Permalänk

Världsklass!

Visa signatur

Strip the flesh! Salt the wound! *Manical laughter*

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxeZ:

Oj vilka magistka foton! Laddar du upp dessa på sociala medier?

Tack!
Nej jag har inte riktigt fått tummen ur med sociala medier, förutom gamla facebook där jag postar i en grupp specifikt för fåglar.
Men jag har en del av mina bilder på min sida också, som är länkad i signaturen

Visa signatur

Min fotosida

LT: MacBook Pro 14" 16/512
WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterZeroFlash:

Världsklass!

Tack! Kul att vakna upp till en sådan kommentar

Visa signatur

Min fotosida

WS: ASUS TUF X470-PG | Ryzen 3700X | 64GB DDR4 | MSI RTX 3070Ti | 2x 960 EVO 250GB | Fractal Design 750W | Define R7 Compact | Noctua NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alu:

Instämmer med de andra, riktigt fina! Gillar framförallt den sista med ljuset i bakgrunden!

Permalänk
Skrivet av Alu:

Och det är inga överord heller, om en sån som https://www.simondentremont.com/ får utmärkelser för sina djurlivsbilder så är ju dina definitivt världsklass och av de bilder du visat att döma så har du definitivt kunskapen som krävs för att rättfärdiga en kamera i den prisklassen som har köpt.

(Ville inte göra denna kommentar först för jag vill inte riskera att låta löljig eller att möjligtvis riskera att du börjar tänka "Jahapp, nu måste ALLA foton jag visar hädanefter vara minst lika bra, annars duger det inte...", speciellt om du inte har visat särskilt mycket för andra eller på sociala medier ännu, men detta är ju från en nervös amatörs personliga synvinkel, så det är väl också risk att den oron inte alls är relevant, haha.)

I vilket fall som helst så är dessa bilder jättebra! (Har inte pixel-peepat eller nåt dock).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Instämmer med de andra, riktigt fina! Gillar framförallt den sista med ljuset i bakgrunden!

Tack!

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem

Och det är inga överord heller, om en sån som https://www.simondentremont.com/ får utmärkelser för sina djurlivsbilder så är ju dina definitivt världsklass och av de bilder du visat att döma så har du definitivt kunskapen som krävs för att rättfärdiga en kamera i den prisklassen som har köpt.

(Ville inte göra denna kommentar först för jag vill inte riskera att låta löljig eller att möjligtvis riskera att du börjar tänka "Jahapp, nu måste ALLA foton jag visar hädanefter vara minst lika bra, annars duger det inte...", speciellt om du inte har visat särskilt mycket för andra eller på sociala medier ännu, men detta är ju från en nervös amatörs personliga synvinkel, så det är väl också risk att den oron inte alls är relevant, haha.)

I vilket fall som helst så är dessa bilder jättebra! (Har inte pixel-peepat eller nåt dock).

Jag känner väl personligen att Simon spelar i en helt annan liga , men glad blir jag klart ändå

Nej det är ingen fara alls. Jag fotar "för mig", men om någon uppskattar det jag "skapat" så är det helt klart en bonus

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem

Fanad Head Lighthouse, Irland.

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Ännu ett par sköna sessioner ute bland träden
Fasantuppen kom in riktigt nära

Pilfinkar som kivas med varandra

Gulsparv

Entita

Domherre

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk

Det där stället ser bekant ut. Jäkla präktigt foto i vilket fall

Visa signatur

Permalänk

En annan drömmer ju om att ha objektiv och/eller megapixlarna (vid beskärning) som krävs för att ta närbildsfoton av denna grad utan att mer eller mindre ligga i röven på det man försöker fota av (men kan tänka mig att en hel del har med min oskicklighet att göra också).

Tummar upp!

(Haha, såg inte att det var du igen, det förklarar ju varför stilen kändes så bekant!)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan drömmer ju om att ha objektiv och/eller megapixlarna (vid beskärning) som krävs för att ta närbildsfoton av denna grad utan att mer eller mindre ligga i röven på det man försöker fota av (men kan tänka mig att en hel del har med min oskicklighet att göra också).

Tummar upp!

(Haha, såg inte att det var du igen, det förklarar ju varför stilen kändes så bekant!)

Hehe japp, det är bara jag

Jag bytte faktiskt "ner" mig nyligen gällande megapixlar.
Hade tidigare en Sony A7iv (33mp fullformat sensor) med deras 200-600mm objektiv.
Kör nu med OM-1 mark ii, som "bara" har 20mp på M43 (dock stacked sensor), med ett 100-400mm objektiv. Detta motsvarar brännvidden 200-800mm i fullformat, så jag kommer lite närmare.

Men det som jag alltid gjort med båda dessa kamerasystem är just att försöka "ligga i röven på det man försöker fota av" som du säger . Kör själv med ett billigt kamouflageställ, kostade runt 500:-

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Skrivet av Alu:

Hehe japp, det är bara jag

Jag bytte faktiskt "ner" mig nyligen gällande megapixlar.
Hade tidigare en Sony A7iv (33mp fullformat sensor) med deras 200-600mm objektiv.
Kör nu med OM-1 mark ii, som "bara" har 20mp på M43 (dock stacked sensor), med ett 100-400mm objektiv. Detta motsvarar brännvidden 200-800mm i fullformat, så jag kommer lite närmare.

Men det som jag alltid gjort med båda dessa kamerasystem är just att försöka "ligga i röven på det man försöker fota av" som du säger . Kör själv med ett billigt kamouflageställ, kostade runt 500:-
<Uppladdad bildlänk>

Åfasen. Man har att lära, jag hade fått för mig att M43-sensor var typ mer eller mindre leksaksnivå, att det var billigare och därför satt i de billigaste av struntkameror, men där ser man vad lite jag kan om sensorer (till mitt försvar så har jag inte egentligen läst någonting om M43), visste dock detta med brännvidden, med min "crop sensor" så blir ju 200mm i alla fall 300mm och 400mm hade ju blivit 600mm, men att få ut hela 800mm från 400mm, det är nästan så att man dreglar.

Haha, ja kamoflage hjälper nog en hel del, dock tveksamt hur mycket det skulle hjälpa för min nuvarande favoritplats och favoritobjekt dock, dvs koltrastarna vid rönnbärsträden utanför porten, man kommer ju rätt nära och det handlar väl mer om att inte göra snabba rörelser, så det är väl kanske så att min D5100 på 16MP har några MP färre än vad man hade önskat (framförallt om man tänker sig "workaround" till närbilder genom beskärning) men som nämnt i tidigare inlägg så är det nog en hel del okunskap och oerfarenhet med i spelet. EDIT: Kanske skulle hjälpa med kamoflage ändå, jag tänkte inte på att man antagligen ligger eller sitter ned stilla när man fotar så och på så sätt låter fåglarna komma till en snarare än att röra sig så nära fåglarna tillåter och fota därefter.

(Den bifogade bilden är varken processerad i bildprogram eller komponerad innan tagning, utan mer eller mindre ögonblicksbild utan större tanke på inställningar, vilket syns ganska väl vid lite förstoring, var mest ute för att det var roligt och av det som går att utröna av fågeln ser ändå ganska gulligt ut, men som sagt, verkligen ingen uttänkt bild, så inte konstigt att kvaliteten tryter. Sen är det väl inte det absolut mest påkostade objektivet heller. Nikon AF-S Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX. Mångsidigt som bara f-n är det dock. Har ju heller inga som helst problem med kvaliteten överlag vid till exempel mer landskapsbetingade foton (eller så att säga foton där hela bilden mer eller mindre är en del av subjektet snarare än kanske ett subjekt och en bakgrund).

Nu har jag bubblat på tillräckligt, men jag vet att jag har det kreativa tänket som behövs, jag får bara träna på att ta mig till rätt plats för det fotot jag vill ta samt själva fotodelen att inte bli lat utan att verkligen tänka igenom och ställa in, om tid finns.

(Hoppas det inte blev allt för mycket ADHD-prata-osammanhängande-i-hundraförtio-km/h över det hela, skyller på tröttheten )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lekte lite med färgpennor och papper igår när det var grått och trist ute

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem

Åfasen. Man har att lära, jag hade fått för mig att M43-sensor var typ mer eller mindre leksaksnivå, att det var billigare och därför satt i de billigaste av struntkameror, men där ser man vad lite jag kan om sensorer (till mitt försvar så har jag inte egentligen läst någonting om M43), visste dock detta med brännvidden, med min "crop sensor" så blir ju 200mm i alla fall 300mm och 400mm hade ju blivit 600mm, men att få ut hela 800mm från 400mm, det är nästan så att man dreglar.

Haha, ja kamoflage hjälper nog en hel del, dock tveksamt hur mycket det skulle hjälpa för min nuvarande favoritplats och favoritobjekt dock, dvs koltrastarna vid rönnbärsträden utanför porten, man kommer ju rätt nära och det handlar väl mer om att inte göra snabba rörelser, så det är väl kanske så att min D5100 på 16MP har några MP färre än vad man hade önskat (framförallt om man tänker sig "workaround" till närbilder genom beskärning) men som nämnt i tidigare inlägg så är det nog en hel del okunskap och oerfarenhet med i spelet. EDIT: Kanske skulle hjälpa med kamoflage ändå, jag tänkte inte på att man antagligen ligger eller sitter ned stilla när man fotar så och på så sätt låter fåglarna komma till en snarare än att röra sig så nära fåglarna tillåter och fota därefter.

(Den bifogade bilden är varken processerad i bildprogram eller komponerad innan tagning, utan mer eller mindre ögonblicksbild utan större tanke på inställningar, vilket syns ganska väl vid lite förstoring, var mest ute för att det var roligt och av det som går att utröna av fågeln ser ändå ganska gulligt ut, men som sagt, verkligen ingen uttänkt bild, så inte konstigt att kvaliteten tryter. Sen är det väl inte det absolut mest påkostade objektivet heller. Nikon AF-S Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX. Mångsidigt som bara f-n är det dock. Har ju heller inga som helst problem med kvaliteten överlag vid till exempel mer landskapsbetingade foton (eller så att säga foton där hela bilden mer eller mindre är en del av subjektet snarare än kanske ett subjekt och en bakgrund).
<Uppladdad bildlänk>

Nu har jag bubblat på tillräckligt, men jag vet att jag har det kreativa tänket som behövs, jag får bara träna på att ta mig till rätt plats för det fotot jag vill ta samt själva fotodelen att inte bli lat utan att verkligen tänka igenom och ställa in, om tid finns.

(Hoppas det inte blev allt för mycket ADHD-prata-osammanhängande-i-hundraförtio-km/h över det hela, skyller på tröttheten )

Precis som du skrev så är det bästa att låta fåglarna komma. Även med kamouflage är det vad jag upplevt svårt att smyga på fåglar, om de inte är i princip tama.
Mina bästa tips är att testa med kamouflage och sätta sig och vänta. Ta en förbestämd plats där du vet att du har ett bra avstånd till där fåglarna brukar landa och där bakgrunden inte är allt för "stökig, samt att man har solen "i ryggen" för att få bästa ljuset.
Sen kanske inte alla de sakerna går att få, men det gäller att skapa de bästa förutsättningarna för sig själv

Kollar man på tex Jan Wegener mfl, så kan han sätta upp den sortens kvistar som den tänkta fågeln gillar (kvisten har kanske speciella blommor, bär eller dylikt) med buntband på en plats där han vet att hans tänkta objekt hänger till. Sen väntar han bara på att de ska landa på kvisten.

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem

Fårö fyr, Gotland.

Visa signatur

Gear: Nikon Z7 II & Z6, DJI Mavic 2 Pro, Nikon Z 14-24, Nikon Z 24-200
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Abisko nationalpark.

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Tavlor och konstnärer i all ära, men inget går upp mot moder naturs porträtt. Otroliga bilder ni lägger upp!

Permalänk
Medlem

Gick igenom lite bilder på disken, är fortfarande väldigt nöjd med denna Spitfire från 2017. Tänkte att med tanke på de fina fågelbilderna innan i tråden så lägger jag upp en fågel till fast av metall denna gång.

Första gången jag lägger upp en bild, tycker det försvann en hel del skärpa. Är tricket att lägga upp bilden på extern sida och länka in?

Permalänk
Medlem

Tyckte denna blev lite rolig.

Permalänk
Medlem

Det här är inte foton tagna med en vanlig kamera, utan stillbilder plockade från videoklipp i mina senaste projekt. Rätt kul att se hur pass bra stillbilder man kan få från dagens filmkameror! Bilden med gräset och bilen är filmad med en Phantom slowmotionkamera i 1200 fps.

Permalänk

Kul med lite fågelbilder! Tänkte att jag också skulle bidra lite! Denna bild är tagen på en tornfalk som satt i en gran utanför mitt hem

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Medlem

Nikon D850. Lite lat så orkar inte kolla vad det var för objektiv.

Instagram crop, fast nu har jag stängd ner Instagram ++ , får väl posta här då?!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Råkade gå förbi Riksdagen vid rätt tid. Fotat med mobilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Söker tips på mindre, men rolig fast glugg till Sony FF? Så trött på min zoom, även om den är bra. Vill ha något man kan jobba konstnärligare med (begränsning kan vara kul) + som är lätt och trevlig på en a7 III:a. Har även klurat på en lite kortare zoom, kanske rejält vidvinkelzoom... Hm..vet inte. Något vill jag ha! Gärna med trevlig närgräns. Kanske en macro som även är bra på annat...

Tar gärna tips.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av CptStewie:

Kul med lite fågelbilder! Tänkte att jag också skulle bidra lite! Denna bild är tagen på en tornfalk som satt i en gran utanför mitt hem

<Uppladdad bildlänk>

Oj, så fint. Tittar "rätt på en" genom kameran med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Söker tips på mindre, men rolig fast glugg till Sony FF? Så trött på min zoom, även om den är bra. Vill ha något man kan jobba konstnärligare med (begränsning kan vara kul) + som är lätt och trevlig på en a7 III:a. Har även klurat på en lite kortare zoom, kanske rejält vidvinkelzoom... Hm..vet inte. Något vill jag ha! Gärna med trevlig närgräns. Kanske en macro som även är bra på annat...

Tar gärna tips.

Kika på Viltrox primes om du inte redan gjort det. De har och fortsätter att släppa riktigt bra grejer till bra priser. Sen finns både Sigma och Tamron, men gällande primes så är nog Viltrox mest pang för pengen

Visa signatur

Min fotosida

Permalänk
Medlem

Norge förra sommaren.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | RTX 4070 | 32GB 3600MHz | 1TB NVMe

Permalänk
Skrivet av Alu:

Kika på Viltrox primes om du inte redan gjort det. De har och fortsätter att släppa riktigt bra grejer till bra priser. Sen finns både Sigma och Tamron, men gällande primes så är nog Viltrox mest pang för pengen

Har du någon/några av deras optik? Känner bara att jag måste komma ur mitt 24-105 träsk... (visst f4 är trevligt, men allt blir ändå lite "meh" och mer avbildande än så konstnärligt som jag önskar. Hade ett gäng gluggar till mina andra system, men när det kom till FF så fastnade jag med denna zoom. Men time to move on... Några du kan rekommendera från Sigma, Tamron osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har du någon/några av deras optik? Känner bara att jag måste komma ur mitt 24-105 träsk... (visst f4 är trevligt, men allt blir ändå lite "meh" och mer avbildande än så konstnärligt som jag önskar. Hade ett gäng gluggar till mina andra system, men när det kom till FF så fastnade jag med denna zoom. Men time to move on... Några du kan rekommendera från Sigma, Tamron osv?

Gällande Sigma så har jag haft deras 105mm f/2,8 DG DN Macro Art till Sony E.
Använde den primärt till blommor och lite insekter. Funkar även bra till porträtt.

Gällande Tamron så har jag haft deras AF 28-75mm f/2,8 Di III VXD G2 till Sony E
Allt i allo zoom

Gällande Viltrox så har jag haft deras AF 75mm f/1,2 Pro STM till Fuji X
Motsvarar runt 112mm FF. Tokskarp helt öppen. Använde den till allt. Viltrox (särskilt Pro och LAB serie) för Sony E kan som sagt vara något att kika på om du är ute efter prime objektiv

Kan varmt rekommendera alla tre

Visa signatur

Min fotosida