Hur vågar ni bygga dator själva till familj och vänner?

Permalänk

Hur vågar ni bygga dator själva till familj och vänner?

Kanske lite offtopic, men...

Hur vågar ni bygga datorer på egen hand till familj och vänner?
Hur gör ni om polarn köpt grejer för 15-30 tkr och bygget sedan "inte funkar"?

Själv svettas jag när jag har bygger till mig själv, men ska villigt erkänna att jag inte är Bosse Byggare direkt - mer en glad amatör.

Är ni så säkra på att kunna identifiera vilken komponent som bråkar om något inte funkar, eller har ni väldigt förstående vänner??

Inte för att kritisera! Mer nyfiken på hur ni tänker. Skulle gärna själv vilja hjälpa de närstående, om jag kunde känna mig säkrare på att det inte slutar i uppsagd bekantskap

Permalänk
Skrivet av Judospark:

Kanske lite offtopic, men...

Hur vågar ni bygga datorer på egen hand till familj och vänner?
Hur gör ni om polarn köpt grejer för 15-30 tkr och bygget sedan "inte funkar"?

Själv svettas jag när jag har bygger till mig själv, men ska villigt erkänna att jag inte är Bosse Byggare direkt - mer en glad amatör.

Är ni så säkra på att kunna identifiera vilken komponent som bråkar om något inte funkar, eller har ni väldigt förstående vänner??

Inte för att kritisera! Mer nyfiken på hur ni tänker. Skulle gärna själv vilja hjälpa de närstående, om jag kunde känna mig säkrare på att det inte slutar i uppsagd bekantskap

Tog på mig att bygga en dator till min sambos chefs grabb en gång... Enda gången någonsin jag fått delar som är dead on arrival. Var ramminnerna som var döda. Satt där och svettades, men dem var förstående och dem lyckades ta tag i komplett som delarna var ifrån och gjorde ett utbyte.

Har annars byggt till mycket släkt och vänner. Spontant hjälper jag till om det är hårdvarufel, typ en disk går sönder, datorn bootar inte. Men om det börjar bli mjukvara typ "windows säger si och så" så duckar jag för mycket Så länge datorn startar är väl mitt "jobb" färdigt. Dem flesta uppskattar nog hjälpen mer än vad jag tycker det är "stressigt" som du säger

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt hjälper jag väldigt få vänner med deras byggen. Men det handlar mest inte tycker det är lika roligt som det var.

Det är klart att man kan råka på problem när man bygger, men de flesta fall går att lösa om man har delar att byta runt med. Så att man har en egen liten park med random prylar hjälper om man skulle åka på problem. Det baserar sig så klart på att man inte själv har sönder saker.

Just nu är jag hårt fokuserad på AMD's processorer och har flera datorer med komponenter för det. Det betyder ju att jag vet att jag har minnen som funkar. Jag har någon äldre CPU som jag kan använda för att uppdatera BIOS om det behövs osv. Dock skulle jag kanske inte vara lika pigg på att ge mig på ett Intel-bygge.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Förut byggde jag 3-5 datorer om året till familj, vänner och t.o.m. vänners vänner men det har jag slutat med, just pga den anledningen. Stöter man på patrull så blir man en del av felet där man ibland måste lägga mycket tid på felsökning och hela tiden med okunniga ögon på sig.

Däremot så sätter jag ibland ihop en och annan kundvagn på t.ex. inet åt dessa personer.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du svettas när du bygger till dig själv så är det nog ingen god idé om man vill vara på säkra sidan.
Övning ger färdighet, men bäst att lära sig bygga och hitta felkällor på egna prylar och helt enkelt känner sig bekväm innan man hjälper andra.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att hjälpa vänner med deras datorer, jag ser bara till att vara tydlig med att jag gör det på deras ansvar om jag inte säger något annat.
Finns givetvis gånger som jag avböjer och bara ger råd, men det är få gånger

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Citat:

men ska villigt erkänna att jag inte är Bosse Byggare direkt

Är Bosse bra eller dålig på att bygga datorer?

Permalänk
Skrivet av fusiob:

Är Bosse bra eller dålig på att bygga datorer?

Bosse Bygger Bästa Byggena

Permalänk
Medlem

Bygger bara åt mig själv och närmaste familjen samt support, aldrig åt vänner.

En fördel att bygga själv är också att man vet det blir rätt gjort mekaniskt, elektriskt och rätt biosinställningar...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Hur felsöker ni, om ni står där med en nybyggd dator som inte startar?