Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Absolution - Liam Neeson som gammal luttrad gangster som börjar få problem med minnet. Han försöker få kontakt med sin familj och reda ut saker och ting men det är inte så lätt när man är en skitstövel. Filmen är rätt så känslosam och faktiskt förvånande bra. 7/10

Underworld - Vampyrer och varulvar i denna film från tidigt 00-tal. Jag kommer ihåg att jag tyckte att denna var fantastisk en gång i tiden men nu var jag inte så imponerad och somnade nästan. Storyn är väl ok och effekterna välgjorda men den är lite väl pretentiös. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jungle [2017]
6/10

Storyn är väldigt enkel: backpackers ger sig in i sydamerikas djungler och har svårt att hitta ut - thazz it.
Daniel Radcliffe gör sin roll lysande... som vanligt och att han fortsätter ta independent roller är ännu ett stort plus. Dock kändes den tyska brytningen väldigt konstlad och inte direkt... konsekvent. Han är som klippt och skuren för udda roller där galenskap och andra extrema känslouttryck skall gestaltas på ett bra sätt.

Att den faktiskt bygger på en verklig historia hade jag ingen aning om innan eftertexterna började rulla, det gav lite mer substans till filmen att faktiskt veta det. Även om den inte tillhör vad jag normalt tittar på får den ändå godkänt då den är välgjord och skådespeleriet är riktigt bra av alla inblandade.

Leprechaun Returns [2018]
5.5/10

Trodde faktiskt detta skulle vara en uppföljare, men det är en direkt fortsättning. Kan väl säga direkt att om man inte är ett fan av 80/90-talets "skräckfilmer" när dessa hade sin storhetstid kommer man nog inte finna denna roande. Även jag som är ett stort fan av just den eran lyckas få den knappt över "meh"... och det mestadels för det innovativa sätten folk dör på ^^ Det gav lite av den känslan. Tyvärr förstörs den totalt av värdelöst skådespeleri, man förstår att "scream queens" faktiskt hade "något" som helt saknades i denna.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The nightingale - Detta är en film som handlar om en tid i australiens historia under 1800 talets början då det var en öppen konflikt mellan svarta aborigin-invånare och engelska nybyggare på Tasmanien, en Ö på Australiens sydkust. Den följer Clare, en irländsk brottsling som forslats hit för att slava åt engelsmännen och hennes familj som mördas brutalt av några soldater. Hon tar hjälp av en svart ung man för att spåra soldaterna och hämnas. Filmen är brutal och känslosam och visar på ett bra sätt kulturen och hur folk tänkte under denna tiden. Det finns flera rätt otrevliga sceenr i denna så är man känslosam så kanske man ska avstå. Men det är en mycket bra film. Av regissören till Babadook. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nu har jag inte sett dom på länge, men har absolut gillat mycket av vad de gjort tidigare

Det var bara så uppenbart att Filip inte alls fattade hur kasst hans pappa mår, bara ville pressa, pressa, pressa, fram sin egen vision över hur allt skulle bli och vara, utan minsta tanke på andra inblandade

Det var typ hela premissen, Filip accepterar inte ett nej eller vad andra vill/kan

Jag har aldrig sett det så tydligt före denna filmen

Hittade en insändare som bättre satte ord på mina känslor:
https://www.dn.se/insandare/hyllade-den-sista-resan-kanns-som...

Ännu mer relevant när denna ’dokumentär’ var nominerad i kategorin ’bästa manus’

En länk till bara för skojs skull:
https://www.filmtopp.se/kronika/nagot-ar-unket-med-den-sista-...

Permalänk
Medlem

Alien Romulus
Såg den på bio först, tyckte den var sådär då, men nu var den riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Midsommar (Netflix, skräck ?).

Charles Manson sekt hög på rödbetor ?

En sörjande kvinna följer med sin pojkvän å hans studentkompisar till en avlägsen svensk by, men det till synes harmoniska kollektivet hyser mörkare hemligheter.

Orkade inte se hela eländet som är 2 timmar 21 min. Hur man fått pengar till att spela in detta mög.

0/10

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Midsommar (Netflix, skräck ?).

Charles Manson sekt hög på rödbetor ?

En sörjande kvinna följer med sin pojkvän å hans studentkompisar till en avlägsen svensk by, men det till synes harmoniska kollektivet hyser mörkare hemligheter.

