RTX 5090 har 30 procent högre prestanda än 4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Vad som är sagt så är det bara 5000 serien som får DLSS 4 med multi frame gen.

Nej. 20-40 serien får också DLSS 4.
MFG är det enda som 50-serien får unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Vill man köra 240fps på en 240hz monitor då kan det ju möjligen vara värt att uppgradera inom samma Tier från 40X0. 5090 lite bättre och gillar man att bränna pengar så får man ju lite mer där.

Om man däremot sitter på en 240hz monitor och brukar spela spel med FG då kan det bli riktigt bra detta, men väldigt viktigt att MFG fungerar som det skall för det är mycket pengar att betala för lite mer tensor kärnor...

Jag gissar att de flesta inte har en 240hz monitor, och att uppgradera från 4000 serien är det nog inte många som gör.

Jag kommer ju troligen köra 4090->5090 resan och får jag inte perfekt frame pacing med MFG... Då sjunker Nvidia hos mig..

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att uppgradera varje generation. Sitter man på 4090 och blir besviken på att det inte var en prisvärd uppgradering till 5090 får man mest skylla dig själv, enligt mig.

Jag sneglar också på ett 5090, men sitter för närvarande på ett 3060, som jag fick genom ett garantiärende när mitt 2070 lade av. Det kommer bli en rejäl skillnad även om det bara är marginellt bättre än 4090!

Permalänk
Medlem

Komiskt hur många som verkar försvara Nvidias fakeprestanda. Var ni lika imponerade när TV-apparater kom med 100 Hz (varav 50 var fejkade bilrutor). Uppskalning är väl en sak, hur väl det görs, men det har ju funnits i bildvisare/bildmottagare i över 20+ år?

5000-serien verkar ju tyvärr vara en besvikelse, 5090 har väl mer råprestanda, med övriga är ju bara en +1:a i första siffran utan någon mening, hade kunnat vara ett XX50 kort egentligen.
För att vara en lyckad serie så bör ett 70 minst prestera som ett 80 som presterar som föregående 90 etc. Allt annat är ändå ett halv misslyckande om man inte dragit ner strömförbrukning etc rejält. Nu drar de mer ungefär samma W/fps. Utöver blaha blaha AI kärnor.

Och att folk ser fakeframes som framtiden är ju bara tragiskt. Hellre får speltillverkarna dra ner på grafiken i mitt tycke, eller börja optimera koden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Så i råprestanda har Nvidis lagt 5070 (kortet som jag är mest intresserad av) i ungefärlig nivå som 4070ti?
Verkar ju nästan som så då de här inte ens jämför med Super. Snacka om att man vill skapa hype…
Men men, de släpper i alla fall något nytt men verkar dessvärre inte bli som att gå från 900 till 1000 serien precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu räknade du lite galet här. För det första, om du ska försöka räkna ut hur mycket av prestandaökningen kommer från varje typ av kärnor, så får du i så fall använda:
21760/16384 - 1 = 0,33
318/191 - 1 = 0,66
Dvs det blir 2/3 av ökningen från RT.

För det andra så går det inte att räkna på det viset alls, egentligen. Extra raster prestanda kan inte kompensera för lägre RT prestanda. Är cuda-kärnotna klara med raster-renderinhen måste de ändå vänta på stt RT-kärnorna blir klara med RT-biten.

Ja, vi har för få variabler. Vi vet inte hur stor del av den ökade prestandan som är strålspårning eller inte eftersom vi inte har något startvärde, utan det är det, vi försöker finna i ekvationen. Därför räknade jag på att alla kärnor användes fullt ut i perfekt balans vilket troligen inte är fallet, oavsett så ligger 2/3 som jag tänkte först, (men är lite för trött för att komma på varför jag förkastade det) ganska nära 5/9 i slutändan med resultaten +10% resp +13%.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Komiskt hur många som verkar försvara Nvidias fakeprestanda. Var ni lika imponerade när TV-apparater kom med 100 Hz (varav 50 var fejkade bilrutor). Uppskalning är väl en sak, hur väl det görs, men det har ju funnits i bildvisare/bildmottagare i över 20+ år?

