Redaktionens betyg på RX 9070 XT Red Devil samt 9070 Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Kolla in min post #20796397
Nvidia har en omvandlingsfaktor på ca 14,1 x msrp för det svenska priserna, medan AMD har ca 13,3 x msrp för det svenska priserna. Eftersom inte msrp hålls av AMD spelar det kanske inte så stor roll i och för sig

Det är ju för att Nvidia satte sina svenska MSRP samtidigt för alla sina kort. Alla stod i svenska kronor på hemsidan direkt efter presskonferensen.

Det stämmer perfekt med dollarns minskade värde från den dagen till för ett par dagar sedan då AMD satte sitt. Diffar på 10:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Efter allt snack om att AMD hade mycket fler kort än Nvidia och byggt lager i månader och ändå sålde till och med Red Devil Limited för 11490kr slut.

Helt slut på XT på Inet.

Var kommer alla dessa köpare från som är så desperata? Det var ju bättre priser på mycket tidigare ofta. Var ju inte länge sedan det var BF rea. Antingen har alla väntat till nya generationer och köper sen oavsett pris eller så är det plötsligt massor som
Börjat spela senaste månaden.

Jag undrar detta också eller är det skalpers som köper upp hela lager eller Kina som dammsuger till sina ai modeller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Med det sagt håller vi dock på att undersöka om vi kan göra betygssystemet bättre och tydligare

Betygsystemet är bra. 9070 XT är en objektivt en bra produkt, det bästa AMD producerat på över 10 år. I den marknaden vi lever i nu kostar en sådan här produkt ~10,000:-

Vill man ha ett får man ta den käftsmällen och låta såret läka i några år tills det är dags för nästa vända.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Tja, om man vänder på steken och får ett 5060 Ti för 500 kronor hade jag inte kallat det en medioker produkt. Båda betygssystemen, vi kan kalla de absoluta vs relativa, har sina för- och nackdelar. Själv tycker jag att det system du tänker på fungerar bra när man bara recenserar en väldigt specifik typ av snarlika produkter. Exempelvis:

* Endast strömsnåla kort
* Endast flaggskeppskort
* Endast kort avsedda för AI-beräkningar
* Osv.

Men när ett betygssystem skall täcka kort från 2000 till 35 000 kronor, då tycker jag inte att ett sådant system håller måttet längre.

Jag tycker ni gör ett jäkligt bra jobb med recensionerna och kan förstå hur frustrerande det måste vara när priserna som förmedlas på förhand inte riktigt stämmer.

För egen del kan jag säga att vilken stämpel ni ger kortet spelar mindre roll än vad som står i er summering/TLDR av recensionen. Alltid nice med en TLDR (Mvh lat person)

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av ackwell:

Jag tycker ni gör ett jäkligt bra jobb med recensionerna och kan förstå hur frustrerande det måste vara när priserna som förmedlas på förhand inte riktigt stämmer.

För egen del kan jag säga att vilken stämpel ni ger kortet spelar mindre roll än vad som står i er summering/TLDR av recensionen. Alltid nice med en TLDR (Mvh lat person)

Tack så mycket 😊
Det var lite stressigt in i det sista, eftersom priset är en faktorerna. Det blev knepigt att skriva just slutsats utan den. Men allt går att lösa!

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju svält marknaden på grafikkort och folk har säkerligen avvaktat med att uppgradera sina grafikkort till denna lansering, där det var ytterst få kort som faktiskt såldes till konsumenter. När det lansering eftter lansering (5090, 5080, 5070 ti) försvinner kort på en minut och folk blir utan en så skapar det en otrolig FOMO bland folk. FOMO sprids sedan även till folk som kanske inte ens hade velat uppgradera känner sig till slut desperata att ha ett. Väldigt likt scenariot när 30xx serien lanserades.

