder gaming. Onödigt att onelina och droppa random disto som freebsd från ingenstans. Det förvirrar folk, för vem gamear på opnsense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varje gång det görs en tråd om Linux så snackas det ju i all oändlighet av olika distrar och hur folk försöker få vissa saker att funka hit och dit. Väldigt avtändande, men roligt att läsa om din resa!

Det är väl inte så konstigt. Man pratar om den utgåvan man gillar och frågar om man stöter på några problem.

Skrivet av Särimner:

Tbh de diskuterar desktop variant av linux som stöder gaming. Onödigt att onelina och droppa random disto som freebsd från ingenstans. Det förvirrar folk, för vem gamear på opnsense?

FreeBSD är väl inte ens Linux direkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Ursäkta. Jag svarade bara på en fråga. 😶😔

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Vadå kör inte folk fluxbox längre?

Jodå! Behöver man något annat i botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Jag använder i princip inte skrivbordet alls faktiskt! Främst är det avsaknaden av den traditionella taskbaren. Jag använder musen mycket när jag navigerar runt och detta gör det mer omständligt med flera klick. Ogillar "startmenyn" som täcker hela skärmen (Windows 8 någon?), behöver installera tilläggsverktyg (gnome-tweaks) för att lägga till simpla saker som knapp för att minimera och stänga ner fönster eller byta ikoner/textsnitt. Finns (fanns?) inget standardstöd för ikoner i system tray och det var ett medvetet val av utvecklarna. Oavsett ens personliga åsikt kring frågan så har jag program som använder den funktionaliteten. Steam är ett bra exempel.

Så jag behöver tre tillägg för att bygga på samma funktionalitet som jag är van vid; Dash to panel, ArcMenu och "AppIndicator and KStatusNotifierItem Support". Och visst, det fungerar men nu har jag börjat jobba bort den idén som utvecklarna av GNOME har bakom sin skrivbordsmiljö. Plasma fungerar väldigt bra nu för tiden och jag behöver noll tillägg för att det ska fungera som jag vill. Dessutom kan jag konfigurera allt jag önskar utan att behöva blanda in extra verktyg eller konfigurera enstaka saker via dconf.

Jag håller dock helt med dig om latheten. Skulle jag tvinga mig själv att använda GNOME ett längre tag så hade jag nog vant mig också. Ett bra exempel är Windows 11 där man först saknade den gamla taskbaren där man kunde ha text bredvid ikonerna. Och även om det nu mera finns så är det en bedrövlig implementation, så har jag helt enkelt vant mig av att bara använda varianten med ikoner.

Aha ja där ser man, jag gillar faktiskt stor start meny, windows 8:an va lite halvkass men körde full meny på 10-an. det var enda sättet att ha typ en egen "hemsida" på jobbet med massa länkar å grejjer till diverse sidor (aldrig varit ett stort fan av bokmärken, jag vet.. jag är paj)

Jag använder knappt full menyn i gnome nu. Utan mest är det menytangent (windows knapp + sök) och sedna tabbar jag som en dåre, vill jag ha mindre ruta så har jag lärt mig att klicka på fönster huvudet å dra.

99% av gångerna använder jag dessa appar å inget mer.

Aja kul att byta erfarenheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Varje gång det görs en tråd om Linux så snackas det ju i all oändlighet av olika distrar och hur folk försöker få vissa saker att funka hit och dit. Väldigt avtändande, men roligt att läsa om din resa!

Diskissionsforum så ser inte problemet utan tvärtom

Permalänk
Medlem

Vill bara slå ett slag för CachyOS. Har kört Mint ett tag, men det blev med tiden väldigt bloated, och mycket var knepigt att konfigurera så fort man gick utanför ramarna av konfigurerbarheten. Och det fanns en hel del begränsningar i konfigurerbarheten, även om Cinnamon ska vara rätt konfigurerbart. Och när man stötte på problem fanns sällan lösningar att finna. Googlade man problemen så fick man bara massa svar på dummare frågor som det spammats med, som gjorde att om det fanns en lösning på problemet i något forum så drunknade det i annat. Och den mesta information var duktigt utdaterad och flera år gammal.
Att Mint är baserad på Ubuntu som i sin tur är baserad på Debian som går hårt in på att vara "stable release" gör att man ligger flera år efter på mjukvaran ofta. Och det i sin tur gör det knappast så "stable" alla gånger.

