Alltså att ett bilbatteri dör av djupurladdning är inget konstigt som jag sa i mitt förra och förrförra inlägg. Dock var det rätt chockerande att en modern bilstereo skulle ha ett så uppenbart designfel.
Att höja laddspänningen något är inte ett problem heller. Bilar är designade med stora marginaler och det mesta överlever även att köra med bortkopplat batteri (alltså bortkopplat efter start så att laddregulatorn bara arbetar med reglering mot stora strömförbrukare, typ glödlampor). Från de fall jag har hört om är det typisk tredjepartsprylar som bilstereo som stryker med, resten klarar de extrema slängarna i spänning ett tag. Även riktigt dåligt designad tredjepartselektronik borde klara 18V kontinuerligt (vanlig gräns för många billiga regulatorer för kretskortsmontering) och elektronik som inte klarar 15V har ingen rätt att kalla sig bilelektronik. Även en väldigt gammal 13,8V-regulator kan ge spikar på långt över 15V med ett dåligt batteri (som då inte dämpar rippel så bra längre).
Har hört olika siffror från olika ställen men beroende på tillverkare designas elsystemet för att klara 30-60V kontinuerligt utan permanent skada. Betyder inte att de mår bra eller fungerar korrekt, men de ska inte gå sönder. Äldre bilar utan kiselkretsar (alltså förgasare och brytarspetsar för motorn) kan ta väldigt hög spänning innan de slutar fungera, sannolikt med trasig radio eller utbrända lampor som första symptom. Bilars elsystem är robustare än vad många tror.
Men att polvända batterier skulle jag nog vara väldigt försiktig med. Gamla klassiska batterier hade bara plattor som laddades till rätt polaritet, men jag är inte så pass säker på att moderna batterier görs likadant för att faktiskt prova själv och lita på det batteriet efteråt.
Ja speciellt bilbatterier hatar djupurladdning, djupcykels batterier som sitter i många truckar(jobbade med sådant tills för ett par år sedan) klarar djupurladdningar betydligt bättre.
Det bör inte vara ett problem men frågan är om man vill chansa på bilar med ECUer som är 35+ år gamla. Mina har insprutning och som i saabes fall även APC system. Är det värt att chansa för att få ett batteri som är dyrare och egentligen inte ger så mycket mervärde såvida du inte har saker i bilen som kräver tex väldigt låg inre resistans(slutsteg) eller uthållighet. De flesta moderna batterier oavsett typ klarar slutsteg galant då de har ganska låg inre resistans. Tävlar du i db racing eller motsvarande är det en annan femma.
Utöver det så får man tänka på att vanligt bilfolk sällan börjar montera ned sina generatorer för att byta regulatorer. De köper oftast bara en ny.
Polvände batterier mycket när jag var yngre och senaste jag såg det var denna kille som testade.
https://www.youtube.com/watch?v=mQHmCzorneU
Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16