Orkade inte se hela eländet som är 2 timmar 21 min. Hur man fått pengar till att spela in detta mög.

0/10

Va? Den var ju skön. Jag blev typ paranoid av den

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Lost highway - En film av David Lynch RIP. Denna är typ två historier i ett fast dom är sammanlänkade . Den är helskum med en massa knäppgrejer som inte går att fatta om man inte läser någons "Lost highway explained" symposium på 800 sidor. Men överlag är det en rätt välgjord och intressant film med många intressanta personligheter. Och denna är iallafall mer som en vanlig film än Mulholland drive. 8/10

Visa signatur

Permalänk

Nosferatu 2024, bra och spännande film, gillar dock inte att greven har mustasch 😅

Visa signatur

————————————————
i5 14400F, 16 GB RAM, RTX 4060, m2 nvme 1 TB, 8 TB Seagate Exos, Acer Predator 43” CG437KP 4K 144 Hz

Permalänk
Medlem

Headshot (blu-ray).

Indonesisk action med Iko Uwais (bl.a. The Raid filmerna) i huvudrollen. Den var riktigt bra faktiskt, för den här typen av film. Man ser ju inte den här typen av film först och främst för storyn och skådespeleri m.m. Det är ju actionscenerna som är det man främst är ute efter. Och dom gjorde en inte besviken. Riktigt bra och brutala actionscener i den här filmen. Gillade man The Raid filmerna så kan jag rekommendera denna också. Den har lite mer story och karaktärsuppbyggnad än The Raid filmerna, men det är fortfarande förhållandevis enkelt.

Tycker den kan vara värd en stark 7:a av 10 eller nåt sånt.

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Deer Hunter (1978)

En väldigt lång film som kunde varit 20-30 minuter kortare. Utöver det så gillade jag diggade ändå rullen, väldigt mycket show dont tell och belyser hur traumatiska händelser kan förändra liv. Gillar också hur scenerna är filmade som de här stora tavlorna där så mycket händer, det får varje scen att kännas levande och med så många detaljer är det lätt att jag vill se om den för att se vad jag missade sist. Skådespelet är också på topp från typ alla, men främst från De Niro och Walken.

4 av 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Va? Den var ju skön. Jag blev typ paranoid av den

Nått som skräckfilm borde inte få göras i detta land. Är ju dåliga skämtfilmer som produceras.

Har bl.a sett "Strandvaskaren", den var bra till mitten av filmen å sen blev det skit.

"Camp Slaugther" var skit från början till slut.

Dåliga manusförfattare som inte borde fått betalt.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

1917

8/10
Vacker visuell odyssé. Jag såg den på imax men den finns på amazon prime nu.

Permalänk
Medlem

Nobody (blu-ray).

Action a la John Wick (nästan) fast i mindre skala och längd. Bob Odenkirk i huvudrollen, med bl.a. Michael Ironside och Christopher Lloyd i ett par av dom andra rollerna. Jag tyckte den var riktigt underhållande. Gillar man den stil av filmer som bl.a. John Wick är så borde även denna falla i smaken.

Jag tycker att den kan vara värd (starka) 7 kattarmband av 10.

Permalänk
Medlem

Gifted (2017)

Underbar film.

Permalänk
Medlem

The bikeriders - Film om MC-gäng i USA på 70-talet. Välgjord och så men lite tunn. Jag fick aldrig nån bra känsla för karaktärerna och filmen har egentligen inte mycket till handling. 6/10

The Babadook - Skräckfilm om en kvinna med ett jobbigt barn. Jättejobbigt faktiskt. Jag är glad att jag inte har några barn efter att ha sett denna för de verkar skitjobbiga. 8/10

Winters bone - Drama med Jennifer lawrence som ung tjej som letar efter sin pappa för att slippa indrivning av sitt hus. Välgjord och riktigt bra. Egentligen är ju handlingen i denna knappt något alls utom vid två tillfällen men det är så bra gjort så det spelar ingen roll. Varenda karaktär har en personlighet och man får känslan av de faktiskt existerar i denna världen. Det är ovanligt i filmer men här lyckas man så bra med det. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Gifted (2017)

Underbar film.

