Steam Deck dominerar bland handhållna speldatorer

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck dominerar bland handhållna speldatorer

På tre år har bara sex miljoner enheter sålts, och över hälften är Steam Deck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skaffade en begagnad ROG Ally. För priset var den ok och ungefär som en Switch OLED men skulle inte betala vad de kostade nya.

Fungerar bäst för äldre spel som kan köra i 120 1080p utan att dra upp watten.

Med nya spel är det svårare när man måste boosta så batteriet räcker knappt en timme och det ändå inte klarar 60fps.

Föredrar Switch men för spel som inte finns där så fungerar ROG Ally bra. Kört Trails of the Sky spelen på den tex som klarar 120hz 1080p med 10W Silent mode.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skaffade en begagnad ROG Ally. För priset var den ok och ungefär som en Switch OLED men skulle inte betala vad de kostade nya.

Med nya spel är det svårare när man måste boosta så batteriet räcker knappt en timme och det ändå inte klarar 60fps.

Föredrar Switch men för spel som inte finns där så fungerar ROG Ally bra. Kört Trails of the Sky spelen på den tex som klarar 120hz 1080p med 10W Silent mode.

Finns ju bara barnspel på Switch. Är väl det som är dess största nackdel.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem

Överraskande många sålda tycker jag. Undrar hur många som skaffar en handhållen dator och inte har en bärbar eller stationär?

Skrivet av Errek:

Men fy fan vad Nintendos spel är. Bryr mig inte så mycket om ett spel är riktat till barn eller pensionärer, så länge de är roliga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

En Switch är ju en helt egen låst plattform man måste köpa spel för, handhållna datorer använder man sitt Steam bibliotek för. Finns massor av mindre krävande saker man får lång batteritid för på Steam Deck eller liknande, annars kan man ju emulera Switch på den om man känner sig hågad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sex miljoner enheter på tre år är en droppe i havet jämfört med både vanliga datorer och spelkonsoler. Enbart under 2024 sålde Sony elva miljoner Playstation 5 medan Nintendo krängde över sju miljoner enheter av den numera uråldriga Switch och Microsoft sålde drygt tre miljoner Xbox Series X/S.

Så Valve sålde lika många Steam Decks som Microsoft sålde Xbox Series X/S? Det är ändå en slags milstolpe för Valve samtidigt som det visar hur Xbox-försäljningen fullständigt kollapsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Deras online store är ju typ bara hentai nu för tiden så vet väl inte om jag skulle klassa det som barnspel.

Om barnspel är sånt som inte har realistisk grafik så håller jag med, annars nej.

Permalänk
Medlem

Älskar att slöspela i soffan och ha youtube rullandes i bakgrunden..
Spelar betydligt mer på min SteamDeck än min PC,
Switch suger, Nintendo tar samma ockerpris ett årtionde senare för sina spel..

Permalänk
Medlem

Vad då "bara" 6 miljoner. Har bara varit ett par år sedan marknaden ens skapades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Deras online store är ju typ bara hentai nu för tiden så vet väl inte om jag skulle klassa det som barnspel.

Om barnspel är sånt som inte har realistisk grafik så håller jag med, annars nej.

Fast kollar man på försäljningslistan top 50 och sedan recensioner av hur 3dje part spel ofta rullar på Switch så är det Nintendos egna familjespel som dominerar och fungerar bra konsolen. Jag tror att i stort alla som köper en Switch inte räknar med att 3rd party kommer vara så värst bra eller ens väsentligt. Det kan dock ändras i och med Switch 2.

Att det bara finns barnspel är såklart att ta i, men att den nästan bara riktar sig till familjespel är nog typ mitt i prick.
Vill du ha ett större bibliotek eller väldigt bra 3rd party support så är Steam deck överlägsen, men då missar man såklart Nintendos storsäljare.

Men lite mer ontopic så är det ändå lite komiskt att Sony och MS fått för sig att bärbart är framtiden med dessa siffror. Det är ju knappast så att de kan bryta sig in i Nintendos målgrupp, där främst Nintendos egna spel säljer konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Överraskande många sålda tycker jag. Undrar hur många som skaffar en handhållen dator och inte har en bärbar eller stationär?

Sett till att det bara har sålts 6 miljoner totalt, så är det nog få som bara har en handhållen dator.

