Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

RMA på 4080, rätt eller fel av butik?

Permalänk
Medlem

RMA på 4080, rätt eller fel av butik?

Skickade för 2 veckor sedan in mitt 4080 som hade uppnått hotspot temp på 110.5c och lät som en orkan när jag spelade.

Köpt för nästan 2 år sedan då för 13k av märket PNY.

Butiken skickade i början av veckan uppdatering på att de mottagit varan och sedan fick jag igår en Swish betalning utav butiken på motsvarande belopp, inget snack om reparation eller ett erbjudande om något byte eller sådant. De sade inget innan detta skedde och detta är en av de stora aktörerna.

Det som sätter mig i problem är att det är ett h vete att försöka få tag i något vettigt kort nu och jag har redan varit utan i 2 veckor, samt att jag inte köpte ett 9070xt vilket jag kunnat om jag visste om detta då.

Är det bara att gilla läget eller kan man "kräva" någon annan åtgärd istället för rent återköp I detta läget?

Är relativt säker på att den enda åtgärd som krävdes var byte av kylpasta på kortet då det inte visat upp något annat problem för mig iaf.

Tråd flyttad till Konsumenträtt, där den platsar mycket bättre - MOD
Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Skulle tro att byte av kylpasta inte kommer hjälpa. PNY är väl inte direkt ett av de bättre märkena, så inte förvånad att du är missnöjd med kylning och fläktljud.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag tagit mina 13k och köpt ett 5070ti som rak och ren ersättare, presterar i princip samma beroende på titel, kan till och med spara en tusenlapp.
Eller ett 9070xt eller vad du nu vill. Men finns både 9070xt och 5070ti i lager hos både komplett och inet

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av infigo:

Hade jag varit du hade jag tagit mina 13k och köpt ett 5070ti som rak och ren ersättare, presterar i princip samma beroende på titel, kan till och med spara en tusenlapp.
Eller ett 9070xt eller vad du nu vill. Men finns både 9070xt och 5070ti i lager hos både komplett och inet

Det är ett alternativ man funderar på, störande att behöva betala typ 2k mer än det hade kostat för en knapp vecka sedan dock

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter inte som att butiken har kommunicerat så bra, men utfallet är ju det bättre. Att du behöver betala 2k mer än va de kostade för en vecka sedan kan knappast dom styra över, och för deras del är RMAet avklarat.

Beloppet täcker ett köp för ett helt nytt kort av samma/något bättre kaliber, detta är fullgott bemötande. Att du inte kan unna dig att lägga i några extra tusenlappar i fickan känns mest som girighet.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Nej, butiken har juridiskt inte rätt att bara häva köpet, speciellt inte utan kommunikation, vid reklamation/RMA.
Reparation eller utbyte är de två primära valen de har, om de kan ske "utan större olägenheter" för butiken.
Min tolkning är att de borde ha erbjudit dig byte till annan "likvärdig", eller bättre produkt innan de hävde köpet.
Tänk på att du har rätt att begära att butiken täcker eventuell extrakostnad som uppstår för att du nu måste göra ett täckningsköp istället (även om du inte köper den nya produkten)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av 13ers3rk:

Låter inte som att butiken har kommunicerat så bra, men utfallet är ju det bättre. Att du behöver betala 2k mer än va de kostade för en vecka sedan kan knappast dom styra över, och för deras del är RMAet avklarat.

Beloppet täcker ett köp för ett helt nytt kort av samma/något bättre kaliber, detta är fullgott bemötande. Att du inte kan unna dig att lägga i några extra tusenlappar i fickan känns mest som girighet.

Blev faktiskt shockad att jag fick pengarna tillbaka då detta som sagt var ett fel som till stor del om inte helt kunnat lösas med byte av kylpastan, då problemet störst var deltan som skillde över 30c på hotspot och core. Jag tog förgivet att få tillbaka kortet efter 2-3 veckor. Vet att detta kunde varit mycket värre, undrade mest om rättigheter gällande garanti osv ifall de enbart kan häva köpet utan dialog från deras sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av sweisdapro:

Nej, butiken har juridiskt inte rätt att bara häva köpet, speciellt inte utan kommunikation, vid reklamation/RMA.
Reparation eller utbyte är de två primära valen de har, om de kan ske "utan större olägenheter" för butiken.
Min tolkning är att de borde ha erbjudit dig byte till annan "likvärdig", eller bättre produkt innan de hävde köpet.
Tänk på att du har rätt att begära att butiken täcker eventuell extrakostnad som uppstår för att du nu måste göra ett täckningsköp istället (även om du inte köper den nya produkten)

Ok, hur exakt ska man gå tillväga i en sådan här situation? Själv anser jag 5070Ti exempelvis vara en liten downgrade då enl sweclockers prestandaindex så ska den vara något svagare i 4k vilket är min upplösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har kollat lite närmare på historiken nu och börjar undra vad som hänt här egentligen.

Den 7'nde klockan 08.50 fick jag mail att min vara mottagits och kommer behandlas. Tittade nu idag för skojs skull på sidan för RMA och såg då att den 7'nde klockan 08.51 hade min vara gått sönder och det tog dom 4 dagar att skicka mig en Swish utan någon form av kommunikation innan dess.

Förstår mig inte på detta händelsebelopp. De har alltså inte alls försökt att laga produkten och jag betvivlar att det gått sönder så fort och sedan total radiotystnad (om man inte följde via den sidan som jag inte ens visste fanns förrän idag).

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:Skrivet av Shinjed:

Ok, hur exakt ska man gå tillväga i en sådan här situation?

Första steget är att ta kontakt med butiken och förklara varför man inte är nöjd med lösningen och vilken lösning man istället önskar. Beroende på hur butiken då svarar är ärendet antingen löst eller inte, och då tar man det därifrån.

Principiellt har butiken gjort fel som återbetalar utan någon kommunikation kring detta istället för att ersätta med ett likvärdigt kort, i praktiken presterar ju 5070 Ti snarlikt och finns att köpa för samma peng... så frågan blir om du tycker det är motiverat att dra igång en process kring detta jämfört med att köpa nytt nu eller senare?

Det närmaste alternativet om du inte är nöjd med pengarna tillbaka är att butiken istället ersätter med ett 5080, eller att du gör ett täckningsköp och butiken ersätter mellanskillnaden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av twit:

Första steget är att ta kontakt med butiken och förklara varför man inte är nöjd med lösningen och vilken lösning man istället önskar. Beroende på hur butiken då svarar är ärendet antingen löst eller inte, och då tar man det därifrån.

Principiellt har butiken gjort fel som återbetalar utan någon kommunikation kring detta istället för att ersätta med ett likvärdigt kort, i praktiken presterar ju 5070 Ti snarlikt och finns att köpa för samma peng... så frågan blir om du tycker det är motiverat att dra igång en process kring detta jämfört med att köpa nytt nu eller senare?

Det närmaste alternativet om du inte är nöjd med pengarna tillbaka är att butiken istället ersätter med ett 5080, eller att du gör ett täckningsköp och butiken ersätter mellanskillnaden.

Ok, får testa höra av mig till butiken imorgon och se vad som hände till att börja med, osäker på hur mycket jag skulle orka dra det vidare men vill iaf veta varför det gått till på detta sätt till att börja med. Tackar för infon

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Skickade för 2 veckor sedan in mitt 4080 som hade uppnått hotspot temp på 110.5c och lät som en orkan när jag spelade.

Butiken skickade i början av veckan uppdatering på att de mottagit varan och sedan fick jag igår en Swish betalning utav butiken på motsvarande belopp, inget snack om reparation eller ett erbjudande om något byte eller sådant. De sade inget innan detta skedde och detta är en av de stora aktörerna.

Det som sätter mig i problem är att det är ett h vete att försöka få tag i något vettigt kort nu och jag har redan varit utan i 2 veckor, samt att jag inte köpte ett 9070xt vilket jag kunnat om jag visste om detta då.

Är det bara att gilla läget eller kan man "kräva" någon annan åtgärd istället för rent återköp I detta läget?

Är relativt säker på att den enda åtgärd som krävdes var byte av kylpasta på kortet då det inte visat upp något annat problem för mig iaf.

