Lenovos nya konceptdator har inbyggda solpaneler

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem sitter i solen med laptopen ? vem vågar lämna laptopen i solen ? (regn, snatteri mm)
Detta känns som ett aprilskämt

Har du inga fönster i din bostad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Fönster blockerar väldigt mycket ljus, du får minimalt med laddning om du sitter med treglasfönstret mellan datorn och solen. Dessutom måste du flytta datorn varje halvtimme för att inte få skuggor på den

Permalänk
Medlem

Asså. en del här kan verkligen inte tänka utanför sin egna lilla bubbla. 🙄
Produkten är alltså dålig för att DU inte kan tänka dig använda den. Ok..

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av andelf:

Jaaa.. om man räknar på samma effektivitet som solceller på tak - som är 2kvm stora - och genererar cirka 400Wpeak. En laptop är väl cirka ett a4 i storlek och att det går 16st A4 /kvm så får vi 12-15W i peak.

10W kommer man ändå rätt långt på nu för tiden. Laptops med 70Wh klarar ofta att driva laptopen i 15 timmar i lågenergiläge. 70W/15 blir ungefär 5W. Alltså skulle man kunna jobba helt utan att koppla sig till elnätet. Hell, även om datorn drar 20W så dubblerar man drifttiden. Låter som en bra anledning att sänka behovet av stora batteriet, tbh

Gaming lite förstås en helt annan sak, men det detta koncept är nog inte riktat till gamers...

Så 12-15W i peak om du är utomhus, och skärmens ovansida är riktad perfekt mot solen. Om du faktiskt använder den och skärmen står i låt säga 110 graders vinkel, med solen i 45-50 grader mot horisonten (sommardag, 10-11 på förmiddagen i stockholm) så blir den effektiva ytan ungefär 1/3 av det. Då är du nere i under 5W best case, och för att se något på skärmen en solig sommardag måste du köra full styrka på skärmen. Då drar datorn betydligt mer än 5W. Senare på dagen står solen högre, vilket minskar ytan ytterligare. Visst du kanske kan få förlängd batteritid, men detta är under optimala förhållanden. Är det mulet ? Minska effekten med 2/3. Är du inomhus ? Då får du enstaka procent av det.

Du får en dator som blir dyrare, tyngre och med ett väldigt känsligt topplock. Med dagens teknik kommer detta floppa.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren uppger 20 minuter laddning för 1 timme användning är det troligen 3 timmar för 10 minuter i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Känns som att det skulle vara lite halvbesvärligt att använda datorn samtidigt som den laddas, med tanke på att locket måste vara i något slags halvstängt läge för att stå i rät vinklen mot solen...

Haha ja, tänkte på det med. Men liggandes på mage på stranden kanske fungerar? :>

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Medlem

Detta verkar väldigt bra om man har en sommarstuga utan el eller bor i tält, husvagn vill bli off grid eller liknande.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Skärmens baksida är väl så gott som alltid i skugga vid användning? Dvs den får aldrig direkt solljus, utan får nöja sig med reflektioner från miljön. Med indirekt solljus får man väl ca 15% av energin (svårt att hitta info, och varierar mycket). Med 24% effektivitet, dvs 240W/m2 max, och med en area på ca en A4, så kommer man upp i 250/16*0,15 = 2,3W. Känns inte riktigt värt det, sparar hellre 2,3W på att sitta inomhus och ha lägre ljusstyrka på skärmen.

Kan väl vara användbart i vissa nischade situationer, typ man är ute och reser där man inte har tillgång till eluttag. Då kan man nödladda datorn genom att vinkla den rätt. Alla som klagar på att batteriet inte gillar värme, så är det väl inte batteriet som värms upp. Den sitter i datorns nedre del, medan solcellerna sitter bakom skärmen. Vinklar man dessutom upp skärmen lite mot solen, så har batteriet ingen som helst kontakt med den delen som genererar värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Asså. en del här kan verkligen inte tänka utanför sin egna lilla bubbla. 🙄
Produkten är alltså dålig för att DU inte kan tänka dig använda den. Ok..

Kan du nämna några fördelar med en sånhär dator jämfört med att ha en separat solcellsladdare mer än en besparing på packning i storlek av en surfplatta? Jag kan nämligen inte finna några.

Däremot kommer jag på en jäkla massa nackdelar jämfört med att ha separata solceller kopplade till sin laptop.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Kan du nämna några fördelar med en sånhär dator jämfört med att ha en separat solcellsladdare mer än en besparing på packning i storlek av en surfplatta? Jag kan nämligen inte finna några.

Däremot kommer jag på en jäkla massa nackdelar jämfört med att ha separata solceller kopplade till sin laptop.

Ja. En dator släpas med vid behov. Att den då laddas lite utan att behöva göra något annat än att den i ljuset är fint.
Att slippa behöva släpa på annat är en fin bonus.
Tänk så här, jag har aldrig sett någon med separat solcellsladdare. Faktiskt. Jag har inte det.
Så där sitter du var du nu än sitter och datorn laddas lite hela tiden. Hur är det en nackdel?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja. En dator släpas med vid behov. Att den då laddas lite utan att behöva göra något annat än att den i ljuset är fint.
Att slippa behöva släpa på annat är en fin bonus.
Tänk så här, jag har aldrig sett någon med separat solcellsladdare. Faktiskt. Jag har inte det.
Så där sitter du var du nu än sitter och datorn laddas lite hela tiden. Hur är det en nackdel?

Ja du har ju helt rätt att det beror på hur man vänder och vrider på det. Svårt att se det som en nackdel om priset för datorn landar på samma som "liknande" laptops med samma specifikationer såklart. Risken e väl dock hög att det blir betydligt högre om nu datorn släpps till allmänheten. Men den som lever får se 🙂

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Vad får dig att tro att den bara kan laddas med solcellerna?

Kul koncept, men jag undrar hur batterierna mår om datorn förväntas ligga i solen längre stunder.

Jag försökte vara lite rolig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Detta stämmer ju inte. Solceller har aldrig behövt vara riktade direkt mot solen. Visst, de blir mest effektiva då, men det saknar ju inte värde bara för att du inte får maximal effekt sammtidigt som du använder datorn.

On topic: har inte jättestort behov av denna laptop, men en solpanel på baksidan av telefonen hade varit väldigt smidigt när man vandrar i fjällen i en vecka eller två.

Är inte mobilen lite för liten för en solpanel som gör någon nytta?

Permalänk
Medlem

Apple kan ju implementera detta på deras enheter så kan de skippa fler kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Är inte mobilen lite för liten för en solpanel som gör någon nytta?

Den har ju mindre batteri att ladda också. Behöver inte ladda snabbt direkt. Bara tillräckligt för att ta en handfull bilder om dagen.. Ingen aning om det faktiskt hade räcker för ändamålet dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fönster blockerar väldigt mycket ljus, du får minimalt med laddning om du sitter med treglasfönstret mellan datorn och solen. Dessutom måste du flytta datorn varje halvtimme för att inte få skuggor på den

Alltså, det är väl ingen som har förelsagit att det ska ersätta en vanlig laddare?

Om de nu säger att den, under optimala förhållande, laddar på 20 min vad den förbrukar på 1h. Även om du bara får ut en tiondel av det i praktiken så har du förlängt batteritiden med ~30%. Dessutom får du möjligheten att ladda den utan tillgång till väggutag i nödläge. Är inte detta fördelar nog för att motivera dess existens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Den har ju mindre batteri att ladda också. Behöver inte ladda snabbt direkt. Bara tillräckligt för att ta en handfull bilder om dagen.. Ingen aning om det faktiskt hade räcker för ändamålet dock.

Hittar inga moderna skal med solceller utan bara referenser till 10-15 år gamlsa lösningar.
Kanske finns en anledning till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Sätter du en glasruta framför så sänker du effekten markant pga reflektion och uv bortfall

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Observera datumet.

Intet nytt under solen...

Soldriven

Permalänk
Medlem

Stekhet sol på datorn samt lite spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_swede:

Så 12-15W i peak om du är utomhus, och skärmens ovansida är riktad perfekt mot solen. Om du faktiskt använder den och skärmen står i låt säga 110 graders vinkel, med solen i 45-50 grader mot horisonten (sommardag, 10-11 på förmiddagen i stockholm) så blir den effektiva ytan ungefär 1/3 av det. Då är du nere i under 5W best case, och för att se något på skärmen en solig sommardag måste du köra full styrka på skärmen. Då drar datorn betydligt mer än 5W. Senare på dagen står solen högre, vilket minskar ytan ytterligare. Visst du kanske kan få förlängd batteritid, men detta är under optimala förhållanden. Är det mulet ? Minska effekten med 2/3. Är du inomhus ? Då får du enstaka procent av det.

Du får en dator som blir dyrare, tyngre och med ett väldigt känsligt topplock. Med dagens teknik kommer detta floppa.

Japp

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Vem sitter i solen med laptopen ? vem vågar lämna laptopen i solen ? (regn, snatteri mm)
Detta känns som ett aprilskämt

Vi som gillar att jobba från stranden i exotiska länder o samtidigt jobba på brännan

Permalänk
Medlem

Jag tänker att detta skulle kunna funka ute vid mitt torp där vi inte har ngn el utan litar på en rejälv 20kg powerbank med stora solceller. Kanske kan man slippa belasta powerbanken och stänga ner datorn helt och ställa den i solen och gå och vinkla om den en gång i timmen för att få max effekt.

Laptopen är då gammal och drar massa kräm och har dessutom gammal vanlig enfas laddning. Senaste OSet använder vi min laptop för att kolla på OS i Paris. Då fick verkligen powerbanken med solcellerna arbeta ordentligt för att hålla datorn igång.

Ngn som har egen erfarenhet av hur står skillnaden är på ladda laptopen med enfas laddning och USB laddning?

Visa signatur

anti-fascist antiX Linux på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intels fabrik på mark tagen av Israel