Bästa sätt rensa hårddisk innan åker på tippen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Gör en 50/50 socker/salpeter blandning, blanda ordentligt. Lägg hårddisken på ett säkert ställe för eld. Lägg SS blandningen på hårddisken. Använd ett kort tomtebloss som stubin. Var beredd på intensiv varm eld och rök.

Efter det lär ingen vilja försöka återställa hårddisken så länge du inte har statshemligheter sparade där.

suuuck...så barnsligt och slöseri med råvaror.. "kanske du också gör hemmagjorda bomber"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beltet:

dd if=/dev/urandom of=/dev/sdX bs=4M status=progress

X = din disk som är ansluten.

EDIT: Ha ha! Missade kommentaren innan mig! 😆

EDIT2: Om det är riktigt känslig data på en mekanisk. Spik rakt genom.
SSD, öppna disken och spik genom minnes kretsarna mitt i.
Efter man har skrivit över med random.

Men vet inte vad det skulle vara som är så känsligt. Förutom statshemligheter dårå. Eftersom det krävs en otroligt kvalificerad organisation för att få fram data som är överskriven med random data.

EDIT3: Man kan också fylla disken som tidigare med random data och sen kryptera den om du vill ha ännu högre säkerhet. Sen slå sönder den.

För en SSD är det både snabbast och säkrast att skicka secure erase eller sanitize kommando till enheten, t ex med nvme-cli eller hdparm för äldre diskar.

https://www.youtube.com/watch?v=gdqlPDIXkOw

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Expertgissare

En mekanisk hårddisk förstör man bäst genom att skruva isär hårddisken i beståndsdelar och ger sina små barn de fina spegelblanka skivorna att leka med medans kretskortet bryts isär och sorteras på återvinningscentralen tillsammans med metallhöljet

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMandel:

Kastade 10-15 gamla 200gb diskar för några år sedan som snurrat många år i en ftp-ring.
Tog helt enkelt en batteriborrmaskin och borrade ett antal 8mm hål i var och en av dem. Funkar säkert lika bra på nyare ssd's

notera en del gamla diskar är gjorda av glas, och då inte så lämpligt att sätta borren i..med risk för ögonskador o dylikt

Permalänk
Medlem

Skulle nog bara formatera, men mer verkligt ligger de bara o skräpar i någon låda/garderob, orka ta sig till tippen liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om hårddisken nu fungerar. Varför tar du inte den skälv och använder som en portabel hårddisk?
Bara att skaffa ett tomt hårddisk kabinett för troligen 2,5tum storlek, och sedan så har du en bra portabel usb disk
Typ https://noerdic.se/collections/2-5-hdd-sdd/products/maiwo-usb...

Dumt att slänga saker som fungerar.

Precis..jag brukar alltid göra så..alt sälja den

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Har man inte tillgång till en industriell kross eller degauss-maskin så är en borrmaskin svårslaget!

Testa neodym magnet. Tar kål på all data som fanns på hårddisken. Ju starkare desto bättre.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem

Gjorde mig faktiskt av med några döda gamla diskar häromdagen som användes till gamla kvitton, dokument och sådant och det gjordes genom att lägga alla fyra i eldtunnan tillsammans med krattade löv, trasig köksstol, lite blandat brännbart skräp, kol och cirka en liter gammal bensin från gräsklipparen.
Var inte mycket kvar morgonen efter förutom lite klumpar så slapp en tur till tippen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Jag skjuter pistol på diskarna, eller trycker dom i min hydraulpress. Beror vilket humör jag är på. Men nu är det inte så ofta man har med mekaniska diskar att göra längre. SSD diskar brukar jag gräva ner i min IT grop.

Visa signatur

Speldjävulen angrep mitt kranium...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rehniii:

Jag har en gammal laptop ca 20 år på nacken dock så är hårddisken (Samsung 1TB) och minneskort 8 eller om det var 12gb minns inte ganska ”nya” ifall om man jämför med själva laptopen som har ca 20 år på nacken.

Hursomhelst så har den gjort sitt så jag tänkte lämna in den på tippen men behöver rensa hårddisken först om någon skulle ta ut hårddisken och använda den då det inte är fel på själva hårddisken som sagt. Om jag formaterar den så kan någon återställa innehållet? Några andra alternativ att rensa innan den åker till tippen?

Mvh

Blir lite nyfiken på vilken laptop det är som är ifrån 2005, som du tydligen har klämt in 12GB ramstickor i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Om hårddisken nu fungerar. Varför tar du inte den skälv och använder som en portabel hårddisk?
Bara att skaffa ett tomt hårddisk kabinett för troligen 2,5tum storlek, och sedan så har du en bra portabel usb disk
Typ https://noerdic.se/collections/2-5-hdd-sdd/products/maiwo-usb...

Dumt att slänga saker som fungerar.

Jag har en sån här:
https://www.webhallen.com/se/product/366837-Kolink-External-E...

Lite dyrare, men kan byta hårddisk/SSD utan verktyg så den är ganska smidig på det sättet.
Tar under minuten att sätta in en ny hårddisk/SSD och kräver ingen skruvmejsel.

Provade precis.
Med chassit tomt och en 2.5" HDD liggande brevid tog det mig nästan 11 sekunder att sätta in den.
Men går säkert att träna upp till att göra det på under 10 sekunder.

Finns inga små skruvar att tappa bort heller.

Det enda är att jag upplever att om man använder med 2.5" SSD istället för 2.5" HDD är det lite pilligare att få ut enheten om man ska ta ut/byta till en annan.

Permalänk
Medlem

Har plockat ur alla HDD skivor från mina kasserade hårddiskar, ligger på hög på min hylla, planerade att anv dem till typ göra en spegelklocka eller något. men blev aldrig av.

Visa signatur

| R7 5700x3D | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Kingston 2x16GB @ 3200mhz cl16 |
| Asus ProArt RTX 4070 Ti Super | Kingston NVMe 512GB + 1TB + 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Blir lite nyfiken på vilken laptop det är som är ifrån 2005, som du tydligen har klämt in 12GB ramstickor i?

Nu vet jag inte säkert vad han menar.
Men han skrev "minneskort".
Det finns många laptops som har inbyggd SD minneskortläsare.

Du har exempelvis
https://www.elgiganten.se/search?q=micro+sd+minneskort

Flera 128 och 256GB Micro SD minneskort som kostar under 500kr.
Vissa kommer med Micro SD -> SD adapter, Vissa gör det inte.
Om datorn har minneskortläsare för fullstora SD kort och man har Micro SD minne så behöver man adapter.
Men som sagt, vissa kommer med adapter. Går väl även att köpa löst om det är så.

Går också att köpa fullstora SD kort så man kan använda de i kortläsare för fullstora SD kort utan adapter.

Minneskort över 8GB är inget ovanligt idag. Där Micro SD är den vanligaste typen idag.

Men om det nu är så att han menade RAM minne så håller jag med om att det låter mycket för en så pass gammal bärbar dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Diskar (HDD) som jag slängt har jag repat sönder kretskorten på undertill och haft sönder anslutningskontakterna, går fortare än en komplett formattering. Den som bemödar sig med att plocka ur innehållet och få igång dem på annan hårdvara, ja grattis, det bjuder jag nästan på isåfall.

Detta är vägen.

Har roat mig med att skruva loss kretskorten, klippa sönder anslutningskabeln, slita sönder kontakterna, skrapa bort SKU och serienummer från höljet. Sedan har jag kastat diskar och kretskort för sig vid olika tillfällen. En rolig utmaning måste de ändå få, de som samlar gamla diskar från el-skroten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

ingen kan komma åt infon på hd om du formaterera den och skriver över den 100% med ny data

precis, folk som tror att man kan komma åt information från en HDD efter att en sektor skrivits över en enda gång borde inse att om så var fallet hade tillverkaren använt den tekniken för att utöka kapaciteten på disken.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

Rensa hårddisken och installera The Day Before på den.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-4200U @ 1.60Ghz
8mb ram
500mb hårddisk

VroooM!

Permalänk
Medlem

Lättaste är att kryptera hårddisken, sedan slänger man bort nyckeln och formaterar den, GLHF. Brukar montera isär disken och sortera själva lagringen i brännbart (ett par hammarslag gör under) och resten till återvining.

Helt onödigt så klart, så länge det inte går att bara starta disken och lätt komma åt datan är det i princip 0 risk att någon gör sig besväret.

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte alltid på Swec

Tar fram em bild på en hårddisk när det gäller ett SSD lagringsmedia.

Hårddisk är precis vad bilden visar, ett lagringsmedia med cirkulära diskar av hårt materal, materialet har varierat ifrån metall, vanligtvis aluminium till glas som bas för skiktet med magnetisk lagring.

SolidState lagring är lagring i halvledare av något slag. I detta fallet SSD, där det påminner om disk i format. Men är ändå inte en hårddisk.

Är fullt medveten om att marknads folk så gärna vill finna begrepp som får konsumenter att förknippa en produkt med något som redan finns, men skall dett skrået verkligen få ensamrätt på sin verklighet i "Snake oil" branchen? Vi borde veta bättre...

Att inte särskilja får en att trilla tillbaka till det synnerligen professionella "internetsladden i hårddisken"

Så kom igen, vi kan väl bättre än så?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Efter en vanlig/långsam formatering i Windows 7 eller senare så är all data överskriven med nollor. Sen kan man ge bort disken till någon som har användning för den, istället för att förstöra den i okunskap om hur magnetiska lagringmedier fungerar.

SSDs har jag gett bort till familj eller vänner när jag själv inte behöver dem. Där är en secure erase-cykel det bästa för att tömma enheten snabbt samt bibehålla maximala prestanda.

Permalänk
Medlem

Öppna HDD:n kladda på diskarna med olja och Göran Persson Fett...Voila!

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the room, it's changed...You see 'em? 🤣 🤣 Absolutely Vodka. 😊

Permalänk
Medlem

Kommer behålla SSD disken (det andra åker till tippen finns inget värde i det som är i den förutom SSD disken) dumt göra sig av med den när jag läser det ni skrivit. Blir att o inskaffa https://www.kjell.com/se/produkter/dator/lagring/harddiskkabi... eller något liknande alternativt bara spara ssdn till framtiden till ny stationär / bärbar och koppla in den då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Eftersom det krävs en otroligt kvalificerad organisation för att få fram data som är överskriven med random data.

Går det ens i teorin? Jag antar att man isf måste läsa av den faktiska magnetiseringen av individuella minnesceller. Den borde efter random data overwrite vara typ (1-A)*noise+A*x där A är en konstant <<1 och x är den ursprungliga datan. Dvs SNR ratio är mycket mindre än 1. Så det hela kokar ner till om man kan återskapa noiset tycker jag? Kan man det?

Permalänk
Medlem

Man fuller diskarna med random data. Sedan sätter man klistermärken på att dom tillhör försvarsmakten och sedan dumpar man dem nära en host där det finns mycket journalister eller nära Ryska / Iranska / Annan banditstat ambassad.

Eller gör man som jag gör. Man ta en gamla Macbook ( Den vita modellen ) och stoppa in en mekanisk hårddisk, installera Debian , mixra lite med konfig filerna. Och vips har Farbror frej byggt en internet radio som visar klocka och man kan spela valfria radiostationer ifrån internet.

Permalänk
Medlem

1 Ställ om Bitlocker I GPEdit till hårdaste kryptering. (Tror det är 256 bitars, det kan vara mer nu)
2 Kryptera hårddisken (FULL disk, även filsystemet
) spara nyclel
3 Formattera en full format med windows inbyggda.
4 Använd nyckel lås upp driven
5 Använd WD Eraser Tool med random eller bara nollor.
6 Kör en full format igen kasta nyckeln.
7 Kör en quick format
8 Kryptera disken igen
8 Lås upp med ny nyckel
9 Full format
9 Amvänd WD Eraser Tool kör zeros
10 Kör en quick format
11 Kasta kryptering Nyckeln
13 Kryptera igen
12 Full format
14 WD Eraser Tool zeros
15 Kasta Nyckeln
16 Quick format
17 Färdig att användas

Jag körde efter denna guide och fick inte ut någonting alls med R-Studio, Recuva.
Bara nollor och en massa rat, inget av spårbart värde.

Dagens diskar är i stort sett omöjliga att klema ur datan med med denna metod, Det är nästan så att Trim kommandot som körs vid överskrivningar tar bor datan så pass bra att det kan vara svårt att få fram data.
Och vad jag läst mig till, så utan bitlocker nyckeln så får du inte ut någon data alls. Inte ens FBI, Interpol mfl kan detta I dagsläget, inte ens via extern optisk avläsning av plattorna, då bitlocker inte är knäckt, och inga kända bakdörr finns, enligt vad jag förstått det iaf.
Det blir bara random skräpdata som inte är av någon betydelse alls.
Hjälper inte ens att läsa av nand chipper på kontroller kortet tydligen heller.
Men rätta mig gärna om jag har fel, men jag fick inte ut ett dugg på någon av mina diskar med den ovanstående guiden.

