AMD avslöjar frekvens och effekt på Radeon RX 9070

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Om man tar Videocardz siffror, tar bort RT testerna, så blir snittet på raster-ökningen 17% och 32% för 9070 respektive 9070xt.
Tar vi och lägger till den ökningen på 7900 gre i Sweclockers prestandindex [1440p], då tar sig 9070 förbi 7900xt och 9070xt drar förbi 7900xtx och lägger sig 10% ifrån 4090! Det låter väldigt högt.

Drar av 10% i hype-felmarginal. Då pratar vi 4080 och 4070ti-prestanda för respektive kort. Det skulle väl till och med vara över vad folk tror att AMD var kapabla till?

Får det till 37 % konstigt måste ha missat något .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testets snitt är inklusive ray tracing, 42% mer prestanda över 30 spel raster+rt är inte lika bra...
Så förmodligen 30% I raster och 50ish med RT

7900 GRE är ju i paritet med 4060ti snarare än 4070 i rt

Hur får du det till det ? Ärligt talat tar du dom 11 spelen som finns med i rasta så blir det 37 % och raytracing är helt andra siffror . Dom 42 % är säkert i raster för snittet på 30 spel dom testat .blir ju mycket högre om du räknar in raytracing % .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Hur får du det till det ? Ärligt talat tar du dom 11 spelen som finns med i rasta så blir det 37 % och raytracing är helt andra siffror . Dom 42 % är säkert i raster för snittet på 30 spel dom testat .blir ju mycket högre om du räknar in raytracing % .

Det står i artikeln? Att snittet är beräknat på 30spel tester med average 42%
Sen har de enbart 20 spel i listan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hur är det med grammatiken i Sverige egentligen?

När ni säger ordet prestandatest, tar ni en paus mellan orden prestanda och test då?

Eller grafikkort. Säger ni grafik *paus* kort?

Särskrivningsproblem i Sverige verkar vara en epidemi.

Dessutom heter det "enda" om man inte snackar om röven eller slutet av något.

Att människor inte förstår skillnaden mellan de och dem är mer förståeligt då det är lite klurigare, men kan du inte skillnaden så är det vanligtvis bättre att gardera sig med "dom" för att det inte ska se dumt ut. Tips: Kan du ersätta ordet med "vi" så är "de" rätt ord. Kan det ersättas med "oss" så är "dem" rätt ord. Då de delar lika många bokstäver så blir det lättare att komma ihåg.

Med vänliga hälsningar från grammatikpolisen.

Du är bara avens sjuk. Håll dig till tråd starten, annars kan du ju ta din polis bil och dra!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Det står i artikeln? Att snittet är beräknat på 30spel tester med average 42%
Sen har de enbart 20 spel i listan

Ja men var står det raytracing är i dom 42 % ? För räknar du på listan 11 spel +9 spel med raytracing så blir det ju inga 42 % utan högre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja men var står det raytracing är i dom 42 % ? För räknar du på listan 11 spel +9 spel med raytracing så blir det ju inga 42 % utan extremt mycket högre

Jag kan inte copy paste på deras hemsidan men precis innan de listar RDNA 4 official performance.
och om den är högre så betyder de att de 10 saknade spelen har avsevärt sämre gains

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja men var står det raytracing är i dom 42 % ? För räknar du på listan 11 spel +9 spel med raytracing så blir det ju inga 42 % utan högre.

Står i artikeln på videocardz att de 42% är för alla 30 spel med raster och RT kombinerat. Sen har de listan med 20 spel som visar högre genomsnitt, så det är kanske de 20 bästa titlarna. Eller de 20 mest relevanta (populära) titlarna. Eller något annat urval av 20 titlar som vi inte vet helt enkelt.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snusious:

Står i artikeln på videocardz att de 42% är för alla 30 spel med raster och RT kombinerat. Sen har de listan med 20 spel som visar högre genomsnitt, så det är kanske de 20 bästa titlarna. Eller de 20 mest relevanta (populära) titlarna. Eller något annat urval av 20 titlar som vi inte vet helt enkelt.

Vi får se helt enkelt taggad är man kommer bli antingen ett 5070 ti om man kan hitta något vettigt under 11000 kr eller 9070 xt /9070 väntar bara på 3dje hands testerna . 5070 faller bort helt då den bara har 12 GB vram .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I min värld så visar följande om en produkt är prisvärd:
1. Mjukvara, drivrutiner
2. Prestanda (beroende på vad man sysslar med gaming, videoeditering etc)

Låtsasframes…det är ju tack vare den sk tekniken som Nvidia kan höja priset på medelmåttiga produkter som i vissa fall är nedskalade jämfört med tidigare i samma klass.

Kontentan av fuskframes är ju sämre optimerade spel

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Du är bara avens sjuk. Håll dig till tråd starten, annars kan du ju ta din polis bil och dra!

I yield! 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

I min värld så visar följande om en produkt är prisvärd:
1. Mjukvara, drivrutiner
2. Prestanda (beroende på vad man sysslar med gaming, videoeditering etc)

Låtsasframes…det är ju tack vare den sk tekniken som Nvidia kan höja priset på medelmåttiga produkter som i vissa fall är nedskalade jämfört med tidigare i samma klass.

Kontentan av fuskframes är ju sämre optimerade spel

Ja skiter i om de är "riktiga" frames. Om tekniken är bra nog att ja inte märker någon skillnad så va spelar de för roll? Ska ju sägas att jag inte testat mfg och bara spelar. Men kan känna att de är lätt att ryckas med i "fake frames" retoriken. Har ändå hört ett par respektabla källor säga att i vissa spel känns mfg väldigt bra! Isf är de väl toppen? Sen hade man väl önskat att Nvidia inte tyckte de va värt typ 200$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

Hur är det med grammatiken i Sverige egentligen?

När ni säger ordet prestandatest, tar ni en paus mellan orden prestanda och test då?

Eller grafikkort. Säger ni grafik *paus* kort?

Särskrivningsproblem i Sverige verkar vara en epidemi.

Dessutom heter det "enda" om man inte snackar om röven eller slutet av något.

Att människor inte förstår skillnaden mellan de och dem är mer förståeligt då det är lite klurigare, men kan du inte skillnaden så är det vanligtvis bättre att gardera sig med "dom" för att det inte ska se dumt ut. Tips: Kan du ersätta ordet med "vi" så är "de" rätt ord. Kan det ersättas med "oss" så är "dem" rätt ord. Då de delar lika många bokstäver så blir det lättare att komma ihåg.

Med vänliga hälsningar från grammatikpolisen.

Tack så hemskt mycket för du reder ut hur det ligger till. Läser man inte mycket böcker o bara hönger i olika forum avtrubbas man och blir påverkad av den text man läser i varierande grammatisk kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smedone:

Ja skiter i om de är "riktiga" frames. Om tekniken är bra nog att ja inte märker någon skillnad så va spelar de för roll? Ska ju sägas att jag inte testat mfg och bara spelar. Men kan känna att de är lätt att ryckas med i "fake frames" retoriken. Har ändå hört ett par respektabla källor säga att i vissa spel känns mfg väldigt bra! Isf är de väl toppen? Sen hade man väl önskat att Nvidia inte tyckte de va värt typ 200$

Har testat amds motsvarighet amfdgfdag eller vad det nu heter 😬.
Har inget direkt att klaga på där, tyckte det såg bra ut - men jag ser inte det som ”prestanda”…såg nu att det fanns någon app på steam som gör samma sak som mfg och kostar 7 euro.

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortac:

....

Med vänliga hälsningar från grammatikpolisen...

Du har förklarat det bättre än någon av mina lärare under hela skoltiden. NU fattar JAG.
Jag minns inte när i skolan det var, men vår lärare sa faktiskt att vi skulle skriva dom. Då blir det aldrig missförstått.
Oklart ifall det berodde på att vi aldrig lärde oss hur det egentligen ska vara.
Kommer jag börja använda de och dem? Förmodligen inte. Men nu vet jag bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

"Avundsjuk", " polisbil"

MVH grammatikpolisen II

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av bosteed:

Jag undrar om det kommer att återkomma kort
med HBM minnen igen, kanske är mer kostnadseffektivt med GDDR6/7.

HBM är dyrt. Minneskartellen verkar ha bestämt sig för att de kan ta mer betalt för dem, så det lär inte hända igen. Specifikt AMD känner sig också rejält brända efter att tillverkarna inte kunde leverera vad de lovade för Vega.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sabba det inte nu AMD.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Sabba det inte nu AMD.

Rykten går på runt 42% i genomsnitt över 7900GRE, stämmer det så är isf priset det enda de kan sabba sig på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rykten går på runt 42% i genomsnitt över 7900GRE, stämmer det så är isf priset det enda de kan sabba sig på...

Med ray tracing och raster %/30 spel 👌
Kan vara bra att poängtera då RT skall ju ha ökat med minst 50%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt skeptisk till denna läckan. Om det stämmer så är det ganska fantastiskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag är väldigt skeptisk till denna läckan. Om det stämmer så är det ganska fantastiskt.

Beror väl på priset? Finns väl egentligen aldrig en dålig produkt?

Visa signatur

Permalänk
Kontot avslutas

Somliga har redan turen att inneha ett 9070 XT och priset verkar vara högt!

Det har redan börjat! Spelar ingen roll om tillgången är god och om priset visar sig bra eller ej, scalpers kommer att göra sig redo i vilket fall!

Permalänk
Medlem

Med ray tracing och raster %/30 spel 👌
Kan vara bra att poängtera då RT skall ju ha ökat med minst 50%

Mjo, har dock ingen aning vilka spel och settings de testat, om det är många RT tunga spel. Men ja oavsett så låter det lovande.
Blir till att ha popcorn skålen redo inför sweclockers review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Mjo, har dock ingen aning vilka spel och settings de testat, om det är många RT tunga spel. Men ja oavsett så låter det lovande.

Apropå det. När släpps recensionerna, nu på fredag? Med säljstart nästa fredag igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Apropå det. När släpps recensionerna, nu på fredag? Med säljstart nästa fredag igen?

AMD kommer avtäcka korten på fredag, så några recensioner lär vi inte se då. Recensionerna kommer väl troligtvis dagen innan säljstart som vanligt. Säljstarten är dock inte bekräftad, AMD själva har bara sagt i början på mars, men det lär avslöjas på fredag om inte tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

https://www.techpowerup.com/332738/amd-radeon-rx-9070-series-...

5:e mars verkar reviews komma och korten släpps 6:e mars

Permalänk
Medlem

Det blir på sätt och vis 5070ti utmanare som klår 5070 på i princip alla sätt och vis förutom DLSS/AI. Förvänta inget superbra lanseringspris med tanke på att 5070ti inte ens går att få tag på det priset.

Tänker tillbaks till rtx 3070 och 6700xt. Vad var de, $500 och $480 på pappret? Men pga. att 3070 inte gick att få tag på i det priset. 5070ti finns ju ej för $750, så även om jag hoppats på $550 för 9070xt som någon tidigare läcka vore jag nu förvånad ifall det är under $650.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Har en aning om de flesta i alla fall. Videocardz artikel (om det är så att du bara hört om de 42% men missat källan) visar ju ändå en del.
Oavsett gör jag också iordning popcornskålen och hoppas på ett vettigt pris (och tillgång XD).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Den ryktade prestandan ser ju bra ut. Det handlar ju bara om priset egentligen. Menar AMD att på riktigt knycka tillbaka marknadsandelar eller fortsätta i skuggan av Nvidia.

Nu kan det ju vara så att deras priser inte kan vara lägre, de tummar redan på marginalerna en hel del. Men det skulle ju innebära att Nvidia gör samma sak och det har jag extremt svårt att se framför mig. Så det handlar ju från AMDs sida om att de inte vill ta det "politiska" beslutet att tumma en hel del på marginalerna för att växa på marknaden.

Sanningen är, enligt mig, att de inte har mycket till val. AMD har inte den mindshare som Nvidia har där folk sväljer lite vad som med hull och hår. Med 5000-serien verkar dock måttet vara rågat. Så AMD har ju, om de kan, ett gyllene strategiskt tillfälle här de kanske inte kommer se igen på länge.

Oavsett, ser fram emot testerna. Är sugen på ett 9070XT. Men allt hänger ju på pris. Enligt mig borde ett 9070XT inte kosta över 10k utan snarare runt 7-8. Återstår att se vad vi får.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |