Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ni som kan det här med datorer..
Jag har ett EVGA G2 750W i datorn och rullar på en 5900X prolle och lite ssd..
Kommer detta räcka om man siktar in sig på ett ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB TUF Gaming OC även om inet säger att det rekommenderar ett 800w nätagg?

Högst troligt. Kortet drar la 300W, CPU kanske 100-120 som värst och resten (moderkort, SSD, kanske nån HD) är försumbart, mindre än 50W i alla fall. Vi snackar max last och det är väl sällan varje chip går i fullt flås.... De här nätaggsrekommendationerna utgår från värsta fall när folk har någon tveksam totalt no-name PSU där de glädjekalkylerat sig fram till "800W".

Brukar grovt räkna specad Watt -10% för effektivitet -5% för ålder (om nu det är gammalt) så 750W slutar fortfarande på 640W c:a, i värsta fall, och det räcker och blir över.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Så är det men RT kommer bara ge nytta åt ett fåtal frälsta som är beredda att betala 10 tkr för ett grafikkort. Du bygger en hel speldator för några tusen mer och majoriteten kommer inte se någon skillnad.

Fast vi ser ju redan idag spel med obligatorisk RT (Indiana Jones t.ex.). Grejen är att för spelutvecklare/studios så spelar det mindre roll om RT är snyggare eller inte, anledningen till att RT kommer vara standard är att det är otroligt mycket enklare att utveckla med det. Vill man framtidssäkra sin dator så bör man se till att kortet är kapabelt till att hantera RT med bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Inet har listat vilka modeller de kommer sälj:
9070 XT och 9070

21 olika varianter jävlar i mig

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Och då är Gigabyte inte ens med på listan och de har åtminstone 2 bekräftade modeller av XT korten.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Så många var det ej tidigare idag.

Vart är MSI korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Inet har listat vilka modeller de kommer sälj:
9070 XT och 9070

Snygga kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Så många var det ej tidigare idag.

Vart är MSI korten?

MSI dropped as AMD board partner for RX 9070 and RX 9070 XT GPUs at launch

https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/1hv8izu/msi_drop...

Jätte-tråkigt faktum

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jätte-tråkigt faktum

Om jag ska vara ärlig, good riddance.
Glöm aldrig nvidia's partner program (Asus, MSI och Gigabyte) skandalen.
För AMD kort är det PowerColor, SAPPHIRE, ASRock, och XFX som gäller enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spurs89:

Du skrev

"9070 borde kosta 500 USB."

Ja, helt rätt, mannen. United states bananas.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

För AMD kort är det PowerColor, SAPPHIRE, ASRock, och XFX som gäller enligt mig.

Powercolor och Sapphire gör marknadens bästa grafikkort - även med alla Nvidias partners inräknat.

Permalänk
Medlem

För dom som säger att prisskillnaden är för liten från 5070ti. Det kommer fyfan vara 500kr prisskillnad på 9070XT och 5070. Man måste ju vara fullständigt pantad om man köper ett 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De kränger fortfarande 90% av gpuerna så vet inte det?

Man får komma ihåg, vi har inga siffror, men om man har en produkt som säljer 100st per månad och när de släpper en ny produkt så har du 150st inne. Då tror man tillgången är god.
En annan kränger 1000st/mån och de levererar 500, så säger man begränsad tillgång även fast de har fler produkter tillgängliga.

Jag tror vi alla har en ganska bra känsla för hur många gpu:er Nvidia levererar. Inte många.

De tjänar mindre och mindre på gaming enligt deras rapporter.

Känns nästan som de släpper en handfull gpuer bara för att verka som om de är kvar i leken, för syns skull.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Well, jag kör nu med ett Arc B580 som jag är väldigt nöjd med, så är inte i färd att uppgradera.
Men dessa AMD kort är ju helt klart intressanta. Men ligger över vad jag vill betala för att spela spel.
Men följer marknaden då jag tycker det är kul och intressant.
Jag hoppas Intel har något på g. Kanske Celestial som blir nästa.
Vi får se.

Celestial är typ 2027 dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Frågan är hur FS4 är jämfört med dlss 4 . 🙄

De är båda suddiga och man får högre FPS. Det bästa man kan göra för att motverka suddet verkar vara att köra i 4k. Gärna med performance mode.

FSR4 använder ML precis som DLSS nu gör.

Båda får artefakter etc. Same same tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Jätte-tråkigt faktum

MSI slutade ju tillverka AMD-kort för över ett år sedan.

Skrivet av Taxas:

Varför då? Själv har mina senaste två grafikkort båda varit MSI (GTX 1070 och nu 7900 XTX). Båda har fungerat kanon och framförallt så är de otroligt tysta. Dessutom är deras kort ofta mindre än andras. Dagens grafikkort är så otroligt stora så allt som sparar utrymme är bra. Därutöver har de inte varit hutlöst prissatta som t.ex vissa ASUS-kort kan vara. Jag har bara gott att säga om MSI för både moderkort och grafikkort de senaste 10 åren.

Permalänk
Kontot avslutas

Blir ett Powercolor 9070 XT Reaper om det landar runt 8500 kr och om officiella prestandasiffror håller sig i närheten av vad AMD utlovat.

Permalänk
Medlem

Grafikkort, finns det nånting mer deprimerande att diskutera.

Föreställ dig att du är AMD och släpper ett kort för 8000kr, och ett till kort som är BETYDLIGT långsammare med mindre än 700kr skillnad, stackars dem som går på AMD's scam...

Permalänk

Jämför man sifforna i tabellen i denna artikel och sedan kör 7900 GRE vs 7900 XTX så är prestandan identisk i procent med tabellen.
Stämmer detta så är det alltså 7900 XTX prestanda för strax över 8000 Kr....
https://m.youtube.com/watch?v=BVb1xjchkv4&pp=ygUeR2FtZXNjaG91...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av StorMatte:

Det återstår såklart att se både de faktiska svenska priserna, samt prestandaberäkningar från oberoende parter.

Klart är att 5080 är ett bättre kort, men hur mycket bättre egentligen?
Daniel Owen tog upp en jämförelse mellan diverse olika grafikkort med 7900GRE som baseline, i den jämförelsen lägger 5080 ca 50% högre än 7900GRE. AMD påstår att 9070XT ligger 38-42% över 7900GRE. Nu är jag ingen matemagiker, men det är ju inte en enorm skillnad i prestanda (förutsatt att siffrorna stämmer) för en ganska stor prisskillnad.

Sen lockar det givetvis att kunna överklocka 5080 till närmare 4090-nivå. Och hur mycket det går att överklocka 9070XT... ja det återstår också att se...

Daniel Owens jämförelse:
https://youtu.be/mte5QzFWiDE?si=tWILm6egOwLHDjSL&t=913

Det är enkelt att jämföra.
AMD visade benchmark mot 5070 ti vilket var -2% average, +2% average med 340w modellen. Där de jämför mot stock 5070 ti såklart.

Sen är det skillnaden mellan 5070ti och 5080.

Permalänk
Medlem

Jag som precis har beställt ett powercolor 7900 xtx, jag spelar bara delta Force och warzone typ på 1440p Ultrawide skärm på 32tum

Är det bättre att köpa ett 9070xt istället?

Xtx ligger på 10500, får det på onsdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Jämför man sifforna i tabellen i denna artikel och sedan kör 7900 GRE vs 7900 XTX så är prestandan identisk i procent med tabellen.
Stämmer detta så är det alltså 7900 XTX prestanda för strax över 8000 Kr....
https://m.youtube.com/watch?v=BVb1xjchkv4&pp=ygUeR2FtZXNjaG91...

Du vet inte deras settings... Kan inte bara jämföra rakt av.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Jag som precis har beställt ett powercolor 7900 xtx, jag spelar bara delta Force och warzone typ på 1440p Ultrawide skärm på 32tum

Jag hade inte köpt ett 7900 kort just nu mest för att AMD verkar byta riktning med sina kort lite som Nvidia med Turing. Hade nog valt 9000 för å försäkra mig om att få del av uppdateringarna som kommer de närmaste åren då mjukvaru biten blir viktigare och viktigare.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Behåll xtx och invänta reviews? Sen bestäm dig

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Kul att AMD verkar lyckas bra med 9070xt, ska bli kul att läsa när testerna kommer.

För min egen del är det inte värt att lägga 8k på grafikkort idag, satt precis och gubbgnällde lite för mig själv om dagens priser. Sen kom jag på att jag själv satt med dubbla vattenkylda gtx titans i sli för 10-12år sen, låg runt 9k styck om jag minns rätt. Dags att sluta hyckla och bara inse att man har andra prioriteringar i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av neetodesu:

För dom som säger att prisskillnaden är för liten från 5070ti. Det kommer fyfan vara 500kr prisskillnad på 9070XT och 5070. Man måste ju vara fullständigt pantad om man köper ett 5070.

Ja men handen på hjärtat hur många kommer veta om det ? Alla jämför 9070 xt med 5070 ti och när det testas kommer fokus vara hur dom står sig mot varandra .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Med uppskattade priset kan detta bli bra för många om kortet presterar bra inte bara i form av FPS.

Dock tur att man inte behöver köpa grafikkort för stunden då prestandan man har räcker till och marknaden för kraftfullare modeller är rätt skral både när det gäller utbud och tillgång. Detta har förmodligen också lett till oskäliga prisnivåer.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Hade jag inte sparat pengar till pappaledigheten så hade jag antagligen köpt ett 9070 XT.

Om priser är runt 8000 och prestandan stämmer, så klart.

Jag har egentligen sagt att jag vill ha 50% mer prestanda för max 8000 och jag tänker vänta tills ett kort kommer som levererar det. 50% över ett 3080 är det kanske inte.

Men det hade varit skönt att lämna Nvidia. Börjat hata dem så som Microsoft. Blivit en hateboy av Nvidia.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av portia:

Fast vi ser ju redan idag spel med obligatorisk RT (Indiana Jones t.ex.). Grejen är att för spelutvecklare/studios så spelar det mindre roll om RT är snyggare eller inte, anledningen till att RT kommer vara standard är att det är otroligt mycket enklare att utveckla med det. Vill man framtidssäkra sin dator så bör man se till att kortet är kapabelt till att hantera RT med bra resultat.

Nedanstående är inte riktat alls mot Portia, utan använder bara hans argument/påstående som grund...
Problemet är att RT/PT är fortfarande pissdåligt på ett 5090 om man ser till kostnaden, i mina ögon så är RT/PT ett "bedrägeri", en funktion som Nvidia förespråkat/marknadsfört sen 20-serien vars prestanda var redan då bedrövlig...så vad har RT/PT gett oss egentligen...när det funkar en absolut okulär upplevelse med bedrövliga framrates, visst fan är det vackert.

Så för att kunna spela med RT/PT native får man nöja sig med pisse-frames eller så måste vi slå på "fuskmotorn" vilket ger oss istället högre fördröjning och artefakter.

DLSS/FSR/XESS och fan vad de kallar skiten ska ju vara en funktion för äldre generationer och kanske den billigaste ur nuvarande, en kompromiss av pengar och funktion - det är absolut inget som ska behövas på ett grafikkort du pyntat 7000:- och uppåt för...absolut inte norr om 15000:-

Vad Nvidia genialiskt gjort är att övertyga världen är att RT/PT är nödvändigt ont, och speltillverkarna behöver inte ens optimera sina spel - för det finns ju DLSS om det nu flyter på som seg sirap, samtidigt så gnäller alla på Apple´s "walled garden".

RT´s begynnelse skulle ha börjat som PhysX, ett separat kort med bra prestanda - där det egentligen handlar om speltillverkarens implementering och inte att Nvidia/AMD/Intel slänger in några halvtaskiga "kärnor" och påstår att detta är gott nog på ett grafikkort som kostar kanske för många närmre en månadslön

Att inte s.k TechTubers inte tar upp dom här grejerna är ju förståeligt, bit inte den hand som fingrar dig

Detta är dagens gubbagnäll, blir 46 i år, snart helt gråhårig med

PS. Portia, inget av detta är riktat mot dig.DS

Visa signatur

Nuvarande rigg:
CPU: AMD 9800X3D; RAM: 32 GB; GPU: AMD 9700 XTX
Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem

Kan nog bli ett AMD-kort denna gång. Helt ok prissättning men avvaktar oberoende tester innan köp.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Glutt0:

Klart det är bättre att köra på 9070 XT nu när priset och prestanda är avslöjad (om det nu stämmer med alla beräkningar/förutsägelse solklart).

• Med 9070 XT får ett bättre andrahandsvärde längre fram när du säljer.

• Med 9070 XT får du ta del av de nya mjukvara/godisbitar som stödjer "endast" av de nya GPUs.

Här är en länk från reddit som kanske må vara intressant för de nyfikna..