Alla fyndtips från Amazon Spring Deal Days

Eftersöker chassi för musik NAS, 5-6 TB och SSD-baserad lagring

Permalänk
Medlem

Eftersöker chassi för musik NAS, 5-6 TB och SSD-baserad lagring

Jag är ute efter att bygga en NAS som i princip bara ska innehålla musikfiler, dock en del sk högupplösta dvs i 24 bit/192 kHz. Utrymmesbehov ca 5-6 TB inkl musikvideos. En låda med ett mini-itx, en m2 på moderkortet och 2x4 TB SSD skulle bli perfekt. Men någon sådan låda har jag ännu inte hittat. Man kan givetvis modda en befintlig itx-låda (ssd'er väger ju inget och kan enkelt fästas med dubbelhäftande skumtejp på en plan yta i chassit. Problemet är att de flesta är tänkta för ganska kralliga grafikkort och det behövs ju inte i en NAS.

/ B

Permalänk
Medlem

En annan lösning kan ju vara en Hallon-paj Pi 5 med en 2xM2 SSD "Hat", det blir en händig liten burk. Säkert kan man hitta någon liten pekskärm att montera utanpå lådan.

Någon som byggt något liknande och kan ge några tips?

/ B

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Bill50x
Jag bröt ut dina inlägg till en egen tråd från en 8 år gammal forumtråd.
Rubrik redigerad, forumdel bytt.

Lycka till med din NAS.
/D, - Mod

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Snyggt, tackar!
Håller på och letar tips med hjälp av Co-Pilot och hittade bland annat detta:
https://www.youtube.com/watch?v=vIEjdjS7uVg

Snygg liten lösning även om den innefattar 3-D skrivare.

Men jag letar vidare.

/ B

Permalänk
Medlem

Hittade en NAS här på SC som testades (QNAP TBS-H574TX) som rymmer 5 st m2-diskar och verkar vara riktigt kraftfull. Men 20 tusen och bullrande fläktar?!

Så jag letar vidare.

/ B

Permalänk
Medlem

@Bill50x skickade dig ett PM.

Permalänk
Hedersmedlem

Ang. det med 3D-skrivare så finns det tjänster där du kan beställa 3D-prints från färdiga modeller (eller egenskapade, förstås), så det behöver inte vara ett hinder.
En Pi eller liknande med SSDs lär ju bli en billig och tyst lösning (ljudlös rent av), därtill liten, så det är nog inte så dumt. Antar att någon enorm prestanda inte krävs med tanke på att det är musik, och att M.2 är främst för ljud/storlek?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Streacom gör passiva chassien