Min mormor gick bort i höstas och lämnade ett hus efter sig. Jag och min bror får detta hus av vår mor i sin tur, och planen är att köpa ut min bror så att huset är mitt.
Huset har ett taxeringsvärde på 2,7 miljoner, och brorsan har gått med på att jag får köpa ut honom för hälften av detta,
Hur gör vi bäst den här affären? Huset är i behov av en del renovering, vissa grejer är lite akuta och andra kan vänta ett tag - men det hade varit bra om jag hade haft runt 200-300 tkr extra för renovering, installera fiber osv. Ett snabbt estimat av de akuta grejerna landar på 160 tkr, med jag tar höjd för att saker blir dyrare och att det kommer tillkomma saker som behöver göras.
Jag tjänar 53 tkr/mån innan skatt och har ett räntefritt lån sedan tidigare på drygt 80 tkr som jag betalar i ca 2,5 år till. Utöver det har jag ca 250 tkr i studielån.
Jag har ca 180 tkr sparat kontant till kontantinsatsen, men jag misstänker att både lagfart och pantbrev kommer äta ca. 70 tkr. Utöver detta har jag en båt med tillhörande båtplats jag ska försöka sälja, men jag misstänker att båtmarknaden är ganska sval. Dessa skulle inbringa 160-210 tkr.
Vet inte riktigt var jag är på väg med det här inlägget mer än att jag gärna hade fått lite input på hur jag bäst lägger upp lånet, vad jag kan förvänta mig från banken och vad jag bör tänka på. Över lag ganska stressad över hela grejen, då jag siktar på att flytta in i huset i juli i år.