Citat:Skrivet av 13ers3rk:

Citat:Skrivet av sweisdapro:

Butiken har gjort helt fel.
Det finns ingen legal grund för butiken att ensidigt häva köpet.

Konsument har rätt att kräva avhjälpning (reparation) eller omleverans. Kan detta inte ske så kan man prata om hävning. Vid hävning har kund rätt till täckningsköp enligt konsumentköplagen. Helt enkelt, mellanskillanden mellan kortet och vad motsvarande kort kostar i handeln.

Kund måste inte genomföra köpet hos annan återförsäljare för att ha rätt till pengen, syftet med lagen är att ÅF ska åtgärda felet innan man kommer till hävning.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Har nu varit i samtal med butiken, de hävdar att det närmsta "lika eller bättre" kortet är ett 5070Ti vilket inte stämmer överens med ex. Sweclockers Prestandaindex. De kollade på siffror som boost clock, bättre minne osv men tar inte i aktning alls vilken faktiskt verklig prestanda kortet har. 5080 tyckte de var ett "för mycket bättre" kort. I detta fall är jag 99% på att det gäller priset, vilket hade varit drygt 1-1.2k mer för en MSRP modell av ett 5080.

Är det bara att ge sig och gilla läget i detta fallet? Skulle kunna få tag i ett 5080 för 16.5k typ med Benify på Komplett vilket är det närmsta jag som privatperson kan komma åt som inte är sämre än mitt föregående.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det jag tänker på är hur man själv skulle hantera det som företag. Hade varit lätt om 5070ti var objektivt bättre i majoriteten så som vi haft det tidigare nya generationer. Lurigt nu när 5070ti är något sämre än 4080 samtidigt som 5080 är en helt annan klass i pris och prestanda och 4080 inte går att få tag på att ersätta med.
Möjligt att de kan prata med pny och få ett ersättningkort men det lär ta 2-3 veckor åtminstone är min gissning om det ens går att få tag på.
Att du får pegarna tillbaka betyder ju också du får tag på ett 5070ti + en tusenlapp i fickan tillbaka. Hade inte förvånat mig om andra butiker hade satt 5070ti som ersättare och du bara fått ett sånt utan några pengar tillbaka.

Frågan är vad hade varit det du velat optimalt? För det är antingen ett 5070ti i praktiken eller att de får punga ut skillnaden för ett 5080 på goodwill och de lär inte få tag på msrp modeller längre, så är ju 16.5-18k.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

jag skulle nog vara glad att jag ens fått butiken att köpa tillbaks kortet, som nån annan skrev PNY kort, 110grader e nog inte jätte-onormalt.
iaf. till nästa gång så får du vara noggrann med att inkludera vilken åtgärd du söker i din RMA, tex "jag vill ha ett nytt kort eller lagat kort, ej pengar"

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ok, verkar som att det bara är att gilla läget helt enkelt, vilket jag kan medge är långt ifrån hur illa det kunde ha varit så är inte helt missnöjd, mest missnöjd över att detta beslut togs utan mitt medgivande från början, samt att det tog 4 dagar för butiken att "meddela" mig att ärendet var över och återköp gjorts.

Har varit med om GPU problem tidigare som gjorde att man missade på 1080Ti en gång i tiden vilket fortfarande har sina ärr

Tackar för rådgivning så får jakten dra igång, tänker nog iaf pröva på ett 5080 men får se ifall det är värt pengaskillnaden mot ett 9070XT. Dessa sinnessjuka priser...

Visa signatur

Permalänk

Ok, verkar som att det bara är att gilla läget helt enkelt, vilket jag kan medge är långt ifrån hur illa det kunde ha varit så är inte helt missnöjd, mest missnöjd över att detta beslut togs utan mitt medgivande från början, samt att det tog 4 dagar för butiken att "meddela" mig att ärendet var över och återköp gjorts.

Har varit med om GPU problem tidigare som gjorde att man missade på 1080Ti en gång i tiden vilket fortfarande har sina ärr

Tackar för rådgivning så får jakten dra igång, tänker nog iaf pröva på ett 5080 men får se ifall det är värt pengaskillnaden mot ett 9070XT. Dessa sinnessjuka priser...

