Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Fick detta erbjudande idag, ska man vara nöjd med de räntorna? <Uppladdad bildlänk>

Skrivet av Mindfighter:

Fick 2.85 som bästa erbjudande på 3-månaders från storbank. Så beroende på storlek på lån, belåningsgrad och ekonomi i övrigt så är det nog ok.

Jag bytte precis också, jag fick precis som Mindfighter 2.85% på 3 mån efter att ha pressat rejält och jämfört massa. Jag och min sambo har relativt stort lån med 85% belåningsgrad. Vi har båda ganska hög inkomst och samlade nästan allt hos SEB nu för att de skulle pressa så mycket. Förutom bra % fick vi också en räntefri månad, vilket ju ändå blir lite stålar.

Det sjukaste enl. mig var från Länsförsäkringar (där vi har alla våra försäkringar) som ville erbjuda 3.19% om vi skulle gå över helt till dem med hela vårt bankengagemang. Det är tusentals kronor dyrare i månaden, och då räknar jag inte ens med att SEB bjuder på konto- och kortavgifter mm.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Fick 2.85 som bästa erbjudande på 3-månaders från storbank. Så beroende på storlek på lån, belåningsgrad och ekonomi i övrigt så är det nog ok.

Drygt 4 milj i lån, under 50% belåningsgrad, god ekonomi och bra inkomst men från pension och inte tjänst samt ensamstående, vilket kanske gör förutsättningarna sämre.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumberjack:

Jag bytte precis också, jag fick precis som Mindfighter 2.85% på 3 mån efter att ha pressat rejält och jämfört massa. Jag och min sambo har relativt stort lån med 85% belåningsgrad. Vi har båda ganska hög inkomst och samlade nästan allt hos SEB nu för att de skulle pressa så mycket. Förutom bra % fick vi också en räntefri månad, vilket ju ändå blir lite stålar.

Det sjukaste enl. mig var från Länsförsäkringar (där vi har alla våra försäkringar) som ville erbjuda 3.19% om vi skulle gå över helt till dem med hela vårt bankengagemang. Det är tusentals kronor dyrare i månaden, och då räknar jag inte ens med att SEB bjuder på konto- och kortavgifter mm.

Nu har du ju redan bytt så kanske kan kvitta men har själv (med senaste sänkningen) 2,85% hos LF så borde inte vara omöjligt. Kanske fick du en dålig handläggare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

PB lånet, så ingen förhandling. Gick förvånansvärt fort för dom att handlägga det, skickade in ansökan för en vecka sen.

Tack för att du delar med dig. Ansökte om landshypotek under black week när det var mer fördelaktigt. Men fick mail idag att de ännu inte hunnit kolla på min ansökan så du fick mig att se över detta nu. En vecka låter lite bättre än 3månader+ samt att erbjudandet från landshypotek har blivit sämre med tiden.

Permalänk

Jag har förhandlat med Handelsbanken angående mitt bolån. Med en belåningsgrad på 65% och ett lånevärde på 3,5 miljoner kronor, erbjuder de mig 2,83% som sitt slutgiltiga erbjudande, förutsatt att jag blir Premiumkund (vilket innebär en månadsavgift på 450 kronor och ett gratis Platinumkort för mig och min partner). För närvarande har jag 3,25%. Jag sparar cirka 1000 kronor på min månadsbetalning. Jag är osäker på om det kan bli bättre

Permalänk
Skrivet av last_grimm:

Jag har förhandlat med Handelsbanken angående mitt bolån. Med en belåningsgrad på 65% och ett lånevärde på 3,5 miljoner kronor, erbjuder de mig 2,83% som sitt slutgiltiga erbjudande, förutsatt att jag blir Premiumkund (vilket innebär en månadsavgift på 450 kronor och ett gratis Platinumkort för mig och min partner). För närvarande har jag 3,25%. Jag sparar cirka 1000 kronor på min månadsbetalning. Jag är osäker på om det kan bli bättre

Verkar som du får 2.99% på SBAB men gissar Avanza kanske kan matcha bättre

8721 hos SBAB vid ~3% och 8254 för Skandia och med platinum grejen så skiljer det typ 20kr

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Se till att ha miniräknare till hands, uppskatta innan vad varje 0,1% ränta är för besparing för dig per månad, netto, efter ränteavdrag.
Handelsbanken Premium är ju förknippat med månadskostnad för premiumtjänster/premiumkort m.m. Äts kostnaden upp av vinst på ränterabatt + gärna lite till, kan det vara trevligt att utforska. Är väl i grunden en rådgivningstjänst (sälj) till folk med förmögenhet, men verkar ha devalverats till en vanligt produkt om kravet är "låga" 50k brutto lön.

EDIT: Tänkte jag kände igen det, på förra sidan i tråden en swecare som nappade på erbjudandet:

Hej, tack för ditt svar. Med dessa beräkningar i åtanke, sparar jag cirka 500 kronor efter att ha betalat de 450 kronorna i avgift för att vara Premiumkund. Kvalifikationskriterierna är, tror jag, över 50 000 kronor netto, inte brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

Hej, tack för ditt svar. Med dessa beräkningar i åtanke, sparar jag cirka 500 kronor efter att ha betalat de 450 kronorna i avgift för att vara Premiumkund. Kvalifikationskriterierna är, tror jag, över 50 000 kronor netto, inte brutto

Avanza med 65% belåningsgrad är 3.09%, Skandia 3.02%.

Jag ”fastnade” på 2.85% på Swedbank o SEB med <50% belåning. Så 2.83% är nog ok om man nu anser att platinum kortet har ett värde som överstiger månadsavgiften, om man reser en del säger jag ja, med deras reseförsäkring och priority pass. Reser man inte så mycket skulle jag säga nej.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

3,2 miljoner i lån (huset värderat till 8,1) och 3,09 i ränta på Skandia. Inte svinbra, men behöver nog byta bank för att komma ner lägre.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata