Vilken film såg du senast?

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Elephant (2003)
Den andra filmen i Gus Van Sants "dödstrilogi" som berör fiktionella berättelser inspirerade av verkliga händelser.
Filmen handlar om en vanlig dag på Watt High School som vänds upp och ned när en skolskjutning äger rum. Den är kraftigt inspirerad av skolskjutningen på Columbine High School.

Filmen följer ett antal individer som perspektivet ändras mellan. Vi får lära känna eleverna genom att följa dem under en vanlig dag med väldigt långa tagningar som ofta bara är när de promenerar från en lektionssal till nästa, pratar med vänner på toaletten eller får hantera familjeproblem. Trots alldagligheten är det en anspänning som bit för bit byggs upp tills det som du som tittare vet kommer att hända till slut händer. Det är nästan en total avsaknad av musik i filmen som även det bidrar till känslan och hur verklig den upplevs.

När du till slut kommer till det hemska om inträffar är det väldigt rått och gav mig en känsla av obehag.

Filmen är nog verkligen inte för alla men jag tycker den är otrolig. Den är inte spännande eller dramatisk. Den är alldaglig, bitvis utdragen och rå. Inga dramaturgiska regler eller hjältar, enbart en vardag som plötsligt avbryts av något som förändrar allt.
Namnet Elephant kommer från fabeln om de blinda männen och elefanten men även talesättet "elefanten i rummet"

Jag ger den en stark 8/10, Se den om ni kan få tag på den. Fysiskt finns den nog enbart på DVD men tror att den går att streama på HBO.

Permalänk
Medlem

The Monkey

https://www.imdb.com/video/vi2468464921/?playlistId=tt27714946&ref_=tt_ov_pr_ov_vi

Rätt ok splatterfilm/skräckis.
Apan påminner mig om the evil monkey från family guy

3/5

Permalänk
Medlem

Escape from Sobibor - Film om en flykt från en koncentrationsläger. Det är hemskt och eländigt där givetvis men när några ryska soldater kommer dit för att arbeta så tänds ett hopp om att kunna fly. Ungefär hälften av fångarna lyckas fly och man dödar många nassar. Baserad på en verklig händelse OCH med Rutger Hauer som rysk befälhavare. Rätt bra. 8/10

En intressant fotnot är att man i denna filmen har en nästan identisk scen som i schindlers list med en flicka med röd klänning, här med röda skor istället.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Escape from Sobibor (1987)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Såg The Monkey och blev återigen påmind om varför jag inte ser så många moderna filmer.

2/5

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Manchester by the sea (2016)
Amerikansk dramafilm regisserad av Kenneth Loregan med Casey Affleck i huvudrollen som karaktären Lee Chandler. Filmen börjar med att Lee blir meddelad om sin brors plötsliga död. Lee bor ensam och är en ensling som bär på djup smärta inombords, Affleck storspelar verkligen och kommunicerar Lees inre tankar på ett otroligt övertygande sätt. Lee reser tillbaka till sin hemstad för att lösa det praktiska kring sin brors död och ta hand om sin brorson Patrick.

Berättelsen i nutid sker linjärt och varför Lee är trasig och varför deras familj glidit ifrån varandra blir bitvis uppenbart genom återblickar genom Lees liv.

Filmen är otrolig, den är långsam och tragisk men visar ljusglimtar då och då. Jag kan verkligen inte poängtera nog hur bra Casey Affleck är i huvudrollen.

Se filmen när ni kan, den får en stark rekommendation.
9/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Escape from Sobibor - Film om en flykt från en koncentrationsläger. Det är hemskt och eländigt där givetvis men när några ryska soldater kommer dit för att arbeta så tänds ett hopp om att kunna fly. Ungefär hälften av fångarna lyckas fly och man dödar många nassar. Baserad på en verklig händelse OCH med Rutger Hauer som rysk befälhavare. Rätt bra. 8/10

En intressant fotnot är att man i denna filmen har en nästan identisk scen som i schindlers list med en flicka med röd klänning, här med röda skor istället.

Skrivet av sp1k3n:

Tittade ni ihop?

Såg att Sobibor kom innan Schindlers List, så Spielberg kanske snodde därifrån då? 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

12 Years a Slave (blu-ray).

Verklighetsbaserat drama som tidvis var riktigt tungt att ta sig igenom. Men det betyder ju att dom har lyckats med genomförandet och att väcka känslor hos tittaren. Skådespelarinsatserna är riktigt bra från flera av dom medverkande (Chiwetel Eijofor, Michael Fassbender, Lupita Nyong'o m.fl.) och det är en tekniskt välproducerad film.

Vissa saker hade kunnat vara bättre dock. T.ex. en del skådespelare (bl.a. Brad Pitt) kändes som att dom skulle ha behövt steppa upp sin insats lite. Sen så tyckte iallafall jag att filmens miljöer (m.m.) ibland såg för moderna ut, men det kanske bara är en personlig sak som jag hakade upp mig/tänkte på.

Men det är en riktigt bra film som ger ett starkt intryck, men som kanske inte når hela vägen i alla avseenden. Så för mig hamnar den nånstans runt en 8 av 10.

Permalänk
Medlem

Manchester by the sea - Grymt bra film. Jag ska inte upprepa vad crispvandahl sa då det stämmer bra. En sak som jag inte riktigt fattar dock. Varför tog han inte livet av sig? Jag hade aldrig klarat av att ha ett normalt liv efter en sån grej och han försökte ju vid ett tillfälle och det fanns ju vapen i broderns hus.
Men alla borde se denna filmen. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Jönsson Ligan Kommer Tillbak(netflix)

Ja vad säger man, oavsett vilka de sätter in som skådisar
går det inte ersätta Gösta Ekman o gamla gänget.
Blev dock förvånad att Benjamin Ingrosso och ena av Leif o Billy va med…Robert Gustavson va dock lysande.

Men överlag blir det 5 av 10 från mig.

Permalänk
Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Peninsula (blu-ray).

Sydkoreansk zombiefilm, uppföljaren till Train to Busan. Den började lovande, men sen gick det utför mer och mer under filmens gång. Det är inte alls samma ton i den här filmen. Det här känns mer som en b-rulle än första filmen gjorde och den känns ganska "cheesy" på flera ställen. Dom digitala effekterna var ganska dåliga över lag. Nu tyckte jag inte att första filmen var nåt mästerverk heller, snarare "bara" ganska bra (kanske runt en 7:a av 10 eller nåt sånt).

Men den lyckas på nåt vis vara ganska underhållande ändå (för stunden iallafall). Den har en viss b-films charm och en del av actionscenerna var underhållande. Så jag skulle inte säga att jag tyckte den var helt värdelös, men helt klart svagare än första filmen.

Kan kanske vara värd nånstans runt en 6:a av 10 för mig.

Permalänk
Medlem

The Beyond, Lucio Fulci, 1981

Kvinna ärver gammalt hotell, försöker rusta upp det, folk dör, det finns en mystisk bok, spindlar tuggar på ett ansikte, och oj! En port till helvetet, zombies kommer bla bla.

Verkligen inte en av Fulcis bättre filmer men det finns något lite charmigt i den osammanhängande storyn och dom ganska dåliga effekterna. Skulle nog bara rekommendera den för fans av italiensk skräck, för någon ny till genren, se en bra Giallo istället.

5,5/10

Permalänk
Medlem

Run (Netflix) skräckfilm från 2021

Tonåringen Cloe vill uppleva frihet efter flera års sjukdomsrelaterad isolering men hennes manma vill något annat.

Tyckte filmen va riktigt bra, ger den 8 av 10

Permalänk

Åskbollen

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%C3%85skbollen_(film)

7 av 10

Jag köpte dom åtta första Bondfilmerna på Blu-ray och håller på att plöja igenom dom. Meningen är att jag ska köpa alla 25 bondfilmerna på Blu-ray framöver.

Permalänk
Medlem

Svarar från framtiden (ca 23:00 ikväll) Minecraftfilmen

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Interstellar

Förväntade mig typ någon modern Independence Day. Det var väldigt långt ifrån det.

Fantastiskt bra film, med betoning på sci i sci-fi. Visuellt är det bästa HDR jag sett (och även i övrigt är den jäkligt snygg).

8/10

Permalänk
Medlem

Mickey 17
6.5/10

Detta var inte alls vad jag förväntade mig, hade mer räknat med något likt Edge Of Tomorrow fast med en större komisk vinkling. Den benämns som Sci-Fi/Thriller men jag skulle nog mer placera den under Komedi/Satir än något annat, fast i väldigt långsamt tempo. Eller "mörk komedi" som jag sett vissa beskriva den som kan nog passa bra, dock en stor dos av Satir av dagens "Murica!".

Om Maga-kulten och Elon-kulten haft någon självinsikt hade det varit ett riktigt rabalder om denna film

Aldrig varit ett fan av Robert Pattinson som har huvudrollen, får dock lov att säga att han gör denna bra, men den stoltserar med en hel del "fina namn" i birollerna där vi bland annat får se Steven Yeun och Mark Ruffalo, där sistnämnda gestaltar en satirisk kombination av den Orange clownen och Elon. Det tragiska är väl att tolkningen faktiskt inte är så satirisk utan faktiskt reflekterar verkligenheten mera... vilket i sig gör det hela tragedi-komiskt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sorry to bother you - Detta är en konstig film. Den handlar från början om en kille som börjar jobba med telemarketing och blir duktig på detta, för att sen spåra ur till en protestfilm kring kapitalism och giriga företagare med tydliga hintningar om vad som försiggår i tillverkning utomlands. Men sen, välutrustade häst-män? Hur som så är den ganska rolig och så. 7/10

The hidden blade -Samuraj film som mest handlar om en samurajs dagliga liv och vad som händer honom. Det är en välgjord och känslosam film även om det ofta är nästan lite barnsligt i hur de beter sig och så. Denna har ingen fighting direkt utom lite just på slutet men den handlar inte om det egentligen. Bra hur som 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hara-kiri - Death of a samurai - En ronin-samuraj kommer till ett högre hus för att be om tillåtelse att begå seppuku i deras domän. De berättar om en historia där en annan ung samuraj kommit dit och försökt lura dem på pengar i samma ärende då denna behövde pengar för att hjälpa sin sjuka fru & son. Samurajen som då kommit dit efteråt har en annan variant av historien. Inte så mycket fighting utom lite på slutet utan den handlar mer om det feodala samhället och dessa personers relationer. Sorglig är den. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bagman
3/10
When a sinister threat from his childhood returns to haunt him, a father desperately struggles against his deepest inner fear. Only this time, the fight isn't for himself; it's for his family.

https://www.imdb.com/title/tt21201300/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Interstellar

Förväntade mig typ någon modern Independence Day. Det var väldigt långt ifrån det.

Fantastiskt bra film, med betoning på sci i sci-fi. Visuellt är det bästa HDR jag sett (och även i övrigt är den jäkligt snygg).

8/10

Jävligt mäktig på bio måste jag säga.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

https://www.imdb.com/video/vi2468464921/?playlistId=tt2771494...

Rätt ok splatterfilm/skräckis.
Apan påminner mig om the evil monkey från family guy

3/5

Är det en komedi/skräckis? Var kan man streama den?

Permalänk
Medlem

Novocaine [2025]
6.5/10

"When the girl of his dreams gets kidnapped, a man turns his inability to feel pain into an unexpected advantage as he fights a bunch of thugs to get her back."

Lättsam action med en story som gjorts ungefär en miljard gånger med exakt samma "twists". Eller, det är väl mer singular på twisten... det är en väldigt förutsägbar och rak story. Så vad gör att denna faktiskt lyckas slå sig in över de flesta av samma typ?

Utan tvekan skådespelarna, Jack Quaid är som klippt och skuren för rollen. Han spelar denna typ av karaktärer (snäll, lite "dum" och väldigt väldigt alldaglig - se även The Boyz) till perfektion och lyckas få in det komiska som en "smakbrytare" utan att det tar överhanden. Amber Midthunder hade jag ingen aning om vem det var... men hon såg ut som en ung Aubrey Plaza, men får ge henne en elogé för att göra sin roll väldigt bra också.

Även välgjord, möjligtvis lite väl lång med tanke på vad det är för typ av film... även om den faktiskt aldrig riktigt känns för lång. Kan absolut rekommendera denna som en mitt-i-veckan film eller tillfällen man inte orkar tänka, vill se lite action sprinklat med lite humor (dock inte så att det blir en action-komedi) och bara bli underhållen och dra på smilbanden till och från.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Mickey 17 - Denna var faktiskt bättre än jag trodde den skulle vara. Den är välgjord och med en helt ok story. Och Mark Ruffalo som parodi på idioter som vi har i vår samtid var bara alltför klockren. 7/10

Blade of the immortal - Samuraj-film baserad på mangan med samma namn. MYCKET blod och MYCKET fighting. Ändå en helt ok story även om de kortat ner mangan enormt mycket. Hur som så är denna sevärd. Striden i början är helt magnifik. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Werewolves
https://www.imdb.com/title/tt15041836/?ref_=nm_flmg_job_1_cdt...

Hade inte några höga förhoppningar men tänkte att det kunde vara skoj med en varulvs-skräckis.. Jag hade fel. Bland de sämre filmerna jag sett på väldigt länge. 3/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Är det en komedi/skräckis? Var kan man streama den?

Finns på bio

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Three... Extremes (2004)

Tre stycken skräck-kortfilmer från tre stycken olika regissörer från tre olika länder. Fruit Chan från kina, Park Chan-wook från sydkorea och Takashi Miike från japan.

Den första av kortfilmerna är Dumpling av Fruit Chan och har Bai Ling som spelar en av huvudkarktärerna. Den är djupt obehaglig och resulterade i att de spelade in en fullängdversion av denna. Den handlar om en skådespelerska som har djup ångest över sitt åldrande och vänder sig till en kvinna (Bai Ling) som lagar dumplings som sägs motverka åldrande. Mystisk, obehaglig och stämningsfull.

Andra filmen Cut regisserad av mästaren Park Chan-wook handlar om en filmregissör kommer hem efter en inspelning till upptäckten att en psykotisk statist har tagit hans fru till gisslan och börjar en lek där regissören måste utföra en horribel handling för att rädda sin fru. Den här kortfilmen är totalt skruvad och ligger helt i linje med vad man kan förvänta sig av Park. En mix av kolsvart humor, blod och skruvad men välskrivet berättande.

Den tredje filmen är den konstigaste och en av de mer obehagliga jag sett. Takashi Miikes Box berättar om en ung författare som varje natt drömmer mardrömmar om hennes tvillingsyster som dog i barndomen. Hon får genom en inbjudan möjligheten att resa tillbaka till platsen där det hände för att konfrontera sitt förflutna. Otroligt bildspråk, djupt obehag och bara en ruskigt obekväm premiss får denna kortfilm att lyfta.

Totalt ger jag denna samling 8/10. Såg den på DVD, men jag vet inte om den någonsin har släppts i HD.

Permalänk
Skrivet av Hondaxl:

Finns på bio

Ok. Jag väntar tills den släpps på Blu-ray. Jag samlar på Stephen King-filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Three... Extremes (2004)

Tre stycken skräck-kortfilmer från tre stycken olika regissörer från tre olika länder. Fruit Chan från kina, Park Chan-wook från sydkorea och Takashi Miike från japan.

Den första av kortfilmerna är Dumpling av Fruit Chan och har Bai Ling som spelar en av huvudkarktärerna. Den är djupt obehaglig och resulterade i att de spelade in en fullängdversion av denna. Den handlar om en skådespelerska som har djup ångest över sitt åldrande och vänder sig till en kvinna (Bai Ling) som lagar dumplings som sägs motverka åldrande. Mystisk, obehaglig och stämningsfull.

Andra filmen Cut regisserad av mästaren Park Chan-wook handlar om en filmregissör kommer hem efter en inspelning till upptäckten att en psykotisk statist har tagit hans fru till gisslan och börjar en lek där regissören måste utföra en horribel handling för att rädda sin fru. Den här kortfilmen är totalt skruvad och ligger helt i linje med vad man kan förvänta sig av Park. En mix av kolsvart humor, blod och skruvad men välskrivet berättande.

Den tredje filmen är den konstigaste och en av de mer obehagliga jag sett. Takashi Miikes Box berättar om en ung författare som varje natt drömmer mardrömmar om hennes tvillingsyster som dog i barndomen. Hon får genom en inbjudan möjligheten att resa tillbaka till platsen där det hände för att konfrontera sitt förflutna. Otroligt bildspråk, djupt obehag och bara en ruskigt obekväm premiss får denna kortfilm att lyfta.

Totalt ger jag denna samling 8/10. Såg den på DVD, men jag vet inte om den någonsin har släppts i HD.

Räknar med att du sett Miikes episod i serien Masters of Horror? En av få filmer/episoder där jag suttit med axlarna uppe vid öronen och en kudde framför ansiktet och aktivt tänkt på att stänga av...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR 1440p/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 3