När jag köpte en TV i 2010 eller något som hade detta så kändes det som att titta på en dokusåpa, men efter det tag blev man van vid det. När man sedan besökte föräldrarna med äldre TV så kändes det som att bilden var seg och laggade. Så uppenbarligen fungerar det på min hjärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Så i råprestanda har Nvidis lagt 5070 (kortet som jag är mest intresserad av) i ungefärlig nivå som 4070ti?
Verkar ju nästan som så då de här inte ens jämför med Super. Snacka om att man vill skapa hype…
Men men, de släpper i alla fall något nytt men verkar dessvärre inte bli som att gå från 900 till 1000 serien precis.

Rätt tragiskt om ett 5070 ligger sämre till än ett 4070 Ti Super. Känns tyvärr inte alls prisvärt. Prestandamässigt duger ett 4070/5070 bra till för mig personligen. Men känns inte alls prisvärt om det lägger sig på samma prisklass som "gammal" skåpmat.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

När jag köpte en TV i 2010 eller något som hade detta så kändes det som att titta på en dokusåpa, men efter det tag blev man van vid det. När man sedan besökte föräldrarna med äldre TV så kändes det som att bilden var seg och laggade. Så uppenbarligen fungerar det på min hjärna!

MFG here you go Tänkte mer när det redan kom kring ~00 med CRT TV.

Nå oavsett så är det ju lite skillnad, ser du en film kan ju algoritmen redan veta vad nästa frame är, så inget problem att kalkylera 3 någorlunda/exakta extra frames där emellan.

Men lite skillnad i något interaktivt.

Sen som jag förstått så om du kör 1+3 fake frames och du reagerar på någon av fakeframsen, tex försöker skjuta/sikta så blir det delay tills den riktiga frame'n dyker upp. Inget problem i scriptade scenarion, men i onlinespel där det inte garanterat går att förutspå sin motståndare tex.

Därav är ju denna "uppfinning" inget att hylla över. Och de har ju snarare gjort detta för att det är enklaste vägen att "prestera".

Varje "prestandaökning" bör ju ändå tas i anseende var den fungerar sämst. Hur kommer det sig annars att folk hatat på AMD 7XXX serien pga RT fastän de ändå presterat bra i övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Ser ut att bli samma ungefärlig prestanda som 4070S men du får bättre RT och nya finesser som frame gen.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Rätt tragiskt om ett 5070 ligger sämre till än ett 4070 Ti Super. Känns tyvärr inte alls prisvärt. Prestandamässigt duger ett 4070/5070 bra till för mig personligen. Men känns inte alls prisvärt om det lägger sig på samma prisklass som "gammal" skåpmat.

Blir väldigt kluven..

Jag siktade tidigt in mig på ett 5070Ti som ’uppgradering’ till mitt f.d 6950XT. Tror vi att ex. 4080 super vore en bättre investering om man hittar något beg? Ämnar köpa ett nytt VR headset så småningom och vill ju helst ha möjligheten att ha bra flyt även där.

Permalänk
Medlem

Här är ett test till med cyberpunk utan dlss på 5090

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Tveksam till att ens uppgradera från 3080 12GB..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det blir en lång väntan till 6080

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag har aldrig riktigt förstått det här med att uppgradera varje generation. Sitter man på 4090 och blir besviken på att det inte var en prisvärd uppgradering till 5090 får man mest skylla dig själv, enligt mig.

Håller delvis med, men vill ändå inflika:
För ~10-15 år sedan hände det saker så fort på grafiksidan i spel att grafikkorten, även toppkorten, inte riktigt hängde med. Kraven ökade för fort. Jag var själv en som uppgraderade varje generation för att det "behövdes" om man ville fortsätta köra med höga inställningar i hög fps.
Ett övre mellansegmentskort från 2010 hängde t.ex. inte alls med i höga inställningar i ett spel från 2015.

Dom senaste åren så har det dock stagnerat* som fan (med vissa undantag), så nu känner jag att man lätt kan hoppa en generation (eller två) utan att egentligen missa något. Skippade 3000-serien helt för mitt RTX 2080 Ti hängde med bra (och gör det fortfarande trots att det fyller 7 år till hösten - sitter i kombons dator som används dagligen), och jag lär skippa 5000-serien helt för mitt RTX 4090 har fortfarande inte blivit närheten av maxat utanför typ nichade Raytracing-ON scenarion i max grafik utan DLSS.

(*Brasklapp. Ja det händer saker fortfarande. RT och DLSS har lett till en stor förändring i spel, men RT är fortfarande nichat och relativt ovanligt och DLSS har snarare ökat livslängden på grafikkort vilket lett till minskat behov att uppgradera hela tiden.)

Sen är det ju alltid kul med nytt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

50-serien känns mer och mer ointressant. Dels pga MFG och Nvidias skruvade prestandasiffror. Dels för artiklar som i princip bara är clickbait och boot licking för att hemsidor vill ha in recensionsexemplar och inte vågar riskera att göra Nvidia sura.

Men FOMO suckers kommer fortfarande köpa 5090 för hutlösa pengar för att de "behöver" spela någon enstaka titel vid 240 Hz med raytracing och 3/4 fejkade bildrutor i ett år innan det är dags att ta ett nytt lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5090: CUDA 21760, RTC 318 TFLOPS
4090: CUDA 16384, RTC 191 TFLOPS
Ger alltså 30% mer prestanda med strålspårning på, så om man stänger av den...
21760/16384 = 1,33
318/191 = 1,66
Det vill säga strålspårningen borde utgöra cirka 5/9 av ökningen och därmed borde rasteriseringsprestandan landa på cirka +13% vilket inte välter några kioskar precis.

Absolut men tror tex 4k upplösningar får högre prestanda med tanke på de snabbare minnena.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Läge att rätta rubriken

Tycks har blivit gjort. 5080 har istället fallit bort i artikeln (ja, förutom i slutet då den dyker upp som gubben i lådan).

Är artikelförfattaren full?

Vid tillnyktering så kan man ju även ändra texten så att den pekar på Multi FG som orsak till fördubblade värden.

Sen rent språkligt så är det väldigt konstigt att följa upp "5090 är 30% snabbare" med "även 5070Ti/5070 är 20% snabbare". Lite som att skriva: "Volvon är blå. Även Saaben är röd".

Permalänk
Medlem

4070 → 5070

Typ samma specs.

20% mer prestanda.
25% högre TDP.

Så typ samma kort, men med högre spänning och därför något mindre energieffektivt?

Det är mer eller mindre en omlansering av 40-serien med extra AI-fluff? (Och bättre pris så klart, men hade kunnat prissänka 40-serien lika väl.)

Permalänk
Medlem

Jag går från den interna grafiken i cpun till 5090.
Hoppas på bra prestanda hopp.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Nu är det äntligen bara 2 veckor kvar, sedan kommer uppgraderingen 4090 > 5090 att förhoppningsvis gå att klicka hem. Ska vi gissa på att de säljerslut på en 2-4min i samtliga webbutiker i Sverige?

Gäller att vara på hugget om mn vill ha köpa ett!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Är det DLSS även aktiverat på den förra generationen då? Undrar om de i så fall använder samma generation av DLSS.

Ja båds med dlss

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag väntar o ser AMD 9700xt pris/prestanda. Läckorna verkar mkt lovande. Och de verkar ha bra raytracing också.
Om det stämmer så nånstans kring 5070ti prestanda till priset 7-7.500.
Dock kan de va fel. Bara vänta o se .

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

5000-serien verkar ju tyvärr vara en besvikelse, 5090 har väl mer råprestanda, med övriga är ju bara en +1:a i första siffran utan någon mening, hade kunnat vara ett XX50 kort egentligen.
För att vara en lyckad serie så bör ett 70 minst prestera som ett 80 som presterar som föregående 90 etc. Allt annat är ändå ett halv misslyckande om man inte dragit ner strömförbrukning etc rejält. Nu drar de mer ungefär samma W/fps. Utöver blaha blaha AI kärnor.

Och att folk ser fakeframes som framtiden är ju bara tragiskt. Hellre får speltillverkarna dra ner på grafiken i mitt tycke, eller börja optimera koden.

Håller med, DLSS uppskalning fungerar bra, men Multiframe är samma hemskheter som interpolation i tv apparater.
Det blir en såpig effekt som inte känns naturlig och inte verkar många skriva om det heller...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

5090: CUDA 21760, RTC 318 TFLOPS
4090: CUDA 16384, RTC 191 TFLOPS
Ger alltså 30% mer prestanda med strålspårning på, så om man stänger av den...
21760/16384 = 1,33
318/191 = 1,66
Det vill säga strålspårningen borde utgöra cirka 5/9 av ökningen och därmed borde rasteriseringsprestandan landa på cirka +13% vilket inte välter några kioskar precis.

Allting utan strålspårning körs ju native 4k 100fps+ utan att ens svettas på 4090 så är man inte ute efter "strålspåringsprestandan" så vete tusan vad man ser i dom korten.

Permalänk
Medlem

Ni som har lite koll, en PCL på ca 40-50, hur känns det av i realiteten? Och speciellt online? Hur pass mycket påverkan har det för hur jag ser dom och dom ser mig?

Såg att 5090 kan ju pressa på rätt bra, strax under 300fps med dlss, frame generation i 4K och allt annat man kan aktivera i CB men med en PCL på strax runt 50, kan tänka mig att i SP spel spelar det väl ingen större roll men för online gaming?

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Jag går från den interna grafiken i cpun till 5090.
Hoppas på bra prestanda hopp.

Låter som du behöver använda frame gen för att märka någon skillnad

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wibbe44:

Nej. 20-40 serien får också DLSS 4.
MFG är det enda som 50-serien får unikt.

Är bara 50-serien som får nya "vision transformer (ViT)" tekniken för uppskalning i DLSS 4, tidigare modeller har inte rätt HW för att kunna hantera den tekniken i realtid och de fortsätter därför använda "convolutional neural networks (CNN)" för den delen.

Viktigast fördelen i ViT är att den tekniken ger information från hela bilden, vilket gör det möjligt att bättre återskapa effekter från t.ex. ljuskällor som kan vara långt från målet. Man får då också mer kontext i att återskapa objekt i sin helhet, något som de tidigare testerna verkar notera i sådant som att ghosting och återskapade av t.ex. text löses ännu bättre än i tidigare generationer.

Edit: förbättrar stämning med lite postredigering :)
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

100 Hz ”tjockteve” var väl främst för att minska flimret?

Permalänk
Medlem

Funkar DLSS 4 enbart med kompatibla spel? I sådant fall hjälper det knappast äldre titlar.

Tråkigt om framtiden blir bara blir ful genererade bilder då latens problemen blir då istället focus. Tar man genvägar brukar problem istället poppa upp någon annanstans.

MEN de flesta bryr sig inte och den lilla klick av oss entusiaster som bryr sig om bästa möjliga upplevelse för idag rätt dyra kort så är detta lite av en besvikelse.

Nu när AMD är och gräver i stora massan så kan nvidia göra vad dom vill i toppsegmentet. Detta kan vara början på en ny "bulldozer" era.
Har aldrig haft en cpu då länge som min i5 2500K. AMD kom tillbaka och ändrade att intel släppte nya modeller utan stora förändringar om några alls(möjligen sämre TIM).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

4070 → 5070

Typ samma specs.

20% mer prestanda.
25% högre TDP.

Så typ samma kort, men med högre spänning och därför något mindre energieffektivt?

Det är mer eller mindre en omlansering av 40-serien med extra AI-fluff? (Och bättre pris så klart, men hade kunnat prissänka 40-serien lika väl.)

Förutom ny framegeneration och kanske annat inom RT så är detta klart den sämsta uppgraderingen hittills från 4000 serien. (Med reservation för vad 5060 kan erbjuda)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies