Android får ny säkerhetsfunktion mot tjuvar

Permalänk
Melding Plague

Android får ny säkerhetsfunktion mot tjuvar

Identity Check rullas ut till Pixel-telefoner med Android 15 först.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här är positiva nyheter! Apple introducerade det för strax över ett år sedan så det är toppen att det även kommer till Android!

Ställ in det på din iPhone: https://support.apple.com/sv-se/120340

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Stulna telefoner stängs väl av så snabbt som möjligt, så jag skulle vilja se en funktion där det krävs fingeravtryck eller kod för att stänga av telefonen

Permalänk
Medlem

Allt för att man ska måsta ha på "plats". Nejtack.

Och om man ändå redan har den låst via fingeravtryck, vad är det nya?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Och om man ändå redan har den låst via fingeravtryck, vad är det nya?

Du vill inte ha det men du vet inte vad det är?

Du förväxlar detta med skärmlås. Skillnaden här är att det kommer frågas efter identifiering även om skärmlåset inte är aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Du vill inte ha det men du vet inte vad det är?

Du förväxlar detta med skärmlås. Skillnaden här är att det kommer frågas efter identifiering även om skärmlåset inte är aktivt.

Ha på plats på telefonen ser jag inget behov av, så nä tack.

Visst de kan hålla den vid liv om jag öppnat den, men då hade jag ju redan märkt att den blir stulen då de tagit den framför näsan på mig.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Stulna telefoner stängs väl av så snabbt som möjligt, så jag skulle vilja se en funktion där det krävs fingeravtryck eller kod för att stänga av telefonen

Bra ide faktiskt...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jag har sedan länge behövt använda fingeravtryck för vissa saker?

Skrivet av m4gnify:

Det måste man sedan bra länge på Samsung:)
Jag kan inte ens starta om den utan mönster, pin eller finger

Permalänk

De borde komma på något smidigt sätt att ha begränsad behörighet utan det syns. Så om någon blir tvingad att låsa upp mobilen så låses inte allt upp. Detsamma med banken, folk kan logga in där utan alla konton syns.
Det går idag men det är så omständigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har sedan länge behövt använda fingeravtryck för vissa saker?

Det måste man sedan bra länge på Samsung:)
Jag kan inte ens starta om den utan mönster, pin eller finger

Jag provade precis. Om man håller ner vol- och "meny" knappen så stängs den av efter några sekunder

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av m4gnify:

Jag provade precis. Om man håller ner vol- och "meny" knappen så stängs den av efter några sekunder

Meny? Strömknappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Meny? Strömknappen?

Yep

Permalänk
Medlem

Nu är det ju läge för Samsung att återväcka Note S7. Blir den stulen så kan man logga in på sitt Samsung account och klicka i self destruction för sedan se hur huset/bilen brinner upp för tjuven 😈😈😈😈😈😈

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av m4gnify:

Fattar varför den finns även om det tar bort syftet lite med autentisering:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Lägg i metallpåse som skyddar mot strålning och telefonen blir ju i praktiken "avstängd" så det hjälper ju inte nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Snyggt när något går fel och man inte har full access till funktionerna i mobil och konto.

Idag så kommer en påminnelse om att biometri inte är helt säkert när man konfigurerar biometri.

Har både ansiktsigenkänning och fingeravtryck på mobilen, har inte använt det tills för någon vecka sedan då BankID helt plötsligt klagade när jag skulle läsa QR kod på banken och blev tvungen att sätta igång biometri.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

hur stänger man av en stulen telefon?

Går att tvinga avstängning genom att hålla inne powerknappen i 5-10 sekunder beroende på modell

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Biometri känns kanske tveksamt. Ganska lätt att få ett ärr, eller om man seglar eller jobbar med händerna brukar man slita på fingeravtryck till exempel

Pin eller bio möjligen, men inte bara bio

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

jag förstår inte.

om ngn stjäl min telefon, hur får jag den att stängas av?

Du kan inte det och du vill antagligen inte det. Är telefonen avstängd så går den antagligen inte att track:a med tex Find my Phone osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

jag förstår inte.

om ngn stjäl min telefon, hur får jag den att stängas av?

Du ringer tjuven och ber honom stänga av den.

Permalänk
Medlem

Detta förutsätter såvitt jag förstår att man har "platstjänster" aktiverat och lagrat biometrisk data..... 2 saker jag totalvägrar göra.

Kul samhällsutveckling där det upplevs ett behov av denna funktion förresten.....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Kul samhällsutveckling där det upplevs ett behov av denna funktion förresten.....

Behov av metoder för att försvåra för tjuvar har antagligen funnits sedan stenåldern.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror många hade önskat att ha den funktionen hemma för att hålla borta partner och barn från telefonen framförallt arbetstelefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Tänker du att du inte vill bli spårad eller? För din vanliga operatör har stenkoll på var du är oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Detta förutsätter såvitt jag förstår att man har "platstjänster" aktiverat och lagrat biometrisk data..... 2 saker jag totalvägrar göra.

Av ren nyfikenhet, varför vill du inte ha biometri sparat? Jag förstår platstjänsterna helt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Du kan inte det och du vill antagligen inte det. Är telefonen avstängd så går den antagligen inte att track:a med tex Find my Phone osv.

Google "hitta min enhet" app har en knapp för låssa en mobil helt och då går det inte göra så länge man inte har tillgång till google konto som är kopplad till mobilen ganska smart faktiskt antar att Apple har något liknade.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det borde väl gå att hitta telefonen ändå? iPhone kan man hitta även om den är avstängd. Till och med när den har slut på batteri, så det känns som att det borde gå på Android också.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det borde väl gå att hitta telefonen ändå? iPhone kan man hitta även om den är avstängd. Till och med när den har slut på batteri, så det känns som att det borde gå på Android också.

Nja, man hittar väl senast uppdaterade positionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Nja, man hittar väl senast uppdaterade positionen?

Ja, precis. Och det är ju alltid någon med mobil i närheten, i trappuppgången, eller lite var som både på vägen från platsen den försvann hela vägen till verkstaden där den strippas på delar, så då uppdateras ju positionen relativt ofta.

Men det är klart, tjuven kan ju ha med sig någon slags påse som blockar 100% av alla signaler och då hjälper det ju inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, precis. Och det är ju alltid någon med mobil i närheten, i trappuppgången, eller lite var som både på vägen från platsen den försvann hela vägen till verkstaden där den strippas på delar, så då uppdateras ju positionen relativt ofta.

Men det är klart, tjuven kan ju ha med sig någon slags påse som blockar 100% av alla signaler och då hjälper det ju inte.

Han menar nog senaste positionen då den fortfarande hade batteri kvar.

Annars så slaktas dessa mobiler väldigt snabbt o säljs sen som reservdelar. Och kollar man vad det kostar att byta ut en knapp på en telefon idag så förstår man att det är en lukrativ marknad.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3