Permalänk
Medlem

Mindre än VR headsets.
Vart är alla negativa med sina domedagsprofetior om att formatet nu är dött och övergivet 😂

Med det sagt, grymt nöjd med Steam deck.
Ninte do introducerade konceptet med switch känns det som. Valve förfinade det.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Geeks Gaming

Väldigt mycket vill ha känsla på en handhållen dator. Men andelen spel som passar för formatet som jag kör är bara något enstaka så känns svårt att motivera då. Men gillar idén speciellt om man kan docka den o köra som mini dator för tv. Ni som har, vilka spel funkar bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Väldigt mycket vill ha känsla på en handhållen dator. Men andelen spel som passar för formatet som jag kör är bara något enstaka så känns svårt att motivera då. Men gillar idén speciellt om man kan docka den o köra som mini dator för tv. Ni som har, vilka spel funkar bäst?

Spelat allt från "simplare spel" liknande Hades och Dead cell men har även kört Spiderman remastered, Sbowrunner, wreckfest
Just nu sitter jag och kör klassikern Batman Arkham city .
Tom Farming simulator har jag kört

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Steam deck var grymt nice när jag pendlade men när det slutade låg den mest orörd. Mitt största problem är helt klart att hårdvaran är för svag i dagsläget. Jag förväntar mig inga AAA spel i 144hz men det är imo allt för många spel som körs för dåligt. Har dock ingen aning om när vi skulle kunna se steam dec k2

Permalänk
Medlem

Steam Deck är en riktigt grym maskin, har haft den sedan den släpptes och använder den betydligt mer än den stationära datorn.
Perfekt enhet när man har ett stort steam bibliotek med äldre titlar som man glömt bort.

Nu har jag snöat in i emu träsket med Retro Deck och spelar massa äldre titlar från barndomen

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Jag har använt min SD till mängder med spel, men nu på senare tid fungerar den som en Wow-classic Tbc5man-maskin. helst otroligt smidigt med en Bt-mus och bindings.

Permalänk
Medlem

Steamdeck är ju säkraste kortet för kompatibilitet, minst tweakande osv så rätt logiskt den säljer bäst av dessa.

Självklart kommer dessa aldrig sälja ens i närheten av nintendos switch, det kommer aldrig hända.
Men Steamdeck 2 kommer nog bli populär iaf.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Fearnox:

[...]
Men lite mer ontopic så är det ändå lite komiskt att Sony och MS fått för sig att bärbart är framtiden med dessa siffror. Det är ju knappast så att de kan bryta sig in i Nintendos målgrupp, där främst Nintendos egna spel säljer konsolerna.

Det jag hoppas vi får se är enheter som kompletterar de stationära konsolerna hos både Sony och Microsoft. Vid laget att PS6 lanserar, vilket ser ut att vara 2028, så har förhoppningsvis AMD kokat fram någon billigare och mindre strömtörstig variant som kan sniffa på prestandan av dagens Strix Halo-APU:er.

Detta i förlängning skulle då kunna innebära en bärbar enhet som teoretiskt placerar sig mellan PS4 och PS5-prestandan. Vilket vore en sjukt stor sak om enheten i fråga blir kompatibel med PS4-PS5-generationens spelbibliotek. Även renodlade och nedbantade versioner av spelen som släpps till PS6 vore stort — kort sagt modernt AAA-spelande på språng utan större kompromiss för formfaktorn.

Vi är ju nästan där redan idag med enheter likt ROG Ally X. Det är de där sista 30 - 40 procenten extra prestanda för att bekvämt lira spel som Cyberpunk 2077 med 1080p-upplösning, med relativt höga inställningar, och samtidigt en bibehållen 60 FPS-måltavla. Det finns en uppenbar marknad för dedikerad, bärbara spelenheter — det har Nintendo bevisat, och till viss mån även Valve och Sony (PS Portal).

Visa signatur

< R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RX 9070 XT >

< Pixel 8 | XB900N | Reflect Flow Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Går utmärkt att emulera dom på Steam Deck.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag förstår varför:
Windows
Touchpads

Mycket bättre upplevelse och mer flexibilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errek:

Eller dess fördel med enkla spel anpassade från grunden för att spelas på en 7 tum stor skärm. Har strömmat lite spel från min dator till en Logitech G Cloud med dess 7-tumsskärm och många pc-spel kommer verkligen inte till sin rätt på en så liten skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Eller dess fördel med enkla spel anpassade från grunden för att spelas på en 7 tum stor skärm. Har strömmat lite spel från min dator till en Logitech G Cloud med dess 7-tumsskärm och många pc-spel kommer verkligen inte till sin rätt på en så liten skärm.

Funkar spelen på Switch fungerar dom på steam deck.
Många pc spel känner av att dom körs på en steam deck och anpassar sig.
Vill påstå att förvånande många PC kommer till sin rätt på en steam deck.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Lembritt:

Steam Deck är en riktigt grym maskin, har haft den sedan den släpptes och använder den betydligt mer än den stationära datorn.
Perfekt enhet när man har ett stort steam bibliotek med äldre titlar som man glömt bort.

Nu har jag snöat in i emu träsket med Retro Deck och spelar massa äldre titlar från barndomen

Jag tänkte skriva exakt det här. Men det var ju redan gjort, haha.

Jag är sjukt nöjd med min maskin.
Har nog spelat mer på den än min stationära sedan den införskaffades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det jag hoppas vi får se är enheter som kompletterar de stationära konsolerna hos både Sony och Microsoft. Vid laget att PS6 lanserar, vilket ser ut att vara 2028, så har förhoppningsvis AMD kokat fram någon billigare och mindre strömtörstig variant som kan sniffa på prestandan av dagens Strix Halo-APU:er.

Detta i förlängning skulle då kunna innebära en bärbar enhet som teoretiskt placerar sig mellan PS4 och PS5-prestandan. Vilket vore en sjukt stor sak om enheten i fråga blir kompatibel med PS4-PS5-generationens spelbibliotek. Även renodlade och nedbantade versioner av spelen som släpps till PS6 vore stort — kort sagt modernt AAA-spelande på språng utan större kompromiss för formfaktorn.

Vi är ju nästan där redan idag med enheter likt ROG Ally X. Det är de där sista 30 - 40 procenten extra prestanda för att bekvämt lira spel som Cyberpunk 2077 med 1080p-upplösning, med relativt höga inställningar, och samtidigt en bibehållen 60 FPS-måltavla. Det finns en uppenbar marknad för dedikerad, bärbara spelenheter — det har Nintendo bevisat, och till viss mån även Valve och Sony (PS Portal).

Finns ingen bra anledning till att Xbox eller Sony släpper egna enheter när deras spel ändå kommer till PC. Bara slöseri med e-waste.

Steam deck går också att använda som PS Portal om man känner för det.

På sin höjd så kanske det är godkänt om MS och Sony har egna butiker på andras enheter.

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/P0LN6r9_36E

Optimum Tech hade en väldigt intressant video om Steamdeck. Jag har alltid varit intresserad av en SD men när jag såg hur smidigt remote play funkade blev jag helt såld.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

https://youtu.be/P0LN6r9_36E

Optimum Tech hade en väldigt intressant video om Steamdeck. Jag har alltid varit intresserad av en SD men när jag såg hur smidigt remote play funkade blev jag helt såld.

Remote play eller Sunshine/Moonlight är fantastiskt, känns som ren o skär magi ibland faktiskt. Jag använder det dagligen och var den stora anledningen till att jag uppgraderade till en oled eftersom 90fps inte är ett bekymmer för mig.
Har man en bra pc som säkert många här inne har, borde man verkligen prova detta. Sen om man köper en rog ally för 120hz/fps eller om man prioriterar oled med "endast" 90hz/fps är en smaksak.

Det finns olika lösningar, remote play fungerar inte klockrent för alla. Andra använder precis som jag sunshine med en virtual display driver för att kunna streama 90fps med hdr. En "plug n play"-lösning är en sunshine fork som heter Apollo.
Se YouTube-länken för mer info:
https://m.youtube.com/watch?v=oTYzH9yWKn0

Har man istället en ps5a och vill strömma så fungerar det precis lika bra. Då ska man titta närmare på chiaki4deck.

Edit: Titta på följande länk istället om du är nyfiken på Apollo: https://m.youtube.com/watch?v=H0jmqVIhwIA

Permalänk
Medlem

Kommer leta efter en steam deck när skatteåterbäringen kommit Blir perfekt när man ska börja pendla +1h när jobbet flyttar..

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Pulsar Xlite V3, grips och glasskates | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får man fråga vad du betalde för ROG ally?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrizer:

Remote play eller Sunshine/Moonlight är fantastiskt, känns som ren o skär magi ibland faktiskt.

Kan även tipsa om Better xCloud:
https://better-xcloud.github.io/

Perfekt för oss som vill kunna streama våra spel lokalt till valfri plattform utan bli påtvingade värdelösa appar från Microsoft