Här är AMD Radeon RX 9070-korten – släpps den 6 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Uppfattat! Menar du om man testar FSR på ett Nvidia-grafikkort, i jämförelse med DLSS?

nej testa fsr4 på 9070, testa dlss på 5070, jag tror fsr bara klarar 1.5 skalning medans dlss klarar nog 2.0 skalning altså balanced vs performance. mät emot bildkvalitet o artefakter vid rörelse, fast matcha med fps i 1440 o 4k.

det har blivit svårt med direkt mätning nu för raster/fps är inte samma sak längre

om båda korten kostar 6000kr men ena har bättre bild fast kanske 10fps mindre är det nog mer värt.
mät helst dlss i K då nya transformer modulen används. mät bara nya kort då dom under 4000 serien inte klarar dlss4
Btw verkar vara en bugg i msi afterburner att mäta power gpu orsakar microstutter i fps
ta inzomade screenshots som hardware unboxed o ha sida vid sida jämförelse om man kan tabba imellan bilder med piltangenter

skulle va kul att see bild generering eller LLM körning av ai tester på kort.
https://www.tomshardware.com/pc-components/gpus/stable-diffus...
https://github.com/XiongjieDai/GPU-Benchmarks-on-LLM-Inferenc...
kan möjligen vara så att amd suger då gddr6 används o har halva hastigheten mot nvidia

https://www.youtube.com/watch?v=bQH3DYNboM0

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Klart det är bättre att köra på 9070 XT nu när priset och prestanda är avslöjad (om det nu stämmer med alla beräkningar/förutsägelse solklart).

• Med 9070 XT får ett bättre andrahandsvärde längre fram när du säljer.

• Med 9070 XT får du ta del av de nya mjukvara/godisbitar som stödjer "endast" av de nya GPUs.

Här är en länk från reddit som kanske må vara intressant för de nyfikna..

Ja, det blir nog att skicka tillbaka xtx kortet som kommer på onsdag och hoppas på att man nyper ett 7090 xt oc på onsdag. Frågan är vilket kort man ska satsa på, inet har ju 10olika modeller haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Ja, det blir nog att skicka tillbaka xtx kortet som kommer på onsdag och hoppas på att man nyper ett 7090 xt oc på onsdag. Frågan är vilket kort man ska satsa på, inet har ju 10olika modeller haha

Det gör du rätt i! 😁👍
Skönt att dem har många olika modeller med god saldo i lager, då slipper folk bråket om GPUs och man har lite betänketid på sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ex-con:

Nedanstående är inte riktat alls mot Portia, utan använder bara hans argument/påstående som grund...
Problemet är att RT/PT är fortfarande pissdåligt på ett 5090 om man ser till kostnaden, i mina ögon så är RT/PT ett "bedrägeri", en funktion som Nvidia förespråkat/marknadsfört sen 20-serien vars prestanda var redan då bedrövlig...så vad har RT/PT gett oss egentligen...när det funkar en absolut okulär upplevelse med bedrövliga framrates, visst fan är det vackert.

Så för att kunna spela med RT/PT native får man nöja sig med pisse-frames eller så måste vi slå på "fuskmotorn" vilket ger oss istället högre fördröjning och artefakter.

DLSS/FSR/XESS och fan vad de kallar skiten ska ju vara en funktion för äldre generationer och kanske den billigaste ur nuvarande, en kompromiss av pengar och funktion - det är absolut inget som ska behövas på ett grafikkort du pyntat 7000:- och uppåt för...absolut inte norr om 15000:-

Vad Nvidia genialiskt gjort är att övertyga världen är att RT/PT är nödvändigt ont, och speltillverkarna behöver inte ens optimera sina spel - för det finns ju DLSS om det nu flyter på som seg sirap, samtidigt så gnäller alla på Apple´s "walled garden".

RT´s begynnelse skulle ha börjat som PhysX, ett separat kort med bra prestanda - där det egentligen handlar om speltillverkarens implementering och inte att Nvidia/AMD/Intel slänger in några halvtaskiga "kärnor" och påstår att detta är gott nog på ett grafikkort som kostar kanske för många närmre en månadslön

Att inte s.k TechTubers inte tar upp dom här grejerna är ju förståeligt, bit inte den hand som fingrar dig

Detta är dagens gubbagnäll, blir 46 i år, snart helt gråhårig med

PS. Portia, inget av detta är riktat mot dig.DS

Hela grejen med fake pixlar och fake frames är en så löjlig diskusion.
Vi är i en övergångsperiod och de kommer vara blandade resultat längs vägen.
Men att konstant läsa allt gnäll om uppskalning och RT är så tröttsamt. Jag tycker att steget mot RT är nödvändigt och personligen så tycker jag absolut de ger mer realistiska omgivningar och naturligare ljus. Det största problemet är att de tvingas på svag hårdvara med dårlig RT i dagens konsoller. Och uppskalas från för låga upplösningar med FSR.

