Permalänk
Administrativ avgift

Batteridrivna verktyg

Halloj har nu bott in mig i huset och behöver nu diverse verktyg primärt skruvdragare och trimmer. Jag funderar nu på vilken tillverkare man bör köpa?

Ryobi? milwaukee? Bosch?

Kom med era tips! Kanske finns fulbatterier o köpa som funkar till dom flesta? Har kollat runt begagnat men inte hittat något "vettigt"

Så hittar ni några annonser med ex blocketpaket så kan ni tipsa om dom också

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Makita är populärt bland hemmasnickarna på min arbetsplats iallafall, verkar finnas bra 3e parts batterier från kina samt någon som även köpt en mutterknackare som är "andrasortering" från makita utan batteri direkt från kina för ett väldigt bra pris, så kolla in Makita

Själv har jag haft Ryobi och kvalitén var inte riktigt vad jag förväntade mig...

Milwaukee kör vi på min arbetsplats och det verkar vara riktigt bra kvalité på de verktygen jag använder dagligen på arbetet vilket är skruvdragare och vinkelslip i princip.

Hemma har jag clas ohlsons egna märke, dock väldigt begränsat utbud och bosch, kan rekommendera deras produkter med.

Skulle jag "börjat om från början" skulle jag börjat samla på mig enbart Makita maskiner men det kostar lite mer än de andra.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nöjd med Ryobi, även om kvaliten säkert är bättre på Milwaukee och Bosch uppskattar jag bredden av prylar, har en del trädgårdsgrejer osv också.
Enda som gått sönder för mig är en grästrimmer men den var rätt gammal och hade ett hårt liv så känns ändå godkänt

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Halloj har nu bott in mig i huset och behöver nu diverse verktyg primärt skruvdragare och trimmer. Jag funderar nu på vilken tillverkare man bör köpa?

Ryobi? milwaukee? Bosch?

Kom med era tips! Kanske finns fulbatterier o köpa som funkar till dom flesta? Har kollat runt begagnat men inte hittat något "vettigt"

Skruvdragare och andra batteridrivna verktyg, köp Makita, Dewalt, Bosch professional eller Hikoki. Brukar oftast finnas bra deals på skruvdragare ifrån dessa märken med batterier. Lättare att hålla sig till ett märke, då klarar man sig enkelt med 2 st 5.0 Ah batterier.

Trimmer, gräsklippare och andra trädgårdsredskap så rekommenderar jag Husqvarna, Stiga, Stihl, fiskars t.ex. glömmer säkert av något bra märke

Tänk på att Hornbach har prismatchning och 10% till mot alla aktörer som har samma produkt i lager Kan vara bra när man ska köpa verktyg o.s.v.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av andreasa64:

Skruvdragare och andra batteridrivna verktyg, köp Makita, Dewalt, Bosch professional eller Hikoki. Brukar oftast finnas bra deals på skruvdragare ifrån dessa märken med batterier. Lättare att hålla sig till ett märke, då klarar man sig enkelt med 2 st 5.0 Ah batterier.

Trimmer, gräsklippare och andra trädgårdsredskap så rekommenderar jag Husqvarna, Stiga, Stihl, fiskars t.ex. glömmer säkert av något bra märke

Tänk på att Hornbach har prismatchning och 10% till mot alla aktörer som har samma produkt i lager Kan vara bra när man ska köpa verktyg o.s.v.

Vill ha en och samma märke i farmen för att batterierna ska kunna swappas runt och ska vara utbyttbara vill inte hålla på med bensin/diesel mm

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Vill ha en och samma märke i farmen för att batterierna ska kunna swappas runt och ska vara utbyttbara vill inte hålla på med bensin/diesel mm

Tur att Husqvarna har väldigt bra batteridrivna
produkter

Hade skippat att köpa trimmer och sånt från Dewalt, Makita och dom här. Dom är bra på verktyg

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Ryobi är i min mening precis den skärpunkt mellan kvalité och pris som du vill ha som hemmafixare. Det finns några enstaka verktyg i sortimentet som är lite sämre, men det gäller alla märken i viss mån. Ryobi är dock ganska snabba på att byta ut dåliga modeller mot nya versioner.

Utbudet är också toppen. Klart bästa batterierna att våga köpa in sig på om du tror att du kommer vilja skaffa mer saker över tid. Speciellt om du har trädgård. Du kan till och med köra deras helt dugliga skaftdammsugare på samma batterier. Jag har en liten kompakt kompressor som till och med orkade pumpa däcken på en plåtis-husbil som är ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Så extremt praktiskt att köra allt sånt på samma batterier.

Permalänk
Medlem

Det går att köpa batteri-adaptrar också. Jag har köpt adaptrar som gör det möjligt att använda batterier från Makita till Ryobi, Parkside och Dewalt. Så nu har jag utöver Makita, även billigare maskiner från Parkside och Ryobi, samt en från Dewalt. Maskiner som används mest är slagskruvdragare, cirkelsåg, borrmaskin och sticksåg. Där är alla maskiner från Makita.

Trädgårdsmaskiner samt "mutterknacken" är från Ryobi och fungerar bra med adaptern. De är också saker jag använder mer sällan. Sen köpte jag två sänksågar på lidl. En mini och en lite större. Duger med tanke på att jag inte använder dem så ofta.

Men det går nog att göra samma sak med Bosch- eller Miwaukee-batterier. Dock så är det sämre med adaptrar från Ryobi med tanke på hur de är utformade.

Permalänk
Medlem

Tittar själv på Milwaukee m18 serien för elverktyg, verkar vara mer eller mindre toppklass. Säkert för bra för hemmafixande men man kan ju också tänka att amatören behöver bäst grejer för att lyckas. Kolla tyska prisjakt, idealo.de , bättre priser och en del skickar till Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Gräsklippare körs bäst helt utan motor. En Fiskars staysharp är vad alla behöver och borde ha. Som en dröm att byta från motor till en Fiskars. Snabbare, lättare och bättre resultat.

https://www.pricerunner.se/pl/119-3291919/Graesklippare/Fiska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Ryobi är i min mening precis den skärpunkt mellan kvalité och pris som du vill ha som hemmafixare. Det finns några enstaka verktyg i sortimentet som är lite sämre, men det gäller alla märken i viss mån. Ryobi är dock ganska snabba på att byta ut dåliga modeller mot nya versioner.

Utbudet är också toppen. Klart bästa batterierna att våga köpa in sig på om du tror att du kommer vilja skaffa mer saker över tid. Speciellt om du har trädgård. Du kan till och med köra deras helt dugliga skaftdammsugare på samma batterier. Jag har en liten kompakt kompressor som till och med orkade pumpa däcken på en plåtis-husbil som är ett av de bästa köpen jag någonsin gjort. Så extremt praktiskt att köra allt sånt på samma batterier.

Ryobis HP-varianter med borstlösa motorer verkar bra. De känns mer gedigna i konstruktionen än de billigare. Skall man bygga trall och skruva 500-1000 skruv kan det vara skönt med lite kraft.

(Ville bara uppmärksamma om att det inte bara är att välja fabrikat utan att de ofta har två varianter med olika prestanda från samma tillverkare)

Permalänk
Medlem

Allt handlar om vilket lag du vill tillhöra. Lite som med Pokemon.

Makita (gröna laget), Milwuakee (röda laget) är väl de som kanske de flesta vänder sig till. Sedan har du gula lagen i Ryobi och Dewalt och snik-laget Parkside.

Själv har jag kört med Makita i alla år och har överlevt lägenhetsrenoveringar, husrenoveringar och allmänt fix och det har alltid fungerat. Ryobi och Parkside har billigare grejer men fungerar säkert jättebra de också. Jag skulle undvika Bosch som gått ner sig något enormt senaste 15 åren... förr stod de för kvalitet, nu är det mest skräp. Samma sak med biltemas och julas grejer.

När jag köper ett verktyg brukar jag köpa den billigaste modellen. Använder jag den tills den går sönder så köper jag upp till en bättre modell för då vet jag att det är ett verktyg jag verkligen använder mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Gräsklippare körs bäst helt utan motor. En Fiskars staysharp är vad alla behöver och borde ha. Som en dröm att byta från motor till en Fiskars. Snabbare, lättare och bättre resultat.

https://www.pricerunner.se/pl/119-3291919/Graesklippare/Fiska...

Klassisk handjagare är aldrig fel! Har själv en enklare från Husqvarna som tillägg till min andra gräsklippare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Ryobi? milwaukee? Bosch?

Skulle säga att det beror på... Som allt annat., vilka är de primära verktygen? Vilka behöver du kunna köpa framöver och vad värdesätts?

Har verktyg från alla tyvärr så ett gäng med laddare och batterier. Makita känns ju helt klart bäst kvalitet, Ryobi har en plattrensare som är guld, jag föredrar bosch skruv/borr osv.
Kolla
https://www.youtube.com/@ProjectFarm
https://www.youtube.com/@TorqueTestChannel

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Allt handlar om vilket lag du vill tillhöra. Lite som med Pokemon.

Makita (gröna laget), Milwuakee (röda laget) är väl de som kanske de flesta vänder sig till. Sedan har du gula lagen i Ryobi och Dewalt och snik-laget Parkside.

Själv har jag kört med Makita i alla år och har överlevt lägenhetsrenoveringar, husrenoveringar och allmänt fix och det har alltid fungerat. Ryobi och Parkside har billigare grejer men fungerar säkert jättebra de också. Jag skulle undvika Bosch som gått ner sig något enormt senaste 15 åren... förr stod de för kvalitet, nu är det mest skräp. Samma sak med biltemas och julas grejer.

När jag köper ett verktyg brukar jag köpa den billigaste modellen. Använder jag den tills den går sönder så köper jag upp till en bättre modell för då vet jag att det är ett verktyg jag verkligen använder mycket.

Håller inte alls med om Bosch, de har flera nya produkter som är grymt bra, skulle säga att modell styr mer än märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skulle säga att det beror på... Som allt annat., vilka är de primära verktygen? Vilka behöver du kunna köpa framöver och vad värdesätts?

Har verktyg från alla tyvärr så ett gäng med laddare och batterier. Makita känns ju helt klart bäst kvalitet, Ryobi har en plattrensare som är guld, jag föredrar bosch skruv/borr osv.
Kolla
https://www.youtube.com/@ProjectFarm
https://www.youtube.com/@TorqueTestChannel

Varför köper du inte batteriadaptrar så du kan använda samma batterier till maskinerna?
Kostar typ 300:-/st på amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Håller inte alls med om Bosch, de har flera nya produkter som är grymt bra, skulle säga att modell styr mer än märke.<Uppladdad bildlänk>

Vi körde Dewalt förr på jobbet, suveräna maskiner.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kör också Ryobi trimmer, häcksaxen mm funkar kalas för mina ändamål i hemmet som lätt hobby snickare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

För större verktyg, gräsklippare, grästrimmer och häcksax kör jag Bosch 36V-systemet, https://www.bosch-diy.com/se/sv/landing/power-for-all/power-f...

Jag är nöjd med det, men hade jag valt idag hade jag nog kört allt på Bosch 18V Professional, https://www.bosch-professional.com/se/sv/18v-system-2691944-o...

Idag har jag det för mindre verktyg som skruvdragare, sågar, splitmaskin m.m.

Permalänk
Administrativ avgift

Får tacka så mycket för alla tips men jag undrar om någon ev har något tips på paket? Primärt trimmer + skruvdragare

Batteriadaptrar finns det en multiuse eller måste man ha Ex Ryobi -> makita , Dewalt -> Miwake osv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var själv i lite av samma sits förra året då jag skulle ha borrhammare och mutterdragare. I slutändan är det lite same shit different name på grejerna. Inte så att man bryr sig om att en modell gör ett hål 5% snabbare än en annan för då slutar det med att man har verktyg av varje märke om man alltid ska ha "det bästa för pengarna". Adaptrar verkar det vara si och så med, mer huvudbry än att spara pengar. Mer för de som redan har en uppsättning batterier av X märke redan.

I mitt fall valde jag Bosch Professional (inte samma sak som gröna Bosch) för att det var bra pris på Borrhammare med dammsugartillbehör och låda. Väl inne i det träsket så var det lätt att välja mutterdragare.

Då du ska köpa grästrimmer så är det nog en sak där det kan skilja sig mer mellan märken än en skruvdragare. Hade jag varit du hade jag valt märke genom att välja den bästa grästrimmern för det du vill betala, sedan ta en skruvdragare av samma märke i den prisklass du vill betala.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Varför köper du inte batteriadaptrar så du kan använda samma batterier till maskinerna?
Kostar typ 300:-/st på amazon.

Olika spänning och fysisk storlek också, vi har i princip inga likvärdiga batterier av olika märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Får tacka så mycket för alla tips men jag undrar om någon ev har något tips på paket? Primärt trimmer + skruvdragare

Batteriadaptrar finns det en multiuse eller måste man ha Ex Ryobi -> makita , Dewalt -> Miwake osv?

Skulle säga att du vill ändå ha olika batterier på dessa verktyg, ingen poäng att stirra sig blind på att köra homogent.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mordekai:

Skulle säga att du vill ändå ha olika batterier på dessa verktyg, ingen poäng att stirra sig blind på att köra homogent.

Okej men vi börjar med skruvdragare + grästrimmer gärna en trimmer som man kan ha klinga för att döda lite buskar med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Olika spänning och fysisk storlek också, vi har i princip inga likvärdiga batterier av olika märke.

20V, 18V, 21V är olika sätt för marknadsföringsavdelningen att presentera spänningen på. 20V ser bättre ut än 18V. Skillnaden i formfaktor och spänning på batterier är mellan 18/20/21V och 36/40V.

Alltså 18V, 20V och 21V är samma antal celler. Det samma gäller 36V och 40V.

Permalänk
Medlem

Vi kör Metabo och är riktigt nöjd med dom, hade jag köpt allt nytt idag så står det nog mellan Milwaukee, Metabo, Makita eller Hikoki.

Permalänk
Medlem

Jag har ett gäng Milwaukee M18-verktyg och skulle inte köpa något annat (om man vill ha riktigt bra grejer). Har även fått ett gäng "trasiga" Makita-verktyg (flera skruvdragare, borrhammare, cirkelsåg, sticksåg osv) som jag plockat isär och lagat. Av mina jämförelser att döma så är Milwaukee rejält mer tilltaget jämfört med Makita.

Kommer man sen till mutterknackare och liknande är vad jag vet Milwaukee svårslagna. Har en av de mindre slagskruvdragna i M18-serien och den lossar även det mesta i hobbyväg.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag har ganska många Makitaverktyg och anledningen är det stora sortimentet och den höga kvaliteten.
Det är lätt att hitta bra priser på verktygsvaruhuset och de gör dessutom gärna paketpriser om du har vettiga förslag.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Hedersmedlem

Hade också problem att välja märke för batteriverktyg för cirka 10 år sedan när jag flyttade in i ett hus. Undersökte mycket priser/kvalitet/resultat och det slutade med Makita. Har varit väldigt nöjd med det och har i dagsläget cirka 20 olika verktyg. Använder självklart borrskruvdragaren mest, följt av slagskruvdragaren, röjsåg och gersågen. Men innan du köper är det vettigt att kolla upp modeller. Makitas DDF482 borrskruvdragare är till exempel väldigt prisvärd, men är lite för klen för vanligt användade enligt mig.

Lägg på ett par hundringar så får du en DDF484 eller DDF485 som är lite kraftigare och helt enkelt håller bättre över tid. Min äldsta maskin är ju 10 år (slagskruvdragaren samt gersåg) och fungerar fortfarande prima.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Jag har använt verktyg från de stora proffsmärkena länge. Milwaukee är ett säkert kort om man vill ha riktigt bra batteriverktyg och en stor flora av verktyg att välja mellan. Det sistnämnda är viktigt iom att batterierna är så dyra i relation till lösa verktyg.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.