Telia vill komma hem till mig av oklara skäl! ELI5?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Efter läst ditt utförligare svar så förstår jag inte varför de kör PON mer än ekonomisk, låter horribelt för felsökning

Det är ju inte *bara* nackdelar utifrån ett tillförlitlighetsperspektiv.

Varje access-switch kan ju gå sönder på olika sätt. Det gör inte passiv optisk utrustning på samma sätt.

Men jo, anledningarna är så klart främst ekonomiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tyvärr har jag inget svar på det kommersiella där hur det ser ut just för dig, utan det jag har mest koll på är tekniken. Du kommer dessutom få hundra olika svar beroende på var du bor, hur din kommun hanterar nät, vem som byggt nätet, etc.

På lång sikt är lösningen att du går ihop med dina grannar och bildar fiberförening, eller att du engagerar dig politisk i att kommunen ska driva ett neutralt, passivt, öppet stadsnät, enligt Stokabmodellen. (Men Stokabmodellen är inte heller en garanti för att slippa kommunikationsoperatörsutsugarna, i Stockholm är strategin att istället ha ensamrätt på fibernätet från källaren upp till lägenheten.)

Njae, inte riktigt!

Det är viktigt att skilja på teknik och ägarstrukturer och åtkomst kring fiber.

Om ett fibernät byggs för PON från början, så är det precis som du säger. Det är bara en enda stor uppdelad kabel. Det finns en leverantör i det nätet. Möjligen kan man tänka sig en liknande uppsättning som med kommunikationsoperatörer som ger sämre kundtjänst och högre kostnader mot en skenbar valfrihet, men det känns inte direkt positivt.

Om man däremot använder PON-teknik i ett öppet passivt stadsnät, likt vad Stokab erbjuder till exempel i Stockholm, så är det ingen större skillnad på PON-teknik och traditionella switchar, när det handlar om valfrihet.

I den tekniska beskrivning ovan verkar det som att man retrofittar PON in i en befintligt stjärntopologi, snarare än att man drar ny fiber på ett sätt som gör det omöjligt med någon valfrihet.

Sedan är det ju inte så att med traditionella "stjärn-nät" heller nödvändigtvis är öppna med valfrihet, GlobalConnect / IP-only bygger ju sina egna walled gardens som de felaktigt kallar för "öppet nät" för att det ska låta bra, med traditionell teknik och switchar.

Återigen, det är viktigt att skilja på teknik och politik. PON är inte automatiskt kundfientligt, och traditionella accessnät är inte guld och gröna skogar. Allt handlar om vem det är som äger och förvaltar näten.

Absolut. Olika aktörer tillämpar olika tekniker. Det är inte svart och vitt. Du är säkert bättre på detta än vad jag är, men. Alltså om man läser varför PON är det "nya" för vissa aktörer (PON verkar vara vanligare i spanien, frankrike och flera södra länder i Europa), så har det att göra med att kunna köra med lägre strömförbrukning och inte ha elektronik "längs vägen".
Finns det egentligen några andra fördelar med att retrofita? Än att just konsolidera kablar i marken? Om man i dagsläget har ett fungerande nät. All fiber måste till slut komma till en station/nod där man har switching och ström. Varför göra om detta fungerande sätt redan?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Ja vi kan vara helt säkra på att det handlar om att spara pengar. Att Telia skulle köra ut och byta grejer hos mig för någon annan anledning än att tjäna pengar eller uppfylla avtal på det absolut billigaste vis ser jag som uteslutet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Absolut. Olika aktörer tillämpar olika tekniker. Det är inte svart och vitt. Du är säkert bättre på detta än vad jag är, men. Alltså om man läser varför PON är det "nya" för vissa aktörer (PON verkar vara vanligare i spanien, frankrike och flera södra länder i Europa), så har det att göra med att kunna köra med lägre strömförbrukning och inte ha elektronik "längs vägen".
Finns det egentligen några andra fördelar med att retrofita? Än att just konsolidera kablar i marken? Om man i dagsläget har ett fungerande nät. All fiber måste till slut komma till en station/nod där man har switching och ström. Varför göra om detta fungerande sätt redan?

Att retrofitta på det sättet som beskrivs i första inlägget konsoliderar inga kablar, det det gör är att man slipper aktiv utrustning som sitter ute i diverse teknikskåp och källare. Det är krångligt med aktiv utrustning som är utspridd över en hel stad på det sättet. Går en switch sönder måste man åka ut och byta, till exempel. Samma sak om utrustningen blir gammal. Det blir en hel del krigande med fastighetsägare. Nycklar kan ha försvunnit, lås kan ha bytts, en massa små skitgrejer helt enkelt som tillsammans blir en stor uppgift. Och ibland går säkringar eller elnätet har problem, och ISP:n får skit för att fastighetsägarens elnät inte fungerar.

Använder man istället passiv optisk utrustning i dessa teknikutrymmen så finns det inget underhåll att utföra, och ingen utrustning att byta ut. Vill man öka hastigheterna behöver man bara byta ut ändutrustningen. Vid övergången från PON till XG-PON så kunde man använda WDM-teknik för att köra båda teknikerna på samma kabel, så man kan byta ut ändutrustningen successivt, t.ex, och itne behöva byta ut allt samtidigt.

Jag misstänker att Telia gör detta för att deras utrustning som finns i TS nät har uppnått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut, och de passar då på att gå över till PON så att de kan spara pengar nästa gång de behöver byta ut sin utrustning.

Tänk själv, du är en liten ISP med 100 access-switchar och kanske 2 distributionsswitchar. Du kan ersätta detta med 2 st OLT:er och 100 passiva optiska splittrar. Istället för att hantera 102 aktiva utrustningar, så behöver du bara 2 stycken. Skala sedan upp detta på en stor ISP så ser du att det kan finnas en hel del pengar att spara.

Men som sagt, det är inte *bara* fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att retrofitta på det sättet som beskrivs i första inlägget konsoliderar inga kablar, det det gör är att man slipper aktiv utrustning som sitter ute i diverse teknikskåp och källare. Det är krångligt med aktiv utrustning som är utspridd över en hel stad på det sättet. Går en switch sönder måste man åka ut och byta, till exempel. Samma sak om utrustningen blir gammal. Det blir en hel del krigande med fastighetsägare. Nycklar kan ha försvunnit, lås kan ha bytts, en massa små skitgrejer helt enkelt som tillsammans blir en stor uppgift. Och ibland går säkringar eller elnätet har problem, och ISP:n får skit för att fastighetsägarens elnät inte fungerar.

Använder man istället passiv optisk utrustning i dessa teknikutrymmen så finns det inget underhåll att utföra, och ingen utrustning att byta ut. Vill man öka hastigheterna behöver man bara byta ut ändutrustningen. Vid övergången från PON till XG-PON så kunde man använda WDM-teknik för att köra båda teknikerna på samma kabel, så man kan byta ut ändutrustningen successivt, t.ex, och itne behöva byta ut allt samtidigt.

Jag misstänker att Telia gör detta för att deras utrustning som finns i TS nät har uppnått sin tekniska livslängd och behöver bytas ut, och de passar då på att gå över till PON så att de kan spara pengar nästa gång de behöver byta ut sin utrustning.

Tänk själv, du är en liten ISP med 100 access-switchar och kanske 2 distributionsswitchar. Du kan ersätta detta med 2 st OLT:er och 100 passiva optiska splittrar. Istället för att hantera 102 aktiva utrustningar, så behöver du bara 2 stycken. Skala sedan upp detta på en stor ISP så ser du att det kan finnas en hel del pengar att spara.

Jag förstår. Men TS har villa fiber. Då går hans fiber till en nod där det finns ström redan. I källaren på ett hyreshus förstår ja. Sitter där EOL switchar så passar man på att göra det passivt

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AkUs:

Jag förstår. Men TS har villa fiber. Då går hans fiber till en nod där det finns ström redan. I källaren på ett hyreshus förstår ja. Sitter där EOL switchar så passar man på att göra det passivt

Ja, det andra är ju också att det finns fördelar att använda samma teknik överallt, blir enklare att administrera om det inte är olika tekniker

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Utrustningen som sitter där nu är bara tre år gammal.

Permalänk

Jag har frågat Telia vad som händer om jag tackar nej till bytet och de svarar nu att de stänger mitt internet efter 14 dagar och för att få igång det igen måste jag göra en felanmälan och vänta på att tekniker ska komma ut och göra det här bytet.

Så i praktiken om jag vill fortsätta med fiber måste jag byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är dålig planering, men du nämnde att den gamla bara klarade 100Mbit så antagligen byttes din 20 år gamla pryl mot en som redan var 10 år och nu är du istället först i kön på nästa refresh.
Installationsdatum är ju inte så intressant när man pratar teknisk livslängd, det handlar mycket om vad som finns omkring i form av hård- och mjukvarustöd och kompatiblitet med resten av nätet.

Permalänk
Medlem

De struntar i om den har suttit där i tre år, den kostar ca 500 kr för Telia att köpa in och är avskriven sen länge. Du har inte betalat en krona för din CPE och det är Telia som äger den.

Låt dem byta och surfa vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

De struntar i om den har suttit där i tre år, den kostar ca 500 kr för Telia att köpa in och är avskriven sen länge. Du har inte betalat en krona för din CPE och det är Telia som äger den.

Du vet väll inte vem som betalt för CPEn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Tyvärr.
Som vanligt så hittar de på ursäkter i stil med att driften blir billigare för dom, samtidigt som de så klart höjer priserna på nätet.
De borde inte få nedgradera ens fysiska uppkoppling som de nu gör.

Tänk att många dessutom har betalat en större summa pengar för inkopplingen, det är inte som i andra delar av världen där ISP installerar PON nät gratis.

Samma gamla vanliga smuts-tänk hela tiden.

Du får de sämre och dyrare, vi får mer pengar och mindre jobb.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Jag jobbar inom branschen och både driftar och köper in CPE:er/ONT:ar. Men det är klart, det kanske fungerar helt annorlunda i TS nät jämfört med resten av landet.

Permalänk
Skrivet av Engann:

Det tycker jag är en mycket dålig inställning. Jag vill veta varför de gör saker. Många gånger när företag hittar på olika tillsynes oskyldiga saker så finns det en egentlig agenda som inte kommuniceras ut till kunden. Istället har några kommunikationsstrateger "double speak"-at fram nåt skit man ska tugga i sig och konsumentmakten minskar.

Det är väl utmärkt att man frågar och konsumenter hjälper varandra förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Skrivet av Engann:

Jag jobbar inom branschen och både driftar och köper in CPE:er/ONT:ar. Men det är klart, det kanske fungerar helt annorlunda i TS nät jämfört med resten av landet.

Håller med, det är nätägaren som ska äga CPE. Sen kan det regleras i avtal om kund tar sönder hårdvaran att kund bekostar den tex. Men något annat är knappast relevant.

Anyway. till TS. Låt dem byta CPE, det tar 10 min...
Om du vill veta varför? För att det bestämts att göras och dem äger utrustningen. Vill du ha tjänsten så får man följa avtalet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Håller med, det är nätägaren som ska äga CPE. Sen kan det regleras i avtal om kund tar sönder hårdvaran att kund bekostar den tex. Men något annat är knappast relevant.

Om du vill veta varför? För att det bestämts att göras och dem äger utrustningen.

Kan ju vara bra och veta om det betyder att han blir låst till Telia för alltid dock?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Vad är problemet? Sitter dosan i din Fritzl-källare? Låt dem byta.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Engann:

Din lön, CPE, ONT, kvittar vad... kunden står för fiolerna i slutändan. Telia är inte filantropisk verksamhet.

När man som husägare tackar jag till Telia öppet fiber så brukar det komma med en mycket fin present som heter 15-20 bagare i faktura.

Det är bra att TS ifrågasätter. Vipps kanske han är fast i Telia öppet fiber för alltid, vilket just börjar bli den mest ambulerande problematiken för husägare, då dom höjer sina nätavgifter till ohållbara summor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan ju vara bra och veta om det betyder att han blir låst till Telia för alltid dock?

Det beror väl på om Telia (öppen fiber?) väljer att sälja området. Det är det nog knappast.

Men Telia (öppen fiber) och eller Skanova (Telia) äger ju troligtvis fiberkablaget ändå. Det har hänt att det bytt ägare men inte ofta.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Vad är problemet? Sitter dosan i din Fritzl-källare? Låt dem byta.

Ifrågasätt inget, lär dig inget. Den perfekta kunden.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Om du vill veta varför? För att det bestämts att göras och dem äger utrustningen. Vill du ha tjänsten så får man följa avtalet.

Det har aldrig varit frågan om att hindra Telia att göra något. Däremot att veta varför och vilka konsekvenser det kan få.
Telia har svarat, precis som jag misstänkte, att de stänger av fibern om jag inte byter. Så de får såklart byta.

Fibern används för att den är det bästa alternativet just nu. Det kan såklart ändras och då använder jag väl nåt annat. Om det är bättre. Det vore ju lite synd om man sjabblar bort fibernätet eftersom det är så väl utbyggt i Sverige och vi lagt så mycket resurser på det.
Men det kanske blir som tågen. Det blir för dyrt och opålitligt så folk tar bilen istället.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det beror väl på om Telia (öppen fiber?) väljer att sälja området. Det är det nog knappast.

Men Telia (öppen fiber) och eller Skanova (Telia) äger ju troligtvis fiberkablaget ändå. Det har hänt att det bytt ägare men inte ofta.

Som sagt har man betalat 20k för att anslutas och vara låst mot telias öppna nät så vill man väl veta om detta tar bort möjligheten att kunna binda sig mot andra leverantörer?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det har aldrig varit frågan om att hindra Telia att göra något. Däremot att veta varför och vilka konsekvenser det kan få.
Telia har svarat, precis som jag misstänkte, att de stänger av fibern om jag inte byter. Så de får såklart byta.

Fibern används för att den är det bästa alternativet just nu. Det kan såklart ändras och då använder jag väl nåt annat. Om det är bättre. Det vore ju lite synd om man sjabblar bort fibernätet eftersom det är så väl utbyggt i Sverige och vi lagt så mycket resurser på det.
Men det kanske blir som tågen. Det blir för dyrt och opålitligt så folk tar bilen istället.

Alright, jag förstår!

Som sagt har man betalat 20k för att anslutas och vara låst mot telias öppna nät så vill man väl veta om detta tar bort möjligheten att kunna binda sig mot andra leverantörer?

Nejdå, det regleras ju på avtalet. Sen är det ju precis samma som om tex IP-Only eller något äger nätet. Det är IP-only som då äger boxen. Det påverkar ju inte något om öppna nätet. Telia äger ju boxen ändå. Men jag förstår hur du tänker. Det bör stå i avtalet som skrev under hur det ligger till. Men oftast går det inte från öppna nät till stängda med TÖF enligt min erfarenhet från tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nejdå, det regleras ju på avtalet. Sen är det ju precis samma som om tex IP-Only eller något äger nätet. Det är IP-only som då äger boxen. Det påverkar ju inte något om öppna nätet. Telia äger ju boxen ändå. Men jag förstår hur du tänker. Det bör stå i avtalet som skrev under hur det ligger till. Men oftast går det inte från öppna nät till stängda med TÖF enligt min erfarenhet från tidigare.

I det här fallet är det en övergång från P2P/AON till PON. Inte bara att de byter CPE.
Det har konsekvenser för valfriheten och prestandan i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jan antar detta blockar möjligheten att gå från Öppet nät och få t.ex. 10G från Bahnhof.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jan antar detta blockar möjligheten att gå från Öppet nät och få t.ex. 10G från Bahnhof.

Du har säkert rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

I det här fallet är det en övergång från P2P/AON till PON. Inte bara att de byter CPE.
Det har konsekvenser för valfriheten och prestandan i framtiden.

Missade den punkten. Ajrå. Sorry!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Prelatur:

Inte nödvändigtvis. Bara för att Telia väljer att använda PON så betyder det inte *i sig* att det inte skulle gå att koppla tillbaka fibern till något annat i framtiden.

Jag vill inte riktigt uttala mig om hur det ser ut hos TS eftersom jag inte vet hur det ser ut där han bor, men hade det t.ex. varit i Stockholm med Stokab-fiber så hade ett byte av vilken teknik som används på fibern inte stoppat det. Det enda som stoppar är avtalsfrågor, vem är det som äger fibern och på vilka villkor upplåter fiberns ägare den.

Har inget med teknik att göra. Har man ändrat från AON till PON på sättet som beskrivs i den här tråden så kan man byta tillbaka. Däremot är det svårare om man byggt PON från början.

Permalänk
Medlem

Usch fyy... ska Telia börja med PON... Coax över glas...