Permalänk
Medlem

Inets "express" support

*Uppdatering
Tekniker från Inet har hört av sig och både bett om ursäkt och förklarat status. Kanske inte 100% nöjd med förklaringen, men cred att de faktiskt återkopplar och vi får hoppas att det bara råkade bli tokigt den här gången.

------------------------------------------

Jag behöver kolla om andra har haft samma erfarenheter med Inets support, eller andra företag för den delen.

Bakgrund:
Min bror köpte för knappt ett år sen nya delar från Inet, processor, minne, mobo och grafikkort.
Funkat bra förutom att han hade stora problem med 14e gen i9an han köpte, med microkodsproblemen. Spel kraschade till höger och vänster, men han har datorn framför allt som arbetsredskap så det fick vara okej. Det löste sig när nya-bios versioner började dyka upp.
Fram tills februari patcharna från MS. Då blåskärmade datorn under uppdateringen. Han ignorerade dock det och körde på några veckor, men märkte att mer och mer saker började krascha. Så då frågade han mig om hjälp att felsöka.
Nu var det några år sen jag jobbade med pc-support men man vet ju att modermodemet är själva hjärtat i hårddisken om man säger så.
Bad han först köra memtest då felmeddelandena han fick antydde på att det skulle kunna vara det, men fick inga fel efter nån timme i alla fall. Föreslog då att bita i det sura och installera om Windows, kanske blåskärmande patchningen som korrumperat något. Men det gick inte ens att installera om, datorn blåskärmar även under installationen.
Så jag tycker väl att det ändå måste vara hårdvarufel, kanske har väl processorn tagit stryk av mikrokodsproblemen?

Men eftersom han ändå fortfarande har garanti på grejerna så varför inte bara lämna in datorn till Inet och låta proffs kolla på det, borde ju inte vara några problem med ryktet som Inet ändå har. Jag har dock aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning utan bara löst det själv så jag visste kanske inte riktigt vad vi skulle förvänta oss.

Eftersom han i första han behöver ha datorn som arbetsredskap (grafiker) så tog han Inets express support, 499:- extra för att de skall börja felsöka redan nästa dag. Så totalt 599:- felsökning + 499:- expressavgift. Han kan inte vara utan datorn så det får kosta. Detta var 10:e Mars.
Dagen efter, tisdag, får han sms att felsökningen påbörjats, gött, då har han ju datorn redan på onsdag kanske, hur lång tid kan det ta att konstatera att processorn är paj?

And then... silence....
Han hör ingenting på resten av veckan. I måndags, 17:e, ringde han och frågade om status, han har redan varit utan datorn för länge, får följande svar från Inet:
"Vi körde ett memtest idag, det gick igenom. Pratat med en kollega och detta kommer nog ta några veckor"
Idag, fredag ringde han åter igen för att fråga om status:
"ingen uppdatering i ärendet sen man kört memtest"

OKEJ.
Är detta "express support" Inet? Är det rimligt att man betalar över 1000:- för att man på två veckor kört ett memtest på datorn?
Är starta felökningen redan nästa dag alltså bara att man sätter ärendet som pågår och sen inte gör ett skit?

Jag har som sagt aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning så har kanske helt fel uppfattning av vad express skall vara?
Brukar det vara såhär?

Uppdatering från Inet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

Jag behöver kolla om andra har haft samma erfarenheter med Inets support, eller andra företag för den delen.

Bakgrund:
Min bror köpte för knappt ett år sen nya delar från Inet, processor, minne, mobo och grafikkort.
Funkat bra förutom att han hade stora problem med 14e gen i9an han köpte, med microkodsproblemen. Spel kraschade till höger och vänster, men han har datorn framför allt som arbetsredskap så det fick vara okej. Det löste sig när nya-bios versioner började dyka upp.
Fram tills februari patcharna från MS. Då blåskärmade datorn under uppdateringen. Han ignorerade dock det och körde på några veckor, men märkte att mer och mer saker började krascha. Så då frågade han mig om hjälp att felsöka.
Nu var det några år sen jag jobbade med pc-support men man vet ju att moderkortet är själva hjärtat i hårddisken om man säger så.
Bad han först köra memtest då felmeddelandena han fick antydde på att det skulle kunna vara det, men fick inga fel efter nån timme i alla fall. Föreslog då att bita i det sura och installera om Windows, kanske blåskärmande patchningen som korrumperat något. Men det gick inte ens att installera om, datorn blåskärmar även under installationen.
Så jag tycker väl att det ändå måste vara hårdvarufel, kanske har väl processorn tagit stryk av mikrokodsproblemen?

Men eftersom han ändå fortfarande har garanti på grejerna så varför inte bara lämna in datorn till Inet och låta proffs kolla på det, borde ju inte vara några problem med ryktet som Inet ändå har. Jag har dock aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning utan bara löst det själv så jag visste kanske inte riktigt vad vi skulle förvänta oss.

Eftersom han i första han behöver ha datorn som arbetsredskap (grafiker) så tog han Inets express support, 499:- extra för att de skall börja felsöka redan nästa dag. Så totalt 599:- felsökning + 499:- expressavgift. Han kan inte vara utan datorn så det får kosta. Detta var 10:e Mars.
Dagen efter, tisdag, får han sms att felsökningen påbörjats, gött, då har han ju datorn redan på onsdag kanske, hur lång tid kan det ta att konstatera att processorn är paj?

And then... silence....
Han hör ingenting på resten av veckan. I måndags, 17:e, ringde han och frågade om status, han har redan varit utan datorn för länge, får följande svar från Inet:
"Vi körde ett memtest idag, det gick igenom. Pratat med en kollega och detta kommer nog ta några veckor"
Idag, fredag ringde han åter igen för att fråga om status:
"ingen uppdatering i ärendet sen man kört memtest"

OKEJ.
Är detta "express support" Inet? Är det rimligt att man betalar över 1000:- för att man på två veckor kört ett memtest på datorn?
Är starta felökningen redan nästa dag alltså bara att man sätter ärendet som pågår och sen inte gör ett skit?

Jag har som sagt aldrig lämnat in en dator till ett företag för felsökning så har kanske helt fel uppfattning av vad express skall vara?
Brukar det vara såhär?

Det beror nog mycket på vad för fel, samt om man kan återskapa felet. Hade de kunnat återskapa det snabbt, hade det nog gått fortare. Låter som om Inet inte kan återskapa felet som din vän har och att de måste göra större / mer tester

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag personligen brukar bara skicka in delar och brukar bara ta par dagar. Kassa minnen kan ta ett tag innan fel dyker upp (flera timmar beroende på storlek). Men hjälpt en nyligen med en dator och de moderkortet bara stängde av de defekta minnet. Så någon felsökning med memtest var ju inte ens möjligt.

Men just en hel dator, så är det ju betydligt mer felkällor som ska kollas upp, men köra igång ett memtest i ett dygn bör ju räcka.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej!

Spontant låter det som en urusel hantering i just detta fall tycker jag utan att vara insatt i ert ärende!
Frågan är varför? Den frågan tycker jag att Inet ska svara på....självklart ska ni få en förklaring!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: Okänt i skrivande stund! Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog mycket på vad för fel, samt om man kan återskapa felet. Hade de kunnat återskapa det snabbt, hade det nog gått fortare. Låter som om Inet inte kan återskapa felet som din vän har och att de måste göra större / mer tester

Men då borde väll ändå inet kanske iaf försöka höra av sig till kunden för att eventuellt få mer info, inte bara vara tysta?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Men då borde väll ändå inet kanske iaf försöka höra av sig till kunden för att eventuellt få mer info, inte bara vara tysta?

Det håller jag med om, tänkte mest på tiden

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Express support tar flera veckor? Hur tänker Inet? Det är ju som vanlig support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Express support tar flera veckor? Hur tänker Inet? Det är ju som vanlig support.

Fast kollar man på Inets hemsida så är express endast att de börjar med ärendet nästa dag, dvs man går förbi kön.

Är ditt ärende brådskande? När du lägger till denna tjänst påbörjas ditt ärende senast nästkommande vardag.

Källa: https://www.inet.se/info/168/service-reparation

Permalänk
Medlem
Skrivet av pt96hni:

Fast kollar man på Inets hemsida så är express endast att de börjar med ärendet nästa dag, dvs man går förbi kön.

Är ditt ärende brådskande? När du lägger till denna tjänst påbörjas ditt ärende senast nästkommande vardag.

Källa: https://www.inet.se/info/168/service-reparation

Ok dyr kostnad om det sedan kan ta flera veckor med ärendet.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga då: att man inte lyckats lösa och åtgärda felet, är inte problemet här i mina ögon. Det kan ju vara mer svårlöst än vi trodde, det kan saknas delar i lager, ansvarige teknikers hund kan bli sjuk, whatever, saker händer.
Att brorsan är väldigt beroende av sin dator bygger på frustrationen, men det är en situation han satt sig i, inte Inet såklart.

Det som skaver är väl att man betalar för att man behöver få hjälp, att man betalar extra för att man skall få snabb hjälp, men sen bara inte får nånting?
Om man nu tar betalt för att låta nån gå förbi i kön, men sen inte gör nånting mer med ärendet så vad är det då man betalat för?
Hade man kunnat förklara vad det är man gjort i två veckor och vad det är som drar ut på tiden så hade man väl bara fått gilla läget.

Men just nu känns det ju bara som man blir skinnad på pengar.
Jag är inte arg, jag är besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Men då hade man väl meddelat det, typ "vi har kört memetest, ett par timmar, vi kunde även installera windows, linux, etc, starta en gpu bench, eller kört P95", att de BARA kört memtest på ett par veckor håller jag med om är under all kritik för något som högst troligen egentligen inte skulle ha kostat ett öre då det låter som en reklamation.

vill möjligen @Inet ge en kommentar?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Jag hade problem med min 13700KF som stendog i samband med att Intel gick ut med microkodsproblematiken.
Hörde av mig till Inet och fick en 14700KF dagen efter att jag returnerat den andra prollen.
Har Inet alltså tillval för "extra premium support"? Det har jag aldrig känt till och de har alltid varit oerhört smidiga att ha o göra med.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Men då hade man väl meddelat det, typ "vi har kört memetest, ett par timmar, vi kunde även installera windows, linux, etc, starta en gpu bench, eller kört P95", att de BARA kört memtest på ett par veckor håller jag med om är under all kritik för något som högst troligen egentligen inte skulle ha kostat ett öre då det låter som en reklamation.

vill möjligen @Inet ge en kommentar?

Det håller jag med om. Tänkte mest på express delen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Jag hade problem med min 13700KF som stendog i samband med att Intel gick ut med microkodsproblematiken.
Hörde av mig till Inet och fick en 14700KF dagen efter att jag returnerat den andra prollen.
Har Inet alltså tillval för "extra premium support"? Det har jag aldrig känt till och de har alltid varit oerhört smidiga att ha o göra med.

Förmodar att en skillnad är ärendets karaktär:

"Här är en trasig CPU, byt ut den" (enkelt reklamationsärende, särskilt då om felet går att reproducera)
jämfört
"Här en en komplett dator som kraschar ibland, hitta felet och laga (ev: min teori är x)" (potentiellt besvärlig felsökning att vänta)

Men ja, tydligen finns det ett val för "expresservice" om man lämnar in en hel dator för *felsökning*. Och poängen verkar, som noterats i tråden, vara att man mer eller mindre går förbi kön så att de påbörjar ärendet "direkt".

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Efter så här pass lång tid så känns det verkligen som att @Inet borde ha hunnit testa att byta ut varje del för att kunna isolera felet till en/några komponenter. Enda anledningen jag kan se till att det dröjer så länge, är om de inte kan återskapa felet öht, men då borde de ju ha hört av sig till dig inom väldigt kort tid.

Hoppas att Inet ser denna tråd och kan ge dig en uppdatering om vad som gjorts när för att försöka åtgärda ditt fel.

Detta är inte normalt av Inet, de brukar ha riktigt fin service och bra medarbetare!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Uppdatering

En tekniker från Inet hörde helt plötsligt av sig här på eftermiddagen till brorsan och bad tusen gånger om ursäkt över hur ärendet hanterats. Gav även en någorlunda förklaring på vad som dragit ut på tiden, man har kört väldigt långa tester på hårdvaran helt enkelt.
Jag kanske inte själv helt köper den förklaringen, men jag hör det också bara i andra hand så cred att de i alla fall hör av sig och förklarar sig. Man skall köra fler tester under helgen och återkoppla på måndag igen.
Så förhoppningsvis så slutar det väl även om det blev lite onödigt gnissel på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

Uppdatering

En tekniker från Inet hörde helt plötsligt av sig här på eftermiddagen till brorsan och bad tusen gånger om ursäkt över hur ärendet hanterats. Gav även en någorlunda förklaring på vad som dragit ut på tiden, man har kört väldigt långa tester på hårdvaran helt enkelt.
Jag kanske inte själv helt köper den förklaringen, men jag hör det också bara i andra hand så cred att de i alla fall hör av sig och förklarar sig. Man skall köra fler tester under helgen och återkoppla på måndag igen.
Så förhoppningsvis så slutar det väl även om det blev lite onödigt gnissel på vägen.

Sa de något om de har hittat problemet än, tänker efter långa tester?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Sa de något om de har hittat problemet än, tänker efter långa tester?

Jo de hade med fått blåskärm när de körde processorn i en testrigg, men även konstaterat böjda pins på moderkortet. Kanske inte hade behövt ta 2 veckor att hitta i min mening, men det är ju i alla fall konstaterade fel.

Permalänk
Skrivet av Wraps:

Jo de hade med fått blåskärm när de körde processorn i en testrigg, men även konstaterat böjda pins på moderkortet. Kanske inte hade behövt ta 2 veckor att hitta i min mening, men det är ju i alla fall konstaterade fel.

Oj börja pins i moderkortet alltså? Har någon rört cpu/moderkort sedan datorn byggdes av Inet? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Oj börja pins i moderkortet alltså? Har någon rört cpu/moderkort sedan datorn byggdes av Inet? 🤔

Ingen har rört den sen brorsan byggde ihop den för då knappt ett år sen, så det måste ha hänt då (om det då inte hände nu när tekniker började felsöka, men så konspiratoriska behöver vi inte bli än). Har aldrig själv haft problem med böjda pins så vet inte vad det kan få för effekter på datorn. Den har ju funkat i nästan ett år i alla fall.
Inet teknikern sa att det kan funka fint ändå så länge "rätt" pins blev böjda, alltså några som inte var lika kritiska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

Uppdatering

Man hörde plötsligt inte av sig, man läste denna tråd och försöker nu minimera skadan på sitt rykte. Inet är i dag tyvärr inte vad det en gång var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

Någon uppdatering i ärendet? Har Inet löst problemet på ett bra sätt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Är det detta som kallas för Express?

Det minsta du kan begära är att få expresskostnaden återbetald. "Nog ta några veckor" är ett väldigt nonchalant svar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 32GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | LG Ultragear 27GP850 | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

Ingen har rört den sen brorsan byggde ihop den för då knappt ett år sen, så det måste ha hänt då (om det då inte hände nu när tekniker började felsöka, men så konspiratoriska behöver vi inte bli än). Har aldrig själv haft problem med böjda pins så vet inte vad det kan få för effekter på datorn. Den har ju funkat i nästan ett år i alla fall.
Inet teknikern sa att det kan funka fint ändå så länge "rätt" pins blev böjda, alltså några som inte var lika kritiska.

Om det hade varit felet så ser jag inte varför dom skulle få en BSOD när dom testa CPUn i deras testrigg, låter kanske mer som att CPUn har degraderats at problemen som inte hade tidigare? Är det en 14:e gen Intel så borde dom ju provat CPUn i en annan rigg rätt så omgående för att utesluta den då intel har haft en hel del problem med 13-14:e gen CPUerna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är Inet klara med datorn nu? @Wraps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Är Inet klara med datorn nu? @Wraps

Jodå, han var och hämtade datorn igår. Jag tyckte ju med att han skulle kräva att slippa expressavgiften, eftersom det inte direkt var nån express han fick. Men han orkade inte bråka, han ville bara få sin dator tillbaka och få detta överstökat.
Så resultatet:
-Processorn byttes på garanti.
-Moderkortet med de böjda pinsen köpte han ett nytt, gick inte på garantin, dock så bjöd man på monteringsavgiften för det.
-Sen hade företaget han jobbar för något samarbete med Inet, men det var lite oklart om den rabatten gällde även för service så han fick halva felsökningsavgiften i rabatt, så 300:- (vilket jag gissar kanske kan ha att göra med hur ärendet behandlades även om det inte uttalat var därför).

Så nu funkar i alla fall datorn till slut igen.
Lite halvdålig eftersmak får jag väl säga, har ju dock inga andra erfarenheter av andra företags felsökningar så inget att jämföra med.
Man försökte i alla fall lite halvhjärtat be om ursäkt för dröjsmålet men gav inte direkt någon kompensation för det.
Men när de väl fick lite eld i baken så gick det ändå ganska snabbt att få det löst.
Får jag eller nån jag känner problem i fortsättningen så får det nog bli att utesluta vilken komponent som strular och sen be om att få garanti på den komponenten direkt, eftersom det verkar gå mycket smidigare (vilket väl heller inte är så konstigt).

Permalänk
Medlem

Köpte datorn i Signaturen av Inet (minus grafikkort), där jag hade enorma problem vid launch av 7800X3D. 3 Månader i supporten hos Inet då det brändes minnen & CPU. Inet bytte ut varenda del åt mig i felsökningsprocessen (Minnen, moderkort & CPU, och PSU för kontroll).

Kan säga att det gjorde mig väldigt glad att jag valde dem för mitt bygge. Hur frustrerande det var så stallde de sig aldrig på tvären när det kom till problemet, utan försökte lösa det steg för steg.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Absurt att han behövde stå för ett nytt moderkort om ingen rört processorsockeln sedan datorn monterades av Inet.

Det är brodern som monterat ihop datorn om jag förstår det rätt.

Men jag är ändå tveksam. Blir alltid skeptisk till när folk hittar flera förklaringar till samma fel. De bytte CPU:n mot garanti för den var sönder och pinsen, vad hände med dem? Var det kombinationen av trasig CPU och böjda pins som orsakade felet kan man byta den ena. Är det bara den ena kan man byta den. Datorn fungerade med böjda pins (eftersom CPU bara monterats 1 gång).

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är brodern som monterat ihop datorn om jag förstår det rätt.

Men jag är ändå tveksam. Blir alltid skeptisk till när folk hittar flera förklaringar till samma fel. De bytte CPU:n mot garanti för den var sönder och pinsen, vad hände med dem? Var det kombinationen av trasig CPU och böjda pins som orsakade felet kan man byta den ena. Är det bara den ena kan man byta den. Datorn fungerade med böjda pins (eftersom CPU bara monterats 1 gång).

Verkar som du har rätt, måste ha läst extremt slarvigt och kommit ihåg fel vad som skrivits tidigare I tråden. Vet inte hur jag fick för mig att det var Inet som byggt datorn, antog väl vara det då brodern inte verkade kunna felsöka själv på egen hand utan lämnade in datorn. Slarvigt av mig, ber om ursäkt för det. Då är det så klart helt rimligt att brodern får stå för ett nytt moderkort själv.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wraps:

-Moderkortet med de böjda pinsen köpte han ett nytt, gick inte på garantin, dock så bjöd man på monteringsavgiften för det.

Hoppas han fick tillbaka moderkortet iaf så han kan sälja den vidare. Tror inte det är något fel med den. Behöver ju inte varit viktiga pins som var böjda.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX