Har BankID på datorn, hur får jag det på min telefon?

Permalänk
Medlem

Har BankID på datorn, hur får jag det på min telefon?

Jag är pinsamt sämst på mobiler, men jag har bankid på en windowsdator. Skulle vilja skaffa bankid på min telefon, men det går inte för min nfc läsare verkar paj och tar varken emot passet eller mitt polisID.

Svaret är som alltid "gå till banken" men det är många mil till ett kontor som har öppet efter arbetstid.

Jag har ju som sagt fungerande bankid på fil i windows som jag tvingas köra via en vm ibland när man köper saker från svenska sidor. Måste gå att verifiera på nått sätt utan en fungerande ncf.
Tips vore välkomna?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av danedi:

Jag är pinsamt sämst på mobiler, men jag har bankid på en windowsdator. Skulle vilja skaffa bankid på min telefon, men det går inte för min nfc läsare verkar paj och tar varken emot passet eller mitt polisID.

Svaret är som alltid "gå till banken" men det är många mil till ett kontor som har öppet efter arbetstid.

Jag har ju som sagt fungerande bankid på fil i windows som jag tvingas köra via en vm ibland när man köper saker från svenska sidor. Måste gå att verifiera på nått sätt utan en fungerande ncf.
Tips vore välkomna?

Kanske går att aktivera via din banks hemsida så logga in där och kolla, kolla även att NFC är påslaget i telefonen för det kan ju vara av och inte en trasig sensor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du redan bankid vilket du verkar ha på datorn så borde det inte vara något problem. Gå in på din banks hemsida och kolla instruktioner där.

Permalänk
Medlem

Börja med och kolla om din mobil faktiskt har NFC, och om det i så fall kanske är avstängt. Om du anger tillverkare och modell så kan vi avgöra om du inte vet hur man gör själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Tips vore välkomna?

Det är en god idé att båda nämna vad för telefon du har, och vilken bank du har. Det beror mycket på vilken bank du har. Den bank jag har så måste man gå till ett bankkontor om man inte har NFC på sin enhet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig