Permalänk

Letar efter en 34" för arbete & gaming

Hej!

Jag är på jakt efter en 34" skärm med minst 144hz. Färgåtergivning är väldigt viktigt för mig eftersom jag är van vid skärmen på min MacBook Air. Tycker jag att färgerna är fantastiska på den, och jag vill ha något som kommer nära den upplevelsen.

Här är två modeller jag tittat på:

AW3423DWF

OLED lockar mig med den djupa svärtan och de fina färgerna, men jag är osäker.
Är orolig för inbränning. Jag har också hört att det kan bli suddig text på OLED-skärmar (svart text mot vit bakgrund), vilket skulle vara ett problem för mig då jag mest kommer använda den till kontorsarbete.

LG 34GN850P

Verkar vara en bra skärm, men jag undrar om färgerna kommer leva upp till förväntningarna. Såg en jämförelse (https://www.youtube.com/watch?v=uvu1sAglRy0) där färgerna inte såg så imponerande ut.
Den kostar runt 7000 kr, vilket känns rätt mycket för en IPS skärm från 2020...

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa skärmar, eller som har andra förslag på skärmar som skulle kunna passa mig?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har oled:en, har hittills aldrig sett inbränning på varken min eller någon annans skärm.
När du suttit framför det här odjuret så vill du inte ha en annan skärm.
Faktum är att du kommer bli arg hur sopiga alla andra är, speciellt din TV som skriker lysande grått där det borde vara kolsvart

Du har säkert läst någonstans om oskärpa på mikroskopnivå och det är rena rama dumheter.
Kan inte uttala mig om LG skärmen.

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Har oled:en, har hittills aldrig sett inbränning på varken min eller någon annans skärm.
När du suttit framför det här odjuret så vill du inte ha en annan skärm.
Faktum är att du kommer bli arg hur sopiga alla andra är, speciellt din TV som skriker lysande grått där det borde vara kolsvart

Du har säkert läst någonstans om oskärpa på mikroskopnivå och det är rena rama dumheter.
Kan inte uttala mig om LG skärmen.

Kul att höra! Hur länge har du haft skärmen?

Angående suddig text pratar jag om detta: https://www.youtube.com/watch?v=52eiLP3Zy-s

Permalänk
Bildexpert 📺

@GamerGurra: om du är van med en Macbook Air har en 13,3-tummare med 2560x1600-panel en pixeldensitet om ≈225 ppi (vilket Apple kallar "Retina") där subpixelstrukturen i praktiken är osynlig. Detta ger en annan kvalitet till grafik- och textrendering när gränssnittet skalas.

Kör du 34-tums 3440x1440-skärm halverar du upplösningen till legacy-nivåer om ≈110 ppi och då blir subpixelstrukturen synlig för en normalgod syn. De flesta tänker inte på detta för de är så vana med pixelstrukturen att hjärnan sorterar bort den. Men om man kommer från hög upplösning kan det bli en kognitiv dissonans när man noterar att det är ett rutnät övet bilden. Brukar komma en del trådar då och då från personer som gått den här resan från Apple Retina till en reguljär (på rekommendation) vaniljskärm som ger ≈100 ppi och undrar vad det är för fel på skärmen som andra anser vara normal.

QD-OLED (triangelstruktur) och WOLED (fjärde vit subpixel) kommer göra detta ännu tydligare och riskerar bli till färgblödningar i kanter och ge oönskad effekt på text, precis som du reagerat på.

Hur man som individ reagerar på detta är just individuellt. För några är det verkligen sak samma, de är lyckligt omedvetna eller bryr sig inte. För andra innebär detta en retur av skärmen och ett dilemma. Ett typiskt mönster på hur man reagerar är den relativa skillnaden. För den person som en gång satt på en 1080p-skärm är det rent av en tydlig förbättring med ≈100 ppi. För dig som kommer från 220 ppi och har uppskattat skärmen för vad den erbjuder kan det bli annat eftersom det då är en relativ försämring mot vad du är van med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerGurra:

Kul att höra! Hur länge har du haft skärmen?

Angående suddig text pratar jag om detta: https://www.youtube.com/watch?v=52eiLP3Zy-s

3 år ish?
Precis det där i klippet, skärmen är så sjukt mycket skarpare än något annat jag har hemma.
Det enda som kan mäta sig är då M1 pro men den är ju å andra sidan grå när den är svart så den förlorar likväl

Är man osäker så gå hem till en vän som har en, släck ljuset och peta igång den vilda färgbonanza vanligt folk kallar fortnite eller något. Jag vill gå så långt att säga att man kan spela saker i fel upplösning för att det svarta på sidorna inte upplevs som skärm.
Jag är en dålig säljare men detta är bara galet.

Ska jag komma med något rätt dåligt så är det att fläkten aldrig stannar i den även fast skärmen är avstängd.
Och pixel refresh rutorna men de kommer aldrig upp nu för tiden, möjligtvis för att skärmen gör det på natten eller något.
Blir nog att skruva isär den om något år och gå loss med Noctua.

Permalänk
Medlem

Har kört denna för jobb och spel i ca två år snart och är supernöjd inte heller några inbräninngar eller tendens till det vad jag kanse iaf

https://www.inet.se/produkt/2225733/samsung-34-odyssey-g85sd-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

3 år ish?
Precis det där i klippet, skärmen är så sjukt mycket skarpare än något annat jag har hemma.
Det enda som kan mäta sig är då M1 pro men den är ju å andra sidan grå när den är svart så den förlorar likväl

Är man osäker så gå hem till en vän som har en, släck ljuset och peta igång den vilda färgbonanza vanligt folk kallar fortnite eller något. Jag vill gå så långt att säga att man kan spela saker i fel upplösning för att det svarta på sidorna inte upplevs som skärm.
Jag är en dålig säljare men detta är bara galet.

Ska jag komma med något rätt dåligt så är det att fläkten aldrig stannar i den även fast skärmen är avstängd.
Och pixel refresh rutorna men de kommer aldrig upp nu för tiden, möjligtvis för att skärmen gör det på natten eller något.
Blir nog att skruva isär den om något år och gå loss med Noctua.

Det var ju lite trist att fläktarna låter så mycket. Är det något som du upplever stör?

Skrivet av Oneone:

Har kört denna för jobb och spel i ca två år snart och är supernöjd inte heller några inbräninngar eller tendens till det vad jag kanse iaf

https://www.inet.se/produkt/2225733/samsung-34-odyssey-g85sd-...

Kul att du är nöjd! Har faktiskt spanat in denna också, finns på rea nu hos Samsung för 8500kr.

Har dock hört ett flertal som är missnöjda med Samsung; känns som en gamble att köpa en datorskärm hos dem. Vissa skärmar av samma modell verkar fungera olika bra. Sen blir man ju lite nojig när man ser videor som denna: https://www.youtube.com/watch?v=axjw00X1B6U

Eller är det trams? Fungerar Samsungs datorskärmar bra?