Testade Fedora, men det strulade med ett knepigt fel, och när det strulade där fanns inga svar att finna. Gick sedan över till EndeavourOS som är Arch-baserad, och oj vad bra allt blev. Man lär sig lätt då det finns grymt bra dokumentation och allt flyter mycket bättre och smärtfriare. Finns alltid aktuella svar i Wikis och forum.
Nu finns också bra nVidia drivisar så man kan köra Wayland med Hyprland och datorn är helt magiskt rapp och smidig att arbeta med. Grymt härligt att ha spel som bara flyter på och att man kan sömlöst hoppa runt mellan skrivbord smidigare än någon annanstans. Att man kan få till extremt smidig fönsterhantering underlättar allt ytterligare.

CachyOS är också Arch-baserat, och med blodad tand har jag provinstallerat det och ämnar nu lägga över det på min snabba M.2-disk. Där kan man lätt välja att ha sina program kompilerade med flaggor för senaste processorarkitekturerna, så det är oslagbart i prestanda. I de fall det inte når högst FPS så har man ändå stabilast FPS och mest flyt och rapphet. Användargränssnittet är som att datorn är 10 år nyare jämfört med gamla trötta Mint eller Windows. Riktig plåga att använda windowsbaserade jobbdatorn numera.

CachyOS har massa hjälp för att få in senaste drivare och optimeringar för att man lätt ska få till sin spel-anpassade linux-dist. Minst lika lätt som andra spelinriktade distros. Med Lutris samlar man lätt sina spel från olika stores som Steam, Epic, GOG osv. Även gamla DOS-spel och windows-spel man sparat på disk sedan 20-30 år. Bara att tuta och köra i princip.

Man lär sig snabbt konfigurationen i config-filer för att skräddarsy sitt linux så snart man lämnar den överförenklade och instängande hjälpen man får i Mint, Ubuntu osv.

Kanske översäljer det hela lite. Men det är nästan oförskämt vad bra allt har blivit sedan jag bytte till Arch-baserade distros. Och jag är inte någon kodknackare eller superavancerad användare. Så tycker definitivt att man ska prova, åtminstone i en virtuell maskin. Tyvärr fungerar inte Hyprland i virtuella maskiner, i alla fall inte utan GPU-passthrough.

De som klagar på bristerna med användarutvecklade OS påpekar spretigheten i utvecklingen. Fördelen är att man kan välja vilka russin man vill plocka ur kakan. Om man mot förmodan har koll på vad jag brukar skriva så vet man att jag har ganska starka preferenser, och gillar inte när någon dummar till saker. Men till och med jag kan få allt exakt som jag vill i minsta detalj mer eller mindre.

Så, kan bara rekommendera att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Bekymret jag har med GNOME är att jag helt enkelt inte håller med deras utvecklare om hur man jobbar med skrivbordet. Och visst, jag kan lösa det hyfsat okej genom att installera tre olika extensions (som riskerar att sluta fungera mellan uppdateringar) och pilla på en hel del inställningar. Men det känns mer som jag jobbar emot skrivbordsmiljön istället för med.

Alla goda ting äro tre!

* GNOME Tweaks
* Dash to Panel
* ArcMenu

Utöver detta tycker jag att Gnome är närmast nog perfekt i Ubuntu 24.04.1 LTS för mlg. Sen är fördelen med LTS att det supportas i minst 5 år

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Berduf:

Vadå kör inte folk fluxbox längre?

Oj, där har vi ett namn jag inte hört på väldigt länge! Blev nästan sugen på att installera Arch Linux igen för att testa. Gamear så mycket dock, och många anticheat osv fungerar fortfarande inte på Linux :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag kör också Fedora, men det är ändå lite muppigt i och med deras drakoniska inställning mot allt som inte är strikt open source.

Vill du titta på SVT Play i Firefox? "Haha ditt pucko, codecen är ju inte open source så du måste installera Firefox via Flathub istället". Detta gör även att Nvidia fungerar sämre out of the box. Med mera.

Det är bara att enabla RPM Fusion så kan du installera rätt codecs. De ligger där för att de har stängd kod.

Skrivet av meteor:

Att göra en passthrough på ett grafikkort till en VM är mig veterligen inte trivialt + att du då tappar gpu-möjligheterna i OS istället. Kanske en dualboot är mer lämpligt i såna fall?

Det fungerar bra att skifta grafikkortet mellan VM och hostsystem under drift så länge du har en extra GPU i CPU eller extra grafikkort kvar i hostsystemet. Det tar lite pill att ställa in bara för GPUn måste resetas i bytet men sen går det automatiskt. Jag körde så innan jag tog bort Windows helt från mitt hem. Allt jag spelar funkar i Linux nu.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av FattarNiInte:

Vad är det? 🙃

Det stående skämtet är att Linuxdistributioner koagulerat medan FreeBSD konstruerats.

Bassystemet i FreeBSD utvecklas som ett komplett operativsystem av ett relativt litet antal utvecklare plus partners som får sin kod kontrollerad innan den checkas in. Linuxdistributioner består av en massa olika projekt som leds med olika mål, som sätts ihop till en helhet av vad som ofta är ytterligare andra grupper med andra mål.

I verkligheten kommer dock en skrivbordsinstallation av FreeBSD inte bara bestå av bassystemet utan också av en massa komponenter som ursprungligen utvecklats för Linux, så mycket av miljön kommer ju vara snarlik, om än inte hundraprocentigt kompatibel - det är trots allt olika operativsystem med olika designparadigm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det stående skämtet är att Linuxdistributioner koagulerat medan FreeBSD konstruerats.

Bassystemet i FreeBSD utvecklas som ett komplett operativsystem av ett relativt litet antal utvecklare plus partners som får sin kod kontrollerad innan den checkas in. Linuxdistributioner består av en massa olika projekt som leds med olika mål, som sätts ihop till en helhet av vad som ofta är ytterligare andra grupper med andra mål.

I verkligheten kommer dock en skrivbordsinstallation av FreeBSD inte bara bestå av bassystemet utan också av en massa komponenter som ursprungligen utvecklats för Linux, så mycket av miljön kommer ju vara snarlik, om än inte hundraprocentigt kompatibel - det är trots allt olika operativsystem med olika designparadigm.

FreeBSD har sämre hårdvaru stöd än linux. FreeBSD som skrivbords os kan nog bli utmaning för många.

Skall man börja med linux, börja med någo enkelt dist som ubuntu eller mint. Sedan lär dej cli:et , dom kommando man använder. Ta hjälp av Chat GTP för att skriva som skript automation som t.ex. backup.

Idag finns gott om gamla datorer som åker till skrot ,ta en sådan som linuxdator.. Är man kreativlagd, gör lite roliga projekt med linux.Jag har både byggt digital skylt som talar om öppet tiderna och en "internet" radio..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Min övergång från Windows till Linux: En personlig erfarenhet

Jag har nu officiellt gjort övergången från Windows till Linux, och för att underlätta för andra som funderar på samma steg, vill jag dela med mig av mina erfarenheter. Vilka utmaningar stötte jag på, vilken distribution rekommenderar jag, och varför valde jag att ta denna väg?

Bakgrund och motivation

Jag har använt Windows i hela mitt liv, från Windows 98 till Windows 11. Under lång tid var jag en lojal användare, främst för att operativsystemet var användarvänligt och anpassat för gaming. Men när jag 2015 utbildade mig till dataingenjör och började arbeta med kod, insåg jag att Windows vilar på en äldre arkitektur, som gång på gång försöker patcha säkerhetsbrister. Jag började känna att denna modell inte var hållbar i längden, och med Windows 11 märktes det tydligare än någonsin. Det var då jag bestämde mig för att prova Linux.

Den första utmaningen: Att välja rätt distribution

Det var inte lätt att veta var jag skulle börja. Jag läste många artiklar och googlade frenetiskt på "what is the best Linux distro". De flesta svaren var nya och okända distributioner för mig. Efter mycket övervägande bestämde jag mig för att börja med Pop!_OS, en distribution med GNOME som desktop-miljö.

Skalning och upplösning: Det första stora hindret

Eftersom jag använder ett Nvidia RTX 4070-grafikkort, som i Linux-världen är känt för att ha viss problematik, började jag snabbt stöta på mitt första stora problem. Jag har två skärmar, en 1440p och en 4K, och det var extremt svårt att hitta en distro som kunde hantera skalningen på ett korrekt sätt när man använder skärmar med olika upplösningar. Pop!_OS hanterade visserligen skalningen och skärmupplösningen, men det uppstod problem när jag spelade, där upplösningen inte stämde.

Efter flera frustrerade försök och många svordomar, beslöt jag mig för att prova andra alternativ.

Fedora och fortsatt frustration

Nästa distribution jag testade var Fedora med GNOME. Tyvärr var resultatet detsamma: Skalningen och upplösningen fungerade inte som jag hade förväntat mig. Jag började överväga att återvända till Windows, men sedan kom jag att tänka på SteamOS, som använder KDE Plasma. Jag tänkte att det måste finnas en god anledning till att denna miljö används i ett så populärt system som SteamOS.

Eureka: Fedora med KDE Plasma

Jag bestämde mig för att ge Fedora med KDE Plasma ett försök, och det var ett av de bästa besluten jag har tagit. Plötsligt fungerade allt som det skulle – både upplösning och skalning hanterades perfekt. Dessutom fungerade alla spel jag testade felfritt, och systemet kändes både responsivt och stabilt.

Sammanfattning

Om du, precis som jag, kommer från Windows och känner dig osäker på var du ska börja i Linux-världen, hoppas jag att min resa kan ge dig några användbara insikter. Genom att testa olika distributioner och konfigurera systemet för att passa mina behov har jag funnit en lösning som fungerar för mig. För den som söker en stabil och användarvänlig distro med bra stöd för olika skärmupplösningar och grafikkort, rekommenderar jag varmt Fedora med KDE Plasma.

Är i transitionslandet själv och har över flera år testat olika distar, nu är det oerhört nära att skära banden helt.

Den distribution jag har fastnat för är Nobara.

Permalänk
Medlem

Jag är inne på mitt tredje år av att bara använda Linux på min hemmadator. Det enda jag gör är att spela spel, surfa och streama media.

Jag prövade först Linux Mint för några år sedan men fick inte mitt externa ljudkort att fungera. Numer så vet jag att det förmodligen hade fixats med att installera Pipewire. Linux Mint är även rätt långsam med att uppdatera sina kernels och MESA drivers vilket är lite problematiskt om man lirar nyare spel.

Det som fick mig att fastna var när jag installerade Nobara med KDE. Det är i grunden Fedora men med massa spel relaterade tweaks och ease of use installationer av dependencies, codecs mm. Efter en enkel installation så funkade allt out of the box, plug and play. Varenda spel jag provade funkade utan problem. Behövde inte sitta och experimentera med Proton versioner eller massa olika launch commands.

Nobara rekommenderar jag starkt för personer som vill lämna Windows bakom sig och som vill hoppa in och börja spela spel på en gång. De har ett bra community och väldigt hjälpsam Discord server även om utvecklaren bakom distron; Glorious Eggroll kan framstå som lite väl butter i text ibland.

Numer använder jag dock CachyOS som är ett prestanda fokuserad distro som baseras på Arch. CachyOS är fenomenalt på det sättet att den har en lätt installation och allt fungerar out of the box. De har även en ett-klicks lösning för spel som laddar ned alla primära spel applikationer, dependencies, codecs mm genom deras startupapp. Även här så har det bara varit att hoppa in och spela på en gång utan konfiguration eller problemlösning. CachyOS har även en väldigt hjälpsam Discord server, men allvarligt talat så har jag inte behövt använda den. CachyOS just works!

Till nyfikna personer som vill migrera från Windows till Linux och har som spel som huvudintresse så rekommenderar jag att man prövar ett "gaming-distro" eller ett distro som har lätta ett-klicks nedladdningsbara spelpaket. Du kommer inte få ut mer prestanda än andra distros men primärfokuset är att få igång din dator på nolltid för att kunna spela spel. När du väl blir varm i kläderna gällande Linux så finns det inget som hindrar dig att välja andra distron i framtiden och konfiga allt på egen hand istället.

Bra gaming distron är: Nobara, Bazzite, PikaOS, Garuda.
Distron med nedladdningsbara spelpaket vid installation som jag känner till är: CachyOS, Pop!_OS

Permalänk
Skrivet av klein:

FreeBSD har sämre hårdvaru stöd än linux. FreeBSD som skrivbords os kan nog bli utmaning för många.

Ja; det är en viktig poäng som jag hoppades kom fram i mitt inlägg: FreeBSD är inte en Linux. En basinstallation av FreeBSD placerar dig i en situation som liknar den när man installerat en minimal installation av Debian eller Slackware 1998. Det är fantastiskt för någon som är mer än genomsnittligt intresserad av att förstå sitt system, men det är långt ifrån den upplevelse av ett komplett och modernt skrivbord anno 2025 som man får i senaste Fedora eller Ubuntu.

Permalänk
Medlem

För er som gillar Gnome men behöver tillägg så håller System76 på att utveckla en ny DE som heter Cosmic som har applikationer längst ner på en bar och även status baren som saknas i Gnome men för övrigt är ganska lik Gnome (https://system76.com/cosmic/)

Kör den själv just nu och tycker den fungerar ganska bra. Eftersom den fortfarande är i alpha så saknas det funktioner ännu dock och finns säkerligen mycket buggar.

Permalänk
Medlem

Väldigt roligt att läsa denna tråd och att fler är sugna på Linux! Jag har gjort ungefär samma sak under 2024 och kör nu Linux i princip på heltid (min gamingdator har dualboot).

Har under ungdomens år haft många Linuxmaskiner och testat massor, både på server och klientsidan. Kört många olika distar från Red Hat 5.2 till Debian, Slackware och Ubuntu men det var minst 10 år sedan jag rörde något - tyckte därför det var dags igen.

Eftersom jag är gammal och ville ha något som var enkelt (vad är systemd??) så valde jag Slackware. Har inte haft några större problem alls, kör Slackware 15.0 på mina två laptops och Slackware current på min gamingdator. Testat XFCE och KDE Plasma 5 tillsammans med RTX 4070 och Nvidias stängda drivrutiner (565) - har inte märkt av några problem med mina två skärmar eller skalning som vissa verkar ha (1st 34" 1440 och 1st 24" 1080 med olika hz).

Jag spelar nästan bara wow classic (allt fungerar från addons till warcraftlogs och curseforge) men även lite civ6, throne and liberty & satisfactory och dessa fungerar bra. Har några kompisar som gillar pubg samt mina barn som kör fortnite - av den anledningen har jag kvar dual boot med windows 11 som enkelt startas vid behov. Annat grundläggande som discord mm fungerar också utmärkt.

Summerat är det verkligen en enorm skillnad på hur bra allting fungerar mot för 10+ år sedan. Ibland kan det krävas mindre justeringar men inte i närheten av det som krävdes kring 2005-2010 när jag började köra i princip bara Windows. Att ändra några rader i en fil under /etc är i mina ögon ljusår enklare än att hitta rätt nyckel i registret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1k:

Eftersom jag är gammal och ville ha något som var enkelt (vad är systemd??)

Du som har provat lite mer borde ta en närmare titt på Void Linux, inget systemd så långt ögat kan nå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ja; det är en viktig poäng som jag hoppades kom fram i mitt inlägg: FreeBSD är inte en Linux. En basinstallation av FreeBSD placerar dig i en situation som liknar den när man installerat en minimal installation av Debian eller Slackware 1998. Det är fantastiskt för någon som är mer än genomsnittligt intresserad av att förstå sitt system, men det är långt ifrån den upplevelse av ett komplett och modernt skrivbord anno 2025 som man får i senaste Fedora eller Ubuntu.

Men när väl FreeBSD fungera, så är den bättre än Linux. Många FreeBSD på serversidan. Scriptkiddies har det lite jobbigare med FreeBSD än Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Men när väl FreeBSD fungera, så är den bättre än Linux. Många FreeBSD på serversidan. Scriptkiddies har det lite jobbigare med FreeBSD än Linux.

FreeBSD har väl fått en ganska okej summa sponsorpengar i syfte att förbättra stöd för laptops är jag rätt säker på att jag läste ett tag sen. Det hade varit riktigt kul att köra en liten FreeBSD-laptop för småpyssel

Permalänk
Skrivet av klein:

Men [om eller] när väl FreeBSD fungera[r för vad du vill göra med datorn], så är den [under vissa omständigheter] bättre än Linux.

There, fixed it for you. 🙂
Användningsområdet de flesta pratar om i den här tråden är out of scope för FreeBSD. Men jag rekommenderar definitivt alla som vill att prova det systemet om de har tid över: det är definitivt intressant. Men för skrivbordsändamål är det kanske intressant som i ”Arch och Gentoo är lite för enkla för mig.” 😆

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med Linux. Det känns som att alla skönmålar.

T.ex. använder heroic games launcher för gog spel. Har spelen installerade på en egen partition för jag vill inte ha speldata i os partitionen. Alla spel fungerar utom the witcher 3. Varför? Vem vet.

Har ett externt ljudkort. Och behöver route:a ljud mellan ingångarna. Lycka till. I windows fungerar allt dirket. I Linux är det ett opakt mysterium jag tror att jag aldrig kommer lösa.

Ibland så börjar power management funktionerna krångla. Datorn går ej ner i sleep t.ex. Sen efter en uppdatering så löser det sig.

Under windows så är mitt grafikkort tyst. I linux, med samma fläktkurva (fast andra drivrutiner för visso), spinner fläktarna igång fast temperaturen inte ser ut att nå till gränsvärdet för det.

Så många små grejer som hela tiden dyker upp, Och detta sedan i november när jag började med Linux.
I windows fungerar allt bara.

Jag är definitivt ingen power user och jag håller inte på med att pilla i olika grejer. Jag vill hha ett system som är plug-and-play. Jag bytte tilll linux av ideologiska skäl, Så jag är villig att stå ut med saker. Men kom igen. När ska vi få ett LInux som ger samma bekväma upplevels som t.ex. macos eller windows. Det är dags nu.

Permalänk
Medlem

Angående allt snack om FreeBSD.
BSD-licensen är mer tillåtande än GPL och således är det med delar av FreeBSD som vi har OSX, Playstation OS m.m.

Så vi har säkert många som kört derivat av FreeBSD utan att ens veta om det.

Permalänk

Kastade ut Windows helt för 10 år sedan, kommer inte att återgå till Windows igen.
Som du nämner så hade jag problem med Nvidia, bytte bara ut kortet till ett ATI istället sedan dess inga som helst problem.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

T.ex. använder heroic games launcher för gog spel. Har spelen installerade på en egen partition för jag vill inte ha speldata i os partitionen. Alla spel fungerar utom the witcher 3. Varför? Vem vet.

Har ett externt ljudkort. Och behöver route:a ljud mellan ingångarna. Lycka till. I windows fungerar allt dirket. I Linux är det ett opakt mysterium jag tror att jag aldrig kommer lösa.

Ibland så börjar power management funktionerna krångla. Datorn går ej ner i sleep t.ex. Sen efter en uppdatering så löser det sig.

Under windows så är mitt grafikkort tyst. I linux, med samma fläktkurva (fast andra drivrutiner för visso), spinner fläktarna igång fast temperaturen inte ser ut att nå till gränsvärdet för det.

Så många små grejer som hela tiden dyker upp, Och detta sedan i november när jag började med Linux.

Jag är definitivt ingen power user och jag håller inte på med att pilla i olika grejer. Jag vill hha ett system som är plug-and-play. Jag bytte tilll linux av ideologiska skäl, Så jag är villig att stå ut med saker. Men kom igen. När ska vi få ett LInux som ger samma bekväma upplevels som t.ex. macos eller windows. Det är dags nu.

Verkar som att i stort sett alla dina problem har att göra med stöd från leverantör av mjukvara eller hårdvara till Linux? Linux kan inte fixa att tillverkare av t.ex. grafikkort inte erbjuder lika bra drivrutiner som till Windows, det måste komma från tillverkaren. Sen kan jag ju tycka att om alla spel förutom Witcher 3 funkar så är det sjukt bra stöd som helhet, men ProtonDB listar Witcher 3 som platinum så det borde funka jättebra.

Din fråga kokar egentligen ner till "Jag vill att reverse engineering och kompatibilitetslager ska funka lika bra som native-stöd", det kommer aldrig att bli så till 100%, det enda vi kan göra är att ha tålamod och se att fler och fler använder Linux så att företagen får incitament att erbjuda bättre stöd.

Sen nämner du inte heller vilken distribution du kör vilket är avgörande för din upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du som har provat lite mer borde ta en närmare titt på Void Linux, inget systemd så långt ögat kan nå

Void ser helt klart spännande ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Svårt att säga exakt vad som går fel i just ditt fall men jag tycker det oftast är enkelt att läsa felmeddelanden som uppstår och sedan rätta till det som behövs. Allt står oftast i klartext.

Just witcher 3 har platina på protondb och borde fungera hur bra som helst - några skriver dock att man bör ändra till DX11 av prestandaskäl.

Ser att du som så många av oss andra gillar ideologin men glöm inte att Linux (OSS) inte är ett direkt konkurrerande företag till Apple och Microsoft utan ett helt annat sätt att utveckla. Eftersom det är open source och utvecklas av många kan det ibland bli konflikter mellan appar eller konfigurationer.