Nvidia Geforce RTX 5080 – mer refresh än revolution

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vad är det du gillar med motion blur? Har personligen alltid trott att det är något man använder för att maskera låg detaljnivå så att man kan få högre FPS...?

Gillar och gillar, det är ett bandaid för låg motion clarity. Det är svårt att förklara, men jag tar hellre motion blur än typ 100 fps utan. Vid 240 fps tycker jag det är ok utan motion blur.

Persistance blur ger ett väldigt ryckigt blur som jag uppfattar det.
Motion blur ger ett väldigt mjukt blur som jag kanske inte uppskattar men som ögonen inte tycker är jobbigt.

Föståsigpåarna på området säger att runt 1000 fps så uppfattar man inte persistance blur alls.

Prova att kör 60 fps på en riktigt snabb skärm typ OLED med och utan motion blur så kanske du kan förstå vad jag menar, men alla uppfattar detta väldigt olika som jag förstår det.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Gillar och gillar, det är ett bandaid för låg motion clarity. Det är svårt att förklara, men jag tar hellre motion blur än typ 100 fps utan. Vid 240 fps tycker jag det är ok utan motion blur.

Persistance blur ger ett väldigt ryckigt blur som jag uppfattar det.
Motion blur ger ett väldigt mjukt blur som jag kanske inte uppskattar men som ögonen inte tycker är jobbigt.

Föståsigpåarna på området säger att runt 1000 fps så uppfattar man inte persistance blur alls.

Prova att kör 60 fps på en riktigt snabb skärm typ OLED med och utan motion blur så kanske du kan förstå vad jag menar, men alla uppfattar detta väldigt olika som jag förstår det.

Och en själv stänger av motion blur så fort jag är i menyn 🤣för jag mår illa av blurret i periferin

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beroende på modell så verkar de ha pris upptill 20k

Såg en auktion på trader avslutas för bara några minuter sen. 20 500:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Gör om gör rätt och ta med 4080 Super.

Äh, sluta gnäll. Läs tester på andra seriösa sajter, som techpowerup, där körs de parallellt.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i en annan tråd:
I 3000-serien hade denna krets hetat 3060ti, detta är den solklart sämsta 80-kretsen någonsin:

Som andra så saknar jag 4080 Super som jämförelse. Gissar att den läggs till senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ser bra ut, om man uppgraderar ifrån 3080. Vem köper nytt varje generation?

Det ser väl inte bra ut.
Korten har blivit dyrare och prestandan har knappt ökat på 3 år.

Permalänk
Medlem

Äsch det är lugnt, köp ett 5070 så får man ju trots allt 4090 prestanda måste bara blivit någon miss med 5080....Man kan tydligen ljuga om vad skit som helst vid lansering men vad vet jag..

Visa signatur

Intel Core i9 13900K | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Palit GeForce RTX 4090 GameRock OC | Kingston FURY Beast DDR5 32GB 6000MHz XMP 3.0 | Corsair HX1200 | ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB | Kingston KC3000 M.2 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warhole:

Byggt ny dator med 9800x3d och saknar bara grafikkort. Skärmen är en 32" Oled 4k 240hz.
Ska jag köpa 5080 eller ett 7900xtx?
Spelar i stortsett bara cs2.

4090. Snabbast i CS2. Skulle du senare vilja spela något AAA äventyrsspel i framtiden är du också mer framtidssäker med +8GB mer VRAM (24GB).

Permalänk
Medlem

Måste vara något fel på testerna, NVIDIAs VD sade ju twice the performance eller power, något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det är för att testexemplaret verkar vara defekt på den punkten:

"Temperatur och ljudnivå

Redaktionens exemplar av Geforce RTX 5080 påvisar vid testtillfället resultat som är utanför det förväntade spannet för kylaren. Beteendet leder oss till slutsatsen att grafikkortet har en defekt.

Trots defekt kylare ligger pretandasiffrorna inom det förväntade spannet för kortet vilket vi även bekräftat med Nvidia. Därför togs beslutet att fullfölja testerna till recensionen.

Nvidia har skickat ett ersättningskort men vi har ej hunnit utvärdera detta vid publicering. Få fort det nya kortet har testats kommer artikeln att uppdateras med testdata."

Tack! Sökte t o m på sidan efter ljud men måste missat det helt. Kanske motsvarar 5090 eller bättre ändå.

Permalänk
Medlem

Om två år blir det nog DLSS5 med extrapolation
Alltså frames in i framtiden
Där grafikkortet helt enkelt drar en kvalificerad gissning om hur saker ser ut snart. Allt som rör sig fortsätter flytta sig, kameran skevas och flyttar saker på skärmen
Reflex 2 men på steroider
Lägre ’latenser’
’Alla’ jublar

Såklart låst till 6000-serien

6000-serien blir också första generationen där rasterprestandan tydligt blir dyrare än tidigare

Någon portar deepseek till en TI-84

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Måste vara något fel på testerna, NVIDIAs VD sade ju twice the performance eller power, något sådant.

Så här sade han hahah...

https://www.instagram.com/entrepreneursonig/reel/DEhEKeGy8P6/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Den stora fördelen med Transformer är att du får nu bättre bildkvalitet i alla DLSS lägen.
Vilket gör att du kan sänka inställningen för att få mer fps och bibehålla grafiken.
Funkar bra i cyberpunk.

Japp. Ser riktigt bra ut. Men det är ju inget som kräver ett 5xxx kort utan har man ett 4080 kan man köra DLSS4 och vill man av någon anledning ha multi frame gen kör man bara lossless scaling. Då kan man dessutom köra 5x, eller varför inte 8x framegen om man så vill (men då tar nog artefakterna över alldeles fullkomligt - men det går)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Du glömde föreslå ett namnbyte till Swestreamers

Lika bra namn som Sweclockers för det är inte som att dom har testat någon överklockning eller liknande heller... Inte på 5080 nu, men inte heller på 5090 sen det kom. Så ungefär lika mycket information om överklockning som det är om NVENC-delen. 👌

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk

Elgiganten har priser på sina 50xx kort

Hejsan,
Såg att Elgiganten lagt ut priserna på alla sina kort inför imorgon.
https://www.elgiganten.se/gaming/datorkomponenter/grafikkort-...
Mvh Alfred

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

<Uppladdad bildlänk>

Som jag skrev i en annan tråd:
I 3000-serien hade denna krets hetat 3060ti, detta är den solklart sämsta 80-kretsen någonsin:

<Uppladdad bildlänk>

Som andra så saknar jag 4080 Super som jämförelse. Gissar att den läggs till senare

Skulle vara intressant att se gtx 400 och 500 serien i den grafen också

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Och en själv stänger av motion blur så fort jag är i menyn 🤣för jag mår illa av blurret i periferin

Jo, dom flesta gör ju det. Men det är tur att det finns för sådana som mig.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Det kanske redan finns i tråden, varför inget överklocknings test ?

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Känns som amd har bra läge på mål nu, ska bli spännande att se vad dom kan leverera med 9070xt

Tyvärr har AMD en tendens att helt missa mål varje gång Nvidia ger dom friläge med öppen kasse...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av smygolf:

Problemet med denna gen är att minnet är artificiellt låst, varför vet jag inte så resultaten blir mediokra (5-6%)

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Det märks väldigt tydligt att Nvidia har utvecklat Blackwell för AI-kunderna och inte spelarna. Ingenting av förbättringen kommer av effektivare GPU utan av att man kastar en aning fler cuda-kärnor, har en aning högre frekvens och högre minneshastighet på det. Det är i princip samma GPU som generationen innan. Least possible effort deluxe.

Yes, efter att ha kikat HardwareUnboxed-videon angående MFG och hur det presterar (fler artifakter + större input delay, funkar bäst när man inte ens behöver använda det) så har jag helt uteslutit det som någonting önskvärt. Då återstår den "råa" prestandan och äh det känns bara som meh till överpris då.
... Fast jag köpte 4070 FE så jag är redan djupt i det överprisade meh-träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Skulle vara intressant att se gtx 400 och 500 serien i den grafen också

För de som saknar grafikkort i sviten så kommer den kompletteras efterhand när tid finnes.
Det man kan göra är kolla gamla sviten och jämföra mot något kort som finns i bägge.
https://www.sweclockers.com/test/40238-intel-arc-b580-battlem...

Notera att siffrorna inte är jämförbara pga olika kort representerar 100 samt olika testsystem.

Permalänk

Så nu har jag kommit på ett köpargument för 5080. DLSS 4, och Frame-gen X2 (inte 4X) om du har säg minst 80 fps (helst mer) utan FR till att börja med. Utöver det: inget. Ska bli så spännande att se hur 5070 Ti presterar.

DLSS gillar jag personligen. Jag använder det på så många spel jag kan för att få kortet att gå lugnare alt för fler fps. Nu ska funktionen vara bättre i och med ny hårdvara och mjukvaru-metod.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Problemet med denna gen är att minnet är artificiellt låst, varför vet jag inte så resultaten blir mediokra (5-6%)

Ouch, kan bara jämföra med 3Dmark för jag har inga av testspelen.
Och jag är ganska nära med nuvarande överklock.

Tack för svar

Visa signatur

Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Denna bild säger det mesta om 5080, det är ett omdöpt 5070ti om man går enligt 40-serien, ett 5060ti enligt 30-serien och ett 5060 enligt 20-seriens kriterier.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av smygolf:

Tänkte göra det på 5090 men gick att höja strömbudgeten med typ 3-4% på FE och klockfrekvensen med typ 200 mhz så det gav exakt noll och ingenting. Inväntar att jag får lite roligare partnerkort med lite bättre kylning och förhoppningsvis mer spelrum för högre klockfrekvenser.

Permalänk
Medlem

2007 tror jag att det var, då köpte jag ett 8800gtx 512mb. Cirka 3400kr vill jag minnas. Motsvarar cirka 5000kr idag. Det var bland det värsta som gick att köpa och alla spelen kunde lätt maxas. Idag kostar motsvarande kort nästan 30000kr!
Det har blivit som något slags Prada eller Dolce Gabbana, priserna är idiot-höga utan att det kan förklaras i kvalitet. På något sätt har grafikkortstillverkarna lyckats lura i oss konsumenter att det är ett rimligt pris. Det är inte längre kul att uppgradera om man ska betala en halv månadslön för ett kort i mellanklassen som dessutom bara är marginellt bättre än generationen före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tänkte göra det på 5090 men gick att höja strömbudgeten med typ 3-4% på FE och klockfrekvensen med typ 200 mhz så det gav exakt noll och ingenting. Inväntar att jag får lite roligare partnerkort med lite bättre kylning och förhoppningsvis mer spelrum för högre klockfrekvenser.

Bra jobbat under dessa test tider! Vila ordentligt till 5070 kortet landar på kontoret

Visa signatur

AMD 9800X3D | ASUS TUF B650 WIFI | RTX 4070 Ti Super
CORSAIR VENGEANCE 6000MHZ CL30 | ASUS ROG Strix 1000W | 2TB Gen3
Fractal Design Meshify 2 Compact | Alienware AW2725DF 360 Hz OLED

Permalänk
Medlem

Meh
Jag tror att mitt 3080 Ti får tjäna mig ett tag till.
En bra deal på ett begagnat 4080 kan få mig på andra tankar.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Tack för förtydligandet

Visa signatur

Duger det??