Såg den i förrgår, ja den va bra😁

Skrivet av killawife:

Winters bone - Drama med Jennifer lawrence som ung tjej som letar efter sin pappa för att slippa indrivning av sitt hus. Välgjord och riktigt bra. Egentligen är ju handlingen i denna knappt något alls utom vid två tillfällen men det är så bra gjort så det spelar ingen roll. Varenda karaktär har en personlighet och man får känslan av de faktiskt existerar i denna världen. Det är ovanligt i filmer men här lyckas man så bra med det. 9/10

Håller med, riktigt bra film. Måste passa på o tipsa om en annan film jag såg i samma veva själv, ”Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”, sjukt bra fim😀

Permalänk
Medlem

Deadpool & Wolverine.
Barnsligaste, mest långtråkiga film jag någonsin sett. inte ofta man tittar på klockan och undrar hur långt det är kvar.
Inget fan av marvel filmerna överlag.men denna var helt sjukt dålig.
hade aldrig sett klart den om sällskapet inte så gärna velat se den.
0/10

Permalänk
Medlem

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)
Missade denna när den gick på bio. Positivt överraskad. Trodde det skulle vara modernt skräp men nej, kändes precis som gamla Indiana Jones som jag minns från barndomen. Varma länder, överdriven action, stereotyper, grottor, och lite magi.
7/10

PS. Saknar Sean Connery 😔

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Deadpool & Wolverine.
Barnsligaste, mest långtråkiga film jag någonsin sett. inte ofta man tittar på klockan och undrar hur långt det är kvar.
Inget fan av marvel filmerna överlag.men denna var helt sjukt dålig.
hade aldrig sett klart den om sällskapet inte så gärna velat se den.
0/10

Haha vad olika man tycker, tror aldrig jag garvat så mycket till en marvel film som den🤣🤣

Permalänk
Medlem

Hancock.
Förstår att jag bara sett den en gång tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Nått som skräckfilm borde inte få göras i detta land. Är ju dåliga skämtfilmer som produceras.

Kan glädja dig med att det är en amerikansk produktion, inspelad i Ungern.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Deadpool & Wolverine
Jag tycker att den var riktigt kass. Ger typ 2/10

Alien: Romulus
Den här gillade jag inte alls heller. Vet inte varför. 3/10
Tycker ändå de andra Alien filmerna. Speciellt Prometheus.

Apocalypse Z: The Beginning of the End
just den här var ganska underhållande 7/10

Permalänk
Medlem

Vaiana 2, riktigt bra tycker jag. Sedan har man ju blivit lipigare med känslorna ännu mer på utsidan sedan man blev förälder.

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Kraven the Hunter [2024]
5/10

Den senaste marvel-filmen från Sony, de pumpar verkligen ut allt de kan innan deras licens upphör runt Spindelmannen och karaktärer runt om.

Här har man valt att fokusera på Kraven, som är en riktig super-villain, där då givetvis även Calypso finns med. Meeen istället för att gå den vägen valde de att fokusera på någon form av "origin story" där gode herr Kraven mer framställs som en hjälte och djurens beskyddare. Inte heller får vi se Calypso som den Vodoo prästinna hon var, man har även ändrat "från Haiti" till Afrika.

Effekterna går från "meh" till rent av dåliga, speciellt när Kraven "rör sig" känns det riktigt billigt och dåligt. Så mitt betyg är kanske lite för generöst. Finns lite fler saker som att de har med andra villians som Rhino, men tyvärr blir det spoilers om man berättar mer om det... men man kan väl säga det inte stämmer mycket överens om vad som hände i serierna.

Men det får ändå sluta med en "meh" och en film man inte kommer att se igen, men för "oss nördar" som gillar att se det mesta så får man i alla fall en liten dos av "det goda". Är man inte det kommer man bli än mer besviken på denna än Morbius.

Ah, som en sista grej, avskyr även att man inte "hard code subtitles" när det skall pratas andra språk i kortare sekvenser, jag använder aldrig textning då jag inte gillar det, men här blir man istället tvungen att ha dem på då det är fler än en sekvens där man skall prata ryska.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kraven the Hunter [2024]
5/10

Ah, som en sista grej, avskyr även att man inte "hard code subtitles" när det skall pratas andra språk i kortare sekvenser, jag använder aldrig textning då jag inte gillar det, men här blir man istället tvungen att ha dem på då det är fler än en sekvens där man skall prata ryska.

Jo sånt där är störigt, känner igen det mycket väl. Senaste filmen jag försökte se, på Netflix tror jag det va eller om det va Max så va det en engelsk film vad jag trodde men första minuterna satt 2 personer o prata typ ryska, stängde av skiten. Men skulle det vart en hel film med annat språk hade det vart textning.

Själv gillar jag textning, kör även textning på svenska filmer det är ofta det kommer upp text för sånt man inte uppfattar och hade missat annars.

Permalänk
Medlem

Ad Vitam (2025)
Nåja, mycket action (3/5)

Permalänk
Medlem

Eye for an eye - the blind swordsman - Detta är en kinesisk kung-fu/fighting film som handlar om en blind s.k "ghostkiller" som blir inblandad i en gänguppgörelse och måste slakta alla. Den är ok. Fajterna är dugliga men effekterna som används ibland lite billiga. Storyn är rätt tunn. 6/10

The man from nowhere - Detta är en koreansk actionfilm som är otroligt välproducerad. Handlingen är jättebra, all action välkoreograferad och den är rätt grym. Själva storyn är att en f.d spec ops kille blir vän med en liten grannflicka och när hon blir kidnappad ska han rädda henne i bästa Jason statham stil. Inte så originellt kanske men den har lite mer twist & turns än man är van vid och innehåller en hel del karaktärer som har sina egna liv. Sevärd. 8/10

The night comes for us - Detta är en indonesisk film i samma stil som The raid redemption och flera skådespelare från denna förekommer här. Denna är dock ÄNNU våldsammare med hinkvis med blod och machetefajts och bra fajter med mycket effekter. Den innehåller även fler intressanta minibossar och hjältekaraktärer. Storyn är simpel: Liten kina-flicka, elaka gangsters, andra snällare gangsters the end. En liten rolig sak jag noterade är att man dräper ju typ 100 henchmen i denna men i slutet när en massa gangsters radar upp sig med gevär så står de ju där igen varenda en. De kunde väl bytt kläder på dom åtminstone. De pratar även en hel drös olika språk i denna av någon anledning så man MÅSTE ha subs till den. Första gången jag såg den hade jag subs endast för den indonesiska bitarna så halva jävla filmen var ju otextad. Nu var det bättre. Hur som, filmen är helt ok men egentligen endast för fightingen, handlingen är rätt meh. Gillar man inte det så bör man hoppa denna. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Karius och Baktus, [1955] 8/10
Tandtroll, behöver jag säga mer?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Eye for an eye - the blind swordsman - Detta är en kinesisk kung-fu/fighting film som handlar om en blind s.k "ghostkiller" som blir inblandad i en gänguppgörelse och måste slakta alla. Den är ok. Fajterna är dugliga men effekterna som används ibland lite billiga. Storyn är rätt tunn. 6/10

The man from nowhere - Detta är en koreansk actionfilm som är otroligt välproducerad. Handlingen är jättebra, all action välkoreograferad och den är rätt grym. Själva storyn är att en f.d spec ops kille blir vän med en liten grannflicka och när hon blir kidnappad ska han rädda henne i bästa Jason statham stil. Inte så originellt kanske men den har lite mer twist & turns än man är van vid och innehåller en hel del karaktärer som har sina egna liv. Sevärd. 8/10

The night comes for us - Detta är en indonesisk film i samma stil som The raid redemption och flera skådespelare från denna förekommer här. Denna är dock ÄNNU våldsammare med hinkvis med blod och machetefajts och bra fajter med mycket effekter. Den innehåller även fler intressanta minibossar och hjältekaraktärer. Storyn är simpel: Liten kina-flicka, elaka gangsters, andra snällare gangsters the end. En liten rolig sak jag noterade är att man dräper ju typ 100 henchmen i denna men i slutet när en massa gangsters radar upp sig med gevär så står de ju där igen varenda en. De kunde väl bytt kläder på dom åtminstone. De pratar även en hel drös olika språk i denna av någon anledning så man MÅSTE ha subs till den. Första gången jag såg den hade jag subs endast för den indonesiska bitarna så halva jävla filmen var ju otextad. Nu var det bättre. Hur som, filmen är helt ok men egentligen endast för fightingen, handlingen är rätt meh. Gillar man inte det så bör man hoppa denna. 7/10

Eftersom du verkar gilla asiatiska produktioner (och nämner min actionfavorit the raid) så tipsar jag om den utmärkta hämndthrillern I saw the Devil.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2