Dagens gubbgnäll från en annan 40 åring

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair iCUE Titan 280 RX || GPU: 5080 TUF OC
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsKaffe:

Det gör du rätt i! 😁👍
Skönt att dem har många olika modeller med god saldo i lager, då slipper folk bråket om GPUs och man har lite betänketid på sig.

Det här är riktigt dålig rådgivning du pysslar med. Bästa är att sitta still i båten, invänta testresultat från mer ”oberoende” källor (istället för att titta i diverse forum som försöker gissa sig fram och är high on hype, men bjuder på den bild du själv vill se).

EFTER att riktiga resultaten är ute från olika källor, ta beslut.

Den här generationen kan vara riktigt trevlig, men vi vet inte med säkerhet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Kan väl vänta med att öppna kortet och om något skicka tillbaka det EFTER du fått tag på ett 9070XT.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jag avvaktar ordentliga tester. Sitter på ett 7800xt, men är sugen på ytterligare prestanda. Frågan är dock om det är värt att skaffa ett 7900xtx för den lilla extra raytracing prestandan om korten i övrigt hamnar på ungefär samma nivå. Raytracing prestandan på 7900xtx är ändå inte tillräcklig känner jag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag avvaktar ordentliga tester. Sitter på ett 7800xt, men är sugen på ytterligare prestanda. Frågan är dock om det är värt att skaffa ett 7900xtx för den lilla extra raytracing prestandan om korten i övrigt hamnar på ungefär samma nivå. Raytracing prestandan på 7900xtx är ändå inte tillräcklig känner jag.

Det är nog inget snack om att 9070XT är ett bättre köp än 7900XTX med tanke på förändringar i hårdvara som kommer stå sig mycket bättre i framtiden. Förvisso mindre VRAM, men om du bara spelar så är det inte en stor grej tror jag.

Permalänk
Medlem

Hmmm
Avveckling av min 4090 rigg?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av portia:

Fast vi ser ju redan idag spel med obligatorisk RT (Indiana Jones t.ex.). Grejen är att för spelutvecklare/studios så spelar det mindre roll om RT är snyggare eller inte, anledningen till att RT kommer vara standard är att det är otroligt mycket enklare att utveckla med det. Vill man framtidssäkra sin dator så bör man se till att kortet är kapabelt till att hantera RT med bra resultat.

Indiana Jones? "Obligatorisk" RT då det går att spela med ett vega56 eller vega64 kort.

Edit: spelet var väl nvidia sponsrat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hmmm
Avveckling av min 4090 rigg?

Jag sålde mitt 4090 för 21.000 som köptes för 17tusen för ett år sedan haha. Nu blir det att testa team red, då jag inte spelar så mycket längre. 9070xt blir bra kompromiss

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Frakten får du väl betala på 100kr, väldigt få bolag har gratis returfrakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glutt0:

Jag sålde mitt 4090 för 21.000 som köptes för 17tusen för ett år sedan haha. Nu blir det att testa team red, då jag inte spelar så mycket längre. 9070xt blir bra kompromiss

Fick flera fina bjud när 5090 nalkades. Jag var klok att inte nappa.
Men nu kan det blir vinst, samt nytt märke att testa. Sista red team hade jag var ATI Radeon 7970, nytt till spelade Crysis 2

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlademil:

Kan någon smartare än mig sammanfatta ungefär hur de här korten kommer jämföra sig mot Nvidias 50-serie?

Runta slängar kring 5070 Ti i Raster. I RT en bra bit efter.. vilket var väntat. Nvidia är ju ändå en-två generation/er före AMD när det kommer till Raytracing.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nvidia är ju ändå en-två generation/er före AMD när det kommer till Raytracing.

Kanske vi ska lugna ner oss lite tills vi har sett några tester.

Edit: Att Nvidia haft RT i två generationer tidigare betyder väl inte att det är någon typ av omöjlig uppgift att komma ikapp, eller tänker du att nvidia kommer alltid vara två generationer före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Kanske vi ska lugna ner oss lite tills vi har sett några tester.

Edit: Att Nvidia haft RT i två generationer tidigare betyder väl inte att det är någon typ av omöjlig uppgift att komma ikapp, eller tänker du att nvidia kommer alltid vara två generationer före?

Nej men det innebär att man har två generationer att knapra in och AMD har tagit ordentliga men knappast revolutionerande steg varje ny generation.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Nej men det innebär att man har två generationer att knapra in och AMD har tagit ordentliga men knappast revolutionerande steg varje ny generation.

Kanske detta är gången det smäller på riktigt och raytracingen bara sprutar ur AMD kortet.

Permalänk
Skrivet av xc:

Kanske detta är gången det smäller på riktigt och raytracingen bara sprutar ur AMD kortet.

Deras egen presentation påvisar inget som sprutar ut av tracing. Intressant blir pt, då rt går att manipulera enkelt i settings.

Men prisvärt lär det bli

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det enda som finns att gå på är väl AMDs egna siffror och de visade ca 10% under 5070ti i RT.

Prestanda måste ju sättas i relation till pris och de är bra mycket billigare än 5070ti. De är ju faktiskt närmare de kommande 5070 i pris och jag är rätt säker på att 9070xt kommer bräda den modellen i RT och vara bra mycket snabbare i rastrering.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Deras egen presentation påvisar inget som sprutar ut av tracing. Intressant blir pt, då rt går att manipulera enkelt i settings.

Men prisvärt lär det bli

Skrivet av Bakwetu:

Det enda som finns att gå på är väl AMDs egna siffror och de visade ca 10% under 5070ti i RT.

Prestanda måste ju sättas i relation till pris och de är bra mycket billigare än 5070ti. De är ju faktiskt närmare de kommande 5070 i pris och jag är rätt säker på att 9070xt kommer bräda den modellen i RT och vara bra mycket snabbare i rastrering.

Mera Raytracing per krona än Nvidia, det måste väl räknas som en win 👍

Permalänk
Skrivet av xc:

Mera Raytracing per krona än Nvidia, det måste väl räknas som en win 👍

Beror på om fsr är vettigt annars spelar det ingen roll då native fps är för låg

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Hur har AMDs egna siffror varit i relation till riktiga reviews om man tittar historiskt senaste releaserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på om fsr är vettigt annars spelar det ingen roll då native fps är för låg

Enligt obekräftade uppgifter ska FSR4 sopa banan med föregående versioner, mera uppskalning(eller iaf bättre) för pengarna 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Är faktiskt sugen på en sådan här, blir kanske från Sapphire. Köper jag blir det mitt första AMD-kort sedan HD7970 december 2011

också väldigt sugen, förhoppningsvis så visar testerna en hyfsat hög uppgradering från en 8gb 3060 ti.
Blir personligen mitt första AMD-kort sedan X300 SE som släpptes sep 2004 😸

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Hur har AMDs egna siffror varit i relation till riktiga reviews om man tittar historiskt senaste releaserna?

Börja nu inte syna sådana grejor, vi som har förstaklass på hypetrain trivs bra i vår kupe´

Permalänk
Medlem

Tillverkare plockar ju spel som visar dem från sin bästa sida, men AMDs egna test var trots allt medel av 30 spel och då går det inte komma ifrån att det blir mer representativt.

Åtminstone lär det vara bra mycket ärligare än att köra fram multiframe generation-resultat som prestandaresultat. Men det bara 4 dagar kvar innan vi vet säkert.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Zeroastic:

Nej

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av xc:

Enligt obekräftade uppgifter ska FSR4 sopa banan med föregående versioner, mera uppskalning(eller iaf bättre) för pengarna 👍

Även om det är bättre än fsr 3 så måste de vara minst dlss 3.1 helst 3.7 för att inte få fel stämpel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Eller tre, på 9070 XT Red Devil. Intressant att det finns så många varianter hos återförsäljarna.

Oj nu blev jag osäker om mitt nätaggregat ens har 3 sådana kontakter, 2st vet jag men får nog kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kollar man den tyngsta lasten i presentationen, CP 2077 med RT Ultra, så var 9070 XT 81% av 5070 Ti. Inte PT men ändå rätt tungt spel med de inställningarna. Kan väl gissningsvis hamna ungefär likt 4070 S - 4070 Ti i RT överlag.
Man ser också i de siffrorna att ju tyngre RT, desto mer tappar 9070 XT. Så det blir som det alltid varit alltså men att AMD äntligen kommer ikapp en generation ungefär.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.