Mvh

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Ibanez_:

1 Ställ om Bitlocker I GPEdit till hårdaste kryptering. (Tror det är 256 bitars, det kan vara mer nu)
2 Kryptera hårddisken (FULL disk, även filsystemet
) spara nyclel
3 Formattera en full format med windows inbyggda.
4 Använd nyckel lås upp driven
5 Använd WD Eraser Tool med random eller bara nollor.
6 Kör en full format igen kasta nyckeln.
7 Kör en quick format
8 Kryptera disken igen
8 Lås upp med ny nyckel
9 Full format
9 Amvänd WD Eraser Tool kör zeros
10 Kör en quick format
11 Kasta kryptering Nyckeln
13 Kryptera igen
12 Full format
14 WD Eraser Tool zeros
15 Kasta Nyckeln
16 Quick format
17 Färdig att användas

Jag körde efter denna guide och fick inte ut någonting alls med R-Studio, Recuva.
Bara nollor och en massa rat, inget av spårbart värde.

Dagens diskar är i stort sett omöjliga att klema ur datan med med denna metod, Det är nästan så att Trim kommandot som körs vid överskrivningar tar bor datan så pass bra att det kan vara svårt att få fram data.
Och vad jag läst mig till, så utan bitlocker nyckeln så får du inte ut någon data alls. Inte ens FBI, Interpol mfl kan detta I dagsläget, inte ens via extern optisk avläsning av plattorna, då bitlocker inte är knäckt, och inga kända bakdörr finns, enligt vad jag förstått det iaf.
Det blir bara random skräpdata som inte är av någon betydelse alls.
Hjälper inte ens att läsa av nand chipper på kontroller kortet tydligen heller.
Men rätta mig gärna om jag har fel, men jag fick inte ut ett dugg på någon av mina diskar med den ovanstående guiden.

Mvh

Finns ingen anledning att hålla på så här..

• Om disken ska kastas > Borr eller valfritt våld

• Om SSD ska behållas > Kör Secure Erase

• Om HDD ska behållas > Också Secure Erase

Tillverkaren har alltid mjukvara som kan skicka Secure Erase men det finns även tredjeparts som kan det. Det går alltid snabbast och garanterar att du får med all data utan att behöva tänka på ifall något blir kvar pga over provisioning och wear leveling.

Moderna SSD krypterar redan allt i bakgrunden hela tiden, när du skickar begäran om säker radering skrivs kryptonyckeln över och datan blir oläslig på sekunder, utan att man behöver slita på cellerna med överskrivning.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Tycker det låter vettigt att skaffa en "låda" som du kan återanvända den i som extern hårddisk. Dock skulle jag personligen rekommendera att kolla efter vad den har för anslutning! Ser att en del av dom som är länkade tidigare i tråden har Micro- elller Mini-USB kontakt, men jag rekommenderar STARKT att hitta en med USB-C kontakt som är NÅGOT mer vanligt idag, så kan du använda samma kabel till fler saker i stället för att behöva hålla koll på denna med en gammal avdankad standard!

Kolla på Amazon/AliExpress, dom har hur mycket som helst till vettig peng!
Ex: https://www.amazon.se/-/en/AMZLORD-Enclosure-External-Compati...

Permalänk
Medlem

Giljotin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Efter en vanlig/långsam formatering i Windows 7 eller senare så är all data överskriven med nollor. Sen kan man ge bort disken till någon som har användning för den, istället för att förstöra den i okunskap om hur magnetiska lagringmedier fungerar.

SSDs har jag gett bort till familj eller vänner när jag själv inte behöver dem. Där är en secure erase-cykel det bästa för att tömma enheten snabbt samt bibehålla maximala prestanda.

Äntligen ett vettig inlägg. Jag stör mig på att folk kastar så mycket. Åtminstone när det är fungerande saker. Gamla hårddiskar är utmärkta att ha som backup (offline) och även en långsam SSD är ju oftast tillräckligt snabb för att ha i någon dator. SSD-enheter kan man aldrig ha för många av. Jag tar gärna emot dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

1. Se till att hårddisken är krypterad.
Klart.