Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kentlarson:

Hej alla!

Det där Klarna-kortet var ingen lätt uppgift för mig att få. Nu tänker du att jag är en hopplös kreditmissbrukare med anmärkningar och skulder hos Kronofogden! Men läget är ett helt annat. Jag saknar fullständigt kreditengagemang och har inga skulder överhuvudtaget. Klarna har dessutom gjort en kreditprövning på mig där det framgår att min kreditvärdighet är "Mycket hög".

Jag misslyckas gång på gång med att ansöka om kortet då jag får ett felmeddelande "Det ser ut som om din ansökan inte kan godkännas just nu. Det kan bero på att du inte använt och betalat tillräckligt mycket med Klarna för att kvalificera dig".

Detta blir ju ett moment 22. Utan kort blir det inte många inköp.

I min kontakt med deras kundservice idag (chat med handläggare "Vansh") fick jag förslaget att jag "gör fler inköp på kredit och betalar dom i tid". Det lär vidare vara ett krav att man gör kreditköp för att kvalificera sig.

Jag lägger ut hela chatten nedan. Detta efter att jag fått tillstånd att göra så av handläggaren.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Forts i nästa inlägg då jag har nått maximalt antal tillåtna bilder.

Skrivet av kentlarson:

forts på mitt förra inlägg.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Så. Döm själv. Jag kanske är en idiot eller också så har jag en poäng här.

Min analys är att Klarna i första hand ger kreditkort till personer med skulder och anmärkningar. De som inte har ekonomiska problem lönar sig inte affärsmässigt...

Jag tycker svaret är rätt uppenbart för mig. Du har inte handlat med Klarna. Klarna gör sin kreditbedömning till stor del på det kundengagemang du haft hos dem. Nollkreditengagemang är ju inte nödvändigtvis positivt vid kundansökan.

Potentiella lösningar:
Handla via Klarna på faktura vid fakturaköp ett tag och sök kreditkort igen.
Skaffa annat kreditkort.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker svaret är rätt uppenbart för mig. Du har inte handlat med Klarna. Klarna gör sin kreditbedömning till stor del på det kundengagemang du haft hos dem. Nollkreditengagemang är ju inte nödvändigtvis positivt vid kundansökan.

Potentiella lösningar:
Handla via Klarna på faktura vid fakturaköp ett tag och sök kreditkort igen.
Skaffa annat kreditkort.

Tack. Så är det nog. Jag har handlat massor med Klarna genom åren och även på sista tiden för att möjliggöra att ansökan går igenom. Dock krävs en historik av kreditengagemang för att kunna godkännas. Jag tycker att de inte lyckats förmedla just att jag måste göra KREDIT-köp för att godkännas. Det har jag ingen lust att göra bara för att få deras kort så jag tar till mig av din potentiella lösning #2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Tack. Så är det nog. Jag har handlat massor med Klarna genom åren och även på sista tiden för att möjliggöra att ansökan går igenom. Dock krävs en historik av kreditengagemang för att kunna godkännas. Jag tycker att de inte lyckats förmedla just att jag måste göra KREDIT-köp för att godkännas. Det har jag ingen lust att göra bara för att få deras kort så jag tar till mig av din potentiella lösning #2.

Klarna är ett skitföretag som man gör bäst i att undvika så långt det går. Jag har aldrig gjort ett köpt med Klarna (deras egna tjänst) och det fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

De flesta kortköp online har säljaren valt Klarna.
Konstigt om man lyckats undvika Klarna som online köpare i Sverige.
Så fort man handlar med valet att man får varan först o betalar sedan, så är Klarna med i matchen.
Har själv ett Klarna konto, men inget kort. Man nyttjar ju kredit om man får köpet före man betalar.
Det jag läst på deras regler, har inte föranlett mig att fundera på dem för ett kreditkort. Vill egentligen aldrig välja Klarna, men har inget val om säljaren valt dem. Har inget att klaga på, de skickar ut en liten blänkare före sista betalningsdag, ifall man glömt, så +1 för det.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Jag har blivit erbjuden Handelsbankens Platinum kreditkort som en del av att bli premiumkund hos dem. Det kostar 450 kr i månaden, men jag får bättre rabatt på bolån och ett gratis Platinumkort. Är det någon här som använder det här kortet? Jag använder för närvarande SAS Mastercard Premium som ger mig Eurobonus-poäng och hjälper mig att behålla min Gold-medlemsstatus. Jag spenderar ungefär 300 000–400 000 kr per år. Har ni några förslag?

Permalänk
Officiell jultomte

Revolut ändrar sina helgavgifter för valutaväxling:

Citat:

Vi sänker avgifterna för våra kunder med betalpaket. Från och med 22 april 2025 gäller följande valutaväxlingsavgifter på helger:

-Standard-kunder fortsätter att betala 1 % av det växlade beloppet.
-Plus-kunder betalar nu 0,5 % av det växlade beloppet.
-Premium-, Metal- och Ultra-kunder betalar nu inga ytterligare helgavgifter för valutaväxling.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Jag har blivit erbjuden Handelsbankens Platinum kreditkort som en del av att bli premiumkund hos dem. Det kostar 450 kr i månaden, men jag får bättre rabatt på bolån och ett gratis Platinumkort. Är det någon här som använder det här kortet? Jag använder för närvarande SAS Mastercard Premium som ger mig Eurobonus-poäng och hjälper mig att behålla min Gold-medlemsstatus. Jag spenderar ungefär 300 000–400 000 kr per år. Har ni några förslag?

Jag hoppade nyligen på det erbjudandet men fick precis kortet så inte hunnit använda det ännu. Planen är att köra Amex Blue Cashback + Handelsbankens platinum istället för Amex Eurobonus Premium och SAS Mastercard som jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakman:

Har Bahnhof via stadsnätet. Var in och kollade hur priserna såg ut och valde att logga in. De erbjuder två olika priser för samma hastighet (har 250/250 för 229kr/mån). Undra om de är på väg att höja...?
<Uppladdad bildlänk>

EDIT: Loggade ut och kollade vad det skulle kosta för grannen, mycket riktigt... det är de dyrare priserna som visas där och mitt 250/250 verkar gå upp en tjuga till 249kr/mån.
<Uppladdad bildlänk>

Du är inte inne i fel tråd?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683897-bahnhofs-smygh...

Permalänk
Medlem

Jo 😂 Hur gick det där till 🤯

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Idag blev det min tur, yay...
Prövar att skriva hela för, mellan och efternamn så får vi se om det går bättre för att få efaktura

Väldigt konstigt att dom även skriver att man ska ange namnet exakt som det står på kortet även i brevet som kommer.

Nitlott igen :(. Även fulla namnet blev nekat.
Pratade med amex supporten som efter lite diskussion och övertygande om att bankens hemsida faktiskt inte var problemet sa att det var en känd bugg och att dom jobbar på en lösning. Skulle prova igen om några dagar...

Drygt när det tar typ 2 veckor att få feedback via snigelpost

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Pratade med amex supporten som efter lite diskussion och övertygande om att bankens hemsida faktiskt inte var problemet sa att det var en känd bugg och att dom jobbar på en lösning. Skulle prova igen om några dagar...

Ja jag har provat ca 5 gånger med alla möjliga varianter och det fungerar ändå inte. Hoppas de löser det snart.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag betalade precis DKK med Revolut, fick betala 1.57:1 SEK:DKK, växelkursen ska vara 1.5:1 SEK:DKK, så typ 4.5% påslag. Inget vidare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag betalade precis DKK med Revolut, fick betala 1.57:1 SEK:DKK, växelkursen ska vara 1.5:1 SEK:DKK, så typ 4.5% påslag. Inget vidare!

Forex hemsida just nu:

Valutakurs 19FEB2025 11:15: 1 DKK = 1,5799 SEK

Edit:
Gick in på Revoluts app och valde att växla till 100 DKK, fick upp 150,3 SEK som pris. Väljer jag 1000 DKK så blir det 1502,9 SEK.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Forex hemsida just nu:

Valutakurs 19FEB2025 11:15: 1 DKK = 1,5799 SEK

Hur skulle spot kl 11:15 vara relevant menar du? Spot nu är 1.4989

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tossefar:

Hur skulle spot kl 11:15 vara relevant menar du? Spot nu är 1.4989

Trodde Forex höll sin hemsida uppdaterad, kollade helt enkelt inte tiden på det jag kopierade från deras hemsida.

Tänkte att 1.57 var spot just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Forex visar sina priser inkl. deras (stora) påslag så det är inte en vettig källa oavsett. DKKSEK har inte varit över 1.57 sedan förra sommaren.

Visa signatur

Jag har en tigerrandig vakthund... akta er

Permalänk
Medlem

Får också helt annan kurs, 0,6671, alltså 1,50 just nu.
Kan det vara något påslag för "fair use", om man växlar mycket har de något extra påslag.
Annars en glitch. Ser det likadant ut nu?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men Revolut har alltid gett mig riktigt kass kurs på NKK och DKK medan EUR har funkat bra.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av PointMan:

Trodde Forex höll sin hemsida uppdaterad, kollade helt enkelt inte tiden på det jag kopierade från deras hemsida.

Tänkte att 1.57 var spot just nu.

Skrivet av glemmy:

Får också helt annan kurs, 0,6671, alltså 1,50 just nu.
Kan det vara något påslag för "fair use", om man växlar mycket har de något extra påslag.
Annars en glitch. Ser det likadant ut nu?

Skrivet av frong:

Vet inte varför men Revolut har alltid gett mig riktigt kass kurs på NKK och DKK medan EUR har funkat bra.

Är helt inne på att jag såg 1:1.57 igår men växlingskurs på transaktionen är 1:0.6654 (1:1.502) SEK:DKK.
Pausade just för att kursen verkade helt galen men verkar blivit rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

För mig funkade det direkt, skrev som på kortet "X X <efternamn>" X X är initial på förnamn & mellannamn

Enda dom fula till sig var att efakturan var på minimum beloppet att betala men det ändrades sig efter en chatt till supporten att den alltid skall betalas i sin helhet nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

För mig funkade det direkt, skrev som på kortet "X X <efternamn>" X X är initial på förnamn & mellannamn

Enda dom fula till sig var att efakturan var på minimum beloppet att betala men det ändrades sig efter en chatt till supporten att den alltid skall betalas i sin helhet nu

Exakt samma jag gjorde och fungerade inte för mig. Frågan är om det har något med våra extra fina bokstäver ÅÄÖ?
Jag provade även fullständigt mellannamn, förnamn och efternamn vilket inte heller hjälpte vilket en annan medlem här rapporterat.

Väntar några dagar och försöker igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Exakt samma jag gjorde och fungerade inte för mig. Frågan är om det har något med våra extra fina bokstäver ÅÄÖ?
Jag provade även fullständigt mellannamn, förnamn och efternamn vilket inte heller hjälpte vilket en annan medlem här rapporterat.

Kan nog vara så med ÅÄÖ, mitt namn har inte dessa bokstäver

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag tror inte åäö är problemet.

Hade också problem från början, hade då följt Amex instruktioner och då alltså skrivit det namn som står tryckt på kortet, fick ingen efaktura.

Läste vad folk skrev här i tråden och gjorde om, skrev denna gång istället mitt namn så som Amex skriver det på fakturorna (inkl åäö!), verkar ha fungerat.

Så det är väl mitt tips, dubbelkolla så det du skriver in faktiskt är just vad Amex säger att du heter ("Kortmedlem: x" på fakturan). Det verkar ju vara rätt svar(?).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror inte åäö är problemet.

Hade också problem från början, hade då följt Amex instruktioner och då alltså skrivit det namn som står tryckt på kortet, fick ingen efaktura.

Läste vad folk skrev här i tråden och gjorde om, skrev denna gång istället mitt namn så som Amex skriver det på fakturorna (inkl åäö!), verkar ha fungerat.

Så det är väl mitt tips, dubbelkolla så det du skriver in faktiskt är just vad Amex säger att du heter ("Kortmedlem: x" på fakturan). Det verkar ju vara rätt svar(?).

Testade igen nu men behöll specialbokstäverna ÅÄÖ. Förra vändan när jag skrev fulla namnet enligt fakturorna med AO istället för ÅÄÖ så gick det inte igenom. Eftersom ÅÄÖ försvinner på kortet antog jag att dom ville ha det så (felaktigt?). Återkommer om en vecka eller två när facit kommer.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och velar om jag ska byta till SAS Amex Elite istället för SAS Amex Premium..
Det är mycket pengar men frågan är om fördelarna är värda det..

Just nu när det är uppgraderingskampanj i 1 vecka till så lockar det..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering på AMEX kortet.
På minus sidan:
Computersalg, tog inte AMEX, men jag kunde köpa prylen från dem ändå, via CDON som tar AMEX.

Den stora förvåningen kom i veckan. Power kör en riktigt bra drive på RAZR 50 Ultra till 9/3. (Köpte två) De tar inte AMEX, men dealen var såpass bra att Volvo kortet fick jobba lite till. En halv procent är bättre än ingenting.
(Fruns Samsung z flip har spruckit i vecket och jag avskyr min pixel8pro)

På den positiva sidan:
Lokala Tempo butiken tar AMEX.

Så två stora, som inte tar, medans lilla tempo tar.
Omöjligt att veta i förväg vilka som tar AMEX, eller inte.
Det är trial and error som gäller.

Vad gäller växelkurs, generellt. Så har jag alltid fått OK kurs av min bank på kortbetalning utomlands. Kontant uttag är det skyhöga avgifter från alla möjliga. Plockade ut några hundra euro i Finland. Kort terminalen debiterade €10 (120sek vid tillfället.) även om forex har kass kurs, kan det löna sig om man tar hänsyn till diverse påslag utomlands.
Den största missen vi gjorde, var att rösta nej till euron när vi hade chansen.
Tänk vad gott det varit om man slapp att ens fundera på hur, eller var man blir blåst bara för att man inte är hemma? Samma sedel skulle fungerat över allt i EU...
(Ja, kronan "är stark" just nu, men en euro kostar fortfarande över tio spänn.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Turbonisse:

Liten uppdatering på AMEX kortet.
På minus sidan:
Computersalg, tog inte AMEX, men jag kunde köpa prylen från dem ändå, via CDON som tar AMEX.

Den stora förvåningen kom i veckan. Power kör en riktigt bra drive på RAZR 50 Ultra till 9/3. (Köpte två) De tar inte AMEX, men dealen var såpass bra att Volvo kortet fick jobba lite till. En halv procent är bättre än ingenting.
(Fruns Samsung z flip har spruckit i vecket och jag avskyr min pixel8pro)

På den positiva sidan:
Lokala Tempo butiken tar AMEX.

Så två stora, som inte tar, medans lilla tempo tar.
Omöjligt att veta i förväg vilka som tar AMEX, eller inte.
Det är trial and error som gäller.

Vad gäller växelkurs, generellt. Så har jag alltid fått OK kurs av min bank på kortbetalning utomlands. Kontant uttag är det skyhöga avgifter från alla möjliga. Plockade ut några hundra euro i Finland. Kort terminalen debiterade €10 (120sek vid tillfället.) även om forex har kass kurs, kan det löna sig om man tar hänsyn till diverse påslag utomlands.
Den största missen vi gjorde, var att rösta nej till euron när vi hade chansen.
Tänk vad gott det varit om man slapp att ens fundera på hur, eller var man blir blåst bara för att man inte är hemma? Samma sedel skulle fungerat över allt i EU...
(Ja, kronan "är stark" just nu, men en euro kostar fortfarande över tio spänn.)

Generellt så ska man leta upp de lokala bankernas automater, de har ofta lägre avgifter. Euronet och allt annat skräp man hittar på flygplatser och turistgator bör undvikas.

Amex funkar på alla matbutiker och systemet här i stora staden, så täcker åtminstone bulken av mina inköp.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

E-fakturan kommer på lägsta beloppet att betala också, vill du få på hela summan behöver du ringa in så fixar dom det. Om du nu inte redan hade koll på det.

Ligger du på 300k spend per år så skulle du dra ihop 2x 2-4-1 vouchers med Amex Elite. Annars har du Amex Premium som ger dig 1x 2-4-1 efter 150k spend. Dock ändrar dom så att man inte kan boka business/first med bonuspoäng med Premium-kortet längre, vilket gör Premium lite mindre attraktivt om man är ute efter just det. 135kr/mån för Premium och 15p/100kr spend, samt 500kr/mån för Elite och 20p/100kr spend. Så det är lite vad man vill få ut av kortet som styr kostnaden.

Jag har läst på flera håll att Amex premium inte längre är värt just på grund av att man inte belönas med vouchers som kan användas i business- eller högre klass. Min fråga är dock denna: Är det inte fortfarande gynnsamt om man nöjer sig med coach? Eller missar jag något?

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Jag har läst på flera håll att Amex premium inte längre är värt just på grund av att man inte belönas med vouchers som kan användas i business- eller högre klass. Min fråga är dock denna: Är det inte fortfarande gynnsamt om man nöjer sig med coach? Eller missar jag något?

Jo det är det om man får in tillräckligt med poäng per år, fortfarande bra värde om man tänker flyga till USA/Asien som kostar cirka 10k SEK T/R i ekonomi. Däremot så blir det en försämring från var det har varit tidigare, så många väljer Amex Elite istället eller annat kort

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB