Shein toppar årets konsumentskamlista

Permalänk
Melding Plague

Shein toppar årets konsumentskamlista

Listan på företag som inte följt ARN:s beslut är rekordstor i år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig gammal nu - har aldrig hört talas om "Shein".

Ser nu efter att ha läst artikeln att det är en lågprissajt, och dessa brukar jag förvisso undvika som pesten.
Känns som att man alltid måste vara beredd på att ett köp kan gå åt skogen om man handlar av dom.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Wish för kläder. Skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Ser nu efter att ha läst artikeln att det är en lågprissajt, och dessa brukar jag förvisso undvika som pesten.
Känns som att man alltid måste vara beredd på att ett köp kan gå åt skogen om man handlar av dom.

Samma här..aldrig hört talas om företaget

Permalänk
Medlem

Alla såna här kinesiska butiker går ut på att kränga så mycket skräp som möjligt. Photoshop och lögner är de tyngsta verktygen. Så det gäller att veta exakt vad man betalar för. Folk ser en fin bild och ett lågt pris och tänker inte efter alls.

Har inte använt Shein eller Temu, och Wish var ju bedrövligt att ens hitta något. Aliexpress brukar jag köpa lite tech-prylar som inte går att hitta här i väst. Då efter att man kollar recensioner, betyg och jämfört noga.

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på om där är något företag som har funnits på svarta listan men har vänt och gör nu ett bra jobb, eller det är helt enkelt så att företagen skiter i vilket, betalar eventuella böter och fortsätter vara dåliga för 90%ish ändå fortsätter handla där.

Permalänk
Medlem

Blev förvånad när jag hörde Shein är högre värderat än H&M och Zara tillsammans... Skickar man tillbaka en vara över halva jordklotet bränns den.

Permalänk
Medlem

Shein företaget följer inte ARNs rekommendationer--det är ok, jag kommer fortfarande fortsätta köpa deras skräp.

Nvidia säljer brandfarliga kort som saknar ROPs för löjliga priser. Som datorhårdvaruentusiast blir det svårt att kasta den första stenen mot folk som köper kläder från Shein.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurgamel:

Blev förvånad när jag hörde Shein är högre värderat än H&M och Zara tillsammans... Skickar man tillbaka en vara över halva jordklotet bränns den.

Många bolag i Europa gör samma btw, nästan ingen av de stora inom fastfashion vill ha tillbaka returer utan skrotar plaggen istället.

Många kvinnor handlar helt enormt på Shein så inte förvånad, ibland hör man folk som gjort beställningar på över 100 plagg åt gången.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Vad är kopplingen av ett bolag på svarta listan inom super snabbt lågpris mode och Sweclockers?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad är kopplingen av ett bolag på svarta listan inom super snabbt lågpris mode och Sweclockers?

Clicks, ad revenue osv osv osv ja du vet $$$ talks

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Konsumenträtt antar jag.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk

Tycker företagen kommer undan alldeles för lätt. I USA hade de blivit stämda på några miljoner. Även om det är extremt kan vi hitta ett mellanting för jag vet knappt någon som bryr sig om den där listan. ARN är helt tandlöst också och är enbart en rekommendation. Företagen kalkylerar i sina budgetar för ARNs tandlösa rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Hihi

Johanna Hållén håller i hållbarhetsfrågor.

Klockren aptonym!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Skrivet av eatme@live:

Samma här..aldrig hört talas om företaget

Om man har en tonårsdotter kommer detta företag upp ibland i diskussioner. Har vägrat beställa saker därifrån åt henne, men hon har en del vänner som får föräldrar att beställa där.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Har heller inte hört talas om sajten. Pest och kolera är allt som dom sajterna erbjuder.

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Sweclockers brukar rapportera om årets konsumentskamlista eftersom konsumenträtt är något många är intresserade av. I år råkar det vara Shein som toppar listan.

Permalänk
Medlem

Ni som inte känner igen namnet eller sajten: Ni har inte läst några nyheter den senaste tiden? Shein har varit mycket på nyheterna den senaste tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Många kvinnor handlar helt enormt på Shein så inte förvånad, ibland hör man folk som gjort beställningar på över 100 plagg åt gången.

Det är för att plaggen är så jäkla billiga.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Störande när man googlar t.ex. så dyker alltid alternativ upp från Temu först. Nu kan man ju använda andra sökmotorer men tänker sådär allmänt då google är ju klart populärast, borde förbjudas att såna siter får såpass stor plats.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Jag är nyfiken på om där är något företag som har funnits på svarta listan men har vänt och gör nu ett bra jobb, eller det är helt enkelt så att företagen skiter i vilket, betalar eventuella böter och fortsätter vara dåliga för 90%ish ändå fortsätter handla där.

MediaMarkt borde legat där, men det togs ju över av Power.se

De har lurat mig på en ps4-handkontrol och skärm där båda är defekta
De har lurat grannen en defekt tv och mikrovågsugn.

De var inte bättre än Wish...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av PressToWin:

Tycker företagen kommer undan alldeles för lätt. I USA hade de blivit stämda på några miljoner. Även om det är extremt kan vi hitta ett mellanting för jag vet knappt någon som bryr sig om den där listan. ARN är helt tandlöst också och är enbart en rekommendation. Företagen kalkylerar i sina budgetar för ARNs tandlösa rekommendationer.

ARN borde kunna slå mot hotel/resturangrbranschen när den dummar sig.

Det är ren idioti att man ska betala för service man inte får.
Jag fick betala fullt pris för ett vattenskadat hotellrum vilket är helt idiotiskt.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Sambon köper kläder från Shein och ibland lokala butiker. Tycker många fall att kvaliteten är lika kass. Förutom att plagget kostar 30-100kr på shein och 3x i butik.

Men visst, hon köper väl inte dyra kläder och då saknas väl kvaliteten i grund o botten ändå.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Sheins kläder innehåller gifter.

Finns mer info sök.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Att jag överhuvudtaget vet vad Shein är, beror enbart och endast på väldigt negativ rapportering överallt, om allt möjligt fuffens de har för sig (så som innehåll av otillåtna kemikalier - vet dock ej detaljerna för jag har inte läst).

Skulle aldrig falla mig in att ens besöka deras webb.

För min del fick de (och Wish m.fl.) mer än gärna bannlysas eller självmant gå omkull.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Det går utför.. När man i onlineköp klart och tydligt väljer hämta hos paketombud, man tar skärmdump på ens val. Butiken anser att leverans utanför ens ytterdörr är samma sak.
Man beställer ett pyttelitet paket, brevleverantörer kräver att man fysisk kvitterar ut den dagtid i hemmet.

Jag krånglar med svenska stora butiker, Shein, Temu och vad de heter. Så har jag blivit för gammal och slö för att handla där. När jag pratar med grannar som handlar från de två sista butikerna så säger de att det brukar funka, ibland får de pengar tillbaka. Inte ovanligtvis ser jag postpaket ligga i dagar utanför någon ytterdörr.
Det är bara inse jag är fel typ av kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

ARN borde kunna slå mot hotel/resturangrbranschen när den dummar sig.

Det är ren idioti att man ska betala för service man inte får.
Jag fick betala fullt pris för ett vattenskadat hotellrum vilket är helt idiotiskt.

Först ska man gå till ARN för att få den prövningen som är bara en visare vem som har rätt eller fel därefter måst du allt stämma företaget själv eller vända dig till konsumentverket som kan hjälpa dig med stämningsansökan.

Chansen ökar att konsumentverket tar fallet om man är flera som skickar in liknande anmälan mot samma företag.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Sambon köper kläder från Shein och ibland lokala butiker. Tycker många fall att kvaliteten är lika kass. Förutom att plagget kostar 30-100kr på shein och 3x i butik.

Men visst, hon köper väl inte dyra kläder och då saknas väl kvaliteten i grund o botten ändå.

En sak som drar ner tillverkningskostnadrna för Shein och andra ulfra fast fashion företag i Kina är att de använder sig av slavar.
Finns inget bättre benämng med tanke på hur de behandlar viss arbetskraft.

En annan är det faktum att hållbarheten på deras grejor är obefintlig. De förväntar sig att man använder deras plagg ett par gånger och sedan köper nytt.
Jag använder alla kläder jag köper tills de gör sönder. Då lagar jag dem och änvänder dem till det inte går att laga dem utan att det syns. Då använder jag dem hemma (hemuniform).

Permalänk
Medlem

Problemet är att stora internationella bolag skiter i vad lilla sverige tycker och idag tänker kunderna främst med plånboken av många skäl så detta kommer knappast påverka dom alls...
Vore bättre om ARN kom med vite och dessutom samarbetade med andra länders motsvarighet till ARN så skulle det få större genomslagskraft.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Det är ju helt hål i huvudet att myndigheter som ARN eller EU kommissionen är helt tandlösa, och att dom bara jobbar med "prövning".
Om dom avgör att företaget är felande så anser jag att dom ska kunna ge små dagsböter till företaget som används för att betala tillbaka konsumenten. Sen kan företaget välja att ta det till domstol själva om dom tycker det är värt det (vilket det förstås aldrig är med såna struntsummor som en kund pratar om).

Jag hade en tvist med ett flygbolag en gång där dom var skyldiga mig ca 8000kr. Oväsentlig summa pengar för dom, men inte obetydligt för en privatperson. EU kommissionen "prövade" ärendet i min favör, men sket väl flygbolaget i.
Tog ca 1 år av jag ringde deras support säkert 40ggr, skickade hundra email och kontaktade diverse konsument/EU myndigheter som sedan också kontaktade flygbolaget.
Det gäller bara att vara så j*vla jobbig man kan vara, annars kör företag bara rakt över dig.

Det företaget förlorade säkerligen hundra tusentals kronor i arbetstimmar över att underhålla den konflikten med mig.
Men dom vek sig till slut och betalade tillbaka allt.
Skam den som ger sig!