Test visar – nyinstallation av 24H2 hjälper inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Värt att betänka att Windows 10 i stort sett inte rörts på ca fyra år nu, så det har ju börjat bli suddiga minnen och nostalgiglasögon vad gäller Windows 10 redan.

Varför skulle minnet bli suddigt. Iofs blir minnet sämre med åren, men det brukar inte nå guldfisknivå förrän långt efter pension,
Jag fick Windows 11 nerkört i halsen för några veckor sen, sicket skräp det är, mycket kosmetiska småändringar som ger sämre funktionalitet och många små försämringar. Leksaksnivå. Windows går mer och mer mot att leka tablet-gui på 32" skärm. Dessvärre är det en trend inom användargränssnitt, att köra nåt på en 14" laptop idag är PITA.

Skrivet av evil penguin:

Men ja, det är möjligt att det är stormigare även om man t.ex. jämför Windows 10 mellan 2015 och 2018 med Windows 11 hittills, men jag är inte säker. Det var ju mycket elände i början med Windows 10 också, osäker på hur mycket just prestanda mellan olika uppdateringar var en fråga som var på tapeten...

Man hade ju hoppats på att Windows 11 skulle bli bättre. Windows 10 kom ju aldrig upp till Windows 7 nivån och det brukar ju sägas att varannan Windows version är bra. Fast nu kanske det är var 3:e.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har med Win11 är att datorn inte stänger av sig helt när jag "stänger av" datorn.
Men jag har som vana på jobbdatorn/speldatorn att alltid stänga av via cmd "shutdown /s". Tar lite längre tid, men slipper oroa mig om uptime.
Annars har det fungerat felfritt i flera års tid.

Visa signatur

GPU: Asus TUF 4070 Ti Non-OC | CPU: Ryzen 7 5800x | RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600MHz
Mobo: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | PSU: be quiet! 750W | Chassi: Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om du inte hittar vad som drar minnet i aktivitetshanteraren så kanske Microsofts/sysinternals RAMMap kan hjälpa till. Antar att det är för sent nu, men det är nog rätt troligt att det är ett program eller en drivrutin som orsakar läckan, eftersom det inte är ett välkänt problem ens flera år efter release.

Nej precis, körde fler olika knep som RAMMap och något annat program för att försöka lokalisera vad som spökade, testade även avinstallera alla drivrutiner och installera om dessa, inget hjälpte, det uppkom ibland efter 7 vecka, ibland efter 3 veckor... kör exakt samma "build" fast windows 10 nada problem.

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att detta inte har med Intel att göra och optimeringar för deras plattform?

"In case you are wondering about the hardware we tested this on, Steven and I worked on this together (remotely), on his test bench comprising Intel's Core i7-14700K CPU and AMD's 7800 XT GPU (provided by AMD for review). The latest GPU drivers were used at the time (Adrenalin version 24.10.1)."

Skulle vara intressant att se samma jämförelse för AMD.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Gigabyte X870i AORUS PRO ICE, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9800x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasdern:

Det enda problemet jag har med Win11 är att datorn inte stänger av sig helt när jag "stänger av" datorn.
Men jag har som vana på jobbdatorn/speldatorn att alltid stänga av via cmd "shutdown /s". Tar lite längre tid, men slipper oroa mig om uptime.
Annars har det fungerat felfritt i flera års tid.

Prova detta:
powerconfig.exe /hibernate off

Permalänk
Medlem

@wasdern @MrMandel
För att se status på olika powerstates.
powercfg /a

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Varför skulle minnet bli suddigt. Iofs blir minnet sämre med åren, men det brukar inte nå guldfisknivå förrän långt efter pension,

Nu avsåg jag gamla minnen, inte någons minne.

Dvs relevant motfråga borde vara typ "Varför skulle mina minnen bli suddiga efter 4+ år?"
Men jag vet inte om det är lika relevant, det känns inte som en särskilt kontroversiell ståndpunkt att folk inte minns saker på ett pålitligt sätt efter att det gått några år?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

AudioQuest DragonFly Black USB-D/A-omvandlare har strulat efter updates....nån annan som kör denna typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Det har skrivits en hel del om diverse problem och buggar i Windows 11 24H2." börjar kännas som väldens underdrift

Tycker precis tvärtom. Världens överdrift.

Skrivet av KroesusSork:

Fan vad otur många verkar ha. Kör win11 på tre datorer och fungerar hur bra som helst.

Håller helt med. Fungerar utmärkt på mina datorer. Det inkluderar både de som har officiellt stöd samt de som inte har officiellt stöd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Fungerar utmärkt på mina datorer. Det inkluderar både de som har officiellt stöd samt de som inte har officiellt stöd

Är det en feature att det tar över 2 sekunder att ta en skärmbild med Snipping Tool i Windows 11?

https://vclock.com/stopwatch/

Testa gärna med Shift + Win + S

Min jobbdator var betydligt snabbare med Windows 10 i precis allt.

Edit:
Kan tillägga att samma sak tar 0,03 sek i Windows 10 via VDI:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

https://vclock.com/stopwatch/

Testa gärna med Shift + Win + S

Fick 0.00s där (Windows 11 23H2)

Permalänk
Hedersmedlem

@walkir Menar du att du trycker shift+win+S, markerar, och så är tiden i skärmdumpen 2 sek efter det du såg när den var frusen?
För mig är det också exakt samma tid som blir i bilden som när man markerar, 0.00 sek skillnad. Också Win 11 23H2.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@walkir Menar du att du trycker shift+win+S, markerar, och så är tiden i skärmdumpen 2 sek efter det du såg när den var frusen?
För mig är det också exakt samma tid som blir i bilden som när man markerar, 0.00 sek skillnad. Också Win 11 23H2.

Menar att det tar ~2 sekunder innan rutan i sig kommer upp och fryser bilden. Kan givetvis vara något som spökar i jobbdatorn.

Glöm inte att starta räknaren

Permalänk
Medlem

Det största problemet jag personligen märkt med 24H2 är att datorn kan bli riktigt seg efter en stund när den stått på (strömsparläge där emellan). Renderar ofta med datorn i After Effects. Efter en tid kan det hända att att medans jag renderar så börjar t.ex. Twitch sluta svara, eller lagga. Det buffrar och har sig. Ladda sidor kan gå slött, stänga webbläsaren och öppna pånytt då kan hjälpa en aning men omstart hjälper förstås bäst. Så har jag inte upplevt i 23H2, nu har jag tyvärr inte längre möjligheten att backa tillbaka till förra versionen, skulle nog ha hållit mig till 23H2 annars.

Lite lägre cpu score har jag också märkt i 3DMark Fire Strike som verkar va vanligt, överlag svårt att säga om det gäller spel också, har nog inte benchmarkat såpass noga.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Menar att det tar ~2 sekunder innan rutan i sig kommer upp och fryser bilden. Kan givetvis vara något som spökar i jobbdatorn.

Glöm inte att starta räknaren

Räknaren var startad (skärmdumpen visar "stoppknappen" - skippade att bifoga skärmdump då det känns onödigt att lusa ner tråden med skärmdumpar). Låter definitivt som något annan faktor än just Windows 11 i allmänhet som anledning till din fördröjning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det största problemet jag personligen märkt med 24H2 är att datorn kan bli riktigt seg efter en stund när den stått på (strömsparläge där emellan). Renderar ofta med datorn i After Effects. Efter en tid kan det hända att att medans jag renderar så börjar t.ex. Twitch sluta svara, eller lagga. Det buffrar och har sig. Ladda sidor kan gå slött, stänga webbläsaren och öppna pånytt då kan hjälpa en aning men omstart hjälper förstås bäst. Så har jag inte upplevt i 23H2, nu har jag tyvärr inte längre möjligheten att backa tillbaka till förra versionen, skulle nog ha hållit mig till 23H2 annars.

Lite lägre cpu score har jag också märkt i 3DMark Fire Strike som verkar va vanligt, överlag svårt att säga om det gäller spel också, har nog inte benchmarkat såpass noga.

Känner inte igen det alls. Min stationära dator är igång minst >5 timmar per dag och vad jag känner blir den inte segare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Känner inte igen det alls. Min stationära dator är igång minst >5 timmar per dag och vad jag känner blir den inte segare

Räcker nog inte med 5 timmar, min står nog på dagligen mera än så och i viloläge över natten. Men 23H2 kunde jag ha igång datorn utan att starta om säkert upp till 2 veckor i streck utan att man märkte något särskilt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

"Det har skrivits en hel del om diverse problem och buggar i Windows 11 24H2." börjar kännas som väldens underdrift

Framgår mer och oftare när det gäller företag/organisations världen av detta.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem

Mitt största problem efter ominstallation från Windows 10 till Windows 11, när routern rebootar, manuellt eller på schema, så tappar Windows 11 Internet tills jag starta om datorn eller kört ipconfig /release + ipconfig /renew, Windows 10 hade aldrig det här problemet.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem

Hoppas win11 gått från alpha som nu till iallafall beta stadie när man måste byta till win11 i oktober.

Hur lyckas dom skapa problem i varje uppdatering? Är inte uppdateringar främst till för att lösa problem och förenkla eller lägga till vettiga funktioner?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Räcker nog inte med 5 timmar, min står nog på dagligen mera än så och i viloläge över natten. Men 23H2 kunde jag ha igång datorn utan att starta om säkert upp till 2 veckor i streck utan att man märkte något särskilt.

Jag har min bärbara dator igång ca 1-2 timmar per dag och resten av dagen i viloläge och startas om 1 gång i veckan ungefär utan att kännas seg. Den datorn är från 2012 och är med i Insider Preview beta kanalen

Skrivet av Mithos:

Mitt största problem efter ominstallation från Windows 10 till Windows 11, när routern rebootar, manuellt eller på schema, så tappar Windows 11 Internet tills jag starta om datorn eller kört ipconfig /release + ipconfig /renew, Windows 10 hade aldrig det här problemet.

Det var ett udda problem. Jag har startat om min router några gånger och det har inte påverkat internetåtkomsten för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Renderar du också i After Effects?

Är faktisk lite nyfiken på vilka tyngre program du kör på datorn, då allt alltid bara funkar till 100% för dig.

Själv kör jag främst Adobe Photoshop, Adobe Media Encoder, Adobe Lightroom, RAD Studio samt tidigare DaVinci Resolve i Windows (numera i macOS).

Just programvarorna från Adobe brukar ofta vara petiga (läs buggiga) kring vilken specifik OS-version de körs på.

Antar att utvecklarna hos Adobe tar en hel del genvägar för att få sin spaghettikod att fungera. Inte otroligt att de lyckas lösa alla buggar tillsammans med Windows 11 24H2 lagom tills 25H2 släpps.

Behöver jag säga hur mycket jag hatar SaaS?

Permalänk
Medlem

3 av mina 8 datorer blev markant segare av 24h2, samt vissa fick nätverks problem när routern boota om som vissa skrev här.
Nee, jag blev så rasande så hitta några billiga windows 10 nycklar, gick och ominstallera och nu funkar allt perfekt! Windows 10 kommer jag ha kvar förbi oktober 2025, windows 11 är bläää!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", zotax rtx3070 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Är faktisk lite nyfiken på vilka tyngre program du kör på datorn, då allt alltid bara funkar till 100% för dig.

Själv kör jag främst Adobe Photoshop, Adobe Media Encoder, Adobe Lightroom, RAD Studio samt tidigare DaVinci Resolve i Windows (numera i macOS).

Just programvarorna från Adobe brukar ofta vara petiga (läs buggiga) kring vilken specifik OS-version de körs på.

Antar att utvecklarna hos Adobe tar en hel del genvägar för att få sin spaghettikod att fungera. Inte otroligt att de lyckas lösa alla buggar tillsammans med Windows 11 24H2 lagom tills 25H2 släpps.

Den enda buggen jag märkt av med 24H2 var att volymen alltid var på 88% efter att min Bluetooth enhet ansluts till datorn. Den buggen har lösts för mig genom den senaste preview uppdateringen man självmant kan välja att installera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

3 av mina 8 datorer blev markant segare av 24h2, samt vissa fick nätverks problem när routern boota om som vissa skrev här.
Nee, jag blev så rasande så hitta några billiga windows 10 nycklar, gick och ominstallera och nu funkar allt perfekt! Windows 10 kommer jag ha kvar förbi oktober 2025, windows 11 är bläää!

Bara så du vet du kan du använda W11 nycklar för W10 också då de använder samma licenssystem eller vad man nu kallar det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bara så du vet du kan du använda W11 nycklar för W10 också då de använder samma licenssystem eller vad man nu kallar det

Ännu bättre ms ger ut gratis nycklar, mer eller mindre medvetet (de verkar ha valt att inte "fixa" "hålet"). och scriptet ligger opensource på github som de äger...
iykyk.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

För egen del har det enda allvarliga problemet med Windows 11 varit att mitt Quest 2 inte funkade ordentligt. Det var dock Oculus fel och har sedermera åtgärdats.

Jag kör annars Photoshop, Substance, Resolve, Blender, Maya, ZBrush m.m. Inga problem alls.

Har haft mindre buggar. En del av dessa kan ha berott på en trasig CPU, så det kan jag tacka Intel för. Senaste är en bugg någonstans i färghanteringskedjan som gör att svärtan är en aning lyft, framförallt i fullskärmsläge. Verkar ha löst sig genom att sätta Nvidia-drivrutinen till referens-läge i Nvidias kontrollpanel. Vet inte om man kan skylla på Windows här, men troligtvis är det något med deras nya färghanteringssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det var ett udda problem. Jag har startat om min router några gånger och det har inte påverkat internetåtkomsten för mig

Jepp.
Började direkt efter installation av Windows 11, eftersom jag hade min router på autreboot dagligen 6 på morgonen.
Så nu har jag bara routern på autoreboot 1 gång i veckan, så jag inte behöver köra de där kommandona varje dag eller starta om datorn dagligen.

Det går väl iof lösa problemet genom att schemalägga datorn att antingen reboota 6:10 på morgonen eller schemalägga att datorn släpper/förnyar IP 6:10. men tycker Windows 11 borde klara av det automatiskt.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Jepp.
Började direkt efter installation av Windows 11, eftersom jag hade min router på autreboot dagligen 6 på morgonen.
Så nu har jag bara routern på autoreboot 1 gång i veckan, så jag inte behöver köra de där kommandona varje dag eller starta om datorn dagligen.

Det går väl iof lösa problemet genom att schemalägga datorn att antingen reboota 6:10 på morgonen eller schemalägga att datorn släpper/förnyar IP 6:10. men tycker Windows 11 borde klara av det automatiskt.

Ah, jag har ingen autoreboot aktiverad. Får man fråga varför du har autoreboot på?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ah, jag har ingen autoreboot aktiverad. Får man fråga varför du har autoreboot på?

Kommer inte ihåg 100% men tror det var något "säkerhetstjänster" rekommenderade för något malware som som kunde infektera routers för att antal år sedan men som enbart låg i minne och försvann vid en reboot (om man hade blivit infekterad) så jag slog bara på en daglig reboot, och sedan har jag bara behållt det även efter firmware patchar, för att reboota skadar ju inget precis (förutom nu i Windows 11 >_<) .

Visa signatur