Helgsnack: Vad vill du se med nästa generations grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag vill se ett paradigmskifte som omkullkastar allt det som kommit att bli modern grafik med uppskalningstekniker för kantutjämning och massa skit som får bilden att se oskarp och dimmig ut. Jag vill se grafik som påminner om AI-genererade videor som dyker upp lite varstans. Typ den sortens bildkvalitet autogenererad i realtid. Jag skiter i hur man når dit. Jag är bara intresserad av resultat. Dvs att man når dit.

Ett av Nvidias långsiktiga mål är nog just det. Men det lär vara många steg och utmaningar som man behöver lösa först. Det kanske blir en standard om 10 år? Tekniskt sett är det redan möjligt idag, men sådana "spel" är väldigt primitiva, som man t.ex kan se i denna videon:

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Inte höja priset mer, gå ner till max 20k för 90 serien, helt okej om det inte är stor skillnad på prestanda tills priset normaliseras. Därefter förväntar jag mig ett lyft som mellan 3090 och 4090 seren

Visa signatur

Stationär: RTX 5090 Astral OC ASUS | Ryzen 9800X3D | G.Skill Trident Royal 8000MT 32GB | ASUS ROG X870E Hero | Corsair HX1000i | Arctic Liquid Freezer III 360 | Samsung 990 PRO 4TB och 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Att de kommer ut till vettiga priser vs prestanda och finns tillgängliga att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Att de kommer ut till vettiga priser vs prestanda och finns tillgängliga att köpa.

Tror att om inte nvidia gör det prestanda lyftet så kommer det bli en intel vs amd historia till.. och amd springer ikapp och om nvidia 😍

Permalänk
Medlem

Jag tror att i framtiden kommer Intel skippa grafikkorten helt och ha högupplöst spelgrafik direkt i CPUn.

nVidia kommer följa efter och skapa sina egna datorer i samarbete med Steam.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Bättre ray-tracing prestanda.

För de spel jag spelar så duger fortfarande mitt 6-7 år gamla 2080 RTX (icke-super) alldeles utmärkt så länge ray-tracing är avslaget och med tanke på hur mycket snabbare de moderna korten redan är så känns det (för mig) fullständigt irrelevant att önska ännu högre rasteringsprestanda.

Däremot, så fort man slår på ray-tracing så blir situationen helt annorlunda och inte bara mitt gamla kort utan helt nya, befintliga, verkar ju få kämpa ganska hårt, speciellt om man vill skippa DLSS och framgeneration osv.

En andra önskan vore väl just mer fokus på att presentera grafiken så som spelutvecklarna faktiskt designat den och mindre fokus på att låta AI gissa vad det ska vara

Permalänk

Nvidia har nu en perfekt lista på vilka features de ska snåla med i generationer så att behovet att uppgradera varje gen finns, samt smärtgränsen på vad det får kosta, så lägger de prislappen en bra bit över den 😂👌🏻

Permalänk
Medlem

- Återuppliva hårdvarudriven fysik eller andra beräkningar (typ PhysX) med kraften från AI.

Vill se mer fysik och simuleringar i spel. Kanske utveckla mjukvaran och AI-modeller som öppnar upp möjligheter för utvecklare att utnyttja kortens kraft bättre för detta i realtid.

- Utveckla möjligheten att köra två kort i tandem eller ett gammalt kort som extra kraft för vissa beräkningar.

Detta gjorde t.ex. PhysX för några år sedan. Visst, det var inte så användbart då, men kan man utveckla detta så det ger mer fördelar än nackdelar?

Kanske är detta en del av lösningen på de små prestandaframstegen vi sett över generationerna de senaste åren? Jag fantiserar nu, men tänk om man kunde bygga ett RTX5080+4060 hybrid på samma PCB. Använd förra generationens delar för att billigare öka prestandan totalt. Lite som Crossfire var inne på förr men även över arkitekturer om de är lika nog.

- Vill se fler och annorlunda kylarlösningar.

Kan man utveckla blower-kylare så man slipper dumpa all GPU värme till sin CPU? Tänk dig en fet blower med stor fläkt eller flera fläktar som är dimensionerad för typ 3 eller 4 PCIE brackets?

- Sen vill jag se utrotning av coil whine, om jag får be

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk

Ett företag från Alfa centauri börjar idka interstellär handel med grafikkort som klarar allt vi kan komma på att slänga mot kortet 100 år fram i tiden.
8K upplösning? Pfft, vad säg som 256K?
Drar kortet 100W? Pfft, kortet genererar ström som kan driva resten av datorn.
Är kortet för stort? Vad sägs om att själv knåda ihop det till valfri storlek?
Allt detta och mer för endast 1200 kr.
"Endast din fantasi sätter gränserna. " Jag tycker folks fantasi här i tråden är lite väl återhållsam.

Permalänk
Medlem

grafikkort på socket & valfri minnesmängd som för processor

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Till alla som skriver utbyggbart minne. Det går helt enkelt inte då frekvenserna som dagens minnen går i kräver korta banor som är så raka som möjligt och även utesluter användande av en sockel.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

4080 prestanda till 1080 pris!!

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Kräver inte speciellt mycket... En någorlunda rimlig tillgång, kanske ett msrp som stämmer...