Arbetsgivare vill ha sjukintyg efter jag haft semester

Permalänk
Medlem

Arbetsgivare vill ha sjukintyg efter jag haft semester

Hej!
Tänkte bara kolla vad som gäller.
Min arbetsgivare tvingade mig att ta ut 7 dagars semester.
Nu meddelade jag att jag är sjuk och inte kommer på Måndag.
Han säger att jag måste ha läkarintyg.
Kan detta stämma?

Permalänk
Medlem

Nej.

Men om tar ut sjukersättning under semestern och sammanlagt då vart sjuk mer än 7 kalenderdagar så behövs intyget.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

På den åttonde dagen av sjukfrånvaro har arbetsgivaren rätt att be om sjukintyg, vill jag minnas. Har någon, eller lönesystemet, tolkat din frånvaro som att dina 7+1 dagar är åtta dagars sjukdom?

Har du någon form av dokumentation som styrker att arbetsgivaren bad dig ta ut sju semesterdagar?

Permalänk
Medlem

"På åttonde sjukdagen måste du lämna läkarintyg till din arbetsgivare för att få sjuklön, men arbetsgivare kan kräva ett intyg tidigare. Du kan gå miste om sjuklön för de dagar som ditt läkarintyg saknas."

"Arbetsgivaren har alltid rätt att kräva sjukintyg från åttonde dagen, men när det finns särskilda skäl kan arbetsgivaren kräva det från en tidigare dag, till och med från första sjukdagen."

https://www.unionen.se/rad-och-stod/sjukintyg

Det går inte för oss att ge ett blankt ja eller nej här. Vi vet för lite.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rosenvik:

På den åttonde dagen av sjukfrånvaro har arbetsgivaren rätt att be om sjukintyg, vill jag minnas. Har någon, eller lönesystemet, tolkat din frånvaro som att dina 7+1 dagar är åtta dagars sjukdom?

Har du någon form av dokumentation som styrker att arbetsgivaren bad dig ta ut sju semesterdagar?

Det stämmer. Men det finns specialfall där arbetsgivaren kan kräva intyg från första dagen, tex om man varit sjuk mycket. Om det specialfallet gäller så vet man om det som arbetstagare. Arbetsgivaren kan inte komma med kravet i efterhand.

Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Kan detta stämma?

De sju dagarnas semester du hade var verkligen också semester? Du var inte sjuk på din semester? Eller vad har semestern med detta att göra?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Det är fredag idag... det här har alltid fascinerat mig, folk som vet hur de kommer må flera dagar i förväg, måste ha synsk förmåga jag själv alltid saknat.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Jag har fått sparken (30 dagar uppsägning) och jag hade semesterdagar kvar. Arbetsgivaren ville inte betala ut i pengar så tvingade mig att ta ut 7 dagar semester.
Nu har jag bara 7 dagar kvar (på Måndag) på min anställning.
Jag hörde av mig idag att jag är sjuk, och han kväver då läkarintyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moyozuz539:

Jag har fått sparken (30 dagar uppsägning) och jag hade semesterdagar kvar. Arbetsgivaren ville inte betala ut i pengar så tvingade mig att ta ut 7 dagar.

En arbetsgivare kan inte tvinga en att ta semester som inte redan var inplanerad under uppsägningstiden, så det hade du aldrig behövt gå med på. Låter som ni har en rätt dålig relation generellt då, trist läge men du slipper ifrån den snart i alla fall!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

Tänk på att du vill ha ett jobb efter detta jobb och då kan arbetsgivaren be om att få prata med din förra arbetsgivare. Om du då är sjuk så skulle jag rekommendera dig att försöka fixa ett sjukintyg. Då din sjuk precis vid slutet av anställningen ser misstänktsam ut.

Sedan på vilket sätt kan en arbetsgivare tvinga en redan uppsagd person från dag 1 att lämna sjukintyg? På vilket sätt skulle denna kunna straffa dig, det jag kommer på är just att ge dig dåliga referenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är fredag idag... det här har alltid fascinerat mig, folk som vet hur de kommer må flera dagar i förväg, måste ha synsk förmåga jag själv alltid saknat.

Ja det är märkligt.
När jag arbetade skämtade arbetsgivaren och jag om vad som var godkänd frånvaro och det var den egna begravningen och inget annat... Arbetsmoralen är tyvärr inget man prioriterar längre.

Permalänk
Medlem

Får jag begära in ett läkarintyg tidigare än den åttonde dagen?
Ja. Ibland kan det finnas skäl för en arbetsgivare att begära in läkarintyg tidigare, till exempel av rehabiliterings- eller kontrollskäl. Ett exempel kan vara att medarbetaren har varit sjuk många gånger under en begränsad tid utan att ha kontaktat läkare och utan att ha någon kronisk sjukdom. Om du vill göra en sådan begäran ska den vara skriftlig och får inte gälla längre tid än ett år. Avvikelser kan göras genom kollektivavtal.

Även Försäkringskassan kan besluta att en medarbetare ska lämna läkarintyg från och med första dagen i varje sjukperiod. Ett sådant beslut kallas för läkarintygsföreläggande. Försäkringskassan kan ta initiativet själv, eller så kan du som arbetsgivare be att vi gör det.

https://www.forsakringskassan.se/arbetsgivare/sjukdom-och-ska...

EDIT: Alla är duktiga på att snabbt svara
Låter ändå min stå kvar

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tänk på att du vill ha ett jobb efter detta jobb och då kan arbetsgivaren be om att få prata med din förra arbetsgivare. Om du då är sjuk så skulle jag rekommendera dig att försöka fixa ett sjukintyg. Då din sjuk precis vid slutet av anställningen ser misstänktsam ut.

Sedan på vilket sätt kan en arbetsgivare tvinga en redan uppsagd person från dag 1 att lämna sjukintyg? På vilket sätt skulle denna kunna straffa dig, det jag kommer på är just att ge dig dåliga referenser.

Det är inte säkert att det ens går att fixa ett sådant läkarintyg. Vårdcentraler är generellt inte så pigga på att ta emot patienter på första sjukdagen, så de kommer förhala det.
Det normala när en arbetsgivare vill ha intyg från dag 1 är att man också ser till att den anställde får gå till företagshälsovården för detta intyg. Det brukar nämligen vara fall som rullat på ett tag och redan har rehab och annat igång när man begär detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att det är en arbetsplats med mycket bristfälliga förhållanden – tråkigt att se hur vissa av er diskuterar. Det påminner mig om tidigare arbetsplatser där erfarna medarbetare stolt kunde säga att de inte varit sjuka på 30 år och regelbundet arbetade 15-timmarspass. Att de sedan, vid 50 års ålder, rörde sig som 85-åringar med slitna knän och ryggar var en annan historia.

Det är beklagligt att ni utgår från att det är arbetstagaren som är problemet, snarare än arbetsgivaren.

Till TS: Chefen din kan kräva det från dag 1. Mitt tips är att dyka upp på jobbet eller gå till en läkare och be om sjukintyg. Att vara förkyld är också att vara sjuk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moyozuz539:

Hej!
Kan detta stämma?

Läste inlägget igen nu, lite mer noggrant. Varför meddelade du idag att du är sjuk på måndag? Det är så klart det som triggat din arbetsgivare.

Visa signatur

Permalänk

Meddelar du redan på fredag att du kommer vara sjuk på måndag?

Eller tänker du att eftersom du är sjuk idag så kommer du ha en semesterdag kvar som "måste" användas på måndag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nalle-Puh:

Ja det är märkligt.
När jag arbetade skämtade arbetsgivaren och jag om vad som var godkänd frånvaro och det var den egna begravningen och inget annat... Arbetsmoralen är tyvärr inget man prioriterar längre.

Jag har slitit häcken av mig för dom i 6 år, nästan alltid jobbat på lunch utan ersättning. Behandlad som skit dagligen, jag lovar att 99% av alla människor inte skulle ta det mer än några dagar.
Vilket har slitit ut mig totalt, vilket gjort mig känslig för infektioner så jag varit sjuk mycket på sista tiden.
Så jag tar inte åt mig att du ifrågasätter min arbetsmoral.
Jag vet att jag jobbat som ett djur.

Förväntar mig inga referenser. Det har kommit och gått 100 tals människor (vissa slutar efter första dagen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av livetsgoda:

Meddelar du redan på fredag att du kommer vara sjuk på måndag?

Eller tänker du att eftersom du är sjuk idag så kommer du ha en semesterdag kvar som "måste" användas på måndag?

Han hörde av sig idag och frågar om jag kommer på måndag.
Jag svarar nej jag är sjuk.

Mer exakt
"Hej!
Jag är sjuk, jag kan höra av mig om jag blir frisk innan jag slutar."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det arbetsgivaren också kan göra är att trilskas med slutlönen. Så det kan finnas en ekonomisk bit också. Men man kan ju inte bli mer uppsagd om man redan ska sluta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur från du endast 30 dagar uppsägningstid när du varit där i 6 år. Borde väl vara 2 eller 3 månader?

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryzer:

Hur från du endast 30 dagar uppsägningstid när du varit där i 6 år. Borde väl vara 2 eller 3 månader?

1 mån är standard om man inte har kollektivavtal. Arbetsgivaren kan skriva in en längre uppsägningstid i anställningskontraktet, men det är det inte alla som tänker på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

LAS säger 30 dagar, avvikelse från det är reglerat i kollektivavtal eller i anställningsavtalet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Japp 30 dagar.

Husomhelst ska man kontakta läkaren på måndag och få intyg ifrån samma dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

1 mån är standard om man inte har kollektivavtal. Arbetsgivaren kan skriva in en längre uppsägningstid i anställningskontraktet, men det är det inte alla som tänker på.

Skrivet av Mindfighter:

LAS säger 30 dagar, avvikelse från det är reglerat i kollektivavtal eller i anställningsavtalet.

Är ni säkra på det? LAS säger detta?

Citat:

Uppsägningstid

11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Är ni säkra på det? LAS säger detta?

Ja, det ser bra ju bra ut, alltid trott det var kollektivavtal/anställningsavtal som förlängde uppsägningstiden.

Då rekommenderar vi ts att kontakta facket för att få det denna har rätt till!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Tråkigt att du blivit uppsagd och att arbetsgivaren fifflar. Det låter dock som att det är ett bra beslut.
Om du kör med samma kort tillbaka och ful-sjukskriver dig flera dagar innan, så finns det ingen tillit att reparera ändå.

Och att du "sliter" ut dig mer än 99% av alla andra, så skjuter du dig i foten. Det har inget med arbetsmoral att göra.
Finns många som jobbar mycket och många timmar mer än de 8 som står på pappret, utan att slita ut sig.
Kan du inte av att arbeta hållbart, förlorar både du (och per automatik din framtida arbetsgivare).

Du bör söka rådgivning hos ditt fackliga ombud. Är säker på att uppsägning av arbetsgivare är längre än 30 dagar när man jobbat så länge och har svårt att tro att du måste ta ut semester.

Det är väl bara åka in och göra dina arbetsuppgifter som vanligt så får du de 7 dagarna utbetalda istället?

Dessutom måste arbetsgivaren underlätta för dig att söka nya arbete, som att gå på intervjuer osv.

Oavsett vad så måste du på bollen igen. Söka nytt eller utbilda dig till något som eftertraktas på arbetsmarknaden.

Visa signatur

[Stationär] i7 13700K, RTX3080Ti
[Laptop] i7 11800H + Liquid metal, RTX3070 + Liquid metal
Bild: 42" 4K 120hz
Ljud: Simgot SuperMix 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Konstigt nog kan man lära sig hur kroppen fungerar. Tillfriskna från värre infektioner/influensa brukar ALLTID ta 6-8 dagar för mig.
Det suger för det kostar rätt mycket att vara sjuk en hel vecka.

Lika roligt när företagshälsovården kräver att man anger en dag när man tror man är tillbaka. Hur ska jag veta det liksom? Kan säga vilken dag som helst men kommer knappast stämma.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Skrivet av moyozuz539:

Han hörde av sig idag och frågar om jag kommer på måndag.
Jag svarar nej jag är sjuk.

Mer exakt
"Hej!
Jag är sjuk, jag kan höra av mig om jag blir frisk innan jag slutar."

1 Ring sjukvården och säg att du känt dig trött och konstig, sover dåligt, kan inte prestera på jobbet och därför behöver boka tid men en doktor som kan sjukskriva dig.
2 På måndag så säger du till arbetsgivaren du går inte med på att bli uppsagd.
3 Du kontakter ditt fackförbund och talar om att du blivit uppsagt men tycker inte att det har gått rätt till, berätta vad som hänt.

på sikt behöver du lära dig vilka lagar som gäller, vilka skyldigheter din arbetsgivare har. Vad du själv kan göra och så. Det skall ju gå rätt till.

Jag tror att det är så här... Du är utmattad och är sjuk egentligen därför kan du inte riktigt tänka klart nu. Så du behöver bli sjukskriven inte uppsagd. En arbetsgivare kan inte köra slut på folk , sparka och ta in en ny att köra slut på.

Det funkar inte så.

Det bästa du kan göra nu är att ta den hjälp du har rätt till,. Att du resonerar så konstigt att du säger i dag att du skall vara sjuk på måndag är ju för att du är totalt utmattad. Du tänker inte riktigt, har själv råkat ut för det där. man är inte knäpp man är sjuk. otroligt stressad och då går inte tankarna ihop alls...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Arbetsgivaren förlorar inget på att kräva intyg, även om man inte har rätt att kräva tekniskt sett. Är man uppsagd och du dessutom blivit ombedd att ta ut semester...

Låter som arbetsgivaren vill snåla in på sista lönen. Säg gärna till hur det går med sjukersättning på sista lönen

Ser mycket sånt, men då framförallt hos konsulter som blir rekryterade till konkurrenter eller befintliga kunder då

Det låter som din arbetsgivare har hög personalomsättning, då har man satt i system och har rutin på att vara snål med sista lönen kan jag tänka mig om jag får spekulera. Har du sett sånt innan hos andra som slutar?

Permalänk
Skrivet av giplet:

Läste inlägget igen nu, lite mer noggrant. Varför meddelade du idag att du är sjuk på måndag? Det är så klart det som triggat din arbetsgivare.

Klassisk utmatning... Det ser du ju själv om du läser. Han nämner ju själv delar av det. Ser du inte det? menar sånt här är ju allmännkänt i dag så hur kan du missa detta?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

Arbetsgivaren förlorar inget på att kräva intyg, även om man inte har rätt att kräva tekniskt sett. Är man uppsagd och du dessutom blivit ombedd att ta ut semester...

Låter som arbetsgivaren vill snåla in på sista lönen. Säg gärna till hur det går med sjukersättning på sista lönen

Ser mycket sånt, men då framförallt hos konsulter som blir rekryterade till konkurrenter eller befintliga kunder då

Tja arbetsgivaren måste ju givetvis betala för läkarbesöket när han begär det. Om han nu tycker att det är värt hundra spänn.

+ om TS gör som jag säger som blir sjukskriven längre tid så får ju arbetsgivaren hålla på med det här länge. utmattning kan ta flera år att repa till sig från.

Fem år kan TS behålla jobbet om TS är sjukskriven så länge... Därefter har inte TS rätt att ha kar sitt jobb.

Visa signatur