Inets "express" support
*Uppdatering
Tekniker från Inet har hört av sig och både bett om ursäkt och förklarat status. Kanske inte 100% nöjd med förklaringen, men cred att de faktiskt återkopplar och vi får hoppas att det bara råkade bli tokigt den här gången.
------------------------------------------
Jag behöver kolla om andra har haft samma erfarenheter med Inets support, eller andra företag för den delen.
Bakgrund:
Min bror köpte för knappt ett år sen nya delar från Inet, processor, minne, mobo och grafikkort.
Funkat bra förutom att han hade stora problem med 14e gen i9an han köpte, med microkodsproblemen. Spel kraschade till höger och vänster, men han har datorn framför allt som arbetsredskap så det fick vara okej. Det löste sig när nya-bios versioner började dyka upp.
Fram tills februari patcharna från MS. Då blåskärmade datorn under uppdateringen. Han ignorerade dock det och körde på några veckor, men märkte att mer och mer saker började krascha. Så då frågade han mig om hjälp att felsöka.
Nu var det några år sen jag jobbade med pc-support men man vet ju att modermodemet är själva hjärtat i hårddisken om man säger så.
Bad han först köra memtest då felmeddelandena han fick antydde på att det skulle kunna vara det, men fick inga fel efter nån timme i alla fall. Föreslog då att bita i det sura och installera om Windows, kanske blåskärmande patchningen som korrumperat något. Men det gick inte ens att installera om, datorn blåskärmar även under installationen.
Så jag tycker väl att det ändå måste vara hårdvarufel, kanske har väl processorn tagit stryk av mikrokodsproblemen?
Men eftersom han ändå fortfarande har garanti på grejerna så varför inte bara lämna in datorn till Inet och låta proffs kolla på det, borde ju inte vara några problem med ryktet som Inet ändå har. Jag har dock aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning utan bara löst det själv så jag visste kanske inte riktigt vad vi skulle förvänta oss.
Eftersom han i första han behöver ha datorn som arbetsredskap (grafiker) så tog han Inets express support, 499:- extra för att de skall börja felsöka redan nästa dag. Så totalt 599:- felsökning + 499:- expressavgift. Han kan inte vara utan datorn så det får kosta. Detta var 10:e Mars.
Dagen efter, tisdag, får han sms att felsökningen påbörjats, gött, då har han ju datorn redan på onsdag kanske, hur lång tid kan det ta att konstatera att processorn är paj?
And then... silence....
Han hör ingenting på resten av veckan. I måndags, 17:e, ringde han och frågade om status, han har redan varit utan datorn för länge, får följande svar från Inet:
"Vi körde ett memtest idag, det gick igenom. Pratat med en kollega och detta kommer nog ta några veckor"
Idag, fredag ringde han åter igen för att fråga om status:
"ingen uppdatering i ärendet sen man kört memtest"
OKEJ.
Är detta "express support" Inet? Är det rimligt att man betalar över 1000:- för att man på två veckor kört ett memtest på datorn?
Är starta felökningen redan nästa dag alltså bara att man sätter ärendet som pågår och sen inte gör ett skit?
Jag har som sagt aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning så har kanske helt fel uppfattning av vad express skall vara?
Brukar det vara såhär?