Nu när AMD kom med ett bra erbjudande så spelar det ingen roll att de hade 4-5 ggr mer grafikkort till salu än Nvidias totala 50xx serie så tog det slut väldigt fort. Själv hade jag inte köpt varken 5070 ti eller 9070 XT för högre än MSRP. Ett 9070 för 7300 kr är också betydlig mer lockande än de förstnämnda för flera tusenlappar högre. Det är liksom 10-12% mindre prestanda för 9-10% mindre pengar. Har också lite fördelar som mindre storlek och mindre strömförbrukning/värmeutveckling. Et 9070 XT däremot för 10500 kr är ju 30% högre pris med max 5% mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Konsumenter för helt enkelt börja avstå att köpa kort för över riktpriser annars kommer dom aldrig sluta göra så här vid lanseringar.

Det kommer ju inte hända, men man kan mildra sitt fall om man är medveten om hur sådana här lanseringar går till. Det som hände här är typ standard.

Det enda jag kan tycka är underligt, är att så få review-outlets lyckades se igenom detta. Speciellt dom största typ HUB, GN, Linus osv som normalt älskar att konsument-kriga mot företagen. Jag vet inte vad medel-priset för ett XT var igår, men kan ju inte tänka mig under 700$ och troligen betydligt högre än så. Att man inte gick ut med priser vid reviews är ju en enorm rödflagg.

Det såg väldigt annorlunda ut när 5070 Ti lanserades, då var man på tå som man brukar. Jag lägger ingen jättevikt i det, dessa kanaler är mest underhållning men själva tycker dom att dom har en enorm integritet så det blir ju lite komiskt.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Omröstning för om du hann få tag på ett 9070 (xt)

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad jag menade var amds pris, det är uppenbart en produkt med väldigt låg marginal när den kostar 599$.

Hittade ett annat bra exempel - senaste Ipad använder A16, som tillverkas på N4P.

Förutom chippet i sig får du där en högupplöst skärm, aluminiumchassi, stort batteri, wifi-chipp, kamerasensor, lins, RAM och 128GB lagring för 349 USD. Och Apple har som bekant goda marignaler dessutom.

En dubbelt så dyr produkt som "bara" är ett grafikkort är helt självklart mycket billigare att tillverka, så jag är helt övertygad om att AMD har jättebra marginal. Och Nvidia har ännu bättre.

Tänk på att grundmekanismen för chiptillverkning har inte förändrat sig - en ny nod är dyr huvudsakligen för att fabriken är dyr att bygga, inte för att produkterna i sig är dyra att tillverka.

De som kör med senaste noden är med på att betala den kostnaden, och när det är gjort är det nästan ren vinst att fortsätta tillverka på den fabriken. Man pratar om att chipkostnaden går från "dollars to cents".

Både AMD och Nvidias GPUer är på förra generationen, Mobiltillverkarna är på senaste.

Det sagt så är det ovanliga omständigheter nu - efterfrågan även på äldre noder är mycket högre än vanligt från exempelvis fordonsindustrin så det görs investeringar även i äldre fabriker.

4Nx är därmed säkerligen dyrare än vad den "borde" vara med tanke på att den borde vara betald, men att det skulle handla om relevanta andelar av priser på 500+ usd är orimligt.

Sen kan förstås TSMC sätta vilket pris de vill till varje kund, men det ser jag som separat från den faktiska tillverkningskostnaden. Ser ingen risk att vi är ens nära att slå i någon hård prisgräns pga waferkostnad för grafikkort.

är betald -> borde vara betald
Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

hur blev 600$ 9000kr? det ska va 6000kr
när blev midrange 9000kr ist för 3000kr?

Hur lyckas du få $600 exkl moms att bli 6000kr inkl moms?

Överklockade icke-referenskort brukar också ha högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det kommer ju inte hända, men man kan mildra sitt fall om man är medveten om hur sådana här lanseringar går till. Det som hände här är typ standard.

Det enda jag kan tycka är underligt, är att så få review-outlets lyckades se igenom detta. Speciellt dom största typ HUB, GN, Linus osv som normalt älskar att konsument-kriga mot företagen. Jag vet inte vad medel-priset för ett XT var igår, men kan ju inte tänka mig under 700$ och troligen betydligt högre än så. Att man inte gick ut med priser vid reviews är ju en enorm rödflagg.

Det såg väldigt annorlunda ut när 5070 Ti lanserades, då var man på tå som man brukar. Jag lägger ingen jättevikt i det, dessa kanaler är mest underhållning men själva tycker dom att dom har en enorm integritet så det blir ju lite komiskt.

AMD gick väl inte ut med pris för dom visste att bara ett limiterat utbud skulle finnas tillgängligt för mspr då ör det väl bättre en att säga ett mspr pris när man vet att alla mspr varianterna som finns i lager inte kommer kunna säljas för det.

Men som sagt om folk vägrar att köpa korten för 2000-3000kr över mspr så kommer inte AMD och Nvidia att kunna mjölka kunder på pengar på samma sätt nu vet dom ju att folk är fullt villiga att betala långt över mspr och då vill dom såklart utnyttja det så länge det går om 2-3 månader när hypen har lagt säg så kommer nog 9070XT finnas i lager för mspr regelbundet.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sweclockers testade inte något MSRP-kort, priserna på de två testade korten har inte höjts med de har dock varit okända tills att de började säljas.

Kan inte förstå varför någon skulle tro att Hellhound eller Red Devil skulle vara MSRP-kort, Reaper var PowerColors MSRP-kort.

Jag vet, syftar bara till att det ofta släpps nya kort med dålig tillgång för ett ''lågt'' pris vilket sedan höjs efter en tid när batch nr2 kommer så att säga. Då blir recensionerna skeva och kort som utmärkt sig som 'god prestanda för priset' inte alls stämmer längre etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

AMD gick väl inte ut med pris för dom visste att bara ett limiterat utbud skulle finnas tillgängligt för mspr då ör det väl bättre en att säga ett mspr pris när man vet att alla mspr varianterna som finns i lager inte kommer kunna säljas för det.

Men som sagt om folk vägrar att köpa korten för 2000-3000kr över mspr så kommer inte AMD och Nvidia att kunna mjölka kunder på pengar på samma sätt nu vet dom ju att folk är fullt villiga att betala långt över mspr och då vill dom såklart utnyttja det så länge det går om 2-3 månader när hypen har lagt säg så kommer nog 9070XT finnas i lager för mspr regelbundet.

Vägrar folk köpa nividiakort så fortsätter nvidia sälja aikort, köpbojkotter för att få ner priset slutar att fungera när produkterna står för en mindre del av företagets inkomster. Än mer så när prisförändringar riskar förtjänsten på det företaget verkligen tjänar pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vägrar folk köpa nividiakort så fortsätter nvidia sälja aikort, köpbojkotter för att få ner priset slutar att fungera när produkterna står för en mindre del av företagets inkomster. Än mer så när prisförändringar riskar förtjänsten på det företaget verkligen tjänar pengar på.

Kanske stämmer tillvis del men jag menar i så länge folk betalar över mspr så kommer dom försätta sälja till över mspr det är ju betydligt större chans att det sänker priserna om korten inte säljes för över en mspr en om det säljes så fungera det väl åndå?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

AMD gick ut med 600$ för att få bra recensioner, och det fick dom. Lysande recensioner t.om.

Här visar t.ex Hardware Unboxed hur bra AMD står sig mot Nvidia, dom fick ta till två grafer för att göra sin poäng extra tydlig. Steve nämner inget om något introduktionspris. I sak har han ju rätt, det fanns några stycken.

"If AMD can deliver the 9070 XT for 600$ US, and we have been reliably informed by multiple sources that they can and will"

Men på det stora hela, det spelar ingen roll. AMD fick som dom ville, bra recensioner. Hardware Unboxed har i åratal försökt få folk att köpa mer AMD och nu blev det så, så dom är nog rätt nöjda också. Och dom som faktiskt köpte korten fick en bra produkt så i slutändan är nog alla rätt nöjda.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

GN har i alla fall skapat en omröstning nu efter att själva haft svårt att få tag i ett kort. Så kanske kommer ett inslag om detta.

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Kanske stämmer tillvis del men jag menar i så länge folk betalar över mspr så kommer dom försätta sälja till över mspr det är ju betydligt större chans att det sänker priserna om korten inte säljes för över en mspr en om det säljes så fungera det väl åndå?

För nvidia kan höga priser vara viktigare än större försäljning av spel d-gpu:er.

Om nvidia bara, i stort sett, hade sålt spel d-gpu:er, vi hade haft en marknad där amd och intel hade haft större andelar, och där köpare hade varit villiga att köpa annat än nvidia så hade sett annorlunda ut.

Men i verkligheten tjänar nvidia mycket mycket mer på sina aikort, de har 90% av spel-d-gpu-marknanden och amd 10%, och en stor del av köpare kan inte tänka sig köpa något annat än nvidia.

En situation som definitivt är självförvållad, men vi är inte ett bisamhälle där alla gör samma sak, vi är individer, alltså det går lika mycket att få alla att bojkotta köp som att få oss att ta en funderare över om det är bra, för vår del, att vi skapar en 90% monopol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD gick ut med 600$ för att få bra recensioner, och det fick dom. Lysande recensioner t.om.

Här visar t.ex Hardware Unboxed hur bra AMD står sig mot Nvidia, dom fick ta till två grafer för att göra sin poäng extra tydlig. Steve nämner inget om något introduktionspris. I sak har han ju rätt, det fanns några stycken.

"If AMD can deliver the 9070 XT for 600$ US, and we have been reliably informed by multiple sources that they can and will"

<Uppladdad bildlänk>

Men på det stora hela, det spelar ingen roll. AMD fick som dom ville, bra recensioner. Hardware Unboxed har i åratal försökt få folk att köpa mer AMD och nu blev det så, så dom är nog rätt nöjda också. Och dom som faktiskt köpte korten fick en bra produkt så i slutändan är nog alla rätt nöjda.

Gamers Nexus testade ett MSRP-kort, Sapphires 9070XT Pulse, de gick att få tag på för MSRP, ett tag. (Jag fick ett för 7990...)

Men, de är inte precis de enda som har fallit för det där.

Sweclockers recension av 5090 med betyget utmärkt är på ett 5090-FE kort för 27 900.
Gick det att få tag på 5900 FE-kort för 27 900? Ja. (Du fick tag på ett)
Går det fortfarande att få tag på 5900 FE kort? Nej. Gå det att få tag på 5090-kort för 27 900? Nej.

Men det spelar ingen roll eftersom nvidia inte har gått ut med att det har slutats tillverkas och de har ju inte heller justerat priset. Så betyget utmärkt står kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

För nvidia kan höga priser vara viktigare än större försäljning av spel d-gpu:er.

Om nvidia bara, i stort sett, hade sålt spel d-gpu:er, vi hade haft en marknad där amd och intel hade haft större andelar, och där köpare hade varit villiga att köpa annat än nvidia så hade sett annorlunda ut.

Men i verkligheten tjänar nvidia mycket mycket mer på sina aikort, de har 90% av spel-d-gpu-marknanden och amd 10%, och en stor del av köpare kan inte tänka sig köpa något annat än nvidia.

En situation som definitivt är självförvållad, men vi är inte ett bisamhälle där alla gör samma sak, vi är individer, alltså det går lika mycket att få alla att bojkotta köp som att få oss att ta en funderare över om det är bra, för vår del, att vi skapar en 90% monopol...

Jag pratade om fake mspr som både Nvidia och AMD håller på med som en stor del är pågrund av folk är fult villiga att betala över mspr vid lansering och därmed kan dom ta dessa priser. Om folk hade vägrat köpa kort för 2000-3000kr över mspr så skulle både AMD och Nvidia inte kunna ta lika mycket överpris om de ville få korten sålda.

Största anledningen till Nvidia har stor marknadsandelar är för på grund av 4060/4060Ti som sitter färdigbyggda oem datorer som säljer bra mycket bättre en custom byggda datorer så som AMD vill ta in några marknadsandelar så behöver det få in deras grafikkort i dessa datorer.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag pratade om fake mspr som både Nvidia och AMD håller på med som en stor del är pågrund av folk är fult villiga att betala över mspr vid lansering och därmed kan dom ta dessa priser. Om folk hade vägrat köpa kort för 2000-3000kr över mspr så skulle både AMD och Nvidia inte kunna ta lika mycket överpris om de ville få korten sålda.

Största anledningen till Nvidia har stor marknadsandelar är för på grund av 4060/4060Ti som sitter färdigbyggda oem datorer som säljer bra mycket bättre en custom byggda datorer så som AMD vill ta in några marknadsandelar så behöver det få in deras grafikkort i dessa datorer.

fake-MSRP var det bara på instegsmodellerna, alla andra har gått för de pris det skulle ha. Tycker man det är lämpligt att betala tusenlappar extra för binnade gpu-kretsar, högre klockning, och bättre kylning, så gör man det. Skulle inte göra det.

Nej, om man litar på steamsurvey, sitter 4060/4060Ti på runt 7%... De handlar inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

fake-MSRP var det bara på instegsmodellerna, alla andra har gått för de pris det skulle ha. Tycker man det är lämpligt att betala tusenlappar extra för binnade gpu-kretsar, högre klockning, och bättre kylning, så gör man det. Skulle inte göra det.

Nej, om man litar på steamsurvey, sitter 4060/4060Ti på runt 7%... De handlar inte om det.

Nej dom dyrare ska inte gå för 2000-3000kr mer kanske 1000-1500kr mer men inte så

Nu går vanliga "mspr" modellerna av 9070XT för ca 9500kr och t.ex Red Devil versionen för 9990-10590kr.

Så men riktig mspr prissättning så ska det va 7990kr för mspr modellerna och 8990-9500kr för top modellerna.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nej dom dyrare ska inte gå för 2000-3000kr mer kanske 1000-1500kr mer men inte så

Nu går vanliga "mspr" modellerna av 9070XT för ca 9500kr och t.ex Red Devil versionen för 9990-10590kr.

Så men riktig mspr prissättning så ska det va 7990kr för mspr modellerna och 8990-9500kr för top modellerna.

Skall och skall, det är den prissättning som är satt. fake-msrpn var $600, den sanna $700, sen tar partnertillverkare extra för andra kort. Hade vi haft en fungerande marknad så hade prissättningen definitivt sett annorlunda ut, det har vi inte, av skäl jag redan har påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

20-talet hände.
Har hållit på ett tag nu.
Men många på Swec verkar leva kvar i förra årtiondet.

mrsp på 5700xt bara något år sen var 400$

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gamers Nexus testade ett MSRP-kort, Sapphires 9070XT Pulse, de gick att få tag på för MSRP, ett tag. (Jag fick ett för 7990...)

Men, de är inte precis de enda som har fallit för det där.

Sweclockers recension av 5090 med betyget utmärkt är på ett 5090-FE kort för 27 900.
Gick det att få tag på 5900 FE-kort för 27 900? Ja. (Du fick tag på ett)
Går det fortfarande att få tag på 5900 FE kort? Nej. Gå det att få tag på 5090-kort för 27 900? Nej.

Men det spelar ingen roll eftersom nvidia inte har gått ut med att det har slutats tillverkas och de har ju inte heller justerat priset. Så betyget utmärkt står kvar.

Jag är en person som tycker att produkten är så löjligt mycket viktigare än priset, marknaden kommer i slutändan bestämma priset. Det är jättetråkigt att det tillverkas så få gamerkort för tillfället så demand är väldigt mycket högre än supply just nu.

Men allt börjar med en bra produkt.

Kolla på 7900XT, enligt mig en kass produkt som saknar hårdvara och funktioner som på PC varit standard dom senaste fem åren. Och den säljer inte heller så jag är inte ensam om att tycka så. Efter två år är det fortfarande inte med på steam survey, så inte ens 0.15%.

Enter the 9070(XT), visst man är inte riktigt ikapp Nvidia men riktiningen är satt och flera hål har täpts igen. Det andas framåtanda hos AMD nu. Det är en bra produkt och den säljer som smör.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

Bara något år sen = 6 år sen det mer en ett hälft åttionionde dessutom var det innan gpu krisen 2020-2022 tror det är en av anledningarna varför dom tar så mycket mer för deras gpur eftersom det var då dom fick reda på att folk är village att betala nästan vad som helst för ett graffikort.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av nördigg:

Köpte min 5700xt i november 2019 för 5100kr

Nu kostar x700xt 9k 😆😆

75% ökning 😫

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

20-talet hände.
Har hållit på ett tag nu.
Men många på Swec verkar leva kvar i förra årtiondet.

600 dollar X svensk kass valuta + kemikalieskatt + moms= cirka 10000 kr.

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Hittade ett annat bra exempel - senaste Ipad använder A16, som tillverkas på N4P.

Förutom chippet i sig får du där en högupplöst skärm, aluminiumchassi, stort batteri, wifi-chipp, kamerasensor, lins, RAM och 128GB lagring för 349 USD. Och Apple har som bekant goda marignaler dessutom.

En dubbelt så dyr produkt som "bara" är ett grafikkort är helt självklart mycket billigare att tillverka, så jag är helt övertygad om att AMD har jättebra marginal. Och Nvidia har ännu bättre.

Tänk på att grundmekanismen för chiptillverkning har inte förändrat sig - en ny nod är dyr huvudsakligen för att fabriken är dyr att bygga, inte för att produkterna i sig är dyra att tillverka.

De som kör med senaste noden är med på att betala den kostnaden, och när det är gjort är det nästan ren vinst att fortsätta tillverka på den fabriken. Man pratar om att chipkostnaden går från "dollars to cents".

Både AMD och Nvidias GPUer är på förra generationen, Mobiltillverkarna är på senaste.

Det sagt så är det ovanliga omständigheter nu - efterfrågan även på äldre noder är mycket högre än vanligt från exempelvis fordonsindustrin så det görs investeringar även i äldre fabriker.

4Nx är därmed säkerligen dyrare än vad den "borde" vara med tanke på att den borde vara betald, men att det skulle handla om relevanta andelar av priser på 500+ usd är orimligt.

Sen kan förstås TSMC sätta vilket pris de vill till varje kund, men det ser jag som separat från den faktiska tillverkningskostnaden. Ser ingen risk att vi är ens nära att slå i någon hård prisgräns pga waferkostnad för grafikkort.

Nu hittar jag inge die size men den har 16 billion transistorer vs 53.9 på 9070xt så den är väldigt lite krets.
resten av delarna är väldigt billiga som du listar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

De har lärt sig genom att deras kunder visat dem vägen.
1.Att influencers är de nya försäljarna. Kan man få dem att gilla ens produkt blir den en garanterad hit.
2. Att gamers är beredda att lägga hur mycket pengar som helst på grafikkort. Marknadens sätt att sätta pris: En vara är värd så mycket som någon är beredd att betala för den. Och gamers är beredda att betala MYCKET.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D