Lyckades någon köpa ett RTX 5090?

Permalänk

Bygget kom i fredags.

Kortet lirar fint och alla 176 ROPS på plats, har dock lite coil whine när man spelar men vad gör det man har ändå headset på sig när man spelar.

För övrigt är det snyggt byggt av Inet som vanligt.
Även deras kundservice är fantastiskt som vanligt och kunde lösa så att de skickar med kartongen till kortet

Permalänk
Medlem

Jag har provat både 5090 FE och Asus Rog Astral 5090 OC och coin while är på nästan samma nivå, dock Asus får mer pöang I benchmark och är snabbare.

Permalänk

Sänkt pris på Nvidias hemsida nu.
https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/...

25790kr istället för 27999kr. Förmodligen valutajustering.

Permalänk

Någon som köpt grafikkort från Nvidia som företag? Då de inte har några i lager är det svårt att veta hut kassan ser ut.

Permalänk
Skrivet av Gullefjun:

Någon som köpt grafikkort från Nvidia som företag? Då de inte har några i lager är det svårt att veta hut kassan ser ut.

Du kommer till Proshop. Uppger du ditt VAT nummer så köper du utan moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Lite off topic kanske men hur ser skatteverket på att köpa en 5090 till företag om man inte håller på med rendering eller AI? Nu vet jag inte var du har för sysselsättning men om man typ använder dator med flera skärmar t.ex, skriver fakturor och skapar lite presentationer i powepoint, tror ni de har något att säga om det?

Någon annan som har erfarenhet eller åsiker om det? Kanske enklare om man beställer en hel dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SMX-Heinz:

Sänkt pris på Nvidias hemsida nu.
https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/...

25790kr istället för 27999kr. Förmodligen valutajustering.

Dollar kursen har gått från 11kr till 10kr.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

19st kvar nu.

Permalänk
Skrivet av Zabala:

Galet! Har väntat på detta eller Gainwards variant för att jag vill ha ett heatkiller block.. men 35% över riktpris. Inte ens OC varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabala:

10st kvar 19:35

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

10st kvar 19:35

5st kvar 20:40

Permalänk
Medlem

Finns det ingen som vill ha 5090 längre? Köpkraften är helt utraderat, alla har redan fått sina kort med köpkraft

Permalänk
Skrivet av kusk0r:

Lite off topic kanske men hur ser skatteverket på att köpa en 5090 till företag om man inte håller på med rendering eller AI? Nu vet jag inte var du har för sysselsättning men om man typ använder dator med flera skärmar t.ex, skriver fakturor och skapar lite presentationer i powepoint, tror ni de har något att säga om det?

Någon annan som har erfarenhet eller åsiker om det? Kanske enklare om man beställer en hel dator?

Jag är ganska säker på att skatteverket inte tycker det är ok. Såklart man inte skall köpa saker på företag som inte gangnar företaget på på ett rimligt sätt. Jag siktar på att skaffa mig professionell användning för det och Founders edition är ju ett av de "billigare"... Men exakt när det kommer ske är en annan fråga, därav att det är bra att veta hur landet ligger om när det skulle bli aktuellt, 5000-serien växer ju inte på träd så man måste ju vara lite på hugget och jag antar att det inte kommer att ändra sig på ett tag.

Ett 5090 är på gränsen till vad man kan ta på direktavskrivning, skulle man köpa det i en dator skulle det garanterat gå över ett halvt prisbasbelopp (ex moms) och man skulle behöva skriva av det på flera år, vilket är jobbigare än att bara skriva av det under året man införskaffar det, sen att det är roligt att bygga ihop datorer är ju mer som en bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

5st kvar 20:40

Gud vad komplett scalpar 5090s. Ett msrp ish kort från palit (utan OC) för 38k?!?!? Fick mitt astral OC som på riktigt är ett toppkort med extra allt för 35k på webhallen här om dagen. De framstår verkligen som hjältar i jämförelse

Visa signatur

OLED77C44LA || RTX 5090 Astral OC || 7800x3d || switch oled @ 1.2 ghz/2.1 ghz/2000mhz

Permalänk
Medlem

Köpte ett sådant kort på komplett, har redan avbokat det. Alldeles för dyrt för en modell som knappt borde kosta mer än msrp, inte ens en OC modell. Priserna borde snarar sjunka när dollarn blivit så mycket billigare.

Permalänk
Medlem

gud vad RTX 5090 priserna svajar, känns verkligen som att butikerna vill kräma ut varenda krona det kan få EXTRA. Nu får vi konsumenter hålla i plånboken enligt mitt tycke så det får jaga oss istället för vi jaga deras grafikkort :D, skulle kalla vissa prissättningar för ockerpris.

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av swecop:

gud vad RTX 5090 priserna svajar, känns verkligen som att butikerna vill kräma ut varenda krona det kan få EXTRA. Nu får vi konsumenter hålla i plånboken enligt mitt tycke så det får jaga oss istället för vi jaga deras grafikkort :D, skulle kalla vissa prissättningar för ockerpris.

I lördags kväll lade Komplett ut ett antal Gigabyte GeForce RTX 5090 GAMING OC för 36 999:-. I torsdags lade Webhallen ut OC varianten av ASUS TUF för 39 990:-. Det är något som inte står rätt till helt klart, att jag fick mitt kort för preciiis under 30 papp känns som otänkbart bara några veckor senare.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!!

Fick jag ta gi MSI suprim SOC!! satan vad tid det tog!

Permalänk
Medlem

Både Inet och Komplett har ett flertal 5090 i lager just nu. Visst, priserna är lite högre, men i det stora hela är det åtminstone inte ocker det handlar om. Så om man blivit snuvad hittills finns det chans att komma över kort nu.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Medlem

Går att beställa MSI Ventus för 27999:- på Elgiganten nu.