Spotify-prenumeranter klagar: "Hör reklam"

Permalänk
Medlem

Detta var orsaken till att jag sa upp mitt Spotifyabonnemang för några år sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av highwaystar:

Om det går att spola förbi reklamen så är det en del av podden och utanför Spotifys kontroll.

Det jag misstänkte, var dessutom ingen svensk reklam bara att det inte förekom i varje avsnitt utan lite "random" som gjorde mig osäker.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

What goes up eventually comes down sooner or later

Yes. But will it happen eventually or will it happen sooner or later, that's the big question.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MongomannDAF:

Hur kan alla missa österrikisk ekonomi!? Gång på gång?
Inget är värt mer än vad konsumenterna anser vara värt något, punkt.

Det du beskriver är kapitalism.

Men det är också sunt förnuft att om man inte tycker att varan är värd priset så köper man inte den till det priset heller. Antingen förhandlar man fram ett mer rättvist pris, går till en konkurrent som är värd sitt pris, eller så klarar man sig utan varan.

Oftast är det sistnämna faktiskt ett alternativ, till exempel streamad musik är inte livsnödvändigt. Har inte prenumererat på Spotify Premium på många år när det blev för dyrt och gratisversionen har så dålig reklam att jag hellre köper musiken jag lyssnar på och synkar privatkopierade filer själv.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Vill tacka denna tråd för att jag fick tummen ur och ställde in min återkommande pren (som rullat automagiskt Alldeles för länge). Ska bli kul att prova nåt nytt.

Avdelning offt prolly, men härom året blev jag lite paff när jag kände anledning att kontakta deras ktj.
Det händer att jag lyssnar på podcasts av icke-spotifyprioriterande, och jag hade åtminstone föreställt mig att de fått nån fråga om hur sådana rss kunnat läggas till ens övriga lyssningsval.
Men responsen blev typ 'uhm, duu.. regga det som önskad nyutv please, thaaanks' //pretend-Lumbergh
Sedan dess inte hänt nåt, såklart? Nån spåttifycommunityupptumme men sånt räknar jag aldrig..
Dock blivit varse om hur iaf patreonfeeds kan synkas, via en så att tillskrivas content creator.

Vilken konkurrent jag testar avgör jag själv, senare nån gång. ^^

'Nitenite

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Var betalande kund hos spotify under många år, men tröttnade för 3-4 år sen på de ständiga löftena om lossless och gick över till Apple Music istället. Kan sakna Spotify's överlägsenhet vad gäller att föreslå ny musik, men har inte ångrat beslutet för en sekund.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 32GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

"Kul" när de ska "utreda" varför reklamen slipper igenom...

Som När ett bolag ska utreda varför de "inte vill göra något åt det" alltid till deras fördel... Eller när bolaget ska "utreda" varför de själva inte gjorde det de var ålagda att göra...xD

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

If you see Rainbows and Unicorns 🦄 in the Back 🔙 it's changed...You see 'em? 🤣 🤣

Permalänk
Medlem

Fast man måste ju säga musik är jäkligt billigt med Spotify, jämför med video streaming markanden , med Spotify har jag bara det för 119 kr månad o typ allt finns. När de kommer till video är det ett evigt bytande av abonnemang och man ska hålla koll på uppsägningstider också utöver plan på vilka serier som är vart och till vilken vi ska byta näst

Har inte märkt av problemet utom i poddar men då är de nog som andra säger by design , brukar använda antenna pod istället för laddar jag ner fungerar det spola förbi reklam enkelt och den fungerar bra med Android Auto också

Permalänk
Medlem

Jag får bara reklam som är inklippt i poddar, tror tyvärr att podcasts kommer plockas bort från spotify om det kommer krav om 100% reklamfria podcasts.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

5 dagar gammal nyhet, poppar fortfarande upp högst upp på startsidan, så tradigt.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Men nästan alla poddar som inte har avtal med spotify utan tillgängliggör sin podd via ett flertal tjänster får sina inkomster via sponsormeddelanden som är del av ljudfilen som tillgängliggörs. Spotify är nog föga intresserade att ersätta dem för att filtrera bort det ur deras podcasts? De är knappt intresserade av att ersätta artister för deras musik vilket rimligen borde vara kärnan i deras tjänst.

Kärnan i deras tjänst är sälja reklam. Det har alltid varit grundarnas huvudmål.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Youtube premium ftw. Då får du music på köpet och kan lyssna på youtube med släkt skärm mm.

Dessutom så slipper du pilla med adblockers som en liten luffare.

Det är inte ens dyrt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Inget jag har märkt förutom vissa podcast där vissa slänger in reklam mitt i. Ett annat irriterande problem är när man lyssna på Musik och man få börja höra AI-musik och de låter ju skit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Reklamfritt för mig förutom sponsorer i Podcasts. Stör mig lite, men på andra sidan kan man bara spola fram så slipper man.

Precis detta som gör att jag inte hoppat på YT-betalvariant. Allt jag konsumerar lägger flera minuer i klippen att prata om manscaping, snabblagad mat, vpntjänster och annan skit. Betalar jag för reklamfritt ska det vara reklamfritt!

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk
Medlem
Skrivet av novafaen:

Precis detta som gör att jag inte hoppat på YT-betalvariant. Allt jag konsumerar lägger flera minuer i klippen att prata om manscaping, snabblagad mat, vpntjänster och annan skit. Betalar jag för reklamfritt ska det vara reklamfritt!

Kan skippa med tredjepartsprogram, eg. revanced

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Nu är det väl "sponsor-spots", men lyssnar jag på poddar får jag reklam. Har dock sluppit reklam när jag strömmar vanlig musik. Åtminstone än så länge...

Precis. Man betalar för reklamfri MUSIK, poddar har reklam och sponsorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ska det vara reklamfritt även när man lyssnar på pod? Jag tolkade det som att det var en del av poddarna jag lyssnade på men har aldrig upplevt reklam när jag lyssnar på musik. Ska tilläggas att jag inte använder Spotify dagligen, eller ens veckovis ibland.

Förr så sålde de premium som "reklamfritt", nu står det "reklam fri MUSIK"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Men nästan alla poddar som inte har avtal med spotify utan tillgängliggör sin podd via ett flertal tjänster får sina inkomster via sponsormeddelanden som är del av ljudfilen som tillgängliggörs. Spotify är nog föga intresserade att ersätta dem för att filtrera bort det ur deras podcasts? De är knappt intresserade av att ersätta artister för deras musik vilket rimligen borde vara kärnan i deras tjänst.

Njae, de kan lägga in vanlig reklam också i sina poddar.
titta på t.ex. den australiensiska podden "Toni and Ryan", varför skulle de ha svensk reklam i sin aus-podd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Varför vill man ens använda Spotify? Har aldrig varit sugen på att skaffa det när det finns cd och youtube med adblock.

Har hört att man kan uptäcka nya artister så det är väl nått.

Jag följer en endaste podd, sporadiskt, utöver de 5-6 spellistorna jag lyssnar på, podden finns BARA på spotify, med reklam självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Youtube premium ftw. Då får du music på köpet och kan lyssna på youtube med släkt skärm mm.

Det är inte ens dyrt.

Nackdelen, ingen separat spelare för datorn, utan du är tvungen att köra webbläsare..

Permalänk
Medlem

De flesta poddar jag följer har en Patreon där man blir månadsgivare och får tillgång till en länk för en reklamfri version.

Permalänk
Medlem

"Annonsfri" upplevelse då Spotify inte anser banners i klienten som annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det är inte ens dyrt.

Ja jo.. Men sen finns ju "buggen" där om du castar till TVn så kan Youtube på TVn "tappa bort" att det är en premiumanvändare som castar och börja visa reklam igen efter ett tag.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan skippa med tredjepartsprogram, eg. revanced

Absolut, jag använder sponsorblock i Firefox. Detta bryter dock mot ToS, jag tycker inte jag ska behöva bryta avtalet för att få det jag betalar för.

Visa signatur

I mörkret hittar du en kanelbulle

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av highwaystar:

Om det går att spola förbi reklamen så är det en del av podden och utanför Spotifys kontroll.

Ja, det är en del av podden, men det är Spotify som bestämmer vad som får spelas på deras plattform. Jag som betalande kund har ingått ett avtal med Spotify om att allt jag lyssnar på som betalande medlem ska vara reklamfritt. Att Spotify inte ser till att detta anammas visar hur lite företaget bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hembrygd:

Varför vill man ens använda Spotify? Har aldrig varit sugen på att skaffa det när det finns cd och youtube med adblock.

Har hört att man kan uptäcka nya artister så det är väl nått.

För folk lyssnar på telefonen, i bilen, blåtandshögtalare etc?
Har inte spelat en skiva på CD-skiva på 10år, finns inte ens en cd-spelare i dagens bilar.
Äger folk ens cd-spelare längre?

Hålla sig till ämnet..
Fick reklam ibland för värdelösa poddar, men det var ett par år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

För folk lyssnar på telefonen, i bilen, blåtandshögtalare etc?
Har inte spelat en skiva på CD-skiva på 10år, finns inte ens en cd-spelare i dagens bilar.
Äger folk ens cd-spelare längre?

Oja, flera stycken och med tanke på priserna på beggade så börjar folk förstå varför cdn är ett bra format.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Oja, flera stycken och med tanke på priserna på beggade så börjar folk förstå varför cdn är ett bra format.

Så är LP-skivor, är fortfarande en liten niche för en ganska specifik grupp.
Problemet är inte formatet, problemet är att formatet är extremt begränsat 2025 om man inte lyssnar i vardagsrummet..
Personligen ser jag ingen direkt fördel med CD-skivan, extremt begränsande när man kan få 99% av all musik i telefonen och kan spela upp det överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nackdelen, ingen separat spelare för datorn, utan du är tvungen att köra webbläsare..

Är det ett problem?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så är LP-skivor, är fortfarande en liten niche för en ganska specifik grupp.
Problemet är inte formatet, problemet är att formatet är extremt begränsat 2025 om man inte lyssnar i vardagsrummet..
Personligen ser jag ingen direkt fördel med CD-skivan, extremt begränsande när man kan få 99% av all musik i telefonen och kan spela upp det överallt.

99% av all musik är ett icke argument.

Sen var det den där lilla detaljen att spela upp det överallt. Nej det kan man inte. Sen har vi nästa lilla detalj med vad det spelas på. Tandborstar i öronen duger till ljudmattor men nån inlevelse är det aldrig.

Klarar du att släpa på en telefon så kan du lika gärna släpa på en bärbar cd-spelare. Men du är inte beroende av täckning....

Sen har man givetvis en anläggning i alla rum man vill ha musik i så det där med vardagsrummet är givetvis en begränsning som du själv har satt.

Visa signatur