Nvidia Geforce RTX 5090: Utmärkt kort för dig som har råd

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Nvidia gör bara det som misslyckades med förra generationen med 4080 12 GB. Ett 5090 är egentligen ett 5080.

Jag skulle snarare säga att RTX 5080 är ett 5070 Ti och att RTX 5090 är ett RTX 4090 Ti

Är också hyfsat säker på att vi kommer få se Ti varianter på både 5080 och 5090 inom 12-18 månader.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det är ofta den målgruppen som gnäller, ska man inte köpa varför uttala sig. Kan ju inte komma som en nyhet att ett mid/high gpu kostar runt 15. Jag byter varje generation. Priset är som det är. RTX 5080 kommer sälja som smör och 4090 kommer tappa 5000kr i värde över natten.

Tja, många hade nog köpt om det inte fanns en massa som tillåter företagen hålla så extrema priser. 28k är galenskap för ett grafikkort och kunderna är de som måste sätta ner foten för förändring.

Permalänk

Imponerande till en viss del, priserna har skjutit i toppen verkligen... 28000:- för ett kort där man inte längre betalar för råprestandan utan nu är det mjukvaran som man betalar för. Blir väl snart en subscription för frames och upplösning. Tråkig väg imo! Dagens midrange gpuer 4-9k prisklass känns mer relevant

Visa signatur

CPU: AMD RYZEN 7 9800X3D Grafikkort: 4070 SUPER RAM:32GB HYPERX MB: Gigabyte B650 AORUS ELITE AX V2 SSD: 1x2TB Kingston KC3000 1x1tb Kingston NV2 CPU-Cooler: Thermalright Peerless 120 mini Case: NZXT H6 FLOW PSU: ASUS TUF 1000W Gold

Permalänk
Medlem

En fundering jag haft ganska länge, när man tittat på Specar på Nvidias sida, så är ju krasst sett 5090 dubbelt så kraftfullt på många punkter än 5080. Det jag funderar på är vad detta kommer att kunna ge "framöver".
Nej, jag vet att man aldrig ska köpa en produkt för att vara framtidssäker och hela den dialogen. Men det jag funderar över är hur mycket prestanda 5090 har som ligger outnyttjade i dagens spel och så det funkar nu.

...

AI tops borde betyda något, även i framtiden.
Samma gäller minnesbandbredden som kan, eller inte skala bättre framöver?

I övrigt håller jag med, det är en besvikelse sett till priset. Men någonstans känns det som att det finns mer till historien. Litar inte fullt på att nVidias girighet skapat kortet för att suga ut pengar

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Trams.

Folks påståenden om vad Nvidias kort "är" blir bara konstigare och konstigare för varje generation.

Om 5090 är nått (förutom dyrt) så är det extremt. 750 mm2 chip, 512 bit buss och TDP 575W är extremt på en nivå Geforce aldrig varit tidigare.

Är det trams när det utspelas mitt framför näsan på dig? Nvidia försökte öppet förra generationen med 4080 12 GB; AMD gjorde det med "7900 XT". Enda anledningen att AMD undvek kundernas vrede var att ingen vet vad tusan ett 7900-kort är - och att AMD inte hade råd att boxa om varenda 7900 XT.

Det är trams att tro att AMD och Nvidia inte sysslar med dekaltrim och försöker flytta hela sin product stack uppåt. Går jag in på McDonalds och beställer en Big Mac kommer jag klaga om det serveras en Cheeseburgare.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

AMD eller nvidia? För amds prognos är ju inte uppåt där förtillfället

Ja, varför skulle man köpa AMD just nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag det stora prestandaindexet med fler grafikkort?

Visa signatur

ASUS ROG G20 | FX770K | GTX 970 4GB | 16gb | PNY 480GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kanske något mittemellan det vi skriver

10% låter lite väl lågt.

5090 har 33% fler cuda än 4090, 2X% mer prestanda.
5080 har 5% fler cuda cores än 4080 super.

de har snarlik clock. 5080 har 80MHz högre boost clock.

10% eller mindre låter vettigt

de som tror att 5080 kommer vara lika snabbt som ett 4090 kommer bli gravt besvikna

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ja, vad ska man säga?

Har jag råd med ett 5090?
Ja. 30k som klumpsumma är rätt saftigt, men delat på den tiden man lär använda kortet blir det relativt lite pengar om året. Har andra hobbies som är dyrare.

"Bor" jag vid min dator?
Ja, mer eller mindre. Det första/sista jag gör om dagarna är att sätta på/stänga av den.

Hade jag kunnat tänka mig uppgradera GPU trots att kag inte egentligen behöver?
Absolut, beroende på diverse faktorer men nytt är alltid kul.

Med det sagt.
Nu när jag läst recensionen för 5090 har jag bara en sak att säga: vilket jävla magplask...
Marginell prestandaökning (en av de sämre mellan generationer jag sett på länge), noterbart högre pris än sin föregångare och högre förbrukning/värmeutveckling/ljudnivå till råga på allt.
Jag ser inte alls hur RTX 5090 förtjänar "Utmärkt", på sin höjd "Bra(Grön) Produkt".

På pappret tillhör jag en av dom perfekta målgrupperna för detta kortet, men det har inte ens ryckt till i köpfingret.
Vet inte när jag senast varit så ointresserad av en ny generations toppkort.
Nä, Nvidia ni får två av denna lanseringen.

Jag håller inte alls med dig. Jag sitter fortfarande på ett gtx 970 och jag ser mycket fram emot att låta inet bygga en dator till mig med ett 9800X3D och ett 5090. Jag tycker det verkar vara en helt fantastisk skapelse. 👍👍👍👍👍 Fem tummar av fem möjliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tack för en bra recension!

Men angående produkten: Nvidia ger oss alltså 26% mer prestanda (prestandaindex 4K) för 25% mer pengar (MSRP i USD).

Detta är inte utveckling.

Alltså, även om många är besatta av FPS/krona eller Watt/FPS så är det endast intressant för att skapa pris- och effektjämförelsetabeller. Att erbjuda en produkt som ger 25% mer prestanda är ju alldeles utmärkt. Och det är väl fullt rimligt att den kan kosta mer framförallt när det inte finns något annat företag i världen som kan bygga en GPU i samma prestandaklass. AMD gav upp hoppet om high-end då de helt enkelt inte kunde tjäna pengar i den kategorin.

När jag själv började spela i 4K för snart 10 år sedan så har varje generation gett ett ganska stort kliv. 4090 levererar 70-120 fps i snitt men med 5090 ser det ju ut som att jag kommer kunna få stadiga 120 i flera titlar. Fantastiskt!

Visa signatur

PC stugan: Threadripper 7960X | TRX50 | 128GB @ CL32 6000Mhz | 4090 Strix | Optane 905P 1.5TB x3 | M.2 4TB | SSD 3.5TB | HDD 18TB | 1600W | Eget vatten, CPU@60C R23, GPU@60C vid 575W Furmark | Bild 1 2
PC hemma: 13900KS | Z690 EXTREME | 64GB @ CL30 6000MHz | 4090 Tuf | Optane P5800X | M.2 | SSD | HDD | 1600W | Eget vatten, CPU@79C R23, GPU@55C vid 450W Furmark | Bild 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Sitter på orginalversionen av 4080 som jag köpte vid lansering och var väl kanske lite sugen på ett 5080, men 16GB VRAM suger ju rätt hårt på ett sådant nytt och dyrt kort. 16GB är ju vad jag har på mitt nuvarande kort, känns inte så framtidssäkert. Och inte vill jag ha något 600W monster som kostar 30k heller, blir nog pass på den här generationen tills vidare.

De stora prestandahoppen brukar komma när man byter tillverkningsprocess, men både 4080 och 5080 är ju 5nm. Kanske nästa generation om typ två år att vi får se 3nm, det kan bli mera intressant.

Bästa kortet i närtid blir nog 5070 Ti om man sitter på något lite äldre, det kan bli en hyfsat prisvärd uppgradering. Sedan 5090 visst om man sysslar med rendering och annat, men för spel är det ju knappast värt.

Hur många fps behöver du, 1000 fps? Dlss och frame generation kommer alldeles säkert behövas för att kunna driva spel med path tracing och ray tracing med 6090. Nvidia pushar ai hårt och allt pekar på att der är det som gäller en lång tid framöver.

Permalänk

Sjukt att denna får "Utmärkt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vilket pinsamt kort. Oerhört dålig prestanda i 4K. Men det kommer sälja som smör! Det är ju ett ”värstingkort”.

Har inte 4090 toppen prestanda i 4k? 5090 är snabbare. Sluta gnäll och ändra fokus på annat. Du kanske skulle ta och spela på endast konsol och överge pc som spelplattform. 🤔

Permalänk
Medlem

Snark 🥱
Dyrt elände med features att lura barn med 😆

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Utmärkt för att 30% högre pris samt energiförbrukning ger 30% mer prestanda?

Ok.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Utmärkt för att 30% högre pris samt energiförbrukning ger 30% mer prestanda?

Ok.

Vilket grafikkort är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vilket pinsamt kort. Oerhört dålig prestanda i 4K. Men det kommer sälja som smör! Det är ju ett ”värstingkort”.

Ärligt nyfiken fråga. Vad menar du är "oerhört dålig prestanda i 4K"? Jämfört med andra kort, vilka i sådant fall? Eller är det prestanda/pris/förbättring från 4090 du räknar in i omdömet?

Vad hade du för förväntningar på kortet och vad skulle gjort att du tyckt att det var ett bra kort? Enbart ett lägre pris eller hade du väntat dig större hopp i prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilket grafikkort är bättre?

Finns säkert nån superdator där ute som kostar 786969869876% mer med bättre prestanda men utmärkt köp är det inte. Speciellt med tanke på att det här är "next-gen" GPU. Detta är ju ingen bra köp alls. Ok om åtminstone pris eller energiförbrukning var lägre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av tboj1:

Alltså, även om många är besatta av FPS/krona eller Watt/FPS så är det endast intressant för att skapa pris- och effektjämförelsetabeller. Att erbjuda en produkt som ger 25% mer prestanda är ju alldeles utmärkt. Och det är väl fullt rimligt att den kan kosta mer framförallt när det inte finns något annat företag i världen som kan bygga en GPU i samma prestandaklass. AMD gav upp hoppet om high-end då de helt enkelt inte kunde tjäna pengar i den kategorin.

När jag själv började spela i 4K för snart 10 år sedan så har varje generation gett ett ganska stort kliv. 4090 levererar 70-120 fps i snitt men med 5090 ser det ju ut som att jag kommer kunna få stadiga 120 i flera titlar. Fantastiskt!

Det är såklart inte svart eller vitt. Givetvis är 25% mer prestanda bra, men för utvecklingens skull så är det bra om mer prestanda över tid kommer ner i prisnivå så vi kan få fler med en högre basnivå i hårdvara. Då kan spelskapare nyttja det för att göra saker som inte var möjliga innan, exempelvis så hade RT kunnat användas som en spelmekanik om det var ett grundkrav. Men som det är nu så är det mer ett kosmetiskt tillägg då spel omöjligt kan finansieras med bara ett fåtal procent av marknaden med hårdvara bra nog.

Jag fattar att mer avancerade noder blir dyrare och dyrare och att Nvidia inte har någon verklig konkurrens längre. Och det är egentligen där det klämmer, för det är bara företag i monopolställning som kan göra såhär. Vi kan backa lite till: 3080 kostade $699 och 5090 är enligt SweCs prestandaindex 2,63 ggr prestandan i 4K. Gångar du $699 med 2,63 så blir det $1838. Jag vet att 5090 är en toppmodell och 3080 en nedskalad variant av 3090, men det är också nästan 5 år sedan de släpptes, såhär kass utveckling har vi inte varit i närheten av förut. 30-serien var också senast Nvidia tog in konkurrensen i beaktande. Och då 5080 är så otroligt nedskalad kontra 5090 och AMD inte är intresserade av att konkurrera så betyder det att vi denna generation står och stampar, vilket inte är konstigt sett till att det är samma nod som 40-serien och att Nvidia har monopol i det högre segmentet. 5070 kommer ge mer prestanda än 3080 per $, men det kommer vara ytterst marginellt. Igen, det har gått snart 5 år!

Förhoppningsvis så blir nästa generation bättre. En nodkrympning samt lite konkurrens. Och då kanske de flesta har bättre hårdvara än motsvarande 3080 år 2030 (wow!). Om Nvidia får bestämma så blir inte det fallet dock. Intel och AMD måste få ihop sitt skit och släppa bättre produkter helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av maoi:

Bara för att prestandaökningen inte är så stor i procent jämfört med tidigare kort så kan det väl fortfarande vara ett grymt bra kort?

Lg släpper ny oled-tv: ``Vilken pinsam tv. Oerhört dålig bild. Men den kommer sälja som smör. Det är ju en värsting-tv´´.

Kanske är dags för folk att inse att man inte behöver uppgradera till nytt grafikkort varannat/vart tredje år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Så inte ens 5090 kan hålla 60fps+ minimum i 4k Alan Wake 2

Den känns lite snopen. Kanske lyckas via optimeringar längre fram? Skillnaden i det spelet mellan 4090 och 5090 är ju verkligen inte till fördel för 5090:

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB storage macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gamerouge:

Vart hittar jag det stora prestandaindexet med fler grafikkort?

Det hittar du i äldre recensioner.

"Men där är ju inte 5090 med. "

Nä precis. Det stämmer. RTX 5090 har rimligen inte körts med den gamla testriggen eller de gamla testerna.
Med ny testrigg och nua tester är 8 kort testade mot varandra. Det nya prestandaindexet har inte testats med fler kort ännu. Prestandaindexet kommer rimligen expandera med tiden med kommande tester.
https://www.sweclockers.com/test/40365-har-ar-var-nya-testsvi...

Vill du göra jämförelser redan nu så går det att uppskatta utifrån äldre tester där några av korten finns med i båda testerna och ha dekorten som referensvärden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Den känns lite snopen. Kanske lyckas via optimeringar längre fram? Skillnaden i det spelet mellan 4090 och 5090 är ju verkligen inte till fördel för 5090:

<Uppladdad bildlänk>

Du vet väl vid det här laget att det alltid kommer spel som pushar gränserna grafiskt och utmanar hårdvaran? Crysis är ett bra exempel på det.

Kolla istället vad resident evil village får i 4k med allt påslaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Finns säkert nån superdator där ute som kostar 786969869876% mer med bättre prestanda men utmärkt köp är det inte. Speciellt med tanke på att det här är "next-gen" GPU. Detta är ju ingen bra köp alls. Ok om åtminstone pris eller energiförbrukning var lägre.

Ett dåligt köp behöver inte betyda en dålig produkt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

<Uppladdad bildlänk>

Det blir ju +25%, nästan exakt i linje med snittet (prestandaindex) på +26.2%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Native är utdöende, så räkna inte med att 6k-serien kommer utföra mirakel på den fronten.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk

I väntan på Civ 7 kan jag meddela alla spekulanter på grafikkort här att iGPUn i en 9600X klarar maxat Civ5 1440p med ca 30-40fps 😘

Skämt åsido, det kan vara bra att ha en S-kurva för pris/prestanda i bakhuvudet och som ex systemutvecklare även påminna om hur illa dåligt optimerade byggen och motorer slår på ens upplevelse med denna form av underhållning. Vi borde imho oftare och tydligare shameskölja de spelbolag/-utgivare/-studios/-motorleverantörer som "tvingar" på oss allt dyrare prestandakrav. Duktigare utvecklare kan leverera väldigt mycket upplevelse på äldre/mindre kapabel hårdvara på PC plattformen (Switch/Tegra/BOTW är såklart både imponerande men även "fusk" iom den vertikala kontrollen Nintendo har).

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | Dell U2719DE | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Detta är ju ingen bra köp alls. Ok om åtminstone pris eller energiförbrukning var lägre.

Jag tolkade trådens rubrik som att kortets pris inte var den viktigaste parametern.

Permalänk

Där kom priset på gigabyte aurous extreme..... https://www.proshop.no/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-RTX-5090-A...

Spoiler, 38k i norge

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tycker kortet gör riktigt bra ifrån sig. Jag förstår faktiskt inte varför det drivs om att det är ett 4090ti? Jag menar - Kolla prestandaskillnaden mellan 3090 och 3090ti, eller för den delen alla icke ti mot ti modeller. Inte är det några 25-50% där. Ja, kortet drar mer och är dyrare, det är det som är lite negativt utifrån ett konsumentperspektiv. Men det är ju ett ”halo” kort. Konkurrensen ser även den annorlunda ut och mer kisel går till b2b med mycket högre marginaler. Absolut surt för oss konsumenter. Jag kommer dock inte byta från 4090 denna generation, spelar i 1440p och där räcker det alldeles utmärkt. Hade jag däremot lirat i 4k så - ABSOLUT att det blivit en uppgradering.
Tycker att vi måste vara lite mer realistiska i vad som förväntas. Tittar vi på senaste generationen X86 processorer är det inga direkta lyft att prata om i spel, produktiviteten här väl ökat lite mer.
Jag avslutar med att det ska bli spännande att se hur AMD 9070XT presterar och vad det kommer landa på för pris här hemma i Svealand.
Önskar alla en underbar fredag!

(Fast… en lite sämre fredag till er som inte håller med mig