Samtidigt - om man kollar vad 5070 Ti kostar idag, så kostar det mindre än vad du har betalat?
Du skriver att du har betalat 13k, 5070 Ti ligger för ca 12k. Så du får ju ett nytt grafikkort och pengar i fickan?

Jag hade sett mig nöjd om detta var jag som fått erbjudandet.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av PangadPingu:

Samtidigt - om man kollar vad 5070 Ti kostar idag, så kostar det mindre än vad du har betalat?
Du skriver att du har betalat 13k, 5070 Ti ligger för ca 12k. Så du får ju ett nytt grafikkort och pengar i fickan?

Jag hade sett mig nöjd om detta var jag som fått erbjudandet.

Så kan man välja att se på det, lite så jag försöker tänka själv. Anser mig få möjligheten att testa eller kanske rentav behålla ett 5080 nu för "3500kr" i mitt huvud för att ens förmå mig själv att köpa ett sådant överprisat kort Blir förmodligen det eller ett 9070XT. Min lillebror ska få ut ett nu nästa vecka som han köpte för MSPR så ska bli intressant att se skillnaden i sakerna som vi spelar.

Visa signatur

Permalänk

Så kan man välja att se på det, lite så jag försöker tänka själv. Anser mig få möjligheten att testa eller kanske rentav behålla ett 5080 nu för "3500kr" i mitt huvud för att ens förmå mig själv att köpa ett sådant överprisat kort Blir förmodligen det eller ett 9070XT. Min lillebror ska få ut ett nu nästa vecka som han köpte för MSPR så ska bli intressant att se skillnaden i sakerna som vi spelar.

Ja, lyckades själv få tag i ett 9070XT och är sjukt nöjd!

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Som andra har sagt, så i princip så har butiken gjort fel som inte ens kontaktade dig först.

Om problemet hade varit lätt att åtgärda så skulle jag anta att de hade gjort det - det hade varit mycket billigare för butiken än att återbetala.
Min gissning är att de försökte reparera, men att reparatören råkade klanta sig (slant med skruvmejseln eller nåt) och skadade kortet på ett sätt som inte var lätt att fixa.

Hade jag varit i din sits så hade jag nöjt mig med pengarna tillbaka. Kanske inte optimalt resultat, men inte värt att bråka mer.
Bråkar du mer är det inte ens säkert att det blir bättre ur din synvinkel

Se det så här istället - du fick tillbaka inköpspriset på ett två år gammalt kort. I praktiken så har du fått låna kortet gratis under den tiden, mot en 'depositionsavgift' som du nu fått tillbaka.
Du kan antagligen köpa ett motsvarande begagnat kort billigare idag, och få pengar över. Eller betala lite extra för att få ett nytt, bättre, kort.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Erik_T:

Som andra har sagt, så i princip så har butiken gjort fel som inte ens kontaktade dig först.

Om problemet hade varit lätt att åtgärda så skulle jag anta att de hade gjort det - det hade varit mycket billigare för butiken än att återbetala.
Min gissning är att de försökte reparera, men att reparatören råkade klanta sig (slant med skruvmejseln eller nåt) och skadade kortet på ett sätt som inte var lätt att fixa.

Hade jag varit i din sits så hade jag nöjt mig med pengarna tillbaka. Kanske inte optimalt resultat, men inte värt att bråka mer.
Bråkar du mer är det inte ens säkert att det blir bättre ur din synvinkel

Se det så här istället - du fick tillbaka inköpspriset på ett två år gammalt kort. I praktiken så har du fått låna kortet gratis under den tiden, mot en 'depositionsavgift' som du nu fått tillbaka.
Du kan antagligen köpa ett motsvarande begagnat kort billigare idag, och få pengar över. Eller betala lite extra för att få ett nytt, bättre, kort.

Jepp, är så det börjat landa nu iaf, känner att det är bättre att släppa det och gå vidare Är ändå glad att det inte varit värre.
Nu är iaf ett 5080 på väg, hoppas kunde pröva det under helgen och se ifall det är värt skillnaden mot ett 9070XT för egen del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som andra skriver, bara gilla läget. Du fick tillbaka inköpspriset, det är som att du endast lånade kortet i 2 år! inte illa!

slå till på en 9070xt